PDA

View Full Version : houtsoorten



Ibanez RuleZ
12 januari 2004, 16:45
ik weet dat dit bij het kopje "sites" zou moeten, maar aangezien het voor heel veel mensen interessant is, dan toch maar ff een linkje naar een goede opsomming van houtsoorten. Hij is volgens mij iets uitgebreider dan die van warmoth. Zou jammer zijn als t verplaatst werd (moderator: laat maar ff staan plz)

http://www.rampartguitars.com/Tonewoods.htm

de omschrijvingen zijn wel herkenbaar, tenminste voor de soorten die ik kende (eigen ervaring bedoel ik daar mee)

Harrald

NeeraDJ
12 januari 2004, 18:38
Hmm ik weenie is toch net iets ingewikkelder dan die van warmoth

Trouwens waarom heb je daar zowiezo een handleiding voor nodig, ervaring! Zo heb ik het ook geleerd :-D

glacius
12 januari 2004, 19:05
waar kan ik in nederland een mooi stukje mahogany krijgen ?
colega van me heeft nog een 12 snaar hals over dus ik wil een 12snaar les paul imitatie met hem gaan bouwen...

en wat kost een mooi plankje ?

frezen en dergelijke is geen probleem, houtwerkplaats ;)

we waren van plan om te dunnere platen te gebruiken en dan sandwich body te maken zoals gibson dat ook deed, is mooi en stabiel...

en we kunnen zo makkelijk de kabelgootjes erin verwerken...

maargoed, heb ik eerst die plankje wel nodig...

Javaca
12 januari 2004, 20:38
Ok ga gewoon grenen gebruiken. Bij gebrek aan geld en beter.

hadv
13 januari 2004, 00:32
100 jaar geleden heb ik eens een plank mahonie (bijna quartier gezaagd) bij een houtmannetje gekocht voor 10 guldens
weggegeven

zoek dus bij oude houtmannetjes........ :-D
vaak is het nl ook al helemaal gedroogd......... :-D

Ibanez RuleZ
13 januari 2004, 00:49
toonhout is stinkend duur, bij voxhumana hebben ze het in ieder geval wel,.

Harrald

fred dons
13 januari 2004, 07:51
je kunt voor mahonie ook terecht bij fijnhouthandels zoals
de Amsterdamse fijnhouthandel maar als je een gitaarbouwer in de buurt benaderd kan die vaak ook wel een mooi stukje voor je regelen.
belangrijk is wel hoe het hout gedroogd is, dus een stukje mahonie wat toevallig 3 jaar bij de praxis in een schimmelig hoekje heeft gelegen zou ik gewoon overslaan :wink:
mahonie uit 1 stuk, breed genoeg voor een body is zeldzaam (dus duur) en de meest bouwers verlijmen 2 of 3 stukken tot 1 body, als je dit lijmen kun uitbesteden heb je het moeilijkste eigenlijk al gehad
succes

glacius
13 januari 2004, 16:43
Ok ga gewoon grenen gebruiken. Bij gebrek aan geld en beter.

moet je dat dan ook ''drogen'' ?

Lacrymosa
14 januari 2004, 09:15
Het is zowiezo beter om je hout een aantal jaar te laten drogen, net als met sommige wijnen, hoe langer je ze bewaard hoe beter ze worden

maar als ik jou was zou ik je gitaar ongelakt maken, net als dat ding van marc (die bij de meeting was)

damn wat speelt dat lekker

en hij droogt terwijl je er ook mee kan spelen

dus in de loop der jaren zal ie ook beter gaan klinken, al moet je wel uitkijken dat ie niet teveel droogt, anders gaat ie werken

CheerS!!

Negative K3 fan
14 januari 2004, 14:45
er zitten wel wat nadelen aan droog hout, vooral bij esdoorn nekken die ongelakt zijn. Die worden heel erg vies (althans met mijn gore handen).

ook beschadigen ze eerder enzo.

The Mule
14 januari 2004, 15:32
Voordat je naar een houthandel afreist zou ik altijd wel even bellen of ze ook aan particulieren leveren. Ik heb wel eens een hoop wazige blikken op me gericht gekregen toen ik bij een (zoals later bleek) op de bouw gerichte groothandel uitlegde dat ik een stukje hout van 40 bij 40 cm zocht voor een slagplaat van een basgitaar. Ze stuurden nog net de honden niet op me af...

glacius
14 januari 2004, 17:23
het gaat mij puur om de body , neck heb ik al van bestaande gitaar..