PDA

View Full Version : Upgraden...



MxPx_Jos
6 januari 2004, 23:24
Hier zijn al meerdere topics over, maar ik kan er nog niet helemaal over uit komen. Ik heb dus een OLP Sr-5 snaar. Prima basje, maar toch wat low-budget natuurlijk. Nu ben ik best tevreden over de bespeelbaarheid enzo, maar het geluid kan beter. Ook de sustain.

Ik heb niet een al te groot budget en een nieuwe versterker komt er ook een dezer dagen dus kan ik geen andere bas kopen.

Wat kan ik doen om hem het beste te "upgraden". Ik las over Badass bruggen, maar die zijn redelijk prijzig voor zover ik er wat over kon vinden en passen niet op elke bas...? En qua elementen...: Ik wil het liefst een element dat er makkelijk in past. Solderen enzo is geen probleem, maar vrezen heb ik weinig vertrouwen in. Het moet dus een passief element worden.

Nu staan er op de Musik produktiv site wel elementen, maar er staat niet bij voor bas of gewone gitaar...

Kan iemand me daar tips over geven of verwijzen naar een winkel? Heeft Feedback ook elementen?

En dan hier nog een vraagje. Ik heb een "dead spot" op mijn bas. Op de "C". En dan vooral te merken op de G-snaar. Nu schijnt een Fat Finger veel te helpen. Dus extra gewicht aan de kop hangen. Iemand ervaring mee?

In de FAQ staat dat een bas met de juiste elementen Killer kan klinken dus help me even om mijn basje wat beter te laten klinken.

Zo dit was een fiks verhaal, maar ik heb echt hulp nodig en nu dit forum weer online is hoop ik dat ik genoeg reactie's krijg.

Thnx,

Jos

me2
7 januari 2004, 08:39
Hoi,

Ik heb een tijdje geleden mijn OLP5 element laten vervangen door een seymour duncan. Het geluid is hierdoor ontzettend vooruit gegaan.
Ik heb nu een veel helderder geluid, mer punch en meer laag.

Tevens heb ik ook de pots laten vervangen, de standaard pots zijn van inferieure kwaliteit. Dit kost bijna niks.

MxPx_Jos
7 januari 2004, 08:54
Thnx, ik wil ook beter geluid. Koste het je nog werk qua inbouwen omdat het niet paste?

Nu heb ik het volgende element gevonden:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3755044/sid/!18121995/quelle/listen

Die is niet super duur en het is een humbucker. Of zou het nog goedkoper kunnen.

Alleen... past dat zomaar? Hij is voor een 5-snarige en het is een brugelement, maar zijn die dingen allemaal een vaste maat ofzo?

Er zitten maar 3 pots op, kan dat wel of moeten het voor dit element 4 zijn???¿¿

me2
7 januari 2004, 08:58
Weet niet wat dat voor element is,

Bij mij, ik heb het laten doen b.t.w. , moest er wel een kleine aanpassing aan de slagplaat verricht worden. De orginele musicman heeft niet die "oortjes" aan het element die de OLP wel heeft. Het is een vierkante vorm die net niet in het bestaande gat past.
Verder levert het geen problemen op

iglo
7 januari 2004, 13:37
Thnx, ik wil ook beter geluid. Koste het je nog werk qua inbouwen omdat het niet paste?

Nu heb ik het volgende element gevonden:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3755044/sid/!18121995/quelle/listen
¿¿

volgens mij is dit een Jazz Bas element....

frenske
7 januari 2004, 13:37
Wat betreft Feedback en Pickups is het antwoord volgens mij NEE (tenminste in Utrecht). Ze kunnen de elementen wel voor je bestellen, maar ja voor minder en dezelfde welbekende service van Feedback kun je ze net zo goed via internet bestellen!

:wink:

me2
7 januari 2004, 13:42
Nee, feedback zou ik zeker niet heengaan.

Als je toch in utrecht bent, probeer stand by eens.

