PDA

View Full Version : Gretsch Nashville



elysianguitar
9 januari 2004, 15:58
Ik ben van plan om een Gretsch te kopen. Ik vind de Nashville geweldige gitaren, maar ik heb een vraag over de pickups: wat is het klankverschil tussen de High Sensitive pickups die in een gewone Nashville zitten, en de Hot Rod Pickups die in de Brian Setzer Hot Rods zitten ? Kan iemand mij hiermee helpen ?

Thanks

David

Xtreme
9 januari 2004, 16:50
mijn droomgitaar en jij gaat er een kopen.. goed hoor :) :D

Jesse//

elysianguitar
12 januari 2004, 09:45
Sorry man, ik spaar er ondertussen al bijna een jaar voor, en nu is het bijna zover !!! Maar ik twijfel nog heel sterk. Ik speel op dit moment op een geleende Tennessee Rose, fantastische gitaar. Alleen vind ik de afwerking iets te sober. Maar de klank vind ik heel goed. Momenteel twijfel ik nog tussen een Nashville, een Tennessee Rose of een Brian Setzer. De Brian Setzer vind ik uiterlijk wel de mooiste, maar ik weet dus niet wat het klankverschil in de pickups is.

Groetjes

David

The Mule
12 januari 2004, 10:01
Sorry man, ik spaar er ondertussen al bijna een jaar voor, en nu is het bijna zover !!! Maar ik twijfel nog heel sterk. Ik speel op dit moment op een geleende Tennessee Rose, fantastische gitaar. Alleen vind ik de afwerking iets te sober. Maar de klank vind ik heel goed. Momenteel twijfel ik nog tussen een Nashville, een Tennessee Rose of een Brian Setzer. De Brian Setzer vind ik uiterlijk wel de mooiste, maar ik weet dus niet wat het klankverschil in de pickups is.

Groetjes

David

Een tip: ik was een paar weken terug bij Recording Instruments in Arnhem (vlakbij station) en daar stond een donkerrode Setzer Hotrod voor 1995 euro. Beetje sober uiterlijk, misschien een ouder model, maar 't is volgens mij niet duur.

elysianguitar
12 januari 2004, 10:08
Inderdaad, dat is een heel goeie prijs ! Ik ga eerst eens checken welke prijs ik bij ons kan krijgen, maar anders zit er wel trip naar Arnhem in. Thanks man !

The Mule
12 januari 2004, 10:54
Inderdaad, dat is een heel goeie prijs ! Ik ga eerst eens checken welke prijs ik bij ons kan krijgen, maar anders zit er wel trip naar Arnhem in. Thanks man !

Misschien overbodige raad, maar ik ben geen Gretsch-kenner, dus zou ik zeker even bellen voor info e.d. voordat je de reis richting Arnhem gaat maken. Mijn idee dat het misschien een ouder model is, komt in elk geval doordat deze gitaar een normale top (geen flames) had, geen dobbelsteen-knoppen, maar wel de handtekening van dhr. Setzer, twee Filtertrons, Bigsby en er stond als type 'Hotrod' op...

Succes!

elysianguitar
12 januari 2004, 11:03
Dat is geen oud model hoor. Je hebt nu twee reeksen Setzers: die met de dobbelstenen en dan de Hot Rod reeks. De eerste is een stuk duurder door oa die Flame top, maar de Hot Rod reeks zit in dezelfde prijscategorie als de Nashville.

Ik ken er ondertussen ook al iets van, maar het is niet simpel om degelijke Gretsch-info te vinden. Ik heb heel veel gezocht op het internet, naar reviews en zo, maar dat blijkt allemaal toch niet zo simpel. Maar we komen er wel uit. Thanks !

Groetjes

David

Gretsch6120
12 januari 2004, 12:25
Ik heb zelf een hotrod uit '99


Heb ook wel andere modellen geprobeerd, maar de hotrod heeft toch qua pickups de enige echte gretsch sound. Maar dan hebben we het over de pre fender gretschen. Ik heb helaas nog niet de kans gehad de nieuwe modellen te testen, maar met name de setzer modellen zijn flink verbeterd. De bracing is nu veel accurater en ze komen met tvjones filtertrons die naar mijn mening stukken beter zijn dan de pre fender stock pickups. Maar laat je niet ontmoedigen hierdoor, de pre fender hotrods zijn uitstekende gitaren. Ik zou alleen geen pre fender nashville of tennessee rose kopen. Die modellen kloppen gewoon niet. De bodies zijn niet correct geportioneerd en de tops veel te dik.

Len

nog ff fotootje :lol:
http://home.aim.hsbrabant.nl/s138039/gretsch.jpg

elysianguitar
12 januari 2004, 14:12
Heel knappe gitaar ! Van de Hot Rods vind ik de Candy Apple Red eigenlijk de knapste. Ik had al horen zeggen dat de gitaren weer van betere kwaliteit zijn sinds Gretsch bij Fender zit. Maar geen nood, als ik er één koop zal het een nieuwe zijn, dus niet pre-fender.

