PDA

View Full Version : 0.11 wijs of stupid, ervaringen?



crypticon
6 januari 2004, 21:23
ik zit erover te twijfelen om zo een 0.11 setje op mn gitaar te gooien, om mijn vingers wat sterker te maken en meer kracht te ontwikkelen voor het hammeren en pullen en benden
is dit wijs? en moet ik dan veel sleutelen aan mijn hals in verband met andere spanning op dehals en dergelijke
wat zijn jullie ervaringen hiermee

BlackSun
6 januari 2004, 23:07
Ikzelf zou het niet doen. Ik heb ook een hele tijd .11 op mn gitaar gehad, maar van dat sterkere vinger verhaal...geloof er niet zo in. Het speelt gewoon veel minder lekker omdat bends etc moeilijker gaan, en dat is ook nie echt motiverend.

Stitch
6 januari 2004, 23:39
Ik heb 1 gitaar standaard in d gestemd en daar heb ik een setje 11 opzitten. Speelt gewoon veel strakker. Normaliter setje 10. Voor sterke vingers kan je misschien beter zo'n vingertrain apparaatje kopen ofzo....laatst gezien bij scapino voor een paar euro

Negative K3 fan
7 januari 2004, 10:45
ik speel op 013-056 in standaard stemming, verschrikkelijk zwaar maar als je daar op oefent gaat je techniek enorm vooruit en de toon is ook erg goed.

taylor
7 januari 2004, 16:32
ligt aan je speelstijl.

als je hard aanslaat en een hogere actie gebruikt ect zou ik dikkere snaren gaan gebruiken veder heeft het geen/weinig zin.

dat toon verhaal geloof ik zelf niet in maar goed.

Voidhead
7 januari 2004, 19:00
ik heb ook een dikke set snaren op mn gitaar gezet maar ik ga ze er toch afhalen en weer vervangen voor gewone 0.10 snaren.

Want ik vind het bull.

Speelt gewoon niet fijn en daar gaat het me toch wel om. Waarom zou je het moeilijk maken als het ook makkelijk kan?
Spelen doe je voor je plezier toch?

Het klinkt allemaal wat strakker enzo daarom heb ik ook 0.10 ipv 0.09 :P

maar bij dat setje wat er nu bij mij opligt zijn de 4 bovenste allemaal gewonden en dat vind ik dus echt niks :-? Mis je toch die 'attack' van de G snaar.

Negative K3 fan
7 januari 2004, 20:33
gewonden G is kwa intonatie etc superieur aan een niet omwonden versie.

ReinoutV
8 januari 2004, 15:56
Ik heb ook 011 op al mijn gitaren liggen (op m'n jazzkist 012, maar goed, die bend je ook niet). Of je je hals aan moet passen ligt aan de snaren die je er nu op hebt zitten. Er zal altijd wel iets aangedraaid moeten worden, maar als je het voorzichtig en met beleid doet, kan je het nog wel zelf ook. 011 geeft zeker wel een vetter/dikker geluid dan 010 of 009. Als je denkt dat dit niet zo is zou je het eerst eens moeten proberen. Als je het dan nog niet hoort, moet je de gain/knop eens lager dan 6 zetten, misschien hoor je het dan wel :).

Gretsch6120
8 januari 2004, 17:27
Ik heb op mn gretsch 011 liggen en ik kan er net zo mee benden als een ieder ander op 009. Ligt er maar aan wat je gewend bent. Het is trouwens niet heel verstandig om ineens 011 op een gitaar te leggen waar voorheen 009 op heeft gezeten. Dit zal de hals niet erg in dank afnemen.

Luca P
9 januari 2004, 22:29
Ik speel ook op 011's.
En het bevalt prima!
Het is in het begin misschien wat wennen. Het geluid is er stukken beter op geworden vind ik zelf.
Meer ..eh..body zal ik maar zeggen.

Hempo
11 januari 2004, 18:49
Ik speel ook 011, en ik vin het wel lekker spelen. Zo nu en dan denk ik 010 is toch iets speelbaarder, maar volgens mij gaat de klank wel vooruit.
Als ik nu op andermans gitaren speel met 009 is het gewoon kut om je in te houden met benden etc.

NeeraDJ
11 januari 2004, 21:21
Ik speel nog gewoon met 010 snaren, gewoon lekker veelzijdig. Je kunt er goed mee soleren en de lagere snaren zijn gewoon goed genoeg om vette riffs neer te zetten. Als ik dan toch sterkere vingers wil, dan pak ik gewoon m'n Spaanse gitaar en ga ik daar een tijdje op spelen, dit werkt voor mij perfect.

alhambra
12 januari 2004, 09:17
ik speel op 013-056 in standaard stemming, verschrikkelijk zwaar maar als je daar op oefent gaat je techniek enorm vooruit en de toon is ook erg goed.

