PDA

View Full Version : Automatiseren van zelfbouw



MenAce
11 februari 2002, 12:16
Hallo allemaal!

I ben voor mijn opleiding bezig met een project. Het is hierin de bedoeling een gedeelte van een ontwerp/bouwproces te automatiseren.
Ik wil nu de bouw van een elektrische gitaar gaan uitwerken, in VB5 en AutoCAD.

Allereerst zou ik dus graag informatie willen over zelfbouw (meest gebruikte elementen/electronica en het hoe en wat van het inbouwen van deze componenten)

Ik kan eigenlijk alle hulp wel gebruiken, en dan vooral van mensen die zelf ervaring hebben met het bouwen van gitaren.

Mocht er iemand zijn die AutoCAD tekeningen heeft van bodies/halzen/componenten/electronica (copyright-vrij), en deze tot mijn beschikking zou willen stellen, dan zou ik hier zeer mee geholpen zijn.

Verder zijn alle tips/links welkom

Alvast bedankt!

Maarten

MenAce
11 februari 2002, 12:20
nog wat aanvullende informatie....

als ik dit programma voorelkaar krijg, dan kan er in het programma een keuze worden gemaakt van de gewilde componenten, en rollen automatisch alle maattekeningen/samenstellingstekeningen en evt presentatie-plaatje van het uiteindelijke resultaat uit de printer, wellicht een handig hulpje voor elke "wanna-be"-zelfbouwer :wink:

sebass
11 februari 2002, 12:45
Pfff dat is wel veel zeg. Ja ik weet wel hoe het in elkaar zit. Ik heb thuis wel tekeningen liggen van de gitaar die ik wil gaan bouwen. Ik zal je zeggen hoe ik een gitaar ga bouwen. Ik begin met de body (solidbody (massief) dus voor een elektrische gitaar) De vorm maakt op zich niet zoveel uit maar een beetje ergonomisch is wel handig want om nou op een vierkant blok te spelen is ook niets. Je hebt dan dus een groot blok gemaakt in de gewenste vorm. Er moeten elementen in (ik vind humbuckers het best qua geluid en het geeft bijna geen bijgeluiden omdat een humbucker uit twee single coils bestaat die in tegenfase staan wat dus de ruis etc tegen gaat)

Je moet dus gaten maken waar je de elementen in kan stoppen. Deze maak je aan de bovenkant van de gitaar verder maak je aan de achterkant een gat (met gat bedoel ik een open ruimte dus niet een gat door de hele gitaar!!!) dat gat moet ongeveer 10 bij 10 cm zijn en diepte 3 cm maar misschien iets groter. Vanuit de twee gaten die je hebt gemaakt voor de elementen (ik ga er dus vanuit dat je er twee humbuckers in gaat zetten) moet je ook een gat maken naar de open ruimte aan de achterkant waar de draden van de elementen uitkomen.

Vanuit het gat dat je aan de achterkant hebt gemaakt maak je vijf gaten naar de voorkant waar je de knoppen gaat maken (neem 4 potmeters 1Meg en een driewegschakelaar) De draden die vanuit de elementen komen maak je daaraan vast. Hier zijn heel veel sites voor!!! http://www.guitarelectronics.com/diagrams.html daar kun je alweer heel veel info vinden want als ik dat moet gaan uitleggen voor alle mogelijke elementen ben ik nog wel een tijdje zoet.

Als dit allemaal gelukt is heb je dus aan de voorkant twee elementen en 4 draaiknoppen en 1 schakelaar (die dient voor het switchen tussen de elementen). De hals moet er nu ook op. Het best is als je een kant en klare hals koopt want om dat af te meten heb je veel spullen nodig en al wil je het ook nog compound radius hebben is het nog moelijker. Voor de spullen die je daarvoor nodig hebt moet je maar even naar http://www.voxhumana.com gaan maar als je een goed werkende uitgebalanceerde gitaar wil moet je dat niet zelf doen.

Ik weet alleen nog niet hoe je de hals aan de body vast moet maken. Vertel me als je het weet.

