PDA

View Full Version : vragen over electrische gitaren...



harrievandenberg
7 januari 2004, 18:10
hé ik ben nieuw op het gebied van electrische gitaren, ik heb een Squier Strat voor de leuk erbij gekocht. Ik ben er alleen achter gekomen dat de techniek vrij ingewikkeld is enzo... Ik krijg ook altijd een boekje van Feedback uit Roterdam en daar wordt met termen gesmeten! Ik heb gewoon een paar dingen die ik even helder wil krijgen:

wat zijn humbuckers?
wat is een tremelo?
waarvoor zijn effecten? gebruiken jullie ze? Wat zijn jullie ervaringen?

alvast bedankt!
groetjes Harrie

glacius
7 januari 2004, 18:21
humbucker is een ''dubbele spoel'' eigenlijk 2 enkelspoelen naast elkaar,
tenminste zo ziet het eruit,
dit element geeft een vollere klank en is in de "rock'' muziek veel gebruikt

een tremolo is een mechaniek waarmee je je toon kan vibreren (vibrato)
hiervan heb je simpele en wat ingewikkeldere van zoals de befaamde ''floyd rose'' waarmee je de toon kan laten zakken tot absoluut laag (dive bomb)

op je strat zal een ''normale'' tremolo zitten

Dirk_Hendrik
7 januari 2004, 18:37
Harry,
Met alle respect voor het feit dat je je voornamelijk op akoestisch richt vraag ik me af wat je sinds 5 oktober, toen je ook al met "betere" elementen in de weer was, aan het doen bent geweest? :???:
Evenzo raad ik je aan op de forumfrontpage iets verder dan akoestisch naar beneden te scrollen. Daar is de rubriek "effecten" die meer dan antwoord op je vraag zou moeten geven of er onder ons iemand toevallig effecten gebruikt :wink:

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee.

wietse
7 januari 2004, 18:47
effe een tip harrie ,lees de faq's die boven elke afdeling staan effe door , daar in worden alle basis begrippen uitgelegd.

harrievandenberg
22 januari 2004, 17:55
Nog even over die effecten:
Die doe je neem ik aan tussen de gitaar en de versterker? Dus een snoer van de versterker naar het effect en een van het effect naar de gitaar?

En je hebt ook pedalen wat zijn dat dan weer?
En wat zijn bekende effecten, welke worden veel gebruikt en wat zijn de goede merken?
En ik heb ook nog iets gehoort over Wah's en modelers? Wat zijn dat dan weer?

ik hoop iemand antwoord heeft op mijn vragen.

harrievandenberg
22 januari 2004, 17:56
Nog even over die effecten:
Die doe je neem ik aan tussen de gitaar en de versterker? Dus een snoer van de versterker naar het effect en een van het effect naar de gitaar?

En je hebt ook pedalen wat zijn dat dan weer?
En wat zijn bekende effecten, welke worden veel gebruikt en wat zijn de goede merken?
En ik heb ook nog iets gehoort over Wah's en modelers? Wat zijn dat dan weer?

ik hoop iemand antwoord heeft op mijn vragen.

harrievandenberg
22 januari 2004, 17:57
Nog even over die effecten:
Die doe je neem ik aan tussen de gitaar en de versterker? Dus een snoer van de versterker naar het effect en een van het effect naar de gitaar?

En je hebt ook pedalen wat zijn dat dan weer?
En wat zijn bekende effecten, welke worden veel gebruikt en wat zijn de goede merken?
En ik heb ook nog iets gehoort over Wah's en modelers? Wat zijn dat dan weer?

ik hoop iemand antwoord heeft op mijn vragen.

Mithrandir
22 januari 2004, 18:02
Eerst lezen en denken, dan vragen Harrie..... 8-)

harrievandenberg
22 januari 2004, 21:50
hulpzaam hoor. mr. sunglasses

Javaca
22 januari 2004, 21:55
Nog even over die effecten:
Die doe je neem ik aan tussen de gitaar en de versterker? Dus een snoer van de versterker naar het effect en een van het effect naar de gitaar?

En je hebt ook pedalen wat zijn dat dan weer?
En wat zijn bekende effecten, welke worden veel gebruikt en wat zijn de goede merken?
En ik heb ook nog iets gehoort over Wah's en modelers? Wat zijn dat dan weer?

ik hoop iemand antwoord heeft op mijn vragen.

Eigenlijk gaat het andersom :razz:
gitaar-->kabel-->effect-->kabel-->effect

Een wah maakt het geluid wat je hoort als je het woord uitspreekt. Bekende merken hiervan zijn Dunlop, Vox en Morley.

RRRobin
23 januari 2004, 13:39
als ik jou was zou ik eerst de FAQ ff doorlezen, heb ik tijdje gelede ook gedaan wordt je erg veel wijzer van :) dat beantwoord het meerendeel van je vrage namelijk wel

Anavrin
23 januari 2004, 13:55
1. En je hebt ook pedalen wat zijn dat dan weer?
2. En wat zijn bekende effecten, welke worden veel gebruikt en 3. wat zijn de goede merken?
4. En ik heb ook nog iets gehoort over Wah's en modelers? Wat zijn dat dan weer?
.
Ok dan: 1. pedalen zijn effecten die je aanzet met je voet (want je handen zijn bezig). Het is in principe een aan/ uit knop die je met je voet bedient.
2. distortion, flanger, chorus etc etc. (check ff www.bossus.com daar staan er veel op)
3. Boss, Korg, Jim Dunlop, eigenlijk teveel om op te noemen, maar in het effecten forum worden meestal wel de bekende merken (= over het algemeen de goede) genoemd.
4. Wah's en modellers zijn ook effecten, maar bij bijvoorbeeld een wahwah pedaal heb je geen aan/uit knop die je met je voet bedient, maar een soort van wipwap-pedaal, wat dan bijvoorbeeld als je de wipwap bij je teen naar beneden, en bij je hak naar beneden hebt staan, een lager wahgeluid geeft, en vice versa een hoog wahgeluid. Je kunt dan deze wipwap ook laten wipwappen, waardoor laag en hoog elkaar zodanig afwisselen dat er een apart geluid bestaat.

extra: dan heb je ook nog de effectenbank/ multi-effectsprocessor, die zoals de naam al zegt meerdere effecten bevat, en die je kan programmeren naar je eigen wensen. Je hoeft dan ipv 5 losse pedalen maar 1 ding te kopen (wat wel duurder is dan 1 los pedaal, maar vaak goedkoper dan 5 losse pedalen), en zo met 1 knop 3 pedalen aan zetten, 4 uit etc etc.....

Mithrandir
23 januari 2004, 14:01
hulpzaam hoor. mr. sunglasses
Het is niet naar bedoelt, maar je stelt zoveel vragen dat het eigenlijk onzinnig is om ze in 1 topic te beantwoorden. Daarbij kun je al een heleboel te weten komen door gewoon te zoeken, alleen op dit forum is al een helehoop te lezen over wat je wilt weten, dan zijn er ook nog legio andere sites waar je info kunt vinden. Ik wilde dus alleen maar zeggen, dat je door te lezen en te zoeken veel meer te weten kunt komen.

Anavrin
23 januari 2004, 14:05
ook al heb ik net vrij uitgebreid antwoord gegeven, moet ik het eigenlijk wel met Mith eens zijn, gebruik met de termen die je niet snapt/ kent ff de zoekfunctie van dit forum:
http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php
werkt super, en veel van je vragen zullen beantwoord worden.

harrievandenberg
23 januari 2004, 18:20
bedankt ik ben al veel wijzer nu!~Op mijn versterker zit ook een knopke waar het geluid heel erg hard van wordt, dat is een distortion volgens mij? Ik vind dat wel cool maar het is slecht kwaliteit.

harrievandenberg
23 januari 2004, 18:20
bedankt ik ben al veel wijzer nu!~Op mijn versterker zit ook een knopke waar het geluid heel erg hard van wordt, dat is een distortion volgens mij? Ik vind dat wel cool maar het is slecht kwaliteit.

Billie Joe Armstrong
23 januari 2004, 18:50
Beste harrievandenberg,

Ik zie dat je vaak hetzelfde bericht post (2 en zelfs 3 keer!) in hetzelfde topic nog wel :???:

Gewoon één keer op OK klikken (nadat je een bericht hebt getypt) en dan wachten. Twee of drie keer posten heeft echt geen zin. Jouw vragen worden gelezen, ook als je de vraag maar één keer post.

Kortom: Voortaan maar één keer op OK klikken. Da's wel zo prettig voor de andere forum gebruikers.

just starting
7 februari 2004, 17:42
@billie joe armstrong

ik wil niet zeuren ofzo maar voordat dit topic een offtopic wordt moet jij voorkomen dat je zulke nutteloze dingen zegt, aangezien jij op je topics ook aardig wat multiposts maakt en ook vexx heb ik het al zien doen'

wietse
7 februari 2004, 17:51
en het is al moielijk genoeg hier tegenwoordig om normaal te posten alles gaat zo fucking traag.