PDA

View Full Version : Die ziet ze vliegen ...



frenske
12 januari 2004, 19:22
Hoe nemen jullie je bas mee in het vliegtuig?
Doe jullie 'm netjes in een aangepaste flightcase en mooi laten inchecken of nemen je 'm gewoon mee als handbagage?
Vliegmaatschappijen zijn zeer summier met het geven over dit onderwerp.

buuck
12 januari 2004, 19:36
altijd handbagage, in t vrachtruim vriest t meestal als een gek, -20 ofzo
als t niet kouder wordt, vind je bass nie echt kikke denk ik

Hempo
12 januari 2004, 19:44
daar komt bij dat als ie niet in een stevige verpakking zit, dat ie dan gemold wordt.
Ik had het geluk dat ik mn akoestische gitaar mee kon nemen met de handbage afgelopen vakantie, we gingen onverwacht terug met het vliegtuig. Ik had niet graag dat ie in de bagageruimte werd gesmeten. want dan had je denk ik 5 stukken gitaar ofzo. kost zoveel lijm enzo

bassopotmus
12 januari 2004, 20:25
Sorry maar een bas kan me waarschijnlijk echt niet meenemen als een handbagage, veel te groot. Ik ken en stewardes, ik zal eens navragen, maar lijkt me wel sterk

basswasp
12 januari 2004, 20:30
Hmmm, ik wil natuurlijk wel gewoon kunnen bassen wanneer ik per vliegtuig reis...

bassopotmus
12 januari 2004, 20:32
lekker handig voor diegene die links van je zit, zon headstock in zijn ogen!

buuck
12 januari 2004, 20:36
met je fucking bc rich widow headstock :D

basswasp
12 januari 2004, 20:39
Dan zit ik wel bij het gangpad, dan kan je d'r hoogstens een stewardes mee prikken :)


Wat info die ik even van de KLM-site heb geplukt:

Er mag mee:

Een stuk handbagage met maximale afmetingen van 55 x 35 x 25 cm en een maximaal gewicht van 10 kg.

Dit wordt dus hoogtens een mandoline... :(

Verder staat er wel info voor het meenemen van een fiets of surfplank.

buuck
12 januari 2004, 20:42
dat wordt een een hals die je er zo op kunt klikken dus. en setjes snaren :D click&play

Bastijn
12 januari 2004, 21:05
even een vraagje: hoevaak hebben jullie al met dit probleem te maken gehad in de PRAKTIJK??
Ik snap dat jullie voor jullie wereldtoers constant in het vliegtuig zitten, maar ik zou persoonlijk nooit mn favorite bas meenemen naar het buitenland. als je hoort hoevaak er gear gestolen wordt van buitenlandse bands.....oeieoioei
probleem opgelost. einde topic :)

bassopotmus
12 januari 2004, 21:11
Ik zit over een grof 1.5 jaar 8 maanden in het buitenland voor een stage, you bet dat ik een bass meeneem.

Bastijn
12 januari 2004, 21:16
offtopic I know: voor een studie ofzo??
ja logisch dat je een bas mee neemt (8 fokking maanden, mn vingers zouden sterven) maar ik zou dan niet mn lievelings, favoriete, onvervangbare gemodificeerde bas meenemen. en voor jou geldt dat nog harder, aangezien je nog net iets meer persoonlijkheden en uniekiteiten in je bassen stopt....

iwan
13 januari 2004, 04:30
Ik ben drie maanden geleden met Bas en acoustische gitaar naar mijn nieuwe woonplaats (Oman) gevlogen. Beiden zaten in een hardshellcase: de bas in een houten koffer met spanbanden en dichtgeplakt met verhuizerstape, de gitaar in een lichtere kunstof case (Gator) ook dichtgeplakt.

De bas ging in het ruim.
In de open ruimte die er in de baskoffer rond de bas vrijbleef had ik flink wat kleren gepakt. = isolatie een tegen schuiven. De koffer ging niet op slot, zodat de douane hem evt. kon openen zonder het slot te forceren.

Beide instrumenten heb ik ongeveer 2 tonen omlaag gestemd om de spanning van de snaren losser te maken (tip van de Ovation website).

De Gitaar ging mee als handbagage.

Mijn ervaringen? Beide gitaren zonder probleem over. Was wel een van de spanbanden kwijt en een van de scharnieren van de baskist was kapot, maar die hing voor vertrek al op half zeven, dus dat verbaaste me niet.

Wel werd me bij elke gate door gatemedewerkers gezegd dat de gitaar waarschijnlijk niet meekon de cabine in, waarop ik zei dat ik hem dan wel bij de ingang van het vliegtuig achterliet zodat ie dan alsnog in het ruim kon (analoog aan al die kinder- en wandelwagentjes).... Echter met een niet te vol vliegtuig is er altijd wel een plek om hem te stouwen: tip is de kleer/bagagekast van de crew.

In mijn geval hielp het dat ik businessclass vloog. Dan rennen ze toch iets harder voor je
:roll:

Dus: als je het vertrouwt dat je koffer in het ruim heel blijft (er wordt mee gegooid, ondanks 'fragile' stickers) kan je het doen. Of als je zo'n goede babbel hebt dat je zeker weet dat je hem in de cabine meekrijgt. Want reken erop dat je je gitaarn aar het ruim mag bonjouren als je in een cattle-class vakantievlucht naar Rhodos zit, die tot de laatste stoel volgeboekt is, en er voor je 8 club-metters met golftassen en te veel handbagage en al 14 kinderwagens met bijbehorend bleerkind naar binnengeperst zijn.

iwan
13 januari 2004, 04:30
dubbelpost

iwan
13 januari 2004, 04:31
dubbelpost

iwan
13 januari 2004, 04:38
nou ja. is het raar genoeg 3 keer gesubmit en ik kan het niet zelf verwijderen...... moderator? Kan jij dat voor me doen? Dank!

Ruud
13 januari 2004, 10:15
Oman??? dat ligt ook niet in de achterhoek ofzo...

En dat vriezen in het bagageruim, dat zal toch wel meevallen, mijn potten gel en dergelijke zijn nog nooit bevroren overgekomen,.. volgens mij zitten er in de standaardbagage van veel toeristen wel dingen die niet mogen bevriezen... maarja, denk ik zo hoor...ben geen piloot ofzo...

buuck
13 januari 2004, 14:48
dude, hoog in de lucht is t zo koud, als je op de grond weer bent ontdooit t weer

iwan
14 januari 2004, 08:26
Het wordt er wel vries, maar niet onder het vriespunt, dacht ik. Een graad of vijf a tien.... Maar dat moet je wel na kunnen vragen bij een luchtvaart maatschappij....

Ruud
14 januari 2004, 16:04
dude, hoog in de lucht is t zo koud, als je op de grond weer bent ontdooit t weer

Eej dude, snap ik natuurlijk, maar er zijn dingen die niet mogen bevriezen he, omdat de structuur en dergelijke kan veranderen....

buuck
14 januari 2004, 16:18
tsja. maak dat een piloot wijs. zeg jij em dat ie op 100 meter hoogte moet vliegen :D

frenske
15 januari 2004, 12:23
Tja, aangezien ik altijd met Easy Jet van A'dam naar Edingburgh (scheelt toch z'on 100 euro) zal het waarschijnlijk niet lukken om 'm mee te nemen als handbagage en om een flightcase te kopen voor een bas van 500 euro en het overgewicht te betalen wordt een duur grapje.

In de vervoersvoorwaarden staat het volgende:

Een cello mag vervoerd worden in de cabine indien daarvoor een stoel is gereserveerd en het toepasselijke tarief is betaald. Overigens vervoert easyJet alleen muziekinstrumenten in de cabine indien daartoe plaats is en geheel naar het eigen inzicht van de gezagvoerder. Zij moeten in de gesloten bagagevakken in de cabine passen. Het instrument inclusief draagtas mag niet groter zijn dan 30 x 117 x 38 cm. De volgende instrumenten vallen in deze categorie: viool, altviool, piccolo, fluit, klarinet, bugel en trompet. Een instrument met afmetingen groter dan 30 x 117 x 38 cm moet als standaardbagage ingecheckt worden.

Laat nu net m'n bas toch zo'n 122 cm zijn. Major bummer. :x