PDA

View Full Version : aanslaan op de kop van de hals



Guitarik
9 januari 2004, 23:48
Weet iemand hoe je zo'n boventoon krijgt door de snaren op de kop van de hals aan te slaan? Of is het nog op de hals maar achter de vingers van je linkerhand? Als ik het prober hoor ik iig nauwelijks het gewenste resultaat.

Voor wie niet weet wat ik bedoel: Josh Homme van QOTSA doet het ook een keer in No one knows.

Moet je misschien gewoon je versterker erg hard zetten?

sander666
10 januari 2004, 11:57
Ik weet niet precies wat jij bedoelt, en heb het nr. ook niet gehoord.

maar je kunt een "boventoon" dus krijgen door:

met je pick hand zo een snaar aan te slaan dat je met je plectrum een snaar aan slaat en hem meteen daarna met je duim aanslaat (aanraakt),
dus met je linkerhand (fret hand) doe je gewoon spelen, het mooiste effect vind ik als je een snaar bend en tegelijkertijd er een boventoon op zet

het beste kun je dus je plectrum zo kort inspannen (tussen je vingers) dat zowel plectrum als duim over snaar gaat.

deze boventoon moet je een beetje zoeken tussen de elementen, ik wil zeggen hij zit niet op heel de breedte van alle 3 of 2 de elementen (het aansla gedeelte)

Met de solo van kiss - i wass made for loving you kun je het ook heel goed oefenen,
het vergt namelijk best veel oefening.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Groeten Sander

Negative K3 fan
10 januari 2004, 14:44
dat hangt van de topkam enzo af, op sommige gitaren gaat het beter dan op andere.

Guitarik
10 januari 2004, 19:03
Ja die artificial harmonic ken ik wel. Dan zal het wel mn topkam zijn. Bedankt iig.

buuck
12 januari 2004, 16:08
pitch harmonics :lol: