PDA

View Full Version : I A B A N E Z T A L M A N - T O P I C



Hempo
9 januari 2004, 17:17
Yo,
Ik heb vanmiddag 2 uur in de muziekwinkel gezeten.
En op aanraden van mijn snarenbuigende bandmaat, heb ik allemaal gitaren getest zonder op merk en prijs te letten. En ik kwam er achter dat ik een of andere stratocaster-achtige gitaar van Ibanez, serie Talman, het lekkerste vond spelen en het beste vond klinken (op fender twin), zelfs beter dan een Fender strat! (kan natuurlijk aan mij liggen)

Volgens de verkoper was ie 6 jaar geleden voor t laatst te koop, en hij had t over een nieuwprijs van 1000 dollar. Hij hing er voor 345,- euro
En binnen een week moet ik even beslissen of ik m koop ofniet (in optie).

http://electricguitar.50megs.com/Chix/WTalmana.jpg

Is er iemand hier die meer van die gitaar weet?
Goede deal? Wat was de nieuwprijs e.d. ??[/i]

Neals
9 januari 2004, 17:53
Talmans zijn ernstig coole gitaren en zeker geen low-budget.

Ze zijn overigens wel in herproductie, als NDM (dat ding met ductape) en hoop zelf dat ook het orginele model terugkomt.

Hempo
9 januari 2004, 18:05
Klopt t dan, die 345 euro ? 2e hands weliswaar.. maar dan nog.

Ibanez
9 januari 2004, 18:33
Ik heb zelf een akoestische Talman en daar ben ik zeer tevreden over. Vooral de body vind ik erg mooi en orgineel. Ik zou hem kopen als ik jou was.

Hempo
9 januari 2004, 22:05
Weet iemand de nieuwprijs ??
Achterop stond ergens MADE IN JAPAN.
Het gaat dus hoogstwaarschijnlijk om het type TC825, aangezien er maar 1 type in japan gemaakt is, las ik op een of andere website)

Anders Destium
9 januari 2004, 23:29
Voor scans van catalogi:

http://www.ibanezrules.com/catalogs/index.htm

Als je weet uit welk jaar hij ongeveer moet komen kun je hem waarschijnlijk best vinden!

Hempo
11 januari 2004, 15:22
yo bedankt kerel! dit is wel ff handig ja.

Weet iemand toevallig de nieuwprijs van de TC825 ?
leverjaar was 1996, 1997

Hempo
11 januari 2004, 19:51
En wat is precies de reden dat ze al 6 jaar niet meer gemaakt worden ?

Javaca
11 januari 2004, 21:10
Geinig ding. Inteeld van een tele, jaguar en strat?

Neals
11 januari 2004, 21:58
En wat is precies de reden dat ze al 6 jaar niet meer gemaakt worden ?

Ik denk zelf gebrek aan belangstelling

Hempo
12 januari 2004, 19:26
Apart, als het ernstig-coole gitaren zijn zou je dat toch niet denken.

Dit is ongeveer de versie die ik gezien heb trouwens, de sunburst-bruine kleur was wel veel lichter en op de slagplaat zaten van die, hoe noem je dat, glamourstyle-structuur.
En met gouden zooi in plaats van de metalen. En andere elementen: volgens mij 2 single-coils en een P90-element (met dank aan Mr. Bluesbreaker :) )

http://www.warrenworld.net/music/gear/guitars/images/iba_talman_fr.jpg
Ibanez Talman Series

Spirit of Strings
12 januari 2004, 19:43
Ik zou hem toch even heel goed bekijken. De eerste serie Talmans was van goede materialen gemaakt en die waren dus ook redelijk duur. Daarna zijn ze ze goedkoop gaan produceren (gefineerde halzen!!!!!, waar dan ook nog vaak het fineer van loslaat). Deze modellen zijn vaak bij muziekzaken voor zo'n 300 tot 350 euro te koop. Maar, eerlijk is eerlijk, ik moet toegeven dat het geluid van zelfs deze examplaren behoorlijk goed is (tenminste van die met die lipstick-elementen)

Texter
12 januari 2004, 23:57
Ik heb zelf ook een Talman van 10 jaar oud...medio 2002 gekocht omdat ie geweldig klonk en speelde. Niks mis mee. Die was 200 euro, trouwens. Vind ik hem ook wel waard. Je kunt ook gigantisch shredden met dat fijne ronde birdseye maple halsje dat erop zit. 8-)