Je lijkt goed op de hoogte te zijn, dus heb ik nog twee vragen voor jou:

- Hoe zit het met Gretsch pickups ? Je hebt de gewone Dual Filtertrons (Tennesse Rose, Nashville), je hebt de Vintage Filtertrons die zijn ontwikkeld in samenwerking met TV Jones (Setzer Hotrods) en dan heb je nog de echte TV Jones pickups die op de nieuwe anniversary staan. De enige die ik ken zijn Dual Filtertrons, maar hoe klinken die andere. Er heeft mij iemand gezegd dat de echte TV jones pickups meer naar de klank van Les Paul pickups gaan. En zo'n compacte klank wil ik niet, een gretsch moet lekker vuil klinken.

- Tweede vraag: Ik heb thuis de catalogus 2003 van Gretsch, en daarin staat de gewone Nashville met slechts één toggle switch (pickup selector)bovenaan en met de grote blokjes-inlay. Als je nu op de site van Gretsch gaat kijken is de gewone Nashville afgebeeld met twee van die toggle-switchen (pickup en Tone) en met kleine Thumbnail inlays. Heb jij hier een verklaring voor ?

Groetjes

Gretsch6120
12 januari 2004, 17:05
Wat de pickups betrefd kan ik je niet precies vertellen hoe ze klinken. tvjones designed klinken rauwer en puurder dan de stock filtertrons. Ze hebben volgens mij ook iets meer output en meer midrange. De tvjones schijnen nog meer te klinken als originele vintage filtertrons.
Meer kan ik er niet over zeggen. Kijk anders eens op de gretschpages (http://www.gretschpages.com). Daar is een forum vol met gretschkenners die je kunnen helpen.

In de gretschcatalogus van 2003 staan nog de oude modellen van gretsch in, dus de pre-fender modellen. De meeste nieuwe modellen zoals die nu op de gretsch-site staan, zijn geintroduceerd op de summer NAMM, afgelopen zomer. De standaard 6120 heeft een nieuwe bodyshape gekregen, control layouts zoals op een '59 6120 en thumbnail inlays i.p.v. block markers.

P.S.

Wacht in ieder geval nog een paar weken want de 16e begint de winter NAMM volgens mij. Dan worden de nieuwe Setzer modellen gepresenteerd en wie weet wat voor mooie nieuwe andere beestjes....

elysianguitar
13 januari 2004, 08:48
Thanks man !!! Je hebt me al aardig vooruit geholpen. En op The Gretsch Pages heb ik ondertussen een hele beschrijving gevonden over de verschillende Filtertron Pickups. Die gasten geraken het blijkbaar ook niet eens over de zaak. Sommigen vinden het veschil enorm, anderen dan weer gering. De boodschap is dus: Zelf zoveel mogelijk gitaren uitproberen en kopen wat je echt van de sokken blaast.

Groetjes

David

Gretsch6120
13 januari 2004, 12:25
Je moet idd zoveel mogelijk zelf uitproberen. Je kunt wel op meningen afgaan van anderen, maar het wordt jouw gitaar en die moet klinken zoals jij dat wil. Veel suc6 met het shoppen! en laat ff weten wat het geworden is, ik ben zeer benieuwd!

gr's Len

elysianguitar
13 januari 2004, 12:38
Zal ik doen ! Misschien heb ik ze als we met de groep naar Nederland komen. We hebben al één optreden kunnen boeken in april, maar we hopen er nog een hoop meer te krijgen. Onze CD komt volgende maand uit bij jullie en er wordt een officiële persvoorstelling aan gekoppeld.

Groetjes

David

Renzo
12 januari 2007, 08:48
Het verschil tussen de 'standaard' filtertrons en de TV-Jones ?
Ik heb zelf een 6120-1960 uit 2003. Origineel zitten daar de standaard elementen in heb er zelf TV-Jones ingezet zoals de Hot-Rod modellen van Setzer ook hebben. TV-Jones hebben meer mid als klank en zijn ook wat rauwer van klank, ze hebben meer output. Ik heb zelf de elementen erg hoog geplaatst, daarmee bereik je ook een rauwer geluid, maarja wordt het wel wat 'sompiger' van. Je moet de balans voor jezelf weten te vinden. Uiteraard is de versterker ook van belang. Hoop dat er wat aan hebt.

almarvk
12 januari 2007, 09:09
Ik denk dat ie al er iets mee heeft gedaan in 2004... ;)

Jay75
12 januari 2007, 10:04
Ik heb zo'n rode Setzer hotrod, 2e hands gekocht, 1550 euro, 2003 model.
Echt helemaal wat ik zocht qua sound, zeker als je de rauwe bijtende Gretsch sound wil is dit zeker je ding. Die heeft die TV-Jones PU erin zitten.

Er staat er trouwens ook 1 te koop bij Feedback in Eindhoven, die staat er al een tijdje, volgens mij nog voor de overname. Misschien kunnen ze daar een leuk prijsje van maken als je er echt eentje wil kopen.

Ik heb er trouwens mee gespeeld over verschillende versterkers, van Marshalls tot Fenders, zelfs van die Metalbakken die soms ergens stonden als er een vaste backline stond ( heb nu een Rivera, mijn ultieme amp!) maar die Gretsch klinkt altijd VET!!!!!!

Is een blijvertje voor altijd voor mij persoonlijk.

Jay75
14 januari 2007, 14:15
Er staat btw een Hot Rod te koop nu op marktplaats, uit 1999

Luca P
14 januari 2007, 16:19
Mooie is dat.
Smoezelige omgeving. Die gitaar heeft duidelijk een beter huis nodig!
:)