PDA

View Full Version : wat is de beste hi-gain ampkeuze voor mij?



elmark
12 januari 2004, 13:12
hallo allemaal, mijn eerste post binnen dit forum, mogen er nog vele volgen :D

het volgende: ikzelf ben enige gitarist in de band, ben op zoek naar een hi-gain versterker, de opties in mijn prijsklasse zijn:

-Engl powerball / savage 120 (se)
-Koch Powertone I / II

Ik speel melodieuze rock/metal in de stijl van tool/deftones, en wil gebruik maken van op z'n minst 3 kanalen: clean, crunch en hi-gain.

Nu heb ik al op beide versterkers live gespeeld, allebei met een soundcheck van ongeveer 15 / 30 minuten, de powerball in combi met een marshall 4 x 12 cab en de koch powertone I in combi met koch 4 x 12 cab.

Ik weet natuurlijk ook dat deze omstandigheden niet optimaal waren, het waren niet mijn amps dus qua instellingstijd om mijn eigen sound te creëren was ik (nog) niet bekwaam genoeg.

Nu dus de vraag: wat is de beste keuze voor bovenstaande doeleinden?

Ik ben natuurlijk wel van plan om binnenkort naar Beyers af te reizen om de Engl amps naar behoren te testen :wink:

Swan
12 januari 2004, 13:42
Powerball :D

Bluppie
12 januari 2004, 13:46
heb je brunetti wel is geprobeerd?

elmark
12 januari 2004, 13:48
is een willekeurige Brunetti amp in jouw ogen dan veel beter voor mijn situatie dan de Engl Powerball bijvoorbeeld?

cas121
12 januari 2004, 13:57
volledig objectief zeg ik natuurlijk POWERTONE 8-)

skabouter
12 januari 2004, 14:35
ik zou zeggen savage. maar er is meer, joh. kijk eens naar mesa, marshall, brunetti, bogner, soldano en Hughes&ketnerr

elmark
12 januari 2004, 15:13
ja, koch en engl bleven over qua budget en lovende reacties, enkele bovenstaande versterkers zijn of niet mijn stijl of niet mijn budget. Dan ga ik ze ook niet proberen.

Nu hoor ik steeds vaker dat de koch powertone meer geschikt is voor rock en dat de powerball een echt metalbeest is, maar doe ik mezelf in principe tekort met zo'n powertone? want voor het geld hoef ik het in deze kwestie niet te laten.

een andere kwestie is natuurlijk mijn elementen, ik heb nog altijd een fender squier met cheap ass elementen erin, deze zijn natuurlijk ook aan vervanging toe, waarschijnlijk de humbucker, iemand tips? Veroorzaakt namelijk veel feedback en gepiep tijdens gigs.

Een nieuwe gitaar aanschaffen is namelijk voor mij op dit moment geen optie, eerst de nieuwe amp!

cas121
12 januari 2004, 15:19
ik heb zelf niet heel veel ervaring met de powerball maar ik kan je zeggen dat de powerone meer dan genoeg gain heeft om flink te gaan metallen. echt, ik heb zelf op het ultra gain kanaal de boel (gain knop) nog nooit helemaal opengegooid terwijl ik toch een vrij stevige sound wil..

marc_o
12 januari 2004, 15:20
Alle versterkers die je noemt in het begin van dit topic zijn er prima geschikt voor, al zou ik dan wel de powertone 1 wegstrepen, voor de rest kan er weinig mis mee gaan hoor. Voor Tool hoef je overigens geen echte highgain te hebben hoor, valt erg mee.

Bluppie
12 januari 2004, 16:27
ik zei het beetje verkeerd ja,. Met brunetti bedoelde ik de XL revo, 3 kanaals en heeft meer punch dan de koch of de engl, en maar dat is persoonlijk is XL revo lekkerder omdat deze een dikkere snaren geluid zodat de accoorden er mooier uit komen, maar nog maals dat is persoonlijke smaak :)

avalanche
12 januari 2004, 17:31
hm, tool en deftones... met een squier... Zorg maar dat ze dat niet te horen krijgen :wink:

Je moet natuurlijk zelf kiezen, maar ik zou in jouw geval wel mijn budget verdelen over én een nieuwe versterker én een nieuwe gitaar, al was het maar een Epiphone les paul of een Yamaha AES-620 of een Ibanez SZ-520, die allemaal rond de 500 euro kosten en waar je dan achteraf nog altijd, als het budget het weer toelaat, betere elementen in kan smijten...

