PDA

View Full Version : Peavey 5150 --> niet zo best!



Static-M
6 januari 2004, 21:06
Hi!

M'n gitaarleraar heeft een poosje terug een 5150 gekocht (combo, 2x12 meen ik?). Na het ding eerst teruggestuurd te hebben vanwege een rotte buis en nog een mankementje heeft ie een goeie ontvangen...

Maar klinken doet het nergens naar. Hij speelde op een MusicMan Luke, dus geen slecht gitaartje ofzo, en het klonk gewoon kut. Als je de gain omhoog draaide leek het wel alsof de boel niet vervormd werd, maar alsof er storing overheen kwam ofzo... Met mijn gitaar (Maverick X-1) klonk het iets beter, maar nog steeds niet goed ofzo. Beetje raar van zo'n topmodel!

En nog iets, er zat een footswitch bij, en dat was helemaal een prutje, hetzelfd als bij zo'n transistorbak zit, zeg maar één stap groter dan een Peavey Rage 158.

Jammer hoor. Dat was mijn eerste zinnige bijdrage dit jaar! :D

Baker
6 januari 2004, 21:39
Ik zeg maar 1 ding....

JIJ HEBT ER ECHT GEEN VERSTAND VAN.

Mithrandir
6 januari 2004, 21:44
Je kan natuurlijk het geluid van de 5150 niet mooi vinden, dat heeft niks met verstand te maken, maar met smaak. Maar zoals het hier beschreven word klinkt het alsof er iets heel erg mis is met de versterker of dat de persoon in kwestie niet weet hoe hij afgesteld moet worden (en dat is dan weer wel verstand).

Negative K3 fan
7 januari 2004, 10:43
bij een 5150 moet je de gain van het lead kanaal sowieso niet boven de 5 zetten als je nog enigzins wat toon over wilt houden. Verder ligt de 5150 helemaal niet in de smaak bij veel mensen. De footswitch is erg liht, maar zeker degelijk.

Waarschijnlijk zullen enige modificaties in het bias circuit en andere pre amp buizen de amp een stuk doen opleven. De combo is anders gebiast dand e head de buizen die ik kan aanraden zijn bepaalde gradaties JJ's. zie daarvoor het peavey ggedeelte op www.eurotubes.com daar staat een apart gedeelte over de 5150 cmbo. Verder zou ik dan een 5751 of 12au7 in de V1 (eerste buis vanr echts) stoppen en in de rest EH voorbuizen. Waarschijnlijk zal die 5150 dan een stuk beter klinken.

Phyrexian
7 januari 2004, 11:57
Misschien scheelt er iets met de speakers?

Veel klasse-metal platen zijn opgenomen met 5150's... think about that want al die platen hebben een monstersound.

Swan
7 januari 2004, 12:44
ga jij nou maar patatbakjes inpakken :roll:

Soulflyhigh
7 januari 2004, 14:33
Hehe beetje aardig tegen Belgen he :-D 5150 Rulez IMO

Phyrexian
7 januari 2004, 15:05
ga jij nou maar patatbakjes inpakken :roll:

???

skabouter
7 januari 2004, 16:01
ik vind het zowieso een kutamp, misschien komt het daardoor :)

Static-M
7 januari 2004, 18:45
Hehe nee mijn werk is patatbakjesinpakker... :lol:
Ik bedoelde dit overigens niet als een gigantische bak kritiek op de 5150, het is natuurlijk idd een kwestie van smaak. Verder heeft mijn gitaarleraar welzeker verstand van versterkers instellen en dergelijke, het is zijn werk! (Ook in bands ed.) maar het blijft imo een beetje vreemd dat zodra je met zo'n ding boven de 5 uitkomt dat het dan klinkt alsof er alleen maar storing bovenop wordt geknald.

