PDA

View Full Version : Ritchie Blackmore, mijn gitaargod.



Stratman70
8 januari 2004, 14:29
Tja, zo noem ik dat maar even: die man is in mijn ogen geniaal in alles wat hij doet. Of hij nu op akoestische gitaar speelt, electrisch of op zijn (veel te jonge) vriendin speelt; Ik vind hem echt de beste. Oké...... om geen welles nietes discussie te beginnen: IK VIND!!!!! (dus puur smaakgericht). Er zijn zeker genoeg gitaristen die (technisch) beter zijn dan hij, maar zo is het altijd: er zijn altijd gitaristen beter en slechter dan jou en mij, dusssss...... WAT IS HET VERSCHIL UITEINDLIJK????

Maar goed: om een lang en saai verhaal kort te maken:

Wat vinden jullie van Ritchie Blackmore en is er verder nog iemand hier bekend met zijn recentere werk?????

Bigfoot414
8 januari 2004, 16:50
Richie is inderdaad techinisch verschrikkelijk goed, maar hij is ook gruwelijk saai om naar te kijken. Op tv zag ik laatst een concert van Deep Purple en Blackie stond er echt bij als een f*cking zoutzak! Als je alleen naar zn gezicht zou kijken zou je niet eens door hebben dat ie gitaar stond te spelen.

Stratman70
9 januari 2004, 09:42
Aan dat concert gaat een heel verhaal vooraf. Hij kon amper lopen, omdat hij een enkelblessure had opgelopen omdat hij de dag daarvoor van het podium viel (zal daar dus wel hebben bewogen, naar ik aanneem.) en lag in een fataal conflict met de band en mensen van de filmploeg die het concert opnamen. Als je ooit nog eens het concert van Rainbow in 1977 bij Rockpalast ziet voorbijkomen, wil ik je weer spreken: dat is echt een genot om naar te kijken.

belfrink
9 januari 2004, 11:17
Child In Time is een genot om naar te luisteren, zo worden de nummers van tegenwoordig toch niet meer gemaakt.

The Mule
9 januari 2004, 15:10
Vind ik zeker een wereldgitarist, met - wat hem zeker ook interessant maakt - een duidelijke 'dark side', die hij nu even tactisch achterhoudt om zijn vriendinnetje niet weg te jagen... (en geef hem eens ongelijk!)

Maar toch jammer dat hij de electrische gitaar zo goed als aan de wilgen heeft gehangen :(

Stratman70
9 januari 2004, 16:02
ja, maaruh... als je kijkt (of misschien beter: luistert) naar zijn kunstjes op het hout met het klankgat, dan klinkt dat zeker niet verkeerd. Ik heb genoeg electrische Blackmore gehoord. Nu geniet ik wel van de akoestische Blackmore.

Neals
14 januari 2004, 10:23
Ik vond zijn periode bij rainbow toch wel stukken beter, deep purple is niet echt mijn ding

Fuhgawz
17 januari 2004, 14:26
RiTsJi3 Si TeH RoXx0rZzzzzzz!!!!!!111111eeneeneen

Serieus, hou nou eens allemaal op met mensen 'God' te noemen. En hoe weet je dat hij zijn vriendin zo geweldig bespeelt? Ben jij soms zo iemand die precies de sexgewoonten van zijn idool bestudeert en het vervolgens op zijn eigen vrouw uitoefent?

hoofd
17 januari 2004, 14:51
hahahahaha, ik wou ook al zeggen "en Vai dan?" :D

Stratman70
18 januari 2004, 10:32
RiTsJi3 Si TeH RoXx0rZzzzzzz!!!!!!111111eeneeneen

Serieus, hou nou eens allemaal op met mensen 'God' te noemen.

Oké, misschien heb je gelijk, maar hij is voor mij toch zeker een Meester als het om het gitaarspel gaat.

En de rest....Jee wat kunnen mensen sommige dingen toch ontiegelijk letterlijk en serieus nemen zeg (over zijn vriendin bespelen). Je zal maar bij zo'n fantasieloos iemand in de band spelen. Vreselijk lijkt me dat.

Ben ik blij dat ik af en toe niet spoor!

hoofd
18 januari 2004, 13:07
volgens mij ben jij echt zo'n krampachtig hippe dertiger...

Stratman70
18 januari 2004, 13:18
Nou, dan heb je het mooi mis, want er is niks hips aan mij! Ik ben alleen maar een krampachtige dertiger. 8-)

Blijepanda
18 januari 2004, 22:06
In de tijd dat ik leerde soleren luisterde ik veel Deep Purple;
Ritchie Blackmore heeft misschien meer invloed gehad op mijn stijl dan ik soms wel eens denk. Hij is echt een meesterlijke gitarist.