Voor de rest kan ik je de powerball meer dan aanbevelen :D

Toaster
12 januari 2004, 18:21
Ik ben zelf eigenaar van een Powertone II, en ik geloof dat die toch beter klinken dan een Powertone I.

Streep die I dus maar weg.

Voor High Gain kun je ook denken aan een Marshall 900. Deze is alleen 2 kanaals. Als je er dan een RAT pedaaltje voor legt heb je ook heel behoorlijke crunch.

Ik vind dan wel dat deze versterkers beter klinken met een gibson als met een fender. Maar dat is mijn mening.

Ik heb in de winkel wel eens een Marshall DSL 50 met een powertone vergeleken en de Koch vond ik mooier. (ik speelde over een fender strat).
Daarna brunetti en Koch. Bleef de Koch over.

ENGL heb ik ook geprobeerd. Met de name de screamer. Die viel toch wel af. Het clean vond ik niet mooi.

srv-man
12 januari 2004, 20:33
De Powertone 2 klinkt inderdaad veel beter dan de 1, daar zijn we het nu geloof ik allemaal wel over eens.....mag ook wel eens :-D
Zowel de Engl als de Koch zijn verder uitstekend klinkende amps met ieder hun eigen karakter en beiden geschikt voor jouw doel. Het is aan jouw oren om te bepalen welke je het meest aanspreekt, probeer eens een winkel te vinden waar je ze allebei naast elkaar kunt horen.

Als je de kans krijgt moet je er ook eens een H&K Triamp2 naast zetten, die klinkt ook echt te gek kan ik je uit eigen ervaring melden.

Succes!

jorrit
12 januari 2004, 21:20
je speelt met een squire??? en dan ga je een vet dure top kopen? dan zou ik er in iedergeval een gitaar upgrade tegen aan gooien.... en dan gewoon heel lang testen voor een top...

elmark
13 januari 2004, 09:43
nou ten 1e heb ik een vrij klein budget, een budget waarin de amp en cab van koch of engl maar net in past.

ik ben van mening dat de amp en cab voor mij op dit moment het broodnodige zijn, als ik nu eerst een gitaar koop ben ik niet 100% met mijn sound bezig, ik moet toch voornamelijk die vette sound uit mijn amp/cab/effects halen, er komen belangrijke shows aan en die kan ik als enige gitarist in de band alleen fatsoenlijk starten als ik ook een super amp op het podium heb staan waarop ik kan vertrouwen en waar ik al mijn gewenste geluiden uit kan toveren.

Als ik nu een gitaar-upgrade doe dan ben ik mijn budget alweer grotendeels kwijt en heb ik nog geen versterker, die boss distortion pedaaltjes hangen me nu ook al een jaar de keel uit, daarmee wordt je tijdens optredens toch al niet serieus genomen :wink:

Ik weet ook wel dat gitaar én versterker in orde moeten zijn, maar de squier functioneert nog goed voor wat ie gekost heeft...ik denk dat ik een humbucker element upgrade doe en de powerball amp koop, incl. 4 x 12 cab. Maar eerst even testen :wink:

cas121
13 januari 2004, 11:14
even semi-offtopic;

mn powertone 1 is net helemaal gereviseerd, nieuwe trafo, nieuwe buizen, en een mod aan de reverb. maar ik hoor wel vaak dat de powertone 2 (veel) beter is.

denken jullie dat het de moeite waard is om mn 1 op een 2 in te ruilen?

Toaster
13 januari 2004, 12:27
Koop dan geen powertone I

Maar een powertone II anders krijg je echt ontzettende spijt.

En let wel op dat De Powertone een hele goede clean heeft. Beter dan ENGL, Brunetti en MArshall.

De scheur van de Koch kan op sommige fronten te wensen over laten. Zeker als je je er teveel gain indraaid want dan wordt ie fuzzy. Iets waar je wel aan kan wennen overigens.

