PDA

View Full Version : Akoestische gitaar op elektrische gitaar versterker



prs
7 januari 2004, 22:52
hallo allemaal,

Is het mogelijk (en niet schadelijk) om een akoestische gitaar (met element/fishman) op een 65Watt gitaarversterker aan te sluiten.
Lijkt me mogelijk.
Iemand hier een antwoord op, of een ervaring ermee?
Bedankt.
PRS

bert k
8 januari 2004, 00:34
Gewoon doen, kan geen kwaad. Kan hooguit niet zo goed klinken. Maar ik heb zelf een geweldig geluid uit een Fender versterker gekregen.
Kijk alleen uit voor feedback, en laat de distortion uit staan. :)

Gretsch6120
8 januari 2004, 17:31
Je kan hem altijd aansluiten op een versterker, alleen zal het geluid niet altijd even mooi zijn. Het verschilt heel veel van amp tot amp. Ik weet niet waar het aan ligt, maar mijn ervaring is dat acoustische gitaren niet echt lekker klinken over buizenbakken. Ik heb een maat met een marshall transistor, en daar klinkt z'n gitaar geweldig over, maar over mijn vibroking klinkt het gewoon niet als een acoustische gitaar.

hadv
8 januari 2004, 18:17
schaden kan het nooit
maar zoals de anderen ook al zeiden, het klinkt af en toe voor geen meter

ik had een yamaha apx6 over een marshall valvestate combo en dat was klote, terwijl die over een 'echte' akoestische versterker wel goed klonk

prs
8 januari 2004, 21:24
bedankt voor jullie reacties

prs
8 januari 2004, 21:25
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben blij dat het geen kwaad kan. Waar ik niet zo blij mee ben is dat het waarschijnlijk niet zo goed klinkt.
Ik heb een marshall buizenversterker.
wat kost een beetje redelijke akoestische gitaarversterker?
M.v.g
PRS

Janne
14 januari 2004, 20:54
Ik heb een crafter en die kostte ergens in de 300 euro.

Janne

bert k
14 januari 2004, 22:49
Ja, maar ik snap het niet PRS, plug nou gewoon ff in je marshall, en luister hoe het klinkt. Wat nou 'waarschijnlijk klinkt het niet' ?

nevermind
15 januari 2004, 13:48
Vraag; pas zat ik met mn akoustische epiphone over mn marshall versterkertje te spelen. Wanneer ik halverwege de hals een vibrato deed, dan begon die snaar steeds erger te trillen (echt extreem), terwijl die dit normaal niet doet. Hoe kan dit?

Buzz
15 januari 2004, 15:27
Da's nou feedback.....

prs
15 januari 2004, 16:01
Bedankt voor jullie reacties!

Bert K: Ik kan het nog niet uitproberen, want ik heb nog geen akoustische gitaar. Staat wel op de planning.
Groeten,
PRS

gerjo1980
15 januari 2004, 16:08
Berichtje erbij voor extra info.

Acoustische gitaarversterker bestaan, voor zover ik weet, uit twee speakertjes. Een woofer en een tweeter. Hierdoor is het mogelijk dat het mooie sprankelende (van een beetje goede gitaar) van de hoge tonen en de diepere bastonen mooi naar voren komen.
Een elektrische gitaarversterker gebruikt maar één soort speaker, een midwave speaker , waardoor het onderscheid tussen hoog en laag minder mooi naar voren komt.

bert k
15 januari 2004, 22:29
Bert K: Ik kan het nog niet uitproberen, want ik heb nog geen akoustische gitaar. Staat wel op de planning.
Groeten,
PRS

Aha, ik snap hem... :-D

Javaca
16 januari 2004, 14:54
Probeer eens een electrische gitaar in een akoestische versterker. Heel verrassend geluid.