Hempo
13 januari 2004, 07:19
Ik zou hem toch even heel goed bekijken. De eerste serie Talmans was van goede materialen gemaakt en die waren dus ook redelijk duur. Daarna zijn ze ze goedkoop gaan produceren (gefineerde halzen!!!!!, waar dan ook nog vaak het fineer van loslaat). Deze modellen zijn vaak bij muziekzaken voor zo'n 300 tot 350 euro te koop. Maar, eerlijk is eerlijk, ik moet toegeven dat het geluid van zelfs deze examplaren behoorlijk goed is (tenminste van die met die lipstick-elementen)

Ik ga hem ook nog even heel goed bekijken. Wat zijn trouwens lipstickelementen ?


Ik heb zelf ook een Talman van 10 jaar oud...medio 2002 gekocht omdat ie geweldig klonk en speelde. Niks mis mee. Die was 200 euro, trouwens. Vind ik hem ook wel waard. Je kunt ook gigantisch shredden met dat fijne ronde birdseye maple halsje dat erop zit.

10 jaar oud lijkt mij niet kunnen, de eerste Talmans werden in '94 gemaakt. Oja : nu wel 10 jaar oud dus :)

Maar 6 jaar oud, voor 345 is wel redelijk zegmaar... (die kerel had t over een van de duurste type talman ofzo) ik weet dus nogsteeds het type niet.

Hempo
13 januari 2004, 07:20
Ik zou hem toch even heel goed bekijken. De eerste serie Talmans was van goede materialen gemaakt en die waren dus ook redelijk duur. Daarna zijn ze ze goedkoop gaan produceren (gefineerde halzen!!!!!, waar dan ook nog vaak het fineer van loslaat). Deze modellen zijn vaak bij muziekzaken voor zo'n 300 tot 350 euro te koop. Maar, eerlijk is eerlijk, ik moet toegeven dat het geluid van zelfs deze examplaren behoorlijk goed is (tenminste van die met die lipstick-elementen)

Ik ga hem ook nog even heel goed bekijken. Wat zijn trouwens lipstickelementen ?


Ik heb zelf ook een Talman van 10 jaar oud...medio 2002 gekocht omdat ie geweldig klonk en speelde. Niks mis mee. Die was 200 euro, trouwens. Vind ik hem ook wel waard. Je kunt ook gigantisch shredden met dat fijne ronde birdseye maple halsje dat erop zit.

10 jaar oud lijkt mij niet kunnen, de eerste Talmans werden in '94 gemaakt. Oja : nu wel 10 jaar oud dus :)

Maar 6 jaar oud, voor 345 is wel redelijk zegmaar... (die kerel had t over een van de duurste type talman ofzo) ik weet dus nogsteeds het type niet.

fred dons
13 januari 2004, 07:40
het zijn hele goede gitaren alleen je moet niet schrikken als je de body open schroeft, de eerste series zijn van een soort MDF gemaakt (hoor je
niks van gek genoeg) en de halzen en sommige bodies hebben een fotoflame van birdseye (op de nek) en flame op de body

maar het blijven prima (en milieuvriendelijke gitaartjes :D )

michielv
13 januari 2004, 12:29
Meen je dat nou? Geweldig! Dus eigenlijk is het een composiet gitaar!
:D

Hempo
13 januari 2004, 15:50
de eerste series zijn van een soort MDF gemaakt (hoor je niks van gek genoeg) en de halzen en sommige bodies hebben een fotoflame van birdseye (op de nek) en flame op de body


Wat is MDF en wat is een fotoflame van birdseye ?
Zal wel aan mij liggen verder, maar hier heb ik nog nooit van gehoord :)

bat
13 januari 2004, 16:45
MDF = Medium Density Fibreboard, een materiaal waarbij van een "pasta" van houtfibers en een soort lijm/epoxy platen worden gemaakt. Wordt tegenwoordig veel gebruikt in de meubelindustrie. In de bouwmarkt kunnen ze je zo laten zien wat MDF is.