Bovendien is de combinatie Koch en singlecoils wel erg lekker. Ik weet niet hoe dat met ENGL zit. Die scheurt en klinkt toch iets beter met humbuckers dacht ik.

Toaster
13 januari 2004, 12:41
even semi-offtopic;

mn powertone 1 is net helemaal gereviseerd, nieuwe trafo, nieuwe buizen, en een mod aan de reverb. maar ik hoor wel vaak dat de powertone 2 (veel) beter is.

denken jullie dat het de moeite waard is om mn 1 op een 2 in te ruilen?

Gewoon testen en dan kijken hoe erg je portemeniks jeukt :lol: .

Ff zonder ongein. Gewoon je Powertone 1 meenemen naar de winkel en die dingen naast elkaar zetten. Dan weet jij wat je wil na een halfuurtje. Dat je P ! dan net is gereviseerd is alleen maar gunstig bij het inruilen.

maarten
13 januari 2004, 15:34
elmark, in welke band speel je?




edit: geheel objectief zeg ik natuurlijk powerball :D

maarten
13 januari 2004, 15:46
nou ten 1e heb ik een vrij klein budget, een budget waarin de amp en cab van koch of engl maar net in past.

ik ben van mening dat de amp en cab voor mij op dit moment het broodnodige zijn, als ik nu eerst een gitaar koop ben ik niet 100% met mijn sound bezig, ik moet toch voornamelijk die vette sound uit mijn amp/cab/effects halen, er komen belangrijke shows aan en die kan ik als enige gitarist in de band alleen fatsoenlijk starten als ik ook een super amp op het podium heb staan waarop ik kan vertrouwen en waar ik al mijn gewenste geluiden uit kan toveren.


Ik weet ook wel dat gitaar én versterker in orde moeten zijn, maar de squier functioneert nog goed voor wat ie gekost heeft...ik denk dat ik een humbucker element upgrade doe en de powerball amp koop, incl. 4 x 12 cab. Maar eerst even testen :wink:


als ik een gitaar zou hebben met kut elementen die constant liggen te feedbacken, dan zou ik me zelfs met de backline van steve vai nog niet zeker voelen op t podium (tenzij vai een feedback killer in zn loop heeft hangen)...

want met hi-gain versterkers heb je dr wel sneller last van, dat je gitaar feedbackt..


sorrie voor dubbelpost

elmark
13 januari 2004, 16:21
wat denk je Maarten, hint hint, volgens mij ken je me wel :wink:

maar goed, ik ga mijn humbucker vervangen, door waarschijnlijk een seymour duncan SH-4 Jeff Beck, hoor ik veel goeds over! Ik gebruik toch hoofdzakelijk mijn humbucker, is dat gepiep ook voorbij.

nog meer tips of tricks?

jorrit
13 januari 2004, 17:15
jah dan zou ik dus zowiezo je element veranderen want als je zegt dat je niet 100% met je geluid bezig bent als je een goede gitaar koopt is dat natuurlijk onzin...je kan zoals al gezegd een vette amp en pedalen hebben, met een gitaar die kut klinkt heb je nog geen vet geluid...

maarten
13 januari 2004, 17:28
wat denk je Maarten, hint hint, volgens mij ken je me wel :wink:

maar goed, ik ga mijn humbucker vervangen, door waarschijnlijk een seymour duncan SH-4 Jeff Beck, hoor ik veel goeds over! Ik gebruik toch hoofdzakelijk mijn humbucker, is dat gepiep ook voorbij.

nog meer tips of tricks?

haha ik dacht t wel :-D

tsja feel free om es de powerball op je gemak te komen testen hoor..


de jeff beck, is idd een goeie(volgens vele), maar ik heb hem ff in mn gitaar gehad en vond t drie keer niks.. tenminste, ik vond die boventonen niet echt mooi.. net alsof je op een singlecoil met veel output speelde ofzo.. niet strak genoeg voor metal zeg maar

but then again. das mijn mening :D


edit: en inderdaad zoals degene boven mij al zei, je gitaar is de basis van je geluid.. is die kut, dan moet je veel doen om dat op te lappen..
zonde van al die dure apparatuur toch?

