PDA

View Full Version : de juiste poweramp



Iced Dragon
12 januari 2004, 16:27
Hei,

ben sinds september 2002 bezig met een rack op te bouwen (lees :toen heb ik een 'kleine' investering gedaan van zo'n 2000€ en momenteel heb ik nog altijd geen geld om ze verder op te bouwen)
Heb toen een Engl 530 (rock) en een G-major gekocht en een Engl pro cab (een goeie 1000€, zwaar maar een fantastische cab)
Een jaar ervoor had ik een Mesa/boogie dual rectifier gekocht (oranje lederen uitgave 1995) met bijhorende 2x12" cab maar die gaf me niet de verhoopte klank(tweedehands).
Ik heb de boogie dan maar als poweramp gebruikt voor de Engl. Maar de laatste tijd kwam er vooral gekraak uit.
Van de bassist van m'n groep heb ik dan maar voor een prikje een 8008 afgekocht om toch maar een poweramp te hebben.
De G-major stuur ik via m'n ZOOM 8080.

Dus zit ik met een paar vraagjes:

Als poweramp leken Engl, VHT en Mesa/boogie goeie merken.
VHT is niet meer te verkrijgen (bij piens zijn ze te duur), boogie is ook wat aan de dure kant dus blijft Engl over.
daar heb je dus een 2x50W en een 2x60W in. Hoeveel wattage heb je eigenlijk nodig? Ik speel in een metalgroep, met de 8008 geraak ik met moeite boven de drummer uit (Tama Starclassics Mike Portnoy blablabla :wink: ) en dat is een 80w versterker niet? We doen ook optredens. Maar ik moet thuis natuurlijk ook kunnen spelen (kwestie van niet doof te worden).
Gaat een Engl 2x60W dan luid genoeg, of is zelfs de 2x50W al voldoende?
Ik heb daar absoluut geen verstand van. Is er dan al zoveel verschil tussen die twee eindtrappen?
Ik wil ook wel andere genres spelen en misschien is een boogie 2:90 dan al over de top?

(Wat ik ook interessant vind is de nieuwe Engl savage SE, waar ik later misschien wel eens zou kunnen voor kijken(wegens de verschillende mogelijkheden). Maar da's toch de E580 in headversie, niet? )

Raden jullie mij een poweramp aan (opdat ik later eventueel een E580 kan bijvoegen (momenteel is de 530 voldoende hoor)) of vinden jullie dat een onnodige kost en spaar ik beter voor een savage SE?
Best de dual rectifier verkopen? Hoeveel kan ik hiervoor nog krijgen?

('t klinkt misschien allemaal wat verwarrend maar 't zal de examenstress zijn) :oops:

En ook nog een goeie noisegate. Rocktron Hush of zoiets? Kan een noisegate ook het gezoem van een poweramp wegnemen? Waarschijnlijk niet zeker?

Dank u,
waarschijnlijk zal er mij nog wel iets te binnen schieten

LordSpeedyShit
12 januari 2004, 17:58
50 watt is zat om boven de drums uit te komen hoor. Die marshall is 80 watt transistor das altijd een stuk zachter dan 80 watt buizen.
Als je al weet dat je die Savage SE wilt dan kun je natuurlijk beter die kopen, maar anders is zon Engl poweramp een goede oplossing.

morris
14 januari 2004, 22:38
Engl 50 watt klinkt heel anders dan de 60 watt. Het zit hem niet zozeer in het volume, maar in de sound (andere buizen). Zeker als je ooit nog eens 580 will, moet je eigenlijk de 930/60 nemen. Die zijn op elkaar afgestemd. (als je nog een paar weken geduld hebt, weet ik wel een goede tweedehands voor je...)

Iced Dragon
14 januari 2004, 22:52
geduld zeker...geld daarentegen :cry:

Iced Dragon
25 januari 2004, 14:39
Morris,
'k heb je een tijdje terug een PM gestuurd, maar blijkbaar heb je dat nog niet gelezen.
Heb je nog nieuws ivm die 930/60? eventueel prijs en hoe oud.

bedankt,
Bjorn

morris
27 januari 2004, 01:28
Sorry! check PM inbox
;-)