PDA

View Full Version : Vraagje over JCM 800



Carlos SanTuna
6 januari 2004, 17:26
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort een Marshall JCM 800 2210 top (1983) aanschaffen. Ik heb vaak op zo'n ding gespeeld en het beviel mij uitstekend.
Omtrent de top heb ik geen vragen, maar het toeval wil dat ik geen idee heb wat voor cab er onder zat toen ik er nog regelmatig op speelde. Omdat ik vroeg of laat toch echt zo'n ding zal moeten aanschaffen en ik niet echt heel veel verstand heb van dat soort zaken (ik was tot voor kort namelijk bassist), was ik benieuwd of jullie wellicht tips voor me hebben.

Ik speel momenteel op een PRS Santana SE (1). De versterker is ten eerste bedoeld voor gebruik tijdens optredens, maar ook voor in de oefenruimte, wellicht met gebruikmaking van een attenuator o.i.d.

Bij voorbaat dank!

bat
6 januari 2004, 18:33
De meeste gitaristen zetten hem op een 4x12 cabinet. Marshall 1960 is daarbij natuurlijk de voor de hand liggende keus (en wordt gelukkig ook regelmatig tweedehands aangeboden) maar er zijn meer fabrikanten die goede 4x12 kasten maken.

Die cabinets heb je dan ook nog in 2 varianten: de gewone en de slanted versie. Die eerste daar zitten de speakers gewoon verticaal in, bij de slanted versie staan de bovenste 2 speakers een beetje schuin naar boven gericht. Dat laatste vind ik persoonlijk wat mooier staan als enige kast onder een top en klinkt ook beter als ie op de grond staat, maar de normale versie bevalt me ook uitstekend in de oefenruimte waar ik erop speel.

En tja dan heb je nog tig verschillende soorten speakers die erin zouden kunnen.

Negative K3 fan
6 januari 2004, 19:23
sorry dat ik eht weer aanhaal, maar in mijn opinie zijn cabs underrated, heel erg. Verschillende speakers maken heel veel verschil in je toon, zelfs dezelfde speakers in andere kasten kunnen helemaal anders klinken. Daarom, mijn advies, probeer vooral veel uit icm je eigen top voor een zo optimaal mogelijke toon. Want toon isheel persoonlijk, de een vindt de ene cab mooi klinken en de ander kut.

Matje
6 januari 2004, 19:34
sorry dat ik eht weer aanhaal, maar in mijn opinie zijn cabs underrated, heel erg. Verschillende speakers maken heel veel verschil in je toon, zelfs dezelfde speakers in andere kasten kunnen helemaal anders klinken. Daarom, mijn advies, probeer vooral veel uit icm je eigen top voor een zo optimaal mogelijke toon. Want toon isheel persoonlijk, de een vindt de ene cab mooi klinken en de ander kut.

En dat vindt je om dat een of andere nitwit dat op hc heeft gepost :roll:

Negative K3 fan
6 januari 2004, 19:38
sorry dat ik eht weer aanhaal, maar in mijn opinie zijn cabs underrated, heel erg. Verschillende speakers maken heel veel verschil in je toon, zelfs dezelfde speakers in andere kasten kunnen helemaal anders klinken. Daarom, mijn advies, probeer vooral veel uit icm je eigen top voor een zo optimaal mogelijke toon. Want toon isheel persoonlijk, de een vindt de ene cab mooi klinken en de ander kut.

En dat vindt je om dat een of andere nitwit dat op hc heeft gepost :roll:

houd toch je rotkop, als je mijn posts eens wat beter/vaker zou gaan lezen en niet meteen dom mij zwart probeert te maken over dingen die gewoon kloppen (zoals deze post) dan kun je maar beter een heel eind jouw goedkope valvestate 4x12s in je reet busten.

Matje
6 januari 2004, 20:25
sorry dat ik eht weer aanhaal, maar in mijn opinie zijn cabs underrated, heel erg. Verschillende speakers maken heel veel verschil in je toon, zelfs dezelfde speakers in andere kasten kunnen helemaal anders klinken. Daarom, mijn advies, probeer vooral veel uit icm je eigen top voor een zo optimaal mogelijke toon. Want toon isheel persoonlijk, de een vindt de ene cab mooi klinken en de ander kut.

En dat vindt je om dat een of andere nitwit dat op hc heeft gepost :roll:

houd toch je rotkop, als je mijn posts eens wat beter/vaker zou gaan lezen en niet meteen dom mij zwart probeert te maken over dingen die gewoon kloppen (zoals deze post) dan kun je maar beter een heel eind jouw goedkope valvestate 4x12s in je reet busten.

ah lennie toch. Je maakt me aan het lachen :D

Valvestate? Hoe kom je daar trouwens bij?

skabouter
7 januari 2004, 16:09
easy boys

skabouter
7 januari 2004, 16:10
carlos, mark my words ! bij je jcm800, gewoon een marshall kast eronder zetten. liefs de echte jcm800 kasten, die klinken voller en strakker. met die 65 watt celestions. ik speel wel eens over 1 met standaard 75 speakers, maar klinkt toch niet zo goed alsmijn eigen cab met zijn 65 watters

bat
7 januari 2004, 19:07
1960 (http://www.marshallamps.com/images/products/cabinets/1960.html) dus. En dan kiezen naar smaak qua speakers.

andy
8 januari 2004, 00:24
sorry dat ik eht weer aanhaal, maar in mijn opinie zijn cabs underrated, heel erg. Verschillende speakers maken heel veel verschil in je toon, zelfs dezelfde speakers in andere kasten kunnen helemaal anders klinken. Daarom, mijn advies, probeer vooral veel uit icm je eigen top voor een zo optimaal mogelijke toon. Want toon isheel persoonlijk, de een vindt de ene cab mooi klinken en de ander kut.

En dat vindt je om dat een of andere nitwit dat op hc heeft gepost :roll:

Waar Lennart zijn wijsheden vandaan haalt kan mij eigenlijk niet zo veel schelen, maar dit keer heeft hij wel gelijk. Ik ben laatst aan het experimenteren geweest met een JCM 800 en een Engl Powerball op drie verschillende cabs en er was steeds een wereld van verschil in geluid.
Harder, zachter, treble sound, meer laag, warmer, noem maar op.
Kasten met speakers met minder watts, geven vaak een warmer, maar minder hard geluid. Terwijl de cabs met bv 70 watt Celestions er in, een stuk harder klinken, maar die klinken ook weer behoorlijk "treble". (Met dezelfde amp erop dus....) Dan praat ik over mijn JCM 900 1960 buikkast. DE JCM 800 kasten klinken weer ietsjes zwaarder. Een JCM 900 kast is iig voor 400 pleuro 2e hands wel te krijgen.

Carlos SanTuna
8 januari 2004, 01:49
Bedankt voor de reacties (maarre... keep 'em coming!)

Het beste zou volgens jullie dus zijn een Marshall kast, en dan het liefst een JCM 800-kast. En dat zijn dus 1960s? Of zijn er meerdere soorten JCM 800-kasten?

Ik ga binnenkort een hoop verschillende kasten uitproberen, en het zou fijn zijn als ik dan weet waar ik vooral op moet letten, behalve mijn eigen mening over het geluid, natuurlijk. Is nog verbazingwekkend lastig hoor, de gitarist uithangen...

Enne, Negative K3 fan en matje, can't we all just... get along?

andy
8 januari 2004, 08:50
Die 1960"s zijn idd Marshall kasten met 4 speakers er in. De 1960a is geloof ik de zogeheten buikkast, die iets bol staat van voren, de 1960b is de "platte" kast. Je hebt ze inverschillende versies. Maar dat staat er ook op. BV: JCM 800 of JCM 900.

skabouter
8 januari 2004, 17:46
een buikkast is juist de B, dacht ik altijd. B van Buik, en omdat ie onderop een fullstack zit.