el loco
13 januari 2004, 18:03
Als je speelt in de stijl van Tool/deftones e.d. zou ik de marshalls en mesa`s toch eens gaan uitproberen!
Wat betreft de Koch vind ik zelf het hi-gain gedeelte niet echt om over naar huis te schrijven. De Engls hebben daareentegen een goeie scheur, maar ik denk dat je voor jou stijl die strakke, enigszins gecomprimeerd klinkende sound niet echt nodig hebt.
Anyway: ga iig die andere amps eens uitproberen, dat kan geen kwaad.

Negative K3 fan
13 januari 2004, 20:13
ik zou je niet nu a l beperken toit slechts twee amps, de wereld van high gain amps is zo groot. Dus de marshalls (DSL/TSL) peaveys (XXX en 5150 2) en andere dingen hoeven niet meteen afgeschreven te worden. Ikzelf ben géén fanmn van koch producten, de clean is meestal wel goed, maar de scheur komt ernstig tekort in vooral band situaties.

mijn DEVIES en ADVIES is TESTEN, testen teeten en nog eens testen totdat je er dood bij neervalt en onderschat vooral het belang van e en goede speakerkast niet. Verder zou ik maar eerst even een lekkere humbucker in je squier zetten.

el loco
13 januari 2004, 21:14
Inderdaad, veel testen is zowiezo het belangrijkste. IMO denk ik niet dat je veel aan de peavey`s zult hebben, maar net als met al die andere amps: eerst luisteren, dan oordelen.

maarten
13 januari 2004, 22:28
nou, doe mij maar zo'n 5150 II heur...

als extraatje dan :D

marc_o
13 januari 2004, 22:39
Let inderdaad goed op, bij deze versterkers in het betere segment, hoor je daadwerkelijk of er een goede of minder goede gitaar op aangesloten is. Het zijn vaak eerlijke versterkers, die laten horen wat je erin stopt.

elmark
14 januari 2004, 09:12
bedankt allen voor de tips en opmerkingen, alleen is mijn doel nu om toch de squier te behouden, een nieuwe humbucker erin te plaatsen en een engl powerball + 4 x 12 cab aan te schaffen, later komt die vette gitaar wel :wink: ik ben nog steeds mijn keuze aan het bepalen.

natuurlijk is een ontzettend goede gitaar en een ontzettend goede versterker het optimale, maar dat is in mijn positie nu niet mogelijk, daarom probeer ik de beste optie te kiezen voor mijn huidige (band)situatie.

greetz!

marc_o
14 januari 2004, 14:11
bedankt allen voor de tips en opmerkingen, alleen is mijn doel nu om toch de squier te behouden, een nieuwe humbucker erin te plaatsen en een engl powerball + 4 x 12 cab aan te schaffen, later komt die vette gitaar wel :wink: ik ben nog steeds mijn keuze aan het bepalen.

natuurlijk is een ontzettend goede gitaar en een ontzettend goede versterker het optimale, maar dat is in mijn positie nu niet mogelijk, daarom probeer ik de beste optie te kiezen voor mijn huidige (band)situatie.

greetz!

Ik heb nog wel een Savage 120 voor je te koop met een 4 keer 12 Mesa rectifier kast, dan heb je nog geld over voor leuke updates aan je gitaar.
Als je interesse hebt, hoor ik het graag.

Negative K3 fan
14 januari 2004, 14:48
natuurlijk is een ontzettend goede gitaar en een ontzettend goede versterker het optimale, maar dat is in mijn positie nu niet mogelijk, daarom probeer ik de beste optie te kiezen voor mijn huidige (band)situatie.

greetz!

en volgens mij kies je dan ook het beste, maar in die squier moeten dan echt wel andere elementen.

guhlenn
14 januari 2004, 16:24
koop wat minder vermogen en meer gitaar! voor een Tool sound is een goede jcm 800 met wat modjes voor de gain prima, kun je nog een fijne gitaar erbij nemen. Die squiers zijn prima gitaartjes maar voor het betere gain werk zijn ze niet geschikt. IMHO.