PDA

View Full Version : feedbacken



_Grāve_Ģord
7 januari 2004, 09:01
iemand tips en hints voor gecontroleerd feedbacken?

G.

Harald
7 januari 2004, 15:52
Dasniezomakkelijk...

Santana zorgde voor een goede soundcheck, en plakte op de vloer de plekken af waar hij bepaalde noten kon laten doorklinken.

Waar je staat maakt verschil uit (ivm de frequentie (dus ook de golflengte) van de noot die je wilt sustainen). Dat is dan strikt genomen ook nog afhankelijk van de temperatuur en luchtvochtigheid, en ik vermoed dat de vorm van de ruimte ook een niet onbelangrijke rol speelt. Uitproberen en gaffertape op de vloer is waarschijnlijk de enige methode. Je zou het kunnen faken met een e-bow maar dat is toch weer iets heel anders. Vind het met het stevigere rockwerk eigenlijk het leukste als je het net nog (maar dan ook net) kunt beheersen.

Zappa gebruikte ook vrij veel feedback (luister maar eens naar de backing tracks van de studioversie van Zoot Allures) en gebruikte ook erg veel tijd voor de gitaarsoundcheck. Hij lette daarbij met name op de equalizing. Zijn gitaren waren gemodificeerd met extra eq mogelijkheden op het instrument waardoor hij bepaalde frequenties kon benadrukken.

slayurrr
7 januari 2004, 15:57
Check voor de grap is het einde van het filmpje "Answers live at G3" van Steve Vai... Daar kun je goed zien dat het inderdaad uit maakt waar je staat ect. ect.

birt
7 januari 2004, 18:15
feedback door met je gitaar tegen je versterker aan te wrijven, noise door aan te slaan boven de nut, slaan op de achterkant van de nek ter hoogte van de 2de fret, snaren over pickups wrijven, heel dicht tegen de brug aanslaan, metalen plectrum helpt…
je kan ook gewoon je gitaar crashen, verbranden...(zou ik zelf niet doen)
allemaal goed voor feedback en lawaai 8-)

_Grāve_Ģord
11 januari 2004, 18:36
aja want een gitaar trashen en/of opfikken is gecontroleerd :-D

G.

birt
11 januari 2004, 23:03
aja want een gitaar trashen en/of opfikken is gecontroleerd :-D

G.


gecontroleerd trashen,
das een discipline! :-D

buuck
12 januari 2004, 16:06
zelfde als een pit in gaan met een ei in de hand en er met een heel ei eruit komen

Neals
13 januari 2004, 13:21
ik beheers mijn feedback altijd met behulp van de volumepot.

Mr.Bluesbreaker
14 januari 2004, 18:47
Ik heb es (toen ik nog klootte met effecten omdat ik een baggerversterker had) een multi-effect, wah en boss mt-2 door de effects loop geslingerd. Volgorde van die pedaalkes weet ik niet eens meer, laat staan dat ik toen wist of het uberhaupt uitmaakte qua geluid. Ik zette dan gewoon die distortion-knop op driekwart (brij van geluid maargoed) en dan maar de gitaar tegen de speakers aan. Stond niet eens zo hard, maar trap het pedaaltje in als je wilt feedbacken, succes gegarandeerd.