Jij speelt alleen al 013 om te kunnen zeggen dat je 013 speelt.

rien
12 januari 2004, 20:14
Hallo

Ik speelde 52/010 op een martin acoustische maar gaf dun geluid. Speel i.m op een Maton 53/011 en het voordeel is dat als je actie goed staat afgesteld is het dus helemaal niet zoveel moeilijker als 010 of 09 op een electrische . Sterker nog als je vrij veel grepen in een maat hebt grijp je bijna nooit mis ( t blijft oefenen dat wel )echter asl je aktie verkeerd staat dan kan je desnoods het dunste van het dunste eropzetten maar dan blijf je aanklootzakken.

Je krijgt wel stapels eelt van dikkere snaren zeker op een acoustische gitaar

hoi
rien

Randy
10 april 2004, 15:28
Dikkere snaren zorgen voor een betere toon. Op duurdere gitaren kan je zelfs een combi set gebruiken. Zoals 010- 056. Zelf heb ik ook zo'n setje op mijn gitaar. De dunnere snaren zijn goed voor solos en strinbending. en de dikkere snaren klinken lekkerder voor riffs etc.. Ik ken ook iemand die de g, b en e snaren gebruikt uit een setje 011 en de d, a en de lage e snaren uit een setje 012. Snaren kopen is dit geval wel een dure aangelegenheid. Mensen klagen over de snaarspanning van dikkere snaren. Stem gewoon je gitaar een halve of misschien een hele toon lager (als je bandleden dat toelaten :roll: ). De snaarspanning wordt lichter zonder dat het ten koste gaat van je sound. Experimenteer hier en daar met snaardiktes. Je zal er zeker profijt van hebben

rock on!!

el loco
10 april 2004, 19:48
Ik speel zelf altijd op 011 setjes, maar ik stem wel in D, waardoor de spanning van de snaren niet veel hoger wordt dan een 010 setje in E.

Over het oefenen van je handen en kracht enzo: als je beter wilt leren gitaar spelen, dan moet je gewoon meer spelen! Geen rare trucks met gadgets, dikkere snaren, kranten vouwen en al die crap: gewoon meer oefenen op je gitaar.

Mark S
10 april 2004, 20:58
toen ik nog veel oefende 0.13 in Eb daarna 0.11 nu 0.10 in standaardstemming.Vind trouwens dikke snaren i.c.m een halve toon lager nog steeds erg goed klinken.Ga waarschijnlijk eindigen met 0.05 ofzo :lol:

Luca P
10 april 2004, 22:49
Ik speel ook op 011's.
Alhoewel ik geen grote klauwen heb. Ik vind het gewoon lekker spelen.
Een maat van mij heeft grotere handen en speelt op die elastiekjes van 009's!
Da's niks voor mij.

Stratman70
14 april 2004, 10:33
Zoals je hierboven al de reacties leest, lees je ook dat er iedereen verschillend over denkt. Wat in ieder geval vaststaat is dat je toon iets vetter wordt met dikkere snaren en dat je je hals in de gaten moet houden als je er zwaardere snaren op zet.

En voor de rest: ondervind het gewoon maar. Probeer eens zo'n setje .11 en kijk, voel en luister wat je er zelf van vind. Ik zit in de luxe psoitie dat ik 3 strats heb en die hebben alle drie verschillende set ups.

Maar uiteindelijk kan niemand anders voor jou voelen en praten. je moet het gewoon zelf proberen.

Randy
14 april 2004, 11:36
Zoals je hierboven al de reacties leest, lees je ook dat er iedereen verschillend over denkt. Wat in ieder geval vaststaat is dat je toon iets vetter wordt met dikkere snaren en dat je je hals in de gaten moet houden als je er zwaardere snaren op zet.

En voor de rest: ondervind het gewoon maar. Probeer eens zo'n setje .11 en kijk, voel en luister wat je er zelf van vind. Ik zit in de luxe psoitie dat ik 3 strats heb en die hebben alle drie verschillende set ups.

Maar uiteindelijk kan niemand anders voor jou voelen en praten. je moet het gewoon zelf proberen.

AMEN TO THAT!!

qwerty
14 april 2004, 13:17
IDD!

gewoon zelf proberen wat je lekker vindt spelen, niet teveel leten voorschrijven wat "normaal" is.

Zo gooi ik 012/52 flatwounds op mijn tele! (gewoon std stemming) Aan het begin even wennen, maar wat ik het grote voordeel vindt is dat je snaren niet zo wapperen onder m'n plectrum. Dat gevoel heb ik altijd een beetje als ik op 009 speel.

Bigfoot414
15 april 2004, 15:52
ik merk ook echt verschil tussen 0.09 en 0.10. Ten eerste breken de hoge e's van mn 0.09 setjes waar je bij staat terwijl 0.10 10 keer zo lang mee gaan! Inderdaad veel merken uittesten; ik heb nu Ernie Ball Regular Slinky op mn SG en DR 0.10 op mn Tele. Ik kan je vast zeggen dat de D'addario's die eerst op mn Tele zaten veel doffer klonken dan mn EB's, die er alweer twee maanden op zitten. En de D'addario's waren pas nieuw!

No more D'addario for me 8-)