PDA

View Full Version : Probleem met het lager stemmen Elektrisch gitaar



Reno595
10 januari 2004, 00:20
Ik heb niet zo lang geleden een nieuwe elektrisch gitaar Ibanez RG 370 gekocht met het idee om liedjes van o.a Limp Bizkit en Linkin Park te spelen. Deze bands gebruiken voor de meeste liedjes een lage stemming. Nou wil ik dat ook proberen om mijn gitaar lager te stemmen maar dat lukt niet het geluid blijft niet in de juiste toon omdat de brug terug gaat door het veer ofzo en de snare komen ook tegen het fret bord aan doordat ze niet zo strak zijn en de brug omhoog staat.
Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen want ik baal nu echt dat ik zoveel geld heb uitgegeven voor een gitaar en dit nu niet kan.
thanx greetz Reno

Anavrin
10 januari 2004, 01:00
ik neem aan dat je brug richting de kop gaat, door de tremolo. Als je die toch niet wil gebruiken, kun je deze vastzetten, wil je deze wel blijven gebruiken, dan moet je er sterkere veren opzetten. Een keer goed af laten stellen wil ook nog wel eens helpen. Succes ermee.

yhcmarc
10 januari 2004, 01:01
Je kan je gitaar zonder problemen omlaag stemmen hoor, echter je hebt een floyd rose brug op je gitaar, dus dan zijn er 2 opties, een van de veren uit de achterkant halen of gewoon iets dikkere snaren op je gitaar zetten.

Limbizkit speelt bv. in C# en dan zou ik gewoon ff een setje 0.11 snaren proberen.

Marc

Reno595
10 januari 2004, 01:26
Ja bedankt maar ik heb niet zo`n ervaring ermee met het vast zetten van de veer of het verwisselen van snaren enzo. ik ben bang dat ik iets verkeer doe en kapot gaat. kan je me er mee helpen wat ik kan doen
Reno

Anders Destium
10 januari 2004, 10:20
Als je een gitaar hebt met een floyd is anders stemmen een heel gedoe. Je moet dus zeker weten dat je de gitaar een tijd echt lager gestemd wil hebben voordat je er werk in stopt. Het is hoe dan ook verstandig om dikkere snaren te nemen als je lager gaat stemmen, omdat je dan je brug niet zo veel hoeft te veranderen. Normaal stemmen is al irritant bij een floyd, maar in dit geval is het bijna rampzalig, omdat de brug weer op spanning moet komen. Als je het voor elkaar hebt dat de snaren goed of bijna goed gestemd staan is het tijd om te kijken of je brug nog recht staat of dat hij teveel omhoog of omlaag staat. Als je nu aan de achterkant het grote rechthoekige plaatje van je gitaar afschroeft zie je de veren van de brug zitten. Als je de gitaar nieuw hebt gekocht zat er als het goed is een extra veer bij, die zou ik er gelijk opzetten (zorg wel dat alles symmetrisch blijft) Je kunt het beste de veren niet gelijk naast elkaar houden, dus er moet steeds wat ruimte tussen blijven. Als de brug teveel omhoog of omlaag staat kun je dit verhelpen op de volgende manier: De veren zitten aan een plaatje, dit plaatje zit door middel van 2 schroeven in de body vast. Door de schroeven vaster of losser te draaien kun je de positie van de brug veranderen.

Als je je verstand maar gewoon blijft gebruiken kan er weinig fout gaan (dus stap voor stap en niet 3 dingen tegelijk veranderen).

Succes :)
Het zal zeker tijd kosten, maar het wordt steeds makkelijker als je het wat vaker hebt gedaan!

iwan
10 januari 2004, 11:22
En wees aub niet bang om je snaren te vervangen! Je zal wel moeten want je verslijt ze toch binnen een maand als je veel speelt, tot een half jaar als je 'm maar af en toe aanraakt.

Met een floyd rose is snaren verwisselen en afstellen een vervelend klusje maar je kan het maar beter zsm leren. Als je er op dit forum niet uitkomt (zoekfunctie, ik heb ergens een link naar een pdf met een uitleg over de floyd. Kijk even in mijn posts) en er is in je omgeving niemand om je te helpen, ga dan even naar de winkel en laat het je goed uitleggen, je kan dan ook meteen je floyd af laten stellen op de lagere stemming.

Speel ze!
Iwan

yhcmarc
10 januari 2004, 13:15
Ja bedankt maar ik heb niet zo`n ervaring ermee met het vast zetten van de veer of het verwisselen van snaren enzo. ik ben bang dat ik iets verkeer doe en kapot gaat. kan je me er mee helpen wat ik kan doen
Reno

Waar woon je ?

Marc

Reno595
10 januari 2004, 17:49
Ik woon in de buurt van Utrecht?