Die hebben mijn bas ook gedaan, en goed ook....

iglo
7 januari 2004, 13:42
ik denk dat je 't meer hier in moet zoeken:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3755051/sid/!18121995/quelle/listen

of kijk even of:

http://www.bartolini.net/pdf/Pickup%20Drawings_wDims.pdf

let op de juiste stringspacing!!
een OLP 5-snr heeft volgens mij 15mm stringspacing, waar een stingray 5 19mm heeft....

je kan dus ook niet klakkeloos stingray elementen en brug overzetten naar een OLP

me2
7 januari 2004, 13:45
De stringspacing is inderdaad niet gelijk, maar dit levert bij mij geen problemen op. Alleen de B-snaar ligt niet midden over de poles, maar in het geluid hoor je daar weinig van terug

Chris Wolstenholme
7 januari 2004, 14:03
ik heb op een stingray cloon ( 4 snaar ) ook aanpassingen gedaan.
maar ik zou toch echt voor een badass gaan, ookal is het wat geld.
meters meer sustain, en het speelt voor mijn idee ook gewoon een stuk strakker. Qua elementen zou ik kiezen tussen seymour duncan of bartolini, ligt eraan wat voor geluid je wil.

wimpie
7 januari 2004, 16:02
Hey Iglo

Heb je al een J-Retro ????? ;-) ;-)

http://a7.cpimg.com/image/DF/9B/7988447-bd09-0200013F-.jpg


Kom je ook overal tegen !!!!!! :-D :-D :-D :-D

iglo
7 januari 2004, 23:52
ha die wim!!

ja, onkruid vergaat niet!
en nee; nog geen retro, en komt er waarschijnlijk ook niet
vandaag bij de local luthier (klinkt interesant) geweest om de verbouwing in gang te zetten...
BA-V is binnen, Bart preamp (2-band) is onderweg....en ontfretten maar!
(misschien dat ik die bart elec in m'n JB4 stop en dan voor de V een aguilar bestel)

hoe is't met de Lakland???
nog steeds tevreden??

wimpie
8 januari 2004, 19:32
Hey Igor

Met de Lakland is alles goed :-D en ben er nog errug tevreden mee.
Heb je dr een bas bij gekocht ????? 5 snaartjes ??? Cool :D
Btw: welke Aguilar ga je kopen OBP3?? ..........hou me ff op de hoogte,ik ben nl van plan om een bas te laten bouwen (alleen body en hals), maar ben er nog niet helemaal over uit welke pre-amp :???: :???: :???:

gRtZ

Heb je de Bartolini's nog ??

iglo
8 januari 2004, 22:42
nee een MIJ 4snr, 1987/88, echt een heerlijk ding!
kan alleen niet meer wennen aan het "spelen zonder B" :-(

iglo
8 januari 2004, 23:11
Hey Igor

Met de Lakland is alles goed :-D en ben er nog errug tevreden mee.
Heb je dr een bas bij gekocht ????? 5 snaartjes ??? Cool :D
Btw: welke Aguilar ga je kopen OBP3?? ..........hou me ff op de hoogte,ik ben nl van plan om een bas te laten bouwen (alleen body en hals), maar ben er nog niet helemaal over uit welke pre-amp :???: :???: :???:

gRtZ

Heb je de Bartolini's nog ??

ga je een 4 of 5-er bouwen??
ik heb nog een setje barts 59J#1 S/L liggen...(nee dat zijn niet die van jou, hahaha)

wimpie
9 januari 2004, 02:33
zijn ze van hetzelfde type als die je van mij gekocht hebt ?? 5 snaar?
ennuhhh.............wat kost al dat moois??

iglo
9 januari 2004, 10:43
nee zijn niet van het zelfde type!

die van jou waren 57J1, speciaal voor USA Fender JB-V
deze zijn 59J en zijn voor "de rest", hahaha

prijs: zelfde wat ik voor die van jou heb betaald, hahaha

wimpie
9 januari 2004, 11:06
helaas, dat word niks........gaat niet passen :-?
succes met de verkoop....

iglo
9 januari 2004, 11:27
:-D :-D :-D

iglo
9 januari 2004, 11:28
ok :-D :-D :-D

wel allebei voor vijf snaar trouwens

wimpie
9 januari 2004, 12:07
Kep alleen een neck PU nodig , bij de brug komt een MM5 pu.