California Jam
27 februari 2004, 14:34
Na vele uurtjes rondgezworven te hebben op dit gave forum kwam ik deze topic tegen. Ik dacht, kom, laat ik maar eens aanmelden. Ik ben namelijk ook gegrepen door het Blackmore virus en wel zo rond 1973 ofzo... Ik was toen 14 jaar dus ik val in de categorie ''ouwe hippies". :wink:
Ritchie Blackmore trekt een rode draad door mijn leven. Sinds ik voor de eerste keer zijn gitaarwerk hoorde op Made in Japan was ik verkocht. Sindsdien volg ik Deep Purple, Rainbow en Blackmore en ben ik verzot op alle live opnames die ik zo her en der op scharrel. De combinatie van gevoel, ziel, techniek en karakter maken dat Blackmore een persoon is die mij als het ware "veroverd" heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat er nagenoeg geen dag voorbij gaat dat ik niet een stukkie Blackmore draai.
Voor de liefhebber (Stratman!) hier een plaatje.

http://www.thewebferrets.nl/images/Ritchie.jpg

California Jam
27 februari 2004, 14:35
Na vele uurtjes rondgezworven te hebben op dit gave forum kwam ik deze topic tegen. Ik dacht, kom, laat ik maar eens aanmelden. Ik ben namelijk ook gegrepen door het Blackmore virus en wel zo rond 1973 ofzo... Ik was toen 14 jaar dus ik val in de categorie ''ouwe hippies". :wink:
Ritchie Blackmore trekt een rode draad door mijn leven. Sinds ik voor de eerste keer zijn gitaarwerk hoorde op Made in Japan was ik verkocht. Sindsdien volg ik Deep Purple, Rainbow en Blackmore en ben ik verzot op alle live opnames die ik zo her en der op scharrel. De combinatie van gevoel, ziel, techniek en karakter maken dat Blackmore een persoon is die mij als het ware "veroverd" heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat er nagenoeg geen dag voorbij gaat dat ik niet een stukkie Blackmore draai.
Voor de liefhebber (Stratman!) hier een plaatje.

http://www.thewebferrets.nl/images/Ritchie.jpg

California Jam
27 februari 2004, 14:37
Hmmm. sorry dat-ie er twee keer opstaat. Is iets mis gegaan denk ik zo... :oops:

wietse
27 februari 2004, 15:21
Hmmm. sorry dat-ie er twee keer opstaat. Is iets mis gegaan denk ik zo... :oops:
hoef je je niet voor te verontschuldigen , is heel gewoon hier het forum werkt niet optimaal.

California Jam
27 februari 2004, 15:23
Hmmm. sorry dat-ie er twee keer opstaat. Is iets mis gegaan denk ik zo... :oops:
hoef je je niet voor te verontschuldigen , is heel gewoon hier het forum werkt niet optimaal.

Ja. ik had de discussie al gelezen in het algemene forum :lol:

Stratman70
27 februari 2004, 15:51
Hé gaaf man California Jam! Mocht je interesse hebben: er is ook een speciaal nederlands Ritchie Blackmore forum, wat op dit moment een beetje stil ligt, maar zo nu en dan tot leven komt.

http://com1.runboard.com/bdutchritchieblackmoreforum

Hoop je vaker op dit of het andere forum tegen te komen.

THW
19 april 2004, 17:35
hij heb idd wel goeie technieken, maar er bestaan veel betere gitaristen ( Adrian Smith vind ik beter)

pS je lijkt wel op een vriend van mij die is ook helemaal gek van RB

Super Slinky
20 april 2004, 07:00
Eigenlijk is Ritchie degene geweest waardoor ik gitaar ben gaan spelen.

Toen ik Deep Purple in Rock hoorde was ik een jaar of 13. Ik was er helemaal door uit het veld geslagen. Dit album heb ik grijgedraaid. Met name het solowerk van Ritchie was geweldig, zoals bijvoorbeeld in Child In Time. Ontzettend opzwepend! Ook zijn guitaartoon vond ik erg mooi.

Tijdens het Come Hell or higwater concert is hij niet echt in zijn element helaas. Ik ken zijn akoestische werk helemaal niet, maar zijn electrisch gitaarspel zal ik nooit vergeten.

Stratman70
28 april 2004, 23:11
Zijn akoestische werk is zeer zeker de moeite waard. Juweeltjes als Possums Last Dance, Possum Goes To Prague, Fayre Thee Well, Queen For A Day part I, The Storm en Preatorius (Courante): het zijn echt stuk voor stuk meesterwerkjes!

Op dit moment ben ik erg bezig met slidegitaar en ook daarin is hij een meester.

