PDA

View Full Version : Onderhoud van je gitaar



Laurens
11 februari 2002, 14:59
Hey, ik hoop dat er nog geen duizenden topics aan gewijd zijn, maar in de recentste topics stond er toch niets over...Wat ik mij afvraag...Hoe onderhouden jullie je gitaar ? En waarmee ? ( bv. na het spelen body en snaren afkuisen met een bepaald soort doekje of zo )...want ik onderhoud mijn gitaar alleszins te weinig ( merk ik aan mijn snaren )...tips, ervaringen,... ??? Merci merci !

sleep_to_saturate
11 februari 2002, 15:41
doekje en wat speeksel.. :smile:
serieus!

GerjandH
11 februari 2002, 15:56
Ik was altijd voordat ik ga spelen mijn handen, om zo niet teveel vuil achter te laten. Dan gebruik ik elke keer als ik ophou fast fret, dat is zo'n stift daar smeer je van dat spul mee op je snaren en daarna haal je het eraf met een doekje. Nergens problemen mee zo hou je je gitaar schoon, je snaren glad en soepel. Ohja ik gebruik ook nog guitar polish van dunlop, daar maak ik de body enzo zo'n beetje elke maand mee schoon.

Chiel
11 februari 2002, 16:08
Potmetertjes, schakelaars en alle andere elektrische verbindingen onderhoud ik met doorgewone contactspray. Hiermee reinig en smeer ik tevens alle beweegbare delen van de tremolo (kost nog geen €6,- bij de bouwmarkt). Voor de hals en de body gebruik ik één of andere Dunlop-poetsspray (van ong. €7,-) Hiermee krijgt mijn gitaar alsmede de blanke maple hals, zijn originele kleur weer terug.

Reinigen doe ik overigens alleen maar wanneer ik de snaren vervang. In alle andere situaties doet een theedoek prima dienst als stof- en poetsdoek.
Alle andere middeltjes zijn veel te duur naar mijn mening. Wij muzikanten hebben het al arm genoeg :wink:

Poetse!

O ja, ik gebruik ook Dunlop Guitar Polish

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chiel op 2002-02-11 16:10 ]</font>

Kitaarhiero
11 februari 2002, 16:36
Ik poets m'n gitaar wel eens (vrij onregelmatig dus) met een ouwe theedoek en maak hem onder de snaren, rond de pick-ups, op de brug en onder de slagplaat stofvrij met een hele hoop wattenstaafjes.

Kjiratsiekoedel
11 februari 2002, 16:48
Ik poets/wrijf de snaren zo af en toe met een doek ofzo.

en eens in de maand moet mijn gitaar in bad...

GuitarMaster
11 februari 2002, 17:46
Ik geef hem af en toe een beurt met Pledge meubelspul, voor de toets heb ik speciale was.

Casey
11 februari 2002, 19:12
Ik veeg de snaren schoon na het spelen en gebruik fast fret.
De body clean ik met een zachte doek en af en toe met autowas voor de lak.
Eens in de maand maak ik de rosewood toets schoon met wasbenzine en behandel ik hem daarna met lemon oil.

gangsta
11 februari 2002, 20:04
ghd fast fret en zon doekie om een bril schoon te maken.

Lacrymosa
12 februari 2002, 13:13
Ik gebruik ook fast fret van GHS en ik gebruik Pump Polish van Gibson voor mn body.
En iedere keer als ik mn snaren vervang (iedere maand) Maak ik heel mn body schoon, ook onder de snare, en om je brug weer mooi stofvrij te krijgen moet je gewoon een oude tandenborstel nemen, of het bosteltje op je stofzuiger.
En voor je voor je toets kan je eventueel een soort van blokfluit olie gebruiken, help ook tegen het kromtrekken.
Het is ook belangrijk dat iedere keer als je je snaren vervangt dat je even de intonering checkt.
cheers

Luca P
12 februari 2002, 21:47
Ik heb gelukkig geen zweet handen dus maak ik vrijwel nooit mijn toets schoon.
Voor de rest een beetje stof weg halen en 1 keer in de maand Jim Dunlop guitar polish er overheen.

O ja, ik heb nog een tik. Als ik een gitaar op pak hou ik hem altijd bij de hals en de draag knop aan het einde van de body vast.
Ik heb namelijk de schurft aan vingerafdrukken op de body!
Voor de rest is het een "puinhoop" in mijn huis, maar mijn gitaar is teminste vinger afdruk vrij.

Dionyios
12 februari 2002, 22:55
Op 2002-02-12 13:13, schreef Lacrymosa:
ik gebruik Pump Polish van Gibson voor mn body.


Ik heb een maand of wat ook zo'n flesje gekocht, maar ik heb het eigenlijk nog nooit gebruikt. Als je het dopje erafdraait ziet het er hartstikke wit uit...

Is het dan niet zo dat er een soort van witte waas op je gitaar komt ofzo? En hoeveel moet je op het doekje spuiten?

Zoals ik al eerder zei heb ik nog nooit polish gebruikt, dus ik ben een beetje terughoudend. (als het goed is zal het wel niet schadelijk zijn voor je gitaar :smile: )

Gr. Dennis

Twan
12 februari 2002, 22:56
Ik doe mijn gitaar gewoon met een vochtige doek doek afvegen en dan hem droog vrijven.

Maar het wordt tijd dat ik nieuwe snaren haal.
Want er beginnen al plekjes roest of iets te komen aan de onderkant van de snaren.

Lacrymosa
13 februari 2002, 01:47
het laat juist geen witte waas achter, het lijkt alleen wel of je body wat, zachter aanvoelt, je moet het alleen wel goed uitwrijven.
Maar ik ben er tevreden over, maar ik ga binnenkort ff een flesje dunlop kopen, kan ik ff vergelijken

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lacrymosa op 2002-02-13 13:00 ]</font>

anoniem
14 februari 2002, 15:46
Ik maak hem altijd schoon als ik er nieuwe snaren opleg.
Eerst de toets ontvetten met wasbenzine
daarna pulk ik de rotzooi weg bij de fretten met een tandestoker en bij de elementen en de brug maak ik het schoon met wattenstaafjes.
Ziet ie er weer pico bello uit.