PDA

View Full Version : alle foefjes om je geluid op te krikken



buuck
7 januari 2004, 20:08
het lijkt me handig in dit topic dat iedereen die uit ervaringen mods heeft vericht aan zijn bass het hier neer te zetten zodat iedereen er wat aan heeft en van elkaar kunt leren? ik denk ook dat er dankbaar gebruik van wordt gemaakt :)

bassopotmus
11 januari 2004, 10:09
Betere pups, zwaardere brug, betere snaren, lak eraf?

buuck
11 januari 2004, 11:20
graphite trussrod e.d. het lijkt me handig om hier links naar andere topics te zetten..

Bastijn
11 januari 2004, 12:30
graphite topkam

Javaca
11 januari 2004, 15:12
Bass vol open
Mid dicht
Treble vol open. Hierdoor krijg je eeb heel diep basgeluid.

niels_r
11 januari 2004, 16:43
Je moet je mid niet wegdraaien omdat je anders een zwaar slecht geluid hebt wanneer je samenspeelt. Voldoende mid is echt superbelangrijk voor een goed geluid.

bassopotmus
11 januari 2004, 18:38
Hulde, mids zijn zo belangrijk om de BASS juist te horen..daarmee prik je door die gitaarmuur heen

basswasp
11 januari 2004, 19:29
Klopt, wat ook helpt is een klein beetje knor in je signaal (beetje meer brugelement, minder halselement). Hiermee ben ik in de muziekschool beter te horen zonder irritant hard te staan.

Een ander leuk geintje is een haarelastiek over de eerste 2 frets van de bas doen à la Victor Wooten. Hiermee demp je de snaren voor bij het tappen, of heb je een soort automatische ghost note (x) op de g-snaar waardoor je met je linker vingers snelle loopjes kunt spelen (zonder steeds de g toe hoeven dempen) terwijl je rechts snel slapt/popt. Wanneer je het elastiek niet nodig hebt, kan je 'm gewoon voorbij de topkam schuiven.

Ik kan er weleens wat van opnemen :)

Mr. Wooten:

http://www.victorwooten.com/lessons/lesson2/vic8.jpg

basssssplayer
11 januari 2004, 22:20
Een ander leuk geintje is een haarelastiek over de eerste 2 frets van de bas doen à la Victor Wooten. Hiermee demp je de snaren voor bij het tappen, of heb je een soort automatische ghost note (x) op de g-snaar waardoor je met je linker vingers snelle loopjes kunt spelen (zonder steeds de g toe hoeven dempen) terwijl je rechts snel slapt/popt. Wanneer je het elastiek niet nodig hebt, kan je 'm gewoon voorbij de topkam schuiven.

jepzzz

ik gebruik 't zelf ook vaak jah ehehe

http://www.insane.nl/elastiek.jpg

basswasp
11 januari 2004, 22:57
Ja precies :)

Alleen heb ik nog zo'n grote pluizige (in groen/roze) die ik twee keer om de hals heen gewikkeld heb. M'n zusje had even geen andere op voorraad ;)

Binnenkort ga ik maar eens kijken voor zo'n kleintje, dat kan nog leuk worden met mijn haarlengte ;)

basssssplayer
11 januari 2004, 23:39
ehehe jah joh.. ze zijn 75 eurocent op de markt :lol:

J!

The Mule
12 januari 2004, 09:56
1. Strippen van dikke niet-originele laklagen
2. Verwijderen van niet-originele metalen pickguards van een kilo
3. Vervangen van oude, niet of nauwelijks werkende en niet-originele elementen

:wink: (zie ook de webshots-link hieronder)

Maar toch ook serieus bedoeld: alles wat de resonantie van je basbody kan verbeteren draagt in principe bij aan de kwaliteit van je geluid. De resonantie van m'n Guild met en zonder lak was al een wereld van verschil (eerste en tweede foto). Met de lichte houten pickguard en een goede afstelbeurt heb ik nu een bas die acoustisch al briljant klinkt, en waarmee je je versterkt (ook door die wereldse EMG) echt moet inhouden...

Phyrexian
12 januari 2004, 10:19
Bass vol open
Mid dicht
Treble vol open. Hierdoor krijg je eeb heel diep basgeluid.

Heel diep basgeluid ja, en mooi ook, maar compleet onbruikbaar in een band met een beetje luide gitaren.

If you wanna cut through, it's all about mids.

Mijn tips:
gebruik wat overdrive om ook beter door de mix te komen.

