PDA

View Full Version : Berekening import gitaar VS -> klopt ie?



Dionyios
9 januari 2004, 13:39
Wil eerst wel even vermelden dat ik de search optie al uitgebreid geraadpleegd heb :)

Heb verder een kleine berekening gemaakt over de import van een gitaar:

- Aankoopprijs $1.200 x € 0,80 = € 960, verzenden + verzekering ca. $200 x € 0,80 = € 160. Subtotaal € 1.120.

- Daarover berekenen we 3,90% invoerrechten, wat uitkomt op € 44. Het subtotaal is nu € 1.164.

- Daarna nog 19% BTW, wat € 221 is. Dit brengt het totaal op € 1.385.

Kloppen mijn berekeningen nu? Zijn dit de totale kosten voor als ik een gitaar vanuit de VS wil bestellen?

Ben beetje argwanend :razz:

Gr. Dennis

P****Fred
9 januari 2004, 14:07
zal idd zoiets zijn?

wat ga je importeren als ik vragen mag 8-)

Dionyios
9 januari 2004, 14:26
Tuurlijk, vragen mag altijd he :)

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar de mogelijkheden voor een Music Man Petrucci. Ben al wat quotes aan het vragen bij wat amerikaanse sites, ben benieuwd…

De 1200 dollar heb ik maar als groffe schatting genomen, zal misschien iets meer zijn.

En als dit de kosten zijn je maakt voor zo’n bedrag dan vind ik het heel erg verleidelijk om deze gitaar te gaan importeren (gaan waarschijnlijk nog wel wat maandjes overheen voor ik er aan toe ben dan).

Sommige mensen zullen het zonde vinden dat je een paar honderd euro aan belasting kwijt bent, maar als je ziet wat je bespaard ten opzichte van de prijs die ze er hier voor vragen…

Scheelt meer dan de helft!! 8-)

srv-man
9 januari 2004, 14:33
Gelijk heb je, het levert een aanzienlijk financieel voordeel op en als je weet wat je hebben wilt is er geen enkele belemmering.

Ik was zelf aan shipping iets meer kwijt (260 USD), was UPS Express...hij is er dan wel de volgende dag :-D
Via UPS kwam er ook nog een paar euro voorschotprovisie bij, maar dat mocht de pret niet drukken.

Succes!

jpb
9 januari 2004, 15:07
Bij sommige postbedrijven (ik dacht iig USPS) hebben ze een 'tracking' optie. Daarmee kunnen ze altijd achterhalen waar je pakket is. Is niet zo duur, volgens mij. succes ermee

Dionyios
9 januari 2004, 15:20
Beiden bedankt voor de reacties! Als het financieel beetje aan elkaar te breien is lijkt het mij een zeer aantrekkelijke manier van kopen...


Ik was zelf aan shipping iets meer kwijt (260 USD), was UPS Express...

Wat voor gitaar heb je toen besteld en bij welke winkel?

Heeft er iemand nog tips voor goede online winkels met scherpe prijzen?

Gr. Dennis

Anavrin
9 januari 2004, 15:21
Sommige mensen zullen het zonde vinden dat je een paar honderd euro aan belasting kwijt bent, maar als je ziet wat je bespaard ten opzichte van de prijs die ze er hier voor vragen…

Scheelt meer dan de helft!! 8-)

en het is niet zo dat je dat hier in de winkel niet hoeft te betalen of zo. Alleen dan zie je de prijs van de belasting er niet los bij staan, zo van
-gitaar: 960
-belasting en verzenden enz.: 425
-winst: 300 (dus vraag niet meer dan 200 euro korting aub)

hier staat er gewoon meteen 1685 en dan is het geen probleem

Dionyios
9 januari 2004, 15:23
Zie dat ik 'de helft' verkeerd om heb gezet. Bedoelde eigenlijk dat het bijna 100% scheelde.

Een Music Man JPM gaat hier toch al gauw voor €2500 tot €3000 over de toonbank als je alle opties meerekend...

