PDA

View Full Version : fender-yamaha



abbys
9 januari 2004, 16:33
hallo,

Ik ben nog student (15), en deze zomer ben ik een goed jaartje bezig met gitaar, ben nu akoestisch aan het leren, en wil in de zomer overstappen naar een lekkere elektrische!
Ik heb uiteraard al heel wat opgezocht (ben geobsedeerd kan je wel zeggen zo :-D ) en men keuze is nu vernauwd naar 1 bepaalde winkel met 2 gitaren als persoonlijke keuze. Vroeger kon ik natuurlijk nog afgaan op dingen als pickups, op afwerking, action, etc...

maar nu (ik ben beetje een strato-freak geworden sinds ik info begon op te zoeken :cool: ) zit ik met een stratocaster standard mexican (475€ waw!) in men hoofd en een pacifica 112 (350€ ook waw!), nu zou je zeggen, als je zo van strats houd...pak dan de strat!! Maar daar knelt het schoentje, want ik heb al veel gelezen en gehoord over de mexicans...namelijk dat ze een schande zijn voor ook maar de F van fender te dragen, en van yamaha heb ik al gelezen en gehoord (van ondermeer verkoper) dat ie extreem betrouwbaar is vergeleken met goeiekopere fenders, en ook de algemene kwaliteit van o.a de pickups kan volgens reviews met de goeiekopere mexicans concurreren..voor die belachelijke prijs!

Ik weet echt niet wat gedaan eerlijk gezegd, van de Yamaha lees je dan dat ie goed is maar wel voor beginners ( wil een gitaar die lang meegaat ) en dan ook soms dat ie een pro gitaar is voor die prijs, en van de fender lees je dan soms dat ie schandalig is ( mss vergelijken ze hem met echte american 60's ofzo? ) en ook soms lees je dat het een prachstuk is dat voor de budget gitarist een natte droom is??? IK hoop hier op het forum echt eerlijke proffesionele meningen te krijgen van beide gitaren dat ek een keuze kan maken, want het prijsverschil is voor 15-jarige wel belangrijk, en de kwaliteit die zo wisselvallig lijkt te zijn is extreem belangrijk voor een gitaar-freak! PLEASE HELP ME!

iam
9 januari 2004, 16:52
ik denk dat de mexican's naar mijn mening niet zo slecht zijn als 'ze' wel zeggen...

de standard's kunnen mss niet zo super zijn... mss moet je eens kijken naar de iets hoger geprijsde mexicans (zoals de superstrat
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-134567.html
http://www.netzmarkt.de/thomann/prodbilder/134567.jpg)
of de 60's strat http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-130754.html
http://www.netzmarkt.de/thomann/prodbilder/130754.jpg)

ik heb eens highway tele (goedkoop usa) met een Thinline tele (top end mexicaan) en qua afwerking en bespeelbaarheid was de mexicaan toch superieur aan de highway!(dan doel ik op de nek en niet de sound, want deze is wat verschillend van een thinline en een gewone tele)

hopelijk heb je hier iets aan...
mvg,

koen

Anavrin
9 januari 2004, 17:02
misschien is het een goed idee om ook eens te kijken naar een Japanse stratocaster. Japanners zijn tegenwoordig vaak beter dan Mexicanen, en schelen qua prijs weinig (voor 100 of 200 euro meer heb je een geweldig instrument met USA elementen erin). Over Yamaha ben ik ook wel tevreden (ik heb een Yamaha bas), en wat ik van de Pacifica weet, is dat ie ipv alleen 3 singlecoilelementen, 2 singlecoils en 1 humbuckerelement heeft (voor een wat dikker geluid), dus die heeft ook zeer zeker z'n voordelen.

Nicci
9 januari 2004, 18:15
ik betwijfel of het helemaal eerlijk is een pac112 met een MIM fender te vergelijken.
als je een pac van een hoger nummer neemt, dan zou ik zeker voor de yamaha gaan. heb zelf een tijdje de pac812 bespeeld en die is werkelijk fantastisch.

Wilson
9 januari 2004, 18:59
die verhalen die je overal leest op internet moet je niet altijd even serieus nemen, ik zou ze gewoon zelf gaan testen. het feit bijvoorbeeld dat men zegt dat de made in mexico fenders niet fender waardig zijn is natuurlijk omdat men ze vergelijkt met amerikaanse. bij een yamaha denken veel mensen, mede door de prijs, al snel aan een budgetgitaar, maar het blijken hele goede gitaren te zijn voor die prijs. persoonlijk vind ik MIM fenders heel erg leuke gitaren voor de prijs veel ervaring met yamaha's heb ik echter niet. Overigens an ik ook een japanner aanraden, ik heb er zelf 1 en ik ben er zeer tevreden over

abbys
9 januari 2004, 21:40
thx, denk toch dat ek ze idd moet zelf vergelijken voor eigen smaak :) dacht wel dat ze MIM slecht vonden door ze te vergelijken met american's, niet eerlijk vind ek
btw, heb vergeten te zeggen dat men budget voor ALLES ( dus versterker bij ) rond de 700 ligt, die superstrat ziet er lekker uit , maar daar ken ek nog niet bij, en verder sparen na de zomer is te moeilijk voor me :p moet nu al zo lang wachten

Nicci
9 januari 2004, 21:48
Als ik jou was zou ik eens kijken naar een pacifica 604w.

www.beyers-music.de

Kost daar geloof ik iets meer dan €400,-. Heb je nog zo'n €250 over voor een versterker.

abbys
10 januari 2004, 12:06
mm, intressant ja, kost wel beetje meer als die fender bij men verkoper, kost daar 495

abbys
10 januari 2004, 12:19
mmm, ok, stay with me

Ik had de fender in gedachten, maar de yamaha pacifica604 (zie boven) annuleert die al door zen humbucker en zen push-push (leg es uit, ken alleen push-pull) coil tap die zorgt voor meer varieteit in toon.

Maar als het op varieteit komt hebben ze in men winkel ook een Cort X-11, die heeft een h/s/h configuratie en kan ook een coil tap doen om de humbs te splitten, dus die kan stratgeluid voortbrengen EN metal geluid, voor ong zelfde prijs als strat en pacifica604w, wat vinden jullie ervan?
pacifica604W of Cort X-11?

http://www.musicianshop.com/cgi/musicianshop-uk.cgi/pagecortguitars/3fffdf137246

Nicci
10 januari 2004, 14:05
het is een tonepot met een push pull functie. ik neem aan dat die de humbucker naar een single schakelt.

cort of yamaha? persoonlijke voorkeur en een compleet gebrek aan ervaring met Cort: ik kies de yamaha.

overigens: verwacht niet dat een humbucker in de single stand klinkt als een fender singlke coil. dit valt nog wel eens tegen.

green_day
10 januari 2004, 20:38
ik denk dat yamaha een topgitaar is. Een kameraad van me heeft ook een pacifica, maar dan het telemodel met 2 humbuckers. En volgens mij is dat de allergoedkoopste uit de serie, maar die klinkt echt als een klok, dus absoluut naar kijken naar die pacifica's!
Wat betreft de MIM fenders, dat is echt dikke onzin. Ik heb zo'n gitaar, nou is die al behoorlijk geupgrade, maar ook nog origineel vond ik het een zeer goede gitaar. Het enige echte minpunt van een mex fender zijn de pickups. Als je gaat vervangen heb je een betere gitaar dan een usa, dat kan ik je wel verzekeren.

veel succes er mee

Nicci
10 januari 2004, 21:07
Als je gaat vervangen heb je een betere gitaar dan een usa, dat kan ik je wel verzekeren.


nou ja, beter. . . . .