Negative K3 fan
7 januari 2004, 20:12
Hehe nee mijn werk is patatbakjesinpakker... :lol:
Ik bedoelde dit overigens niet als een gigantische bak kritiek op de 5150, het is natuurlijk idd een kwestie van smaak. Verder heeft mijn gitaarleraar welzeker verstand van versterkers instellen en dergelijke, het is zijn werk! (Ook in bands ed.) maar het blijft imo een beetje vreemd dat zodra je met zo'n ding boven de 5 uitkomt dat het dan klinkt alsof er alleen maar storing bovenop wordt geknald.

tja, dat was eddie's wil. In een 5150 zit ook het absurde aantal van 6 gain stages (en voor alle vintage ampfielen, echt waar 6 dat is geen typfout) en dat is gewoon overdreven.

marc_o
8 januari 2004, 13:56
Prima versterker, ik wil er ooit weer 1 terug, heb 'm helaas verkocht, even tweaken en een monstersound....
Moet wel je smaak zijn natuurlijk, en het zou ook een slecht exemplaar kunnen zijn natuurlijk.

Baker
8 januari 2004, 17:33
Het is en blijft gewoon een fantastische versterker. Over smaak valt idd te twisten, maar je kunt het gewoon niet maken te zeggen dat het een KUT versterker is die nergens naar klinkt.

maar hee, het toeval wil dat de gitarist van onze band sinds kort ook peavy 5150 combo heeft. En nog toevalliger OOK een musicman Luke.
Nu wil het toeval der toeval dat we met onze band een paar weken terug een demo hebben opgenomen. Een mp3 met een Lenny Kravitz gitaarsolo staat op mijn website (slechts een paar honderd kb), dus mensen: luister en oordeel hoe een 5150 vol open klinkt!!!

Het gaat om Lenny Kravitz – Always on the run

http://www.xs4all.nl/~butme/samples.html

Ben benieuwd wat men ervan vindt!

BLOK182
8 januari 2004, 19:32
Leuk solootje, en de sound is idd verre van verkeerd :) Ik heb 2 jaar terug ofzo een 5150 getest, was wel een beetje aan afgesteld/gesluiteld door een lokale ampbouwe (perquin) en dat ding klonk toen retevet, je voelde het ding doordreunen tot in je middenrif 8-)

Negative K3 fan
8 januari 2004, 21:35
leuk clipje ik kan er heel duidelijk de 5150 sound uithalen. klinkt goed, is alleen de solo 5150?

Wilson
8 januari 2004, 22:17
nou moet ik zeggen dat ik de sound in dat clipje nou niet heel erg bijzonder vind eigenlijk, het klinkt behoorlijk als van halen maar ik vind het niet echt mooi klinken, de tone in you really got me now op die webpage vind ik dan wel weer goed die is bijna identiek aan die evh

Baker
9 januari 2004, 19:20
Nou breekt me de klomp.....
De track you really got me now is opgenomen met......
Een VALVESTATE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!

HET bewijs dat buizen versterkers overschat worden, en dat transistors onderschat worden. Of beter gezegd: misschien is het het wel HET bewijs dat tone voor 90% uit je vingers komt. De gitarist in kwestie is namelijk al jaren een ontiechelijke Eddie van Halen fan. Dit hoor je trouwens terug in al zijn solo's, ook in de solo's die hij improviseert in eigen werk. Binnenkort gaat hij afstuderen op het conservatorium en voor zijn afstudeerproject gaat hij o.a een eddie van halen medley met daarin o.a eruption doen.
Maar goed, terug naar het topic. het is toch raar dat iemand vindt dat een valvestate meer als eddie van Halen klinkt dan een 5150.....

de tweede gitaar in always on the run is trouwens een koch multitone/gibson les paul. (en de tweede gitaar in you really got me now is een epiphone valvestate combinatie)

maarten
9 januari 2004, 22:07
boefje...

Mitch
10 januari 2004, 13:14
Ik denk dat hier een 'sticky' topic van gemaakt moet worden :D

Wilson
10 januari 2004, 13:43
hahaha :-D

Negative K3 fan
10 januari 2004, 14:29
Nou breekt me de klomp.....
De track you really got me now is opgenomen met......
Een VALVESTATE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!

