PDA

View Full Version : elementen verbinden met de computer



Kortom
11 januari 2004, 15:19
hej mensen,

ik ben elementen aan het testen, of dat wil ik gaan doen.
ik doe dit met een plak hout waar snaren overheen zijn gespannen, hieronder schuif ik de elementen. zowel humbuckers als single coils. Vervolgens wil ik de elementen verbinden met de computer, een computer programma dat de Tiepie handyprobe 2 heet. deze heeft een "jack" ingang.
sommige elementen hebben 2 draadjes, sommige 3. weet iemand welk draadje wat voorstelt, en hoe ik dit moet aansluiten.
Ook vraag ik me af of er stroom door het element moet lopen, zo ja, hoe krijg ik dat. (ja ben een beetje amateurtje ja:P)
bedankt voor je tijd iniedergeval...
tom

FNaRK
11 januari 2004, 16:26
ik snap er geen ene fuck van,
maar toch succes :-?

bert k
11 januari 2004, 16:31
Wat wil je eigenlijk testen? Of ze het doen? Hoe ze klinken? Waar gaat het om?

Kortom
11 januari 2004, 16:33
Wat wil je eigenlijk testen? Of ze het doen? Hoe ze klinken? Waar gaat het om?
ik ga verschillende elementen testen wat het verschil in geluid is in het aantal windingen. het verschil in geluid bij verschillende hoogtes, posities, etc. ik doe dit voor mijn profielwerkstuk op school...

bert k
11 januari 2004, 16:38
Dan heb je wel een klote testmethode uitgedacht. Ten eerste klinkt jouw 'test'gitaar niet, ten tweede kan je de klank niet meten, dat kan alleen maar op gehoor. Ga maar na, iedere keer als je een snaar aanslaat zit daar een klein verschil in, dus dan is iedere keer je meet uitkomst anders.
Wat dacht je van die truc van Vox Humana, die hebben allemaal strat-slagplaatjes liggen met verschillende elementen erop, kan je makkelijk testen en vergelijken.

Kortom
11 januari 2004, 16:41
Dan heb je wel een klote testmethode uitgedacht. Ten eerste klinkt jouw 'test'gitaar niet, ten tweede kan je de klank niet meten, dat kan alleen maar op gehoor. Ga maar na, iedere keer als je een snaar aanslaat zit daar een klein verschil in, dus dan is iedere keer je meet uitkomst anders.
Wat dacht je van die truc van Vox Humana, die hebben allemaal strat-slagplaatjes liggen met verschillende elementen erop, kan je makkelijk testen en vergelijken.
de gitaar hoeft ook niet te klinken, het gaat alleen om de geluidseigenschappen, die zijn wel degelijk te meten. er is (met mijn bedoelingen) niks mis met de opstelling, ik wil alleen maar weten hoe ik de elementen moet aansluiten, waarom sommige elementen 3 draadjes hebben, en andere 2. en wat deze draadjes dan zijn.
bedankt

NeeraDJ
11 januari 2004, 17:19
Jouw testmethode blijkt veel fouten te bevatten, volgens mij heb je over een paar dingen heen gekeken. Je moet er ook niet aan beginnen als je er niet alles van weet.

Je hebt overigens ook elementen met 4 draadjes, de zogenaamde four conductor wire. Het mocht nog weleens verschillen op enkele elementen. Die met twee draadjes zijn bedoeld om vastgesoldeerd te worden aan zowel de tone en volume potmeter. Wanneer er een derde bij zit is deze bedoelt voor de extra functie coil splitting. Je kunt zo één coil uit een pup uitschakelen, de reden moet je duidelijk zijn. Die met 4 draadjes is hetzelfde maar dan kun je ongeveer bepalen welke coil je uitzet. Als je passieve pups gaat testen dan wordt de stroom oftewel de klank opgewekt door de trilling vd snaren, ik weet niet hoe dik dat plak hout is, maar het is hoogstwaarschijnlijk het geval dat je pups te weinig of geen trillingen ongezet krijgen om goed te bepalen. Het enige wat je zowiezo met zoiets kunt doen is de output bepalen. Ik heb geen idee hoe je het aantal gewonden draad en draaddikte wilt bepalen. Dan zul je het element open moeten maken, maar daar moet je weer wel technische kennis voor nodig hebben. Zo kun je draaddiktes en de soort magneten bepalen. Posities kun je gewoon opmeten op een gitaar das geen probleem, het mocht je duidelijk zijn wat er gebeurt wanneer je je element verhoogd en verlaagd hoop ik.

Pff is niet vaak dat ik m'n technische kant kan uiten :-D

Kortom
11 januari 2004, 17:30
Jouw testmethode blijkt veel fouten te bevatten, volgens mij heb je over een paar dingen heen gekeken. Je moet er ook niet aan beginnen als je er niet alles van weet.

