PDA

View Full Version : fretbuzz??



closure
10 januari 2004, 09:09
Ik heb een grote fout gemaakt door een gitaar te bestellen op internet zonder ik er veel van afwist , maar nu zit er dus een fretbuzz op wat heeel iritant is , hoe los ik het op , ik heb de brugzadels al hoger gezet maar dat help niet echt ...

Anders Destium
10 januari 2004, 10:28
Je hebt helemaal geen grote fout gemaakt denk ik, ik neem aan dat het je best wat in geld heeft gescheeld :wink:

Het is natuurlijk alleen zo dat je met een gitaar die je besteld vaak wat tijd kwijt bent om hem naar je eigen wensen in te stellen. Je kunt nu bijvoorbeeld ook gelijk je favoriete setje snaren erop zetten en hem stemmen in de stand die jij wil zonder dat je zoiets hebt van: kutzooi, hij stond net zo goed...

Wat je moet doen is het volgende. Je of de hals misschien wat bol of hol staat en of dat de reden is van de buzz, het kan ook zo zijn dat de brug wat te laag staat (als je een stoptail hebt dan moet je hoe dan ook de hals aanpakken als je fretbuzz hebt). Als het goed is zit aan de bovenkant van de hals een plaatje, en daaronder is ruimte voor een inbussleutel. Als je die naar rechts draait zal de hals boller gaan staan, naar links holler. Je moet alleen hiermee heel erg uitkijken dat je niet teveel tegelijk doet (het hout past zich altijd langzaam aan), normaal gesproken wordt een vuistregel aangehouden: nooit meer dan een kwartslag in 1 keer.

closure
10 januari 2004, 11:34
wat bedoel je met een plaatje?

Anders Destium
10 januari 2004, 11:52
Wat voor gitaar heb je? Sommigen hebben dit plaatje niet namelijk...

Het zwarte ding op de foto is het plaatje dat ik bedoel:

http://community.webshots.com/photo/79570851/94176171Lfzxqp

Het kan ook zo zijn dat de stelschroef aan de onderkant zit

youngcoby
10 januari 2004, 11:55
check even volgende website:
http://www.westerhaven.nl/afstel/Home.htm

Onder "zelf afstellen" zie je duidelijk op de foto van de Squier waar het de imbus-schroef zou moeten zitten. Voor alle duidelijkheid: niet alle gitaren hebben een afsluitplaatje. Squier heeft dit bijvoorbeeld niet.

Fretbuzz kan volgens mij 3 oorzaken hebben:
1) de hoek die de nek met de body maakt (hier heb ik geen oplossing voor);
2) de nek staat bol (aan te passen met de imbus bij de stemmachanieken);
3) de brug staat te laag

Waar woon je in België? Ik woon in Antwerpen. Misschien kan ik je helpen?

Ik hoor het wel.

closure
10 januari 2004, 13:55
veel te ver van antwerpen :razz: kzal eens een foto maken

closure
10 januari 2004, 14:13
http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/K30MU2027G
inderdaad met zo een klepje , wat moet ik nu doen ? en hoe weet ik aan welke kant ik moet draaien?

Anders Destium
10 januari 2004, 15:03
Je hebt toch niet al je snaren eraf gehaald hè :o Zonder snaren kun je erg lastig/niet zien of de hals te hol of bol staat.... Dus snaren erop, stemmen, kijken of het nog steeds zo erg is, kijken of hij hol of bol staat, snaren iets los, kwartslag naar links draaien als hij te bol staat, kwartslag naar rechts als hij te hol staat, stemmen, kwartier wachten, nog eens stemmen, kijken of het beter is geworden. Repeat procedure until fretbuzz = 0. Op een gegeven moment heb je de keuze: speelgemak of fretbuzz (een beetje maakt nooit zoveel uit).

Ik zou zelf beginnen met het eraf schroeven van het plaatje, dan zul je zien dat er een opening zit voor een inbus-sleutel, en dan de bijpassende inbussleutel zoeken...

Negative K3 fan
10 januari 2004, 16:27
wat is dat eigelijk voor een aparte gitaar?

iam
10 januari 2004, 16:38
ik denk een Fame rock ofzo... dat staat er toch op denk ik...

wel mooi :)
alleen jammer van de headstock