Fotoflame = een dunne film met een plaatje van houtstructuur (of iets heel anders) waarmee je een gitaar er net uit kunt laten zien of het een heel dure houtsoort is. Veel heel goedkope gitaren die toch een prachtige tiger-stripe top lijke te hebben maken gebruik van dit principe.

Hempo
13 januari 2004, 17:24
Ahja.
Das niet echt positief ofzo vinnik, de nep-gehalte spreekt me niet zo aan moet ik zeggen.

Texter
13 januari 2004, 18:44
10 jaar oud lijkt mij niet kunnen, de eerste Talmans werden in '94 gemaakt. Oja : nu wel 10 jaar oud dus :)


Heej bijdehandje ze moeten ze wel eerst bouwen voordat ze ze kunnen verkopen. De mijne is dus in '93 gebouwd...

De Talmans hebben ze hoogstwaarschijnlijk verzonnen omdat ze zagen dat mensen oude Danelectro troep zo leuk vonden en Starfield al helemaal geen succesmerk was (wat een muffe meuk vond ik dat). Toen ze bij Danelectro weer die MDF troep van ze gingen bouwen was het exit Talman...

Talmans zijn gebouwd met Resoncast wat toch een stuk beter qua klankeigenschappen is dan gemiddeld Koreaans MDF.
Ze hebben ervoor gekozen uit nostalgisch overwegingen zoals boven al duidelijk werd.
Mijn Talman klinkt beter en speelt fijner dan de meeste strats...dat zegt al genoeg. En er zitten echte GOTOH tuners op hehe.

Hempo
13 januari 2004, 20:49
dus : wel doen... kopen zegmaar?

Texter
13 januari 2004, 22:10
Als je er voor die prijs een gigbag bij krijgt. Een Talman TC825 was nieuw hoogstens 700 dollar volgens Harmony-Central reviews.

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Ibanez/Talman-TC825-01.html

Hempo
13 januari 2004, 22:15
Hmja..
Ik heb nog nergens gelezen dat ze kut zijn, of ik bedoel nix negatiefs alleen maar lof of 'beter dan gemiddeld'

marc_o
13 januari 2004, 22:50
goed of niet, ik denk dat ik dit model het mooiste vind wat Ibanez ooit heeft gemaakt. Zouden ze weer moeten doen, maar dan van goede houtsoorten.
Ik kan me de prijs van 1000 dollar, dus hier destijds over de 2000 gulden, zeker niet herinneren, zoek het goed na, want die verkoper zwetst volgens mij maar wat qua prijs.
Ik dacht dat de duurste rond de 1600 gulden zaten.

Hempo
14 januari 2004, 19:10
Het serie nummer:

4121718

Weet iemand aan de hand van dit nummer mij iets meer te vertellen? Nieuwprijs, type etc. van de gitaar ?

Hempo
15 januari 2004, 16:59
http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1994/94021.jpg

Dit is m. De onderste. De TV 750 GQBS om precies te zijn :)

Neals
15 januari 2004, 17:29
goed of niet, ik denk dat ik dit model het mooiste vind wat Ibanez ooit heeft gemaakt. Zouden ze weer moeten doen, maar dan van goede houtsoorten.
Ik kan me de prijs van 1000 dollar, dus hier destijds over de 2000 gulden, zeker niet herinneren, zoek het goed na, want die verkoper zwetst volgens mij maar wat qua prijs.
Ik dacht dat de duurste rond de 1600 gulden zaten.

Wat werd 10 jaar geleden voor een nieuwe Fender betaald.. Juist jah..

Gitaren zijn nu eenmaal waardevast

Hempo
15 januari 2004, 18:40
owwwwww dus als ze nu nieuw zouden zijn waren ze 900 ofzo :)

Hempo
15 januari 2004, 22:01
Goed,
2 P90-elementen en een lipstick element.
Het betreft de eerste serie Talmans die er gemaakt zijn, namelijk de serie uit 1994.
Dit schijnen de duurdere en betere Talmans te zijn.
Verbeter me als ik het fout heb.

Mr.Bluesbreaker
15 januari 2004, 22:58
Je hebt blijkbaar al bijna een vol uur gelijk. Maar verbeter dan aub nog voor twaalven als iemand het dr niet mee eens is, want morgen gaan Hempo (tering wat een naam daniel) en ik hem uittesten. Ik denk eerlijk gezegd dat je hem niet kan laten staan. :-D

Hempo
16 januari 2004, 10:03
Mjamjamja dat wordt m wel :)

Intru
16 januari 2004, 17:07
Alvast veel plezier dan met je aanwinst.