Ik laat bij USA Custom Guitars ( zijn gasten die bij Warmoth en Fender Customshop vandaan komen en nu zelf een bedijf hebben opgericht) een hals en een body maken, heb vorige week de offertes opgestuurd.........nu nog ff afwachten wat het ongeveer gaat kosten

BtW: heb je de nieuwe Aguilar gear al ff bekeken? :-D :-D
tis wat ik heb begrepen een "goedkopere" produktielijn.

iglo
9 januari 2004, 12:30
wel weer een retro in je nieuwe bas of ga je voor de OBP3??

wimpie
9 januari 2004, 12:54
mmmmmmmm......weet het nog niet :-? :-? :-?
twijfel tussen een :

-Bartolini NTMB 4.6
-Aguilar OBP 3
-Sadowsky (onboard)

Tis jammer dat je ze niet allemaal ff kunt uitproberen :-( :-( :-( :-(

iglo
9 januari 2004, 14:23
je wilt dus iig 3-band??
Sadowsky is volgens mij gewoon 2 band toch??
als je dan moet kiezen tussen de Barts en Aggie, zou ik denk ik voor de OBP3 gaan, afgaande wat er overal te lezen valt...
(jammer...heb nog een Bart 3.3 liggen (met ctrl plate en pots), hahaha)

Retro de Luxe een optie???

MxPx_Jos
9 januari 2004, 16:21
ik heb op een stingray cloon ( 4 snaar ) ook aanpassingen gedaan.
maar ik zou toch echt voor een badass gaan, ookal is het wat geld.
meters meer sustain, en het speelt voor mijn idee ook gewoon een stuk strakker. Qua elementen zou ik kiezen tussen seymour duncan of bartolini, ligt eraan wat voor geluid je wil.

Tja, ik heb ff gekeken en zo'n badass kost snel al meer dan 100 Euro... Ik denk dat ik nog een jaartje wacht totdat ik van school af ben en ga werken, mischien is mijn budget er dan beter tegen bestand. Of ik koop tegen die tijd wel een ander.

Iniedergeval bedankt voor de moeite/hulp,

Gr.

bassopotmus
9 januari 2004, 18:11
niet wat spulletjes over wimpie van vorige projecten??:lol:

wimpie
10 januari 2004, 12:42
niet wat spulletjes over wimpie van vorige projecten??:lol:


Nope, kep de hele bups verkocht , sommige dingen moet je gewoon aan de experts overlaten :-D :-D



__________________________________________________ ___________

Nix meer te koop

bassopotmus
10 januari 2004, 15:38
Das zeker zo, maar zoals ik lees ga je zelf ook een goede persoonlijke noot toevoegen, custom build met eigen inbreng is en blijft mooi!

wimpie
10 januari 2004, 19:24
Tis ook nog eens erg aantrekkelijk om nu wat in de USA te kopen,vooral met de extreem lage dollar koers :wink: .......had anders nooit een hals en body laten maken.

bassopotmus
11 januari 2004, 10:07
Ja ik zit in April in Vegas, maar ik mag zeker niets meenemen naar Nederland, anders een 19% tax eroverheen lijkt me?

buuck
11 januari 2004, 11:25
dubbele bodem in je koffer :D

basswasp
11 januari 2004, 19:34
Was er niet een bepaalde minimumwaarde voordat de belastingen gaan werken?

Je zou natuurlijk de hele bas uit elkaar kunnen schroeven zodat je over een aantal onderdelen geen belasting hoeft te betalen :D

wimpie
11 januari 2004, 21:49
Yep , tot 22 euro is belastingvrij :( :(

iglo
8 februari 2004, 11:22
Hey Iglo

Heb je al een J-Retro ????? ;-) ;-)

http://a7.cpimg.com/image/DF/9B/7988447-bd09-0200013F-.jpg


Kom je ook overal tegen !!!!!! :-D :-D :-D :-D


Ja...eehhhhh...sterker nog: heb er nou ineens twee!!

wordt vervolgd...