Anavrin
12 januari 2004, 13:38
ff offtopic: heej bassssplayer, vette bas hoor, met die donkere zijkanten. (misschien is ie met een mapletoets met zwarte blockinlays en een zwarte slagplaat nog wel vetter) Wat heb je trouwens met je oog gedaan. Ik heb wel eens met het snaren opzetten een snaar recht in m'n oog gehad, en toen zag het een week rood, maar dit is toch wel iets anders....

basssssplayer
12 januari 2004, 18:53
hehehe jah man.. 't is gewoon een mex jazz, maar ik heb de toplaag van de body gestript. en m'n oog.. jah... wie zal 't zeggen? ehehe

J! 8-)

buuck
12 januari 2004, 20:09
gewoon een lens :D

bassopotmus
12 januari 2004, 20:29
offtopic shit
basssssplayer, was die non-stop power rackunit?
Ik had die body liever helemaal kaal gezien..

basssssplayer
12 januari 2004, 21:58
't is gewoon een afdekplaatje om 't gat op te vullen ehehe!

J! 8-)

Pöl
13 januari 2004, 20:11
Bassssssssplayer, ziet er echt vet uit, die bas!! Nog handige tips voor het opsmukken van een wijnrode mexican jazz?

me2
13 januari 2004, 20:18
is er iemand die nog wat meer kan vertellen over dat elastiekje,
klinkt erg interessant, maar snap de bedoeling niet helemaal.

buuck
13 januari 2004, 21:41
het dempt de snaren zeg maar, zodat je de snaar niet hoeft te dempen als je em aan slaat (open snaar). dus kun je nog snellere riffjes enzo eruit halen.

MxPx_Jos
13 januari 2004, 23:02
Ok, helpt het echt als je toets heel schoon is? Dus dat je dan een beter geluid hebt. Dat heb ik ergens gelezen. Er zijn zat middeltjes voor, maar heeft dat wel nut? Naast het feit dat het waarschijnlijk wel beter zal zijn tegen slijtage..

En daarnaast: Heeft er iemand ervaring met een Fat-Finger? Zo'n gewicht voor aan de kop. Het zou de sustain moeten verbeteren en dode plekken mee verplaatsen (naar een plek waar je er geen last van hebt)

Gebruikt iemand ze?

me2
14 januari 2004, 14:34
het dempt de snaren zeg maar, zodat je de snaar niet hoeft te dempen als je em aan slaat (open snaar). dus kun je nog snellere riffjes enzo eruit halen.

Heb je er misschien een voorbeeldje van (tab ofzo) Snap de techniek wel maar de toepassing niet helemaal


thnx

buuck
14 januari 2004, 15:56
neem je eigen bas.. leg een vinger zachtjes op een snaar. laten we zeggen de e snaar. dus druk de vinger met weinig kracht op de snaar, zo hard dat de snaar niet buigt zeg maar. en dan slap je op die snaar. dat geeft een soort gelijk effect als het elastiekje, dus met dat elastiekje hou je gewoon een vinger over die je normaal gebruikt voor het dempen :wink:

basssssplayer
14 januari 2004, 22:10
Nou kijk.. ik gebruik 'm dus als ik 2-hand tapping doe.

Zodra je een snaar loslaat dan trilt 'ie na... Met die elastiekjes voorkom je dat dus en heb je met tappen dus minder bijgeluiden wat 't geheel weer wat strakker maakt.

J! 8-)

Berten
15 januari 2004, 13:10
Nou kijk.. ik gebruik 'm dus als ik 2-hand tapping doe.

Zodra je een snaar loslaat dan trilt 'ie na... Met die elastiekjes voorkom je dat dus en heb je met tappen dus minder bijgeluiden wat 't geheel weer wat strakker maakt.

J! 8-)

Of je leert tappen zonder bijgeluiden en dempt de snaren met je vingers!! :-D :-D

basssssplayer
15 januari 2004, 13:14
Nou kijk.. ik gebruik 'm dus als ik 2-hand tapping doe.

Zodra je een snaar loslaat dan trilt 'ie na... Met die elastiekjes voorkom je dat dus en heb je met tappen dus minder bijgeluiden wat 't geheel weer wat strakker maakt.

J! 8-)

Of je leert tappen zonder bijgeluiden en dempt de snaren met je vingers!! :-D :-D

Of je gaat nog een stapje verder en zoekt al die Wooten shit uit :-D :-D
dan kan je namelijk niet meer zonder dat elastiekje!

J! 8-)

Berten
15 januari 2004, 13:16
Nou kijk.. ik gebruik 'm dus als ik 2-hand tapping doe.

Zodra je een snaar loslaat dan trilt 'ie na... Met die elastiekjes voorkom je dat dus en heb je met tappen dus minder bijgeluiden wat 't geheel weer wat strakker maakt.

J! 8-)

Of je leert tappen zonder bijgeluiden en dempt de snaren met je vingers!! :-D :-D

Of je gaat nog een stapje verder en zoekt al die Wooten shit uit :-D :-D
dan kan je namelijk niet meer zonder dat elastiekje!
J! 8-)

Okee, ik zal zwijgen in het vervolg!! :cry: