PDA

View Full Version : element plaatsen, waar precies?



buuck
6 januari 2004, 18:40
ben dus bezig met een musicman humbucker. die ik in een bass wil plaatsen met 2 jazz pu's. ik wil die bij de brug eruit halen en het gat groter frezen en dan gewoon plaatsen. maar welke geluid opties krijg ik door hem meer richting de hals of naar de brug te plaatsen? en dat in combinatie met de jazz neck element die blijft zitten.

alvast bedankt,

dikkie dik

All Dirt
6 januari 2004, 21:30
foutje

All Dirt
6 januari 2004, 21:35
Hee buuck

Hoe verder je hem naar de brug schuift hoe strakker, helderder maar ook dunner (minder bas) het geluid word.
Plaats je hem dichter bij de hals dan word het geluid wolliger (minder gedefineerd) maar er komt dan ook meer laag bij.

Persoonlijk denk ik dat het het verstandigst is om hem op de plek te zetten waar het element bij een musicman ook zit. Dan zit je altijd goed.

Maar je kunt natuurlijk ook gek doen!! en hem der tussen in zetten.

buuck
6 januari 2004, 21:39
kijk ik heb er ook nog een jazz element zitten die al heel erg vol klinkt, die bij de neck zit. mja jammer dat ik t niet zo maar uit kan proberen.

ik wil graag heel vol geluid met een lekkere heldere slap..

All Dirt
6 januari 2004, 21:42
Dan moet je hem gewoon in de brug positie doen.
Wat voor merk elementen zijn het?

buuck
6 januari 2004, 21:44
de jazz zijn standaard van yamaha. en de mm humbucker is een seymour duncan

All Dirt
6 januari 2004, 21:48
Ja dan zou ik toch echt het jazz brug element vervangen door de MM.
Want die is van veel hogere kwaliteit en die komt daar het best tot zijn recht.

buuck
6 januari 2004, 22:02
mja dat vermoeden had ik ook :) in ieder geval bedankt

Chris Wolstenholme
6 januari 2004, 22:08
ik heb ook gedaan wat jij van plan bent en ik heb de humbucker iets lager gedaan dan waar hij origineel zat, zodat er iets meer ruimte zit tussen de elementen en geluid dus wat meer verschil geeft als je de hum split en dus 2 singles gebruikt zoals een jazz bas, en het ietsje gemis aan bas kan je als je het al merkt heel simpel aanvullen met de active pre amp die er bij hoort :)

op de site van me band kan je wel ergens een foto zien van de bas

buuck
6 januari 2004, 22:35
ik laat em passief. wel onafhankelijke volume pots. en 1 tonepot

Bastijn
7 januari 2004, 16:08
offtopic: fuckin hell ik wist helemaal niet dat het forum alweer gefikst was, kan iemand mij vertellen hoeveel maanden ik achter loop? ik heb een link naar het forum die het al mndn niet meer doet....argh
krijg ik opeens een mailtje van het forum dat ik geabonneerd ben op een elec.git.topic.........

ontopic: ik heb ook een yamaha bas met "jazz" elementen, en als ik een element zou willen vervangen, dan zou dat toch absoluut mijn halselement zijn. mijn brugelement geeft zo'n fantastisch geluid, waar zo'n beetje iedereen van achterover valt, incluis mensen met ervaring en kennis van elementen. over mijn halselement ben ik veel minder te spreken.
natuurlijk is dit heel persoonlijk, maar ik vraag me af waarom jij je brugelement wilt vervangen, heb jij dan wel een goed klinkend halselement (en ik neem aan dat je een Yamaha BB hebt, welke precies?) en weet iemand hier iets meer over de yamaha standaart elementen??
Ik heb trouwens ook geruchten gehoord dat in de SBV 500 alnico's zitten (mijn bas dus) maar dat lijkt me sterk voor een prijs van 350 dollar......

buuck
7 januari 2004, 16:23
mja kijk, ik wil em bij de brug plaatsen omdat daar dan het beste plaats is voor dat beestje.. maar ik kan em ook in de hals positie gooien dat ie ongeveer in het midden zit tussen de hals en brug. volgens mij heeft warwick ook een bass die een mm humbukkert op die plaats heeft zitten.

maar wat is het effect in de brug positie als ik em vervang, en wat is het effect in de hals positie?

Bastijn
7 januari 2004, 16:27
blijf je altijd hebben: richting brug klinkt alles feller, hoger - richting hals lager, dikker
ik heb alleen geen ervaring met zo'n MM element, hoe dat klinkt en waar.

wat mijn gitaarbouwer (gerard van Stijlvorm) gedaan heeft: een oude bas gepakt, in de body een enorm gat gefreest, van hals tot brug, zodat je kan testen welk element waar het lekkerst klinkt, en kan schuiven zoveel als je wilt. misschien een ideetje voor jou, als je nog een oude bas hebt staan...

buuck
7 januari 2004, 16:37
mja ik denk dat ik em in de brug positie doe, ik wil graag meer punch. meer helderheid.. en ik zit te denken aan een pre-ampje ik zie in de andere topic een j-retro staan. maar een u-retro lijkt me beter plan voor mn bass. zit namelijk niet de jazzbass controlplate aan. dus kank em zo in de oude gaten stoppen als die wijd genoeg zijn en anders ff de boormachine er doorheen jagen. maar wie heeft er dan allemaal wel ervaring mee?