PDA

View Full Version : pentode triode switching



GIMAJA
8 januari 2004, 21:31
Ik heb mijn Marshall 6100 eens in de triode switching geplaatst en vond hem wat vetter klinken eigenlijk wat beter en minder schel
Mijn vraag is nu of je dan ook de ohm impedantie-switch van je versterker naar de luidspeakers moet veranderen, als je de high-low switch gebruikt(die je versterker van 50 naar 100 wat zet, 2 lampen minder ) moet je dit namelijk wel doen
iemand enig idee ?
ik speel op twee 1960's cabs van 16 ohm en mijn versterker staat op 8 ohm

svokke
9 januari 2004, 13:40
Volgens mij moet je impedantie-switch niet verzetten bij het overgaan naar triode mode.

nicoverduin
9 januari 2004, 17:41
Als je er 2 buizen uithaalt verdubbelt de impedantie omdat er 2 buizen minder op de primaire wikkeling belasten. De schakelaar tussen penthode en triode veranderd niets aan de belasting op de primaire wikkeling. Derhalve veranderd er dus niets. In Triode mode, wordt het schermrooster direct verbonden met de anode van de buis.
Nico

GIMAJA
9 januari 2004, 19:05
O.K. Thank you

nicoverduin
9 januari 2004, 20:05
you're welcome
:-D

P
10 januari 2004, 12:44
Die triode pentode switch schakeld niet 2 buizen uit, maar 'stuurt 'de buizen anders aan. In pentode mode worden de buizen via 5 'pooltjes'bestuurd en in triode mode door maar drie. De buizen leveren dan wat minder wattage, maar het geluid wordt idd anders. Bijvoorbeeld zijn er in triode mode meer harmonische tonene die worden versterkt. Dat verklaart bijvoorbeeld et minder schelle geluid.