The Mule
9 januari 2004, 15:24
Klopt aardig, alleen de douaneheffing voor gitaren is 3,2 ipv 3,9%, en wel over de aanschaf- en verzendkosten.

(althans, toen ik halverwege vorig jaar een PRS hierheen haalde)

Dionyios
9 januari 2004, 15:49
Klopt aardig, alleen de douaneheffing voor gitaren is 3,2 ipv 3,9%, en wel over de aanschaf- en verzendkosten.

(althans, toen ik halverwege vorig jaar een PRS hierheen haalde)


Kijk, dat scheelt weer een paar euro's :)

nla0079
9 januari 2004, 16:17
UPS zijn afzetters - je betaalt onredelijk veel meer om je pakket een paar dagen sneller te krijgen, en denk maar niet dat ze voor dat geld zachtzinniger omgaan met je gitaar.

USPS (de Post, dus) kostte me 50$ en deed 8 dagen over de reis San Antonio (Texas) - Antwerpen (België)... en geen krasje te bespeuren.

Anavrin
9 januari 2004, 17:05
ik neem aan dat het pakket in een flightcase zit, of in ieder geval in een doos, dus dan is de kans op krassen toch al minder....

nla0079
9 januari 2004, 19:15
ik neem aan dat het pakket in een flightcase zit, of in ieder geval in een doos, dus dan is de kans op krassen toch al minder....

Dat moet je dus niet aannemen, hé. Tenzij uitdrukkelijk vermeld (of bijbetaald) zit zo'n gitaar gewoon in een langwerpige kartonnen doos en die zal nooit of te nimmer ongeschonden arriveren (hetzelfde geldt voor wat erin zit, want zo'n doos dient eigenlijk alleen maar om die dingen gemakkelijk te kunnen stapelen :evil: )

De "beste" manier (d.i. de beste prijs/kwaliteit-verhouding) is als volgt: gitaar in koffer en koffer in karton, alles dicht bepakt met kranten en doeken en een rol tape eromheen. Hier (http://www.jemsite.com/phpbb/viewtopic.php?t=17464&highlight=pack+guitar) vind je d'r meer over.

P****Fred
9 januari 2004, 19:52
ik heb een gitaar uit duitsland besteld en dan zaten er in die doos een soort van "luchtkussentjes", ballonnetjes zeg maar...

srv-man
9 januari 2004, 20:39
Wat voor gitaar heb je toen besteld en bij welke winkel?

Heeft er iemand nog tips voor goede online winkels met scherpe prijzen?

Gr. Dennis

Ik heb toen een Brian Moore C90.P.13 besteld, direct bij Brian Moore Guitars. De adviesprijs daar is USD 4295, ik had hem all-in hier voor 2100 euro. De goedkoopste die ik hier (in Duitsland dan) heb gezien kostte 3600 euro, maar die had weer geen trem. Een leuke besparing op een nog leukere gitaar. :-D

De koffer was verpakt in een gitaar doos. Zo versturen de meeste winkels ook en worden ze ook door fabrikanten als PRS, etc naar de importeur verzonden. Ik hoor veel mensen klagen over UPS, maar ik heb er geen enkel probleem mee gehad. Brian Moore verzond zelf bij voorkeur via UPS. Het enige probleem dat ik had was dat Brian Moore geen creditcards van buitenlanders accepteerde, men wilde een money transfer of cashier check. Dat doen we dus in Europa niet meer, dus dat werd een gewone overschrijving (wire transfer) Kostte alleen nog 25 USD extra bankkosten.

Tracking & Tracing biedt iedereen tegenwoordig wel, als je via de PTT een gewoon pakketje verstuurt kun je dat al volgen op internet!

Nog een plaatje van mijn aankoop
http://community.webshots.com/s/image6/7/1/5/105570105rxxccV_ph.jpg

Anders Destium
9 januari 2004, 23:34
Ik heb vorig jaar gehad dat een gitaar en de gigbag ervoor los van elkaar in een doos zaten (categorie: WHAT WERE YOU THINKING :evil: ), dat soort dingen moet je dus expliciet vermelden. Gelukkig was de gitaar goed ingepakt, anders zou ik enorm pissig zijn geworden.