The wall of dolls
6 mei 2004, 09:49
Als je hoort hoe subtiel hij uberhaubt speelt op Made in Japan voor in een band die in die tijd genoemd werd als 1 van de hardste bands op aarde.... bijna sweet zou ik zeggen. Als je hoort hoe fucking veel gevoel hij er in gooit en dat toch met zo veel snelheid een totaal eigen manier van soleren kan creeren. Die man is magisch. Voor mij zeker een top 10 gitarist aller tijden

Hendrix
18 juli 2004, 13:32
Ik vond Blackmore het beste toen hij met Deep Purple speelde............. :D

Stratman70
18 juli 2004, 13:46
Ik denk dat hij bij Rainbow zeker qua gitaarspel niet slechter was als bij Deep Purple. Nummers als Gates Of Babylon, Eyes Of The World, Spotlight Kid zijn echt juweeltjes. En wat hij tegenwoordig doet is misschien wel (technisch gezien) het beste van wat hij ooit heeft gemaakt.

urezna
9 september 2004, 10:14
Gates of Babylon vind ik inderdaad werkelijk geniaal!!!!!! :-)

marc_o
19 september 2004, 00:25
Hij is in ieder geval de reden dat ik ben begonnen met gitaarspelen....ik vind de gitaarsolo in Child in Time nog altijd 1 van de beste gitaarsolo's ooit qua passen in een nummer.
Heb zowel Deep Purple en Rainbow nog live gezien (ja, zo oud ben ik inderdaad) en was echt erg onder de indruk, hoewel het natuurlijk een nukkige zot is, maarja....iedere gek z'n gebrek.

artnaz
18 oktober 2006, 20:46
Richie is inderdaad techinisch verschrikkelijk goed, maar hij is ook gruwelijk saai om naar te kijken. Op tv zag ik laatst een concert van Deep Purple en Blackie stond er echt bij als een f*cking zoutzak! Als je alleen naar zn gezicht zou kijken zou je niet eens door hebben dat ie gitaar stond te spelen.

Oef! Pijnlijk dit... Kijk wat Stratman70 zegt. En begin jaren tachtig is Blackmore toch wel het actiefst (Live Between The Eyes bijvoorbeeld).

En ik kan met zekerheid zeggen dat Blackmore mijn God is. Alles wat met mijn muziek te maken heeft komt door hem. Mijn prachtige gitaar, mijn smaak, mijn stijl, etc. Dat geluid van hem is onervaren mooi, zijn stijl is uniek, zijn gevoel is ongekend, zijn composities zijn de geniaalste op aarde (en dat in grote aantallen), etc., etc., etc.

Wat betreft techniek: Ja er zijn technisch betere gitaristen, maar meestal zijn ze beperkt in een bepaalde techniek. Maar Blackmore is technisch zeer veelzijdig. Hij speelt allemaal "gekke" dingen, master on slide, ritmisch zeer ingewikkeld, en ook veel van zijn stukken zijn (kan aan mij liggen) ingewikkelder te spelen dan bijv. een toonladder van Malmsteen met de lichtsnelheid op en neer spelen. Bovendien is hij op alle andere gebieden in ieder geval veruit de beste, dus God it is...:D

DTmaster
18 oktober 2006, 21:47
Aan dat concert gaat een heel verhaal vooraf. Hij kon amper lopen, omdat hij een enkelblessure had opgelopen omdat hij de dag daarvoor van het podium viel (zal daar dus wel hebben bewogen, naar ik aanneem.) en lag in een fataal conflict met de band en mensen van de filmploeg die het concert opnamen. Als je ooit nog eens het concert van Rainbow in 1977 bij Rockpalast ziet voorbijkomen, wil ik je weer spreken: dat is echt een genot om naar te kijken.


bedoel je die solo dat die op een gegeven momenr over de grond gaat rollen , maffe dingen gaat doen :)

heavy-metal-thunder
20 oktober 2006, 11:16
Als je hoort hoe subtiel hij uberhaubt speelt op Made in Japan voor in een band die in die tijd genoemd werd als 1 van de hardste bands op aarde.... bijna sweet zou ik zeggen. Als je hoort hoe fucking veel gevoel hij er in gooit en dat toch met zo veel snelheid een totaal eigen manier van soleren kan creeren. Die man is magisch. Voor mij zeker een top 10 gitarist aller tijden

een tijdje terug geraakte ik in gesprek met Willywilly, een Belgische gitarist met toch enige faam (ex-scabs, ex-vaya con dios, ex...). Het kwam over Fendergitaren en Marshallamps ter sprake. En hij zei me "eigenlijk heb je maar enkele gitaristen die met een strat een echte goeie, unieke eigen sound uit een Marshall halen. Namelijk Jimi Hendrix en Ritchie Blackmare". Ik stond wel ff versteld. Ik was wel een behoorlijke Blackmore fan, maar had het eigenlijk nooit zo gezien .

Jimwoud
20 oktober 2006, 12:59
Blackmore is ook mijn idool. Net als de meeste begonnen bij Made in Japan. Eén van de weinig albums die ik achter elkaar kan draaien. Een must is dan ook Live in Japan te hebben, dan hoor hoe super gaaf een cool die gasten eigenlijk altijd maar aan het jammen zijn.

Alleen een beetje irritant bij Blackmore vind dat hij vaak zo rommelig en te mans speelt. Ook weer iets van Malmsteen van hem heeft overgenomen.

Maar het is wel weer zijn stijl.

Vind btw zijn nieuwe shit ook cool, alleen niet origineel.