wimpie
8 februari 2004, 12:42
Vertel Vertel !!!!!!!!!!!!!!!! :o :o

iglo
8 februari 2004, 14:08
een zwarte retro vorige week gekocht in D...
gisteren middag tegen een chromen aangelopen

zo ben je 6 maanden zoekende, en zo heb jer binnen een week twee, hahaha

je kan je mijn sunburst JB-V toch nog wel herrineren??
daar gaat morgen op:
- BadassV
- zwarte slagplaat
- zwarte retro
- barts van jou zitten er nog op

m'n jappie (zwart) volgt over een week of twee...
heb al een BA-II en een andere slagplaat en nu dus een chromen retro, maar twijfel nog tussen een setje barts of quaterpounders

foto's volgen...

lachen he?

wimpie
8 februari 2004, 18:55
Cool man !!.........eindelijk en meteen 2 :-D :-D ennuh......voor een redelijk prijsjuh ??

Ben er zelf nog niet uit wat ik ga gebruiken ....Bartolini, SD, EMG ,Sadowsky,Aguilar ,J of U retro ,single coil of soapbars, MM/J , J/J ???????????????? :o :o :o :o :o :o

Helemaal gek word ik dr van !!!!!!!:???: :???: :???:

iglo
8 februari 2004, 22:37
zo is tie nu:
http://www.bommelband.nl/igor/pic_01.jpg

wim, jouw barts:
http://www.bommelband.nl/igor/pic_02.jpg

en dit gaat erin/erop:
http://www.bommelband.nl/igor/pic_03.jpg[/img]

wimpie
9 februari 2004, 12:54
Mooi man.............maare , ga je 't zelf doen of kom je hier?? :-D :-D

Oh ja , nog ff een paar tips hoe je de gain van je retro af moet stellen:


1. Set the VOLUME pot to about 80% full (not 100%).
2. Set the TREBLE pot to the CENTER detent position (0 dB)
3. Make sure the BRIGHT switch isn't pulled up
4. Set the BASS pot to minimum - 0% not the center detent (this is 0 dB )
5. Set the MID LEVEL to the CENTER detent position (0 dB)
6. Set the Active/Passive switch to the ACTIVE position
7. Set the Pickups switch to the BLEND MIX position
8. Set the PAN pot for the NECK pickup only
9. Set BOTH INTERNAL GAINS to minimum - 0%

Plug in the bass and start playing it like you normally would, both loud and soft. If it sounds good... leave it alone, don't change the internal gain.

Now go to Step #8 and pan to the bridge pickup only. Do the same thing you did with the neck pickup; play it like you normally would, both loud and soft. If it sounds good... leave it alone, don't change the internal gain.

If necessary adjust the internal gains till it sounds good to you. If the signals are a little weak then turn the internal gain pot up a little at a time till it sounds good and strong but not over driving on each pickup.

Next, check the blend by panning back & forth between the neck and bridge pickups. Adjust the pots for evenness if necessary to YOUR liking.

That's it!!! Close it up and get lost in the land of TONE!!!

Oh yeah, one thing to note, the Bass is BOOST only that's why we set it to 0% for adjusting. So when you put it in the CENTER position it will be giving you some boost so be aware of that.


succes !!

iglo
9 februari 2004, 14:05
had ook naar jou kunnen komen idd...
(niet echt aan gedacht eerlijk gezegd)

je weet dat m'n hals ook niet echt lekker stond, dus ik heb'm maar gelijk naar www.degiergitaarbouw.nl/ gebracht

als het goed is, kan ik'm om 17.30 ophalen......

BassBoy
10 februari 2004, 09:52
HÉ, FF ON-TOPIC: ik lees veel dat men hun OLP'tje upgrade met deze shit: http://www.seymourduncan.com/website/products/basses.shtml en dan de 'progressive' Bass® SMB-4 or 5 Replacement System for Music Man® Bass .
Hier krijg je wrschijnlijk de echte MusicMan sound mee (althans er in de buurt komen van). Correct me if im wrong plz

iglo
15 februari 2004, 20:52
het resultaat:

http://www.bommelband.nl/igor/bass04.html

en:

http://www.bommelband.nl/igor/bass05.html

poetsdoek mag ook wel weer eens uit de kast....

Surferboy
15 februari 2004, 22:43
Ziet er goed uit!!!! 8-) 8-)