PDA

View Full Version : Marshall jcm900 high gain dual reverb 100 watt buizencombo



bullabalootje
12 januari 2004, 10:35
Hallo ik weet niet of iemand deze versterker kent of heeft.
Ik heb hem gekockt voor €525 ik weet niet of het duur is maargoed.
Mijn vraag is eigenlijk of iemand een ideetje heeft om er een vetter/ruiger geluid uit te krijgen ik heb iets gehoord van dat je er andere eindbuizen in kunt doen waardoor de sound vetter wordt. Misschien iemand een idee welke buizen ik dan moet hebben?
Gegroet... :P :P

PeteRS
12 januari 2004, 12:48
Ik zou nog niet meteen met je lampen gaan klooien (mits ze naar de klote zijn natuurlijk). Ik weet niet welke sound je zoekt maar je kunt eens beginnen met een DS-1 (lekker basic) oid ervoor te zetten.

skabouter
12 januari 2004, 14:39
denk dat je een pedaaltje moet proberen. die prijs is trouwens wel goed, redelijk normaal. gefeliciteerd !! :)

jorrit
13 januari 2004, 17:48
tis zonde om een buizen top te kopen en er dan een pedaaltje van boss (of iets uit die prijsklasse) te gaan gebruiken (imho)

Lacrymosa
14 januari 2004, 09:53
tis zonde om een buizen top te kopen en er dan een pedaaltje van boss (of iets uit die prijsklasse) te gaan gebruiken (imho)

zeg dat ook maar is tegen de grote namen die dit doen

(vai, satch en Wylde meen ik)

CheerS!!

Phyrexian
14 januari 2004, 10:11
Tip van een JCM900 gebruiker:
steek een Boss GE-7 tussen je gitaar en je JCM. De output slider van de pedaal schuif je helemaal naar boven waardoor je gitaarsignaal met 10 tot 15 dB wordt versterkt en je amp meer input krijgt en dus meer gain produceert... resultaat vetter geluid. Eventueel kan je nog wat prutsen met de sliders om de frequenties te boosten/cutten die je wenst.

Het is een goede all-round rock versterker trouwens. In onze band gebruiken we er twee.

En idd, de groten gebruiken ook vaak een SD-1 als boost over het distortion kanaal (ala Zakk Wylde).

Andere buizen kan ook wat doen, lees meer hierover op http://www.eurotubes.com/ waar veel interessants te lezen valt over het veranderen van buizen (o.a. in JCM900 versterkers).

bullabalootje
14 januari 2004, 13:50
okay dan bedankt iedereen voor de reacties!! :wink: :wink:

jorrit
14 januari 2004, 16:04
tis zonde om een buizen top te kopen en er dan een pedaaltje van boss (of iets uit die prijsklasse) te gaan gebruiken (imho)

zeg dat ook maar is tegen de grote namen die dit doen

(vai, satch en Wylde meen ik)

CheerS!!

de vraag alleen is of het niet alleen een boss pedaaltje van de buitenkant is.....je kunt niet in de binnenkant kijken....en die mensen hebben zoveel meer spul om hun geluid op te krikken....als het pedaaltje wat wegneemt van je geluid (beetje hoog bijvoorbeeld..) hebben hun de apperatuur en de kennis om dat helemaal weer weg te halen....dit lukt je nooit als je gewoon een jcm 900 hebt en een pedaaltje...

Thijssie
14 januari 2004, 20:55
Hallo ik weet niet of iemand deze versterker kent of heeft.
Ik heb hem gekockt voor ?525 ik weet niet of het duur is maargoed.
Mijn vraag is eigenlijk of iemand een ideetje heeft om er een vetter/ruiger geluid uit te krijgen ik heb iets gehoord van dat je er andere eindbuizen in kunt doen waardoor de sound vetter wordt. Misschien iemand een idee welke buizen ik dan moet hebben?
Gegroet... :P :P

De 900's zijn wat lastiger om er een "vet scheurgeluid" uit te krijgen dan bijvoorbeeld de 800's.

Andere eindbuizen kan ik je niet veel over vertellen, ik heb een van de vroegere productiemodellen en die hebben el34's, waarschijnlijk zitten er in de jouwe 5881 buizen.

In chronologische volgorde van het effect zijn er de volgende dingen die je kunt doen om het geluid vetter te krijgen want de meeste 900's klinken dun en ielig over het scheurkanaal.

* Gebruik een Les Paul achtige gitaar, die dingen zijn echt helemaal gevoiced voor dat soort gitaren, de meeste andere gitaren klinken te dun over een 900.

* De standaard speakers G12T75 en de 900 liggen elkaar niet zo. Een wat wolliger klinkende speaker doet het veel beter. Ik heb nu Emincence GB12 en die doen het heel goed op een 900.

* De Electro Harmonix EH12ax7EH doen het fantastisch in een 900. Voor echt zwaar metaalwerk zul je met die buizen misschien nog een extra scheurpedaaltje moeten gebruiken maar voor de meeste andere muzikale strapatsen, heeft hij met die voorbuisjes genoeg gain. Ik speel zelf geen metal (wel ruige rock) en heb sinds ik die buisjes er in heb, geen extra pedaaltje meer nodig.

* Een equalizer in je fx-loop wil ook nog wel eens een beetje helpen om hem wat extra ballen te geven. Die heeft er bij mij ook erg lang in gezeten maar als je de andere bovenstaande dingen gebruikt heb je die niet meer nodig.



De 900's hebben een niet al te goede naam en dat is ook wel begrijpelijk omdat ze "stock" gewoon niet zo vet klinken als de marshalls van voor die tijd. Maar als je er wat energie in stopt heb je er een waanzinnige amp aan met een goede cleane sound (wel wollig en glassy, echt heel brits) en een heel aggressieve vette gemene scheur. Maar dan moet je er wel wat tijd (en geld) in steken. De mijne heeft alles waar hij tot nu toe naast heeft gestaan altijd met huid en haar opgevreten 8-)

Succes....

Thijssie
14 januari 2004, 20:58
tis zonde om een buizen top te kopen en er dan een pedaaltje van boss (of iets uit die prijsklasse) te gaan gebruiken (imho)

zeg dat ook maar is tegen de grote namen die dit doen

(vai, satch en Wylde meen ik)

CheerS!!


Die gebruiken dat pedaaltje alleen maar om de amp een extra duwtje te geven en de scheur komt toch voor het grootste deel uit de amp zelf....