welke celections zijn er dan 70watt, andy ? nooit van gehoord

P****Fred
8 januari 2004, 17:57
http://www.voxshowroom.com/northcoast/images/marshall/1960a.jpg

http://www.voxshowroom.com/northcoast/images/marshall/1960b.jpg


waar google toch niet allemaal goed voor is :lol:

skabouter
8 januari 2004, 18:23
alsof niemand deze dingen kent, man. dit is DE shit, qua cabs :)
ik heb lekker 2 van die onderste. goooooooeeeeeeeed :)

P****Fred
8 januari 2004, 18:27
ik had het op het feit dat a buikkast is en b platte...

andy
8 januari 2004, 18:32
een buikkast is juist de B, dacht ik altijd. B van Buik, en omdat ie onderop een fullstack zit.

welke celections zijn er dan 70watt, andy ? nooit van gehoord

Sorry, ik bedoelde 75 watt. Die JCM 900 kast van mij is idd 300 watt. Buikkast is wel degelijk 1960a.

@edit oeps had plaatjes van Fred nog niet gezien, tweede antwoord was dus overbodig. :wink:

bat
8 januari 2004, 18:43
skabouter was volgens mij even in de bonen wat nou ook alweer een buikkast was: die staat immers niet onderaan maar bovenop in een fullstack.

Verder citeer ik nog maar even de officiele Marshall-website waar ik ook al een linkje naar plaatste:


a) Standard 75 Watt 'G12T-75' speakers (1960A/B).
b) Marshall/Celestion designed re-issue 25 Watt Greenbacks, 'G12M-25' (1960AC/BC).
c) The extra warm sounding Marshall/Celestion 'Vintage' speaker [rated at 70 Watts each] (1960AV/BV).

Echte JCM800 of -900 kasten levert Marshall niet meer, maar in bovenstaande is de a) de harde kast waar iedereen het over had en c) de meer vintage kast (die dus inderdaad 70 watt celestions heeft.)

skabouter
8 januari 2004, 18:45
ohwjee, dan had ik 2x ongelijk........sorry andy

shame on me, ik heb nog wel 2 van die krengen............. :oops:

andy
8 januari 2004, 18:50
Hahahaha, maakt niet uit, alhoewel ik erdoor wel in de war raakte. :wink:

Carlos SanTuna
9 januari 2004, 15:03
Aha, het is weer eens extreem verhelderend alhier...

Maar het is me, met jullie hulp, waarvoor dank, inmiddels duidelijk geworden dat de cab die ik er eventueel bij kan kopen (met kans op een leuke setprijs) een JCM 900 1960a is. En ik kan wel zeggen dat 'ie bijzonder fijn klonk.
Hoewel, na een uurtje bespeurde ik wel een luide piep in het geluid, of zouden dat mijn oren zijn geweest? :amp:

Wat denken jullie? Goed idee, of toch maar wachten tot ik een echte JCM 800 kast kan uitproberen?

skabouter
9 januari 2004, 15:17
tis wel goed idee. zijn goede kasten. jcm800`s zijn beter. maar je ziet ze niet vaak, en meestal duur. ik had laatst mazzel, een originele voor 325 in nieuwstaat (en dat voor 20 jaar oud). perfect, nog goedkoper dan de slechtere 900 cabs. maar je ziet ze dus niet vaak...........kzou maar een 900 kopen dan. als soort van tussenoplossing.

yhcmarc
9 januari 2004, 15:36
Ik vind mijn 800 kast ook beter klinken dan mijn 900 kast, maar ik vind het kut dat ik die 800 niet stereo kan aansluiten en gebruik ik dus met mijn rack die 900 kast en mijn mijn jcm800 die 800 kast.

Marc

Negative K3 fan
9 januari 2004, 17:58
Ik vind mijn 800 kast ook beter klinken dan mijn 900 kast, maar ik vind het kut dat ik die 800 niet stereo kan aansluiten en gebruik ik dus met mijn rack die 900 kast en mijn mijn jcm800 die 800 kast.

Marc

met een beetje gedoehetzelf kun je er vrij makkelijk eens tereo schakeling in maken!