HET bewijs dat buizen versterkers overschat worden, en dat transistors onderschat worden. Of beter gezegd: misschien is het het wel HET bewijs dat tone voor 90% uit je vingers komt. De gitarist in kwestie is namelijk al jaren een ontiechelijke Eddie van Halen fan. Dit hoor je trouwens terug in al zijn solo's, ook in de solo's die hij improviseert in eigen werk. Binnenkort gaat hij afstuderen op het conservatorium en voor zijn afstudeerproject gaat hij o.a een eddie van halen medley met daarin o.a eruption doen.
Maar goed, terug naar het topic. het is toch raar dat iemand vindt dat een valvestate meer als eddie van Halen klinkt dan een 5150.....

de tweede gitaar in always on the run is trouwens een koch multitone/gibson les paul. (en de tweede gitaar in you really got me now is een epiphone valvestate combinatie)

toon zit idd vaak in de vingers, verder generaliseer je nu de mening van 1 persoon. En opgenomen versterkers is een heel andere kwestie dan versterkers in het echt, ik denk wel bijna zeker te weten dat die 5150 de valvestate irl wegblaast. Ik vind zelf ook vaak dat pods geweldig klinken bij opnames en dat er moeilijk aan is te tippen met het opnemen van buizen amps, omdat het goed opnemen van versterkers heel alstig is.

MAarja, als die valvestate beter klinkt, so be it :)


edit: ik heb hem voor de aardigheid even gedownload (your eally got me) ik kan het EVH gedoe van die gitarist er wel uithalen, maar de toon vind ik niet echt heel veel beter dan de 5150, ook niet slechter. Slechts anders. De ritme partij onder de zang vind ik alleen niet mooi.

die koch bij always on the run klinkt trouwens best leuk, hij komt alleen (heel typisch) behoorlijk slecht door de mix heen.

Wilson
10 januari 2004, 14:52
kochs komen volgens mij altijd heel slecht door de mix heen, in de oefenruimte waar ik altijd oefen staat altijd een koch multitone en meestal een marshall jcm800 of een fender top, maar het valt me altijd op dat de koch altijd heel slecht door de mix komt, je met em altijd heel hard zetten wil je hem horen, heel gek is dat want hij klinkt zeker wel goed

Phyrexian
12 januari 2004, 09:49
Met onze band, Ashville, hebben we een paar maanden geleden een demo opgenomen. Alle gitaren en bass zijn opgenomen via AmpliTube, een soort van digitale amp maar dan software, werkt dus gewoon in opnamesoftware als Cubase of Logic. Het voordeel van deze manier van werken is dat je nadat je de gitaarlijnen hebt ingespeeld je nog de sound kan aanpassen op de opgenomen track.

De geluidsresultaten zijn enorm goed en niemand die echt door heeft dat er niet met echte amps is opgenomen.
Live spelen we alle drie (twee gitaren en bass) allemaal met tube-amps trouwens :)

Barret Wallace
12 januari 2004, 13:56
Nou breekt me de klomp.....
De track you really got me now is opgenomen met......
Een VALVESTATE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!

HET bewijs dat buizen versterkers overschat worden, en dat transistors onderschat worden. Of beter gezegd: misschien is het het wel HET bewijs dat tone voor 90% uit je vingers komt. De gitarist in kwestie is namelijk al jaren een ontiechelijke Eddie van Halen fan. Dit hoor je trouwens terug in al zijn solo's, ook in de solo's die hij improviseert in eigen werk. Binnenkort gaat hij afstuderen op het conservatorium en voor zijn afstudeerproject gaat hij o.a een eddie van halen medley met daarin o.a eruption doen.
Maar goed, terug naar het topic. het is toch raar dat iemand vindt dat een valvestate meer als eddie van Halen klinkt dan een 5150.....

de tweede gitaar in always on the run is trouwens een koch multitone/gibson les paul. (en de tweede gitaar in you really got me now is een epiphone valvestate combinatie)

Ach ik heb ooit dit forum laten geloven dat een v - amp als een Engl savage klinkt :D

Tja de 5150 wat can i say man.. Ik heb er een keer op gespeeld bij Swan. Ik ga binnenkort een bank beroven want ik MOET die amp echt. :x