Je hebt overigens ook elementen met 4 draadjes, de zogenaamde four conductor wire. Het mocht nog weleens verschillen op enkele elementen. Die met twee draadjes zijn bedoeld om vastgesoldeerd te worden aan zowel de tone en volume potmeter. Wanneer er een derde bij zit is deze bedoelt voor de extra functie coil splitting. Je kunt zo één coil uit een pup uitschakelen, de reden moet je duidelijk zijn. Die met 4 draadjes is hetzelfde maar dan kun je ongeveer bepalen welke coil je uitzet. Als je passieve pups gaat testen dan wordt de stroom oftewel de klank opgewekt door de trilling vd snaren, ik weet niet hoe dik dat plak hout is, maar het is hoogstwaarschijnlijk het geval dat je pups te weinig of geen trillingen ongezet krijgen om goed te bepalen. Het enige wat je zowiezo met zoiets kunt doen is de output bepalen. Ik heb geen idee hoe je het aantal gewonden draad en draaddikte wilt bepalen. Dan zul je het element open moeten maken, maar daar moet je weer wel technische kennis voor nodig hebben. Zo kun je draaddiktes en de soort magneten bepalen. Posities kun je gewoon opmeten op een gitaar das geen probleem, het mocht je duidelijk zijn wat er gebeurt wanneer je je element verhoogd en verlaagd hoop ik.

Pff is niet vaak dat ik m'n technische kant kan uiten :-D

thankss, ik weet dat het wat primitief is allemaal, maja het is maar voor school :P de draaddiktes en soort magneten zijn bekend. en als het mislukt maakt dat niet veel uit. het gaat niet egt om het resultaat maar meer hoe je aan de slag bent gegaan etc.. bedankt iig...

NeeraDJ
11 januari 2004, 17:34
Succes dan maar! :)

bert k
12 januari 2004, 13:37
thankss, ik weet dat het wat primitief is allemaal, maja het is maar voor school :P de draaddiktes en soort magneten zijn bekend. en als het mislukt maakt dat niet veel uit. het gaat niet egt om het resultaat maar meer hoe je aan de slag bent gegaan etc.. bedankt iig...

Hihi, dan maakt het ook niet uit natuurlijk. :D Maar ik snap niet dat je de elementen niet gewoon op de gitaar laat zitten. Daar kan je net zo goed aan meten, en de snaren zitten er dan al op.
Als aanvulling op NeeraDJ zijn verhaal: http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics.shtml een hoop schema's , daar krijg je snel een idee hoe de zaak zit aangesloten. Wordt ook je vraag van 2, 3 of 4 draadjes duidelijk.

Je kan de weerstand van een element meten, en als je een snaar aanslaat kan je de output meten, in millivolt. Dit zegt dus nog helemaal niets over de klank! Alleen over hoe hard hij kan.
Post ff het hele verhaal als je alles af hebt, is wel interessant.

Anavrin
12 januari 2004, 13:42
ja, en als aanvulling op bert k, als je een ander merk hebt, dan zijn de kleuren van de draadjes vaak anders dan bij hun op de website staat.

hadv
14 januari 2004, 02:23
als je ook maar iets wilt meten zul je in ieder geval een millivoltmeter en een scope nodig hebben
verder moet je precies weten wat voor magneet en draaddikte/aantal windingen het element heeft om te kunnen vergelijken
klankkleur is blijkbaar niet belangrijk (is toch alleen maar de smaak van stomme gitaristen)
verder kun je nog attack en sustain meten (met je scope)
de proefopstelling is, in tegenstelling tot wat de anderen beweren, niet belangrijk als die maar constant is

mijn conclusie is dat je een aantal fysieke parameters zult meten
sterkte, ook al 'is het maar voor school' :razz:

Dirk_Hendrik
14 januari 2004, 11:26
Je proefopstelling is wel belangrijk. Een juiste opstelling zorgt er namelijk voor dat wat je meet juist is en niet door ongedefinieerde/oncontroleerbare variabelen wordt verstoord.

Wat jij gaat meten is millivolts, attacktijden etc etc. De cruciale variabele die je dus constant moet houden is je snaaraanslag. Alléén als die altijd gelijk blijft zijn je meetresultaten goed.

Hmmm,
Als Edison ook had geroepen "het is maar voor school" zat ik dit waarschijnlijk op perkament bij kaarslicht te schrijven aan de leden van het luit-forum......

hadv
15 januari 2004, 18:48
...en dan werd het per postduif verstuurd

bert k
15 januari 2004, 18:52
Als je je attack konstant wil houden zou je een soort clavecimbel mechaniekje moeten gebruiken. Dat wordt prutsen.

hadv
20 januari 2004, 17:52
of een gizmo