(zei de plectrum-service man van Bart:))

Hempo
16 januari 2004, 19:27
Ik heb m gekocht!!
:D:D

iam
16 januari 2004, 19:55
dan willen we natuurlijk foto's en soundfiles!!! :lol:

Hempo
17 januari 2004, 21:10
ja die komen vast wel een keer.
Het bevalt goed tot nu toe, alleen t enige nadeel is dat ie regelmatig ontstemt.. maar met 3 veertjes achterin

Anders Destium
17 januari 2004, 22:26
Felici :)

Het rare is dat ik een soortgelijke Ibanez heb uit dezelfde periode (RT650, stratkopie), ook met Gotoh tuners, die in mijn ogen veel te snel ontstemt (alle nieuwe Gotoh spullen bevallen me uitstekend :-? ). Ik neem aan dat als je nieuwe Gotoh tuners erop zet je problemen zijn opgelost, de prijs van die gitaar is zeker een dergelijke ingreep waard. Een MIJ Ibanez is erg goed, en ook nog waardevast (dit zijn de gitaren die tegenwoordig altijd prestige worden genoemd!)

Hempo
17 januari 2004, 23:05
ke, ik zal er es na kijken.
tnx!

Hempo
19 januari 2004, 20:56
kheb de veren uit mn oude pacifica gesloopt. Nu heb ik er 5 inzitten. Werkt prima

Hempo
17 maart 2004, 16:05
Wat laat, maar hier zijn nog wat foto's

http://home.tiscali.nl/~flattyres/PICT0093.jpg

http://home.tiscali.nl/~flattyres/PICT0047.jpg

Chris Wolstenholme
17 maart 2004, 16:06
wtf hij is nog mooi ook :o

ArpeggioKing
17 maart 2004, 16:26
mooie gitaar ja, alleen een duidelijke fotoflame

JV
17 maart 2004, 16:49
who cares voor dat geld

leuk ding :)

Hempo
17 maart 2004, 16:51
Tnx von het zelf ook wel :)

Aan de linkerkant op de foto's zie je een ernstige lakbeschadeging. Ik liep de bus uit, met gitaartas op m'n rug. Alleen de rits stond half open.
Toen lag m'n net 1 maand nieuwe gitaar midden op straat :)

JV
17 maart 2004, 18:33
ik heb wel ergere verwondingen gezien van eenzelfde soort incident.

dit valt gelukkig nog best mee :)

Rubenios
17 maart 2004, 18:39
je lijkt op die dude van Di-Rect :o

Anders Destium
17 maart 2004, 18:43
Het is niet helemaal mijn ding maar hij ziet er best cool uit :)

Hempo
17 maart 2004, 18:49
je lijkt op die dude van Di-Rect :o

neeee
jij ook al>?:?

Rubenios
17 maart 2004, 18:55
hehe je lijkt er gewoon echt op :D

DI-RECT WANNABEE :D wheheh ;)

vind je wel knap hoor ;)

Mr.Bluesbreaker
17 maart 2004, 19:19
Daniël, je zou dit topic op het tinaforum moeten openen man, moet je eens zien hoeveel makkelijke bakvissen je dan achter je aan krijgt... :-D

Jagoda
17 maart 2004, 20:04
je lijkt op die dude van Di-Rect :o



WAHAHAHAHAHAHAAA :-D

(Rubenios, je bent zeker betaald om dat te zeggen of niet? :razz: :wink: )

makes no sense now, sorry

Hempo
21 maart 2004, 17:21
en nog een:


http://members.lycos.nl/inochi/ft4.jpg

Rubenios
21 maart 2004, 17:59
JE BENT ZO LeKk@H!!!!!!!!!111111
van die BrEeZ@HzZzZzZz achter je aan blaat hehe

:razz:

birt
21 maart 2004, 18:05
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3712090008&category=46649

voor andere talman liefhebbers!

Hempo
21 maart 2004, 18:22
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3712090008&category=46649

voor andere talman liefhebbers!
voor 13,50 wil ik m nog wel hebben :)