PDA

View Full Version : Hoe is de Variax nu.



stratos
12 januari 2004, 16:18
Geacht Forum,

Op enkele na waren de meesten berichten over de Variax m.i. vooroordelen.
Inmiddels is er een 700 serie en zijn ze goed te koop.
Ik ben dan ook benieuwd of er nu mensen zijn die het instrument uit de praktijk beter kunnen beoordelen.

B.v.d.

The Mule
12 januari 2004, 16:29
Helaas geen praktijkervaring, maar ik ben ook zeer benieuwd naar gebruikers. De 700-serie ziet er zowiezo een heel stuk beter uit. Ik denk dat het uiterlijk met name veel negatieve reacties heeft opgeroepen, want het lijkt mij nog steeds een zeer interessante optie voor in de (huis)studio van heel wat gitaristen. Ik heb geen idee of het ook een bruikbaar live-instrument is. De gitaarmedia waren in elk geval laaiend enthousiast, het is -vermoed ik - nu wachten op een bekende gitarist die hem gaat promoten...

Lacrymosa
12 januari 2004, 16:57
Ik heb em bij de rock palace ff geprobeerd (die ouwe, lelijke)

en ik moet zeggen dat het me zeer zeer zeer mee viel

klonk echt leuk

je moet het alleen niet gaan vergelijken met The real deal, want dan is et natuurlijk nix

maar zo op zich is het een leuke benadering van the real deal en zijn alle gitaren die er in zitten zeer bruikbaar

het enige, ik heb em op een randall versterker geprobeerd dus heb ik niet echt een super goed beeld kunnen krijgen

maar afgezien van het oerlelijke uiterlijk, is het een leuke gitaar

bespeeldbaarheid is alleen wel matig

CheerS!!

ReinoutV
12 januari 2004, 17:42
Idd een erg leuke gitaar. Ik heb zelf de 500-serie bespeeld, maar ik vond zelf de hals niet wat (te breed, uitstekende frets hier en daar). De 700-serie ziet er een stuk beter uit iig :). De modellen die erin zitten zijn goed genoeg om ermee uit de voeten te kunnen. De 12-snarige modellen zijn echter wat minder...

stratos
12 januari 2004, 20:09
Dat het niet lijkt op de real thing wil nog niet zeggen dat het niet goed is. Gelijke type real deals zijn vaak ook niet gelijk.
Wat ik graag wil weten is hoeveel plezier en hoeveel spijt de eigenaren hebben en waarom.

hadv
13 januari 2004, 01:35
de achterliggende technologie is zondermeer OK
zelf heb ik een ouwe VG-8, die heeft als voordeel dat je de gitaar 'zelf' ook nog kan horen
wat dat betreft is de variax een gitaar zonder eigen smoel :o

stratos
13 januari 2004, 22:47
Ik hen zo'n VG-8 nooit geprobeerd, maar naar het schijnd is er weinig beters.
Voor mij is de eerste prioriteit (m.n op de buhne) draadloos spelen.
Dus een VG-8 is geen optie.
Dus dan maar liever het nadeel van een battetrij voeding.
Blijft alleen nog de vraag is de 700 serie (behoudens ontwaarding) zo'n € 1300,- waard.

Phyrexian
15 januari 2004, 17:21
Hier op m'n werk staat al zo'n 8 maand een Variax (1ste reeks) naast me (is van m'n baas). Ik heb er al vaak op gespeeld en heb er dus wel wat ervaring mee.

Spelbaarheid:
speelt héél vlotjes, héél gladde hals, de snelle spelbaarheid kan liggen aan het feit dat er vrij dunne snaartjes op liggen (0.046?). Actie is laag.

Looks:
er zijn mooiere gitaren vind'k... maar da's smaak.

Sounds:
voor studiogebruik is deze gitaar waarschijnlijk héél goed,
als je voldoende kan tweaken op de computer ten minste.
Door een POD Pro (rechtstreeks het mengpaneel in) klinkt het meer dan goed. De Variax zuiver, zonder vervorming, het mengpaneel in, klinkt héél droog en saai. De accoustische sounds zijn echter wel mooi.
Wat ik serieus mis in het geluid van deze gitaar is 'bite', 'punch' en 'spank',
je weet wel, kenmerken van een Telecaster of een Stratocaster. Die kenmerken komen er echt niet uit. Hoogstwaarschijnlijk valt dit in de studio te corrigeren via software.
Voor live gebruik raad ik deze axe niet aan, daar voor kan ze niet tippen aan het echte werk...

M'n baas betaalde zo'n 1000 euro voor deze gitaar. Okay prijs vind'k gezien de hoeveelheid aan klanken die je krijgt. Jammer genoeg vrees ik dat deze gitaren snel hun waarde zullen verliezen, gezien ze technologie bevatten die snel verouderd...

