PDA

View Full Version : Nieuwe Iced Earth is uit - The Glorious Burden (review)



The Mule
11 januari 2004, 12:28
Ik heb de Europese 2CD, de versie waar de meeste nummers op staan, en afgezien van enkele TE nationalistische en zeer Amerikaanse uitspattingen (een electrische star-spangled banner als intro, en tweemaal het nummer 'When The Eagle Cries' over 11 september) is het een prachtig werkstuk geworden.

Tim Owens is meer een standaard metalzanger dan Matt Barlow was, en voorlopig ben ik nog niet 'om', maar hij doet het zeker naar behoren. Matt Barlow had nu eenmaal die echte emotie in z'n stem, en bij Tim Owens blijf ik het meer een trucje vinden.

De epic 'Gettysburg (1863)' is een in drie delen opgesplitste vertelling over de beroemdste slag in de Amerikaanse burgeroorlog en duurt bijna 32 minuten alleen. Slim ook dat ze die op een aparte CD gezet hebben bij de 2CD-versie. Het is zoals verwacht echt een hoorspel geworden, met orkest en veel geluidseffecten. Intelligent gedaan, zeker ook de lyrics.

In totaal heb je bijna 80 minuten spektakel, en dit album biedt absoluut waar voor je geld. Als vanouds goeie riffs van John Schaffer en mooie solo's door verschillende gitaristen, en gelukkig ook weer die gave signature bassdrum sound. Gewoon weer erg veel kwaliteit door een van de beste powermetalbands.

Voor de kenners: voorlopig plaats ik hem ver boven 'Horror Show', en bijna gelijk met 'Something Wicked This Way Comes'. Voor mij is 'The Dark Saga' echter nog een stukje beter, maar dat komt zeker ook omdat ik me nog altijd erg aangetrokken voel tot de Spawn-verhaallijn.

Iced Dragon
4 februari 2004, 17:15
tjah Iced Earth,
tijdlang in hun fanclub geweest tot ze ermee stopten...en sinds horrorshow hebben ze voor mij toch wat afgedaan (alles vóór horrorshow is fantastisch)
NOTS is mijn favoriet, maar ze zijn imo zelf geworden (lees Schaffer) waar ze zelf tegen waren...posers (iet wat té sterk uitgedrukt..)
Schaffer heeft metallica uitgemaakt voor posers en verraders maar hij is zelf redelijk commercieel bezig met matige cliché powermetal
hij heeft toch zijn woorden min of meer weer ingetrokken later...Maar anders nog altijd een van mijn favoriete bands..check out my name...

Fuck with us and die, ey? :razz:

MoserCustomShopDotCom
26 februari 2004, 16:19
Tipje voor gitaristen:

http://www.abysslord.com/icedearth !!!


edit: damned. hij doet het momenteel niet. Ik ben er al een tijdje niet meer geweest, maar daar horen ALLE gitaar tabs te staan!!! ook een paar drum en bass...