Diedo
31 augustus 2004, 15:02
Diedo bumpt deze thread maar even omdat er een vraag op zijn lippen ligt:

Ik heb de mogelijkheid om de oude electro akoestische gitaar van Anavrin te kopen. ik heb geen akoestische versterker, enkel een electrische solidstate marshall (5210). ik las hier dat het geen kwaad kan, maar dat het misschien niet mooi klinkt. Op een PA klinkt altijd goed (toch???).

nu komt de hamvraag: kan ik em misschien ook op mijn stereotoren aansluiten (de microfoon ingang welteverstaan)??? want dat heb ik ook wel eens met mn electrische gedaan(klinkt kut, maar met laag ingangsvolume acceptabel)

het gaat trouwens om een Hofner MW 400 met een Bellcat GT 1000 piëzo. (is dat een actief of passief element?, en wat zijn de voor/nadelen daarvan?)

heel hartelijk bedankt!

bert k
31 augustus 2004, 16:10
Gewoon op je Marshall proberen, kan geen kwaad, en misschien klinkt het wel goed. Net als je stereo, proberen kan geen kwaad. Wat je op een stereo een beetje mist is de toonregeling, die is op een gitaaramp meestal fijner, en geen galm natuurlijk.

RIES
31 augustus 2004, 22:06
Heb ooit eens iets gelezen dat de versterker van je stereotoren ervan naar de kl#te gaat.

Heb weleens met hetzelfde idee gelopen

Zijn er mensen met ervaring?

FLechdrop
31 augustus 2004, 23:13
Probeer eens een electrische gitaar in een akoestische versterker. Heel verrassend geluid.

Lijkt me wel interessant (vanwege hoog/laag dat beter naar voren komt), klinkt dat een beetje?

Anavrin
2 september 2004, 13:07
Diedo bumpt deze thread maar even omdat er een vraag op zijn lippen ligt:

Ik heb de mogelijkheid om de oude electro akoestische gitaar van Anavrin te kopen. ik heb geen akoestische versterker, enkel een electrische solidstate marshall (5210). ik las hier dat het geen kwaad kan, maar dat het misschien niet mooi klinkt. Op een PA klinkt altijd goed (toch???).

nu komt de hamvraag: kan ik em misschien ook op mijn stereotoren aansluiten (de microfoon ingang welteverstaan)??? want dat heb ik ook wel eens met mn electrische gedaan(klinkt kut, maar met laag ingangsvolume acceptabel)

het gaat trouwens om een Hofner MW 400 met een Bellcat GT 1000 piëzo. (is dat een actief of passief element?, en wat zijn de voor/nadelen daarvan?)

heel hartelijk bedankt!
Zal ik 'm ook nog maar bumpen dan?
Het gaat niet om een hofner, maar om een hohner. Deze heeft een passief element, en geen toon/ volumeregeling op de gitaar zelf. Check m'n onderschrift voor meer info...

jpb
3 september 2004, 08:04
Versterkers voor elektrische gitaren hebben een zg. mid-dip om te compenseren voor het vele mid dat uit het electo-magnetisch versterkte signaal komt. Als ik het goed heb is een piezo-versterkt signaal vlakker wat betreft frequentie respons, dus zul je over een el. gitaarversterker een mid-dip horen (ofwel een accent op het laag en hoog). Dat hoeft geen probleem te zijn; zelfs zang kan redelijk goed over een el.gitaarversterker. Een el. versterker met EL34 (zoals Marshall) vind ik zelf minder mooi klinken voor accoustisch werk, zet er dan 6550's in. Fenders met 6L6 heb ik ook liever voor accoustisch/clean geluid.

Over een stereo-installatie gaat het om dezelfde reden mis met een electrische gitaar (te veel mid = vervorming), maar met accoustisch (piezo/microfoon) kan ket wel redelijk klinken. Niet te hard alleen, vanwege de piekfrequenties in een gitaar die de boel kunnen mollen.

emeas
5 september 2004, 15:33
nog even over het wel of niet klinken op een gitaarversterker, ik heb experimenten gedaan met een piezo tweeter van 20 gulden en een een snoertje met een jackplug rechtstreeks in de ext. sp. uitgang van een twin
reverb.
dat klinkt meteen een stuk beter en als je niet op vol volume gaat draaien
blijft je versterker echt wel heel.
opblazen van een piezo tweetertje zal niet zo heel snel gebeuren omdat er geen spoel in zit die je op kunt blazen.