ReinoutV
16 januari 2004, 13:03
Op Line6 is nu ook de Variax 700 acoustic aangekondigd. Jammer genoeg nog gee soundsamples, maar dit lijkt me een hele leuke gitaar worden. Hij wordt waarschijnlijk wel erg duur: op Vettaville.nl staat hij aangekondigd voor een adviesprijs van 1700 (!!!) dollar... Das wel een beetje veel voor zo'n gitaar, ben ik bang. De elektrische versie (met daarin ook een paar acoustische) is een stuk goedkoper.

Stitch
16 januari 2004, 13:21
tja....iets van 28 gitaren in 1 ding voor 1000 euro. Moet zeggen heb niet veel ervaring maar ik heb er ff op gespeeld en vond het direct niks. Dus heb het ook niet echt een kans gegeven eignelijk

renier
16 januari 2004, 14:19
Ik heb em bij de rock palace ff geprobeerd (die ouwe, lelijke)

je moet het alleen niet gaan vergelijken met The real deal, want dan is et natuurlijk nix
.....

maar afgezien van het oerlelijke uiterlijk, is het een leuke gitaar
.....
bespeeldbaarheid is alleen wel matig

CheerS!!

dus je bent nu serieus overwegend positief over een gitaar die - volgens je eigen woorden- niet te vergelijken is met "the real deal" (blijkbaar is het zo slecht dat een vergelijking daarmee niks heel laat van de gitaar, hoewel dat eigenlijk wel de opzet van het type was) het uiterlijk spuug, maar dan ook spuug lelijk is, en de bespeelbaarheid matig.

dus geluid is niet te vergelijken, en hooguit bruikbaar, hij ziet er niet uit en speelt klote. ik vraag me dan toch werkelijk af op welk gebied je positief kunt zijn over dit gedrocht...?

Chris Wolstenholme
16 januari 2004, 14:30
de knopjes werken :-D

jamar
16 januari 2004, 14:59
Ik heb beide gitaren de 500 en 700 bespeeld op een Vetta II en ik vind ze niet slecht. Ik heb ook Ron Huissen prachtige dingen horen doen op een variax en een vetta.
Ok het is geen Fender, Gretch, Gibson of Rick maar het komt aardig in de buurt. Alleen toen ik aan het spelen was gaf het D-snaar elementje van de 700 de geest en toonde daarmee de kwetsbaarheid van het systeem. Dat zal je met gewone elementen niet zo gauw gebeuren.
Voor een top 100 gitarist die allerlei sounds gebruikt is de Variax in combinatie met b.v. een Line6 Vetta met Floorboard ideaal. In de mix zal het doorsnee publiek het onderscheid niet kunnen maken tussen een echte strat, tele, lp etc. en de variax. Al met al vind ik het een leuke aanvulling. Persoonlijk ben ik een purist en hou me bij m'n Strats,Tele, Twin Reverb en wat pedaaltjes. 8-)

Phyrexian
16 januari 2004, 15:19
Voor een top 100 gitarist die allerlei sounds gebruikt is de Variax in combinatie met b.v. een Line6 Vetta met Floorboard ideaal. In de mix zal het doorsnee publiek het onderscheid niet kunnen maken tussen een echte strat, tele, lp etc. en de variax.

Very true!
In Clouseau's begeleidingsband (en in veel begeleidingsbandjes op de vlaamse televisie) speelt Eric Melaerts. Hij gebruikt vaak zo'n Variax met een POD Pro (ben niet helemaal zeker van de amp). Niemand in het publiek die hoort dat het geen 'real thing' is... zijn sounds zijn meer dan goed.

Javaca
16 januari 2004, 15:52
Het enige minpunt in het uiterlijk van de 700 zijn de inlays op de hals en het ontbreken van een sunburst/effenrode versie.
Verder is het wel lekker dat er een tremolo aan toe is gevoegd.

Negative K3 fan
16 januari 2004, 19:05
In de mix zal het doorsnee publiek het onderscheid niet kunnen maken tussen een echte strat, tele, lp etc. en de variax.

alsof de gemiddelde toeschouwer dat uberhaupt weet.

stratos
17 januari 2004, 17:17
Deze week heb ik op zo'n 700 gespeel, en moet zeggen ik was aangenaam verrast. De hals vond ik even wennen, deze is m.i. wat dikker dan b.v. een strat, maar niet vervelend. Of alle geluiden in de buurt komen van the real deal weet ik niet. Het zal me een worst zijn als het gehoor wordt gestreeld. Wat ik niet verkeerd vond was dat bij een fors aantal DB's, b.v. semi-acc, geen last had van terugkoppeling.
Hoe klinkt dat ding eigelijk met een lampenbak?