Je kunt bij het halen van gitaren het beste zo redeneren: (Prijs van de gitaar daar + verzendkosten)*122%. Op deze wijze kom je niet voor verrassingen te staan (of positief! :lol: )

Dionyios
10 januari 2004, 00:58
Je kunt bij het halen van gitaren het beste zo redeneren: (Prijs van de gitaar daar + verzendkosten)*122%. Op deze wijze kom je niet voor verrassingen te staan (of positief! :lol: )

Hey Anders, komt in principe dus op hetzelfde neer. Maar ik mag toch wel aannemen dat de douane de dagkoers euro/dollar op de berekering loslaat?

Lijkt me met deze dollarkoers niet leuk als ze 1:1 doen. :-?



http://community.webshots.com/s/image6/7/1/5/105570105rxxccV_ph.jpg

Wow!! Mooie top man! Welke SD's zitten er in?

Anders Destium
10 januari 2004, 10:22
Nee, dat is op het bedrag in dollars uiteraard. Daarna wordt dit pas naar euro's omgerekend. Als je een beetje een slag om de arm houdt dan kan het een en ander wel eens positief uitvallen, het is met verzenden enkel de vraag hoe snel je het wil hebben (en dat kan heel snel)

The Mule
10 januari 2004, 10:46
Nee, dat is op het bedrag in dollars uiteraard. Daarna wordt dit pas naar euro's omgerekend. Als je een beetje een slag om de arm houdt dan kan het een en ander wel eens positief uitvallen, het is met verzenden enkel de vraag hoe snel je het wil hebben (en dat kan heel snel)

Klopt, ik ben destijds zeer positief verrast doordat bleek dat m'n PRS in drie dagen van Californie naar mij kon komen. Hij zat netjes met ontspannen snaren in de koffer, in bubbeltjesplastic en dat geheel weer muurvast in de originele PRS-verzenddoos. Ook met UPS gebeurd, driedaagse verzekerde expresse-verzending voor 125 dollar. Was het mij zeker waard!

roppie
10 januari 2004, 11:17
ik snap het probleem niet helemaal van dat verpakken... gitaren die naar importeurs gaan worden toch ook allemaal gestapeld en weet ik veel wat.. en daar ga je er toch ook van uit dat je gitaar ongeschonden aankomt. En die dingen zitten ook hooguit in een kartonnen doos met gigbag/koffer/helemaal niks..

Anders Destium
10 januari 2004, 11:20
Importeurs weten dat er dure gitaren inzitten, dat is met verladers meestal niet zo (en je wil ook eigenlijk niet dat ze dat weten)

Kees1
10 januari 2004, 18:23
Hi The Mule,
Bij welke firma heb'em gekocht? drie dagen voor 125 is niet duur.
TX

The Mule
10 januari 2004, 19:51
Hi The Mule,
Bij welke firma heb'em gekocht? drie dagen voor 125 is niet duur.
TX

't Was via de buy-it-now optie van eBay, van een werknemer van een winkel die The Guitar Centre heette, alleen heb ik het idee dat ie hem als particulier verkocht heeft. Ik heb er verder maar niet naar gevraagd, de feedback was zeer goed en de deal is ook perfect verlopen...

Dionyios
11 januari 2004, 23:35
Heb voor het weekend 2 webwinkels in de VS (indoorstorm, drumcityguitarland) gemaild voor quotes, maar ze reageren nog niet erg...

Weet iemand nog wat sites (online winkels) die naar hier versturen?

(en dan het liefst natuurlijk met scherpe prijzen ;) )

nla0079
12 januari 2004, 01:17
Music 123 (http://www.music123.com)
Music Yo! (http://www.musicyo.com) - Steinberger en Kramer
Ishibashi (http://www.ishibashi-music.com) - goed voor Ibanez

P****Fred
12 januari 2004, 11:09
www.gpguitars.com
www.wildwoodguitars.com