PDA

View Full Version : ai.. amp kapot???



Nocki
7 januari 2004, 22:51
Hoi.

ik was bezig met mn amp. en had om wat makkelijker erin te komen 2 buzien en de 12ax7 buis van de amp buffer eruit gehaald.

ik wou luisteren of hetgeen ik veranderd had effect had en aztte de amp aan. maar helaas was ik verget de 3 buizen terug te doen...

nu gloeit die buis heel erg hard van binnen. en als hij van standby gaat wordt hij helemaal blauw. hij gaat ook ruisen (niet door de speakers maar de buis zelf) is de amp kapot??? zo ja wat is er dan aan???

Nocki

Nocki
7 januari 2004, 22:53
de amp doet het nog wel maar de buitenste buis wordt gloeiend heet en brand heel hard. dat het lijkt also hij gaat ontploffen... :-)
tis echt niet leuik. en het is ooik heel stom maar ja. vandaag hard gewerkt en zo laat op de avond.. ik was er even niet bij...

NOcki

Nocki
7 januari 2004, 23:08
de amp doet het nog wel maar de buitenste buis wordt gloeiend heet en brand heel hard. dat het lijkt also hij gaat ontploffen... :-)
tis echt niet leuik. en het is ooik heel stom maar ja. vandaag hard gewerkt en zo laat op de avond.. ik was er even niet bij...

NOcki

svokke
8 januari 2004, 03:01
mmm, een mesa boogie zeker, volgens uw site toch. Heb je al gecontroleerd of de buizen terug op de juiste plaats zitten. Het zou zelfs kunnen dat je per ongeluk een 6l6 en een el34 gewisseld hebt Als alles goed zit en hij is nog niet genezen, breng hem dan naar een goede technieker. Tenzij je goed bent in buizen-electronica natuurlijk.

Nocki
8 januari 2004, 08:02
Het ijn 4 6l6 buizen en ik heb alles weer op de goede plaats... toch maar naar de amp dokter. ik hoop maar dat ie niet echt kapot is ofzo...
Nocki

Jsp74
8 januari 2004, 12:20
Hoi Nocki,

Omdat de buis blauw wordt, denk ik dat alleen de buis stuk is. Ik heb effe een stukje gekopieerd uit musiciansfriend:

Symptoms of Tube Burnout
Several symptoms indicate that tube replacement will be required either imminently or immediately. The most obvious is that your incredible-sounding, tube-driven amplifier suddenly does an imitation of a worn-out boombox with a blown speaker. If the clean channel on your amp has recently grown obnoxiously fuzzy, and the high-gain channel has traded its sweet sustain for the tone of a cheesy distortion pedal, you probably need new tubes right away. Signs that your tubes are past their prime and approaching death include a blue glow while the amp is on, a frosted appearance on the glass inside the tube, and microphonics.

Misschien helpt dit iets. Succes ermee!!

taylor
8 januari 2004, 14:18
ja, gewoon nieuwe buis erin klaar.

Nocki
8 januari 2004, 18:37
hij wordt niet alleen blauw maar ruist ook vrij hard. na 30 seconden worden de platen binnen in gloeiend heet en lijken te smelten. het is zeker niet de buis. eerder iets da\t doorgebrand is en nu de buis teveel stroom geeft.
de symptonen lijken op een bias probleem als de buis te heet aangestuurd wordt.
vandaag naar een dokter toe.. ik laat het wel horen.


NOcki

bat
8 januari 2004, 18:46
Ik gok erop dat het toch de buis is. Die kan namelijk ook doorbranden zonder dat er iets met de versterker aan de hand is... (einde levensduur)

nicoverduin
9 januari 2004, 17:46
Een buis die roodgloeiend wordt komt in een gevaarlijke toestand die zelfs je trafo de vernieling in kunnen helpen. Het lijkt er in ieder geval op dat de negatieve BIAS weg is. Ik weet niet wat je gedaan hebt. Kennelijk heb je nog iets gedaan anders haal je de buizen er niet uit. Toch?
8-)
NIco

Nocki
9 januari 2004, 19:23
ja ik denk dat dat het is ofzo. ik heb verder niks gedaan de buizen waren er alleen maar uit om even kapje over een buis te doen.

Nocki

aad
9 januari 2004, 20:06
ja ik denk dat dat het is ofzo. ik heb verder niks gedaan de buizen waren er alleen maar uit om even kapje over een buis te doen.

Nocki

Maar dit zeg je eerst:



Hoi.

ik was bezig met mn amp. en had om wat makkelijker erin te komen 2 buzien en de 12ax7 buis van de amp buffer eruit gehaald.

ik wou luisteren of hetgeen ik veranderd had effect had en aztte de amp aan. maar helaas was ik verget de 3 buizen terug te doen...

nu gloeit die buis heel erg hard van binnen. en als hij van standby gaat wordt hij helemaal blauw. hij gaat ook ruisen (niet door de speakers maar de buis zelf) is de amp kapot??? zo ja wat is er dan aan???

Nocki
Nocki

Dus dat kapje erop zetten was wat je wilde doen.
Misschien heb je de buizen gedraaid erin gestoken? Aai. Maar dan had je wel erg hard moeten duwen.
Nou ja je zal het wel zien. :-( Sterkte.

Sterkte

Nocki
9 januari 2004, 20:13
ja ik had de reverb buis verwisselnd voor een 12at 7 naar een 12au7. dat was niks. en toen weer terug verwisseld. toen deed de amp het nog goed. toen ik dat hoorde wou ik het kapje weer terug doen om de amp weer terug te brengen naar de oorspronkelijke staat met kapje op de buis. daarvoor moet ik alles er weer afhalen. vandaar.,
dus nee ik heb niks veranderd... alleen een kapje erop gedaan nadat bleek dat allen goed was.

NOcki

nicoverduin
9 januari 2004, 20:16
Dat word dus een monteur.
Nico

Al
11 januari 2004, 01:15
hij wordt niet alleen blauw maar ruist ook vrij hard. na 30 seconden worden de platen binnen in gloeiend heet en lijken te smelten. het is zeker niet de buis. eerder iets da\t doorgebrand is en nu de buis teveel stroom geeft.
de symptonen lijken op een bias probleem als de buis te heet aangestuurd wordt.
vandaag naar een dokter toe.. ik laat het wel horen.


NOcki

Pin 8 maakt wellicht slecht contact --> gare buisvoet

Al

Nocki
13 januari 2004, 22:48
En de Koelkast gaan naar dhr Verduin... goedzo nico...

het was idd de bias die de buizen teveel stroom gaven. geen enge dingen gelukkig. trafo's en andere hardwarte intact en het is goed te repareren...

de amp krijgt gelijk een goede opknap beurt en als het me bevalt gaat mn mark IV gelijk ook even... is die ook weer helemaal in orde...

ik hoop dat ik m gauw terug heb...

Nocki