Ik de hals zit de topkam (waar de snaren over heen gaan vlak achter de eerste fret) op de kop zitten de stemmechanieken die kun je er ook wel zelf opzetten niet moeilijk. Als je het toch zelf wilt maken moet je fretdraad kopen en op het fingerboard gleuven maken als die er nog niet zitten en met een speciaal hamertje het fretdraad erin zetten. Zelf nooit geprobeerd maar om een goed gebalanceerde gitaar te maken is dit volgens mij het moeilijkst. De snaren zitten aan de andere kant vast aan de brug op de body die op ongeveer 16 cm van de 22ste fret afligt. Er zijn veel verschillende bruggen dus dat moet je zelf maar even kijken het is niet zo moeilijk.

Oh ja je moet ook nog een output hebben die kun je op de voorkant maken of aan de zijkant. Dit zie je ook op die site over die wiring diagrams. Het moet een output zijn geschikt voor een jag plugje. Hier gaan de draden van de elementen naartoe nadat ze naar de knoppen en schakelaar zijn geweest. Qua electronica is nu alles geregeld.

Verder is het een werkje van frasen schuren en passen en meten. Slagplaatje erop schroeven etc.

Ik kan het niet specifieker uitleggen want het is nu al een krom verhaal. Het best is om naar een gitaar te kijken en die te gaan bestuderen en uit elkaar halen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt ik kan alleen mijn tekeningen niet laten zien want mijn scanner is kapot. Ik heb namelijk al een paar bleuprints gemaakt.

als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel

sebass
11 februari 2002, 12:46
Oh ja als het is gelukt en je hebt de gitaar af en je weet niet wat je ermee moet mag je hem wel aan mij geven hoor :wink:

sebass
11 februari 2002, 12:58
Oh je wil een comp proggie maken voor bouwtekeningen. Hmm ik hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg dan. Je moet dan opletten bij de elementen single coil (deze zijn smal) humbukers dubbele single coil. Je moet bij humbuckers ook opletten of het single of four conductor is dit maakt heel veel uit bijde bedrading en de mogelijkheden voor extra switches etc.

Je kan dus een standaard bouwtekening van een gitaar maken en daarin de stand van de elementen en de soort elementen en de knoppen en switches varieren. De brug kun je ook varieren tune o matic bridge. Bridge met floyd rose tremolo brug met een bigsby tremelo etc. De plaats van de output kun je nog varieren en de bouw van de hals (eentje die door de hele hals gaat of alleen toch het begin van de body en verder met een halspen).

Ik ben wel benieuwd hoe het programma wordt ga je het nog op internet zetten?

DOLBY
11 februari 2002, 16:20
Steek je licht eens op bij een van de professionele Nederlandse bouwers die hier op gitaarnet staan. Ik neem aan dat ze jou best willen helpen als jij belooft jouw resultaten aan hen ter beschikking te stellen.

Ditmar
11 februari 2002, 19:51
Ik kan vrij aardig overweg met AutoCAD LT 2002, betekent dat dat ik binnenkort ook een eigen gitaar kan ontwerpen ???

Of moet je met de échte AutoCAD overweg kunnen ???

sickpunk
11 februari 2002, 20:23
als k het goed heb kan je de hals er gewoon op schroeven of met een swaluw staart(bestaat dit??)

MenAce
12 februari 2002, 10:22
>Ditmar

Als dit programma gaat werken zoals de bedoeling is, heb je autocad helemaal niet nodig.. Alles wordt keurig weggewerkt achter een interface... autocad doet het werk dan automatisch in de achtergrond.

Of als we uit kunnen gaan van een aantal basismogelijkheden (die natuurlijk altijd uitgebreidt kunnen worden met nieuwe bodies/elementen/halzen) is AutoCad helemaal niet meer nodig...

>de rest

mochten er hier dus mensen rondhangen met enige/veel ervaring in zelfbouw;

we kunnen vooral een lijst met de meest gebruikte componenten gebruiken.. de body valt aan te passen op de rest

MenAce
12 februari 2002, 10:24
en als er natuurlijk mensen zijn die een oude electrische gitaar ter beschikking willen stellen om open te schroeven en te kijken hoe zo'n ding nou in elkaar zit.... :wink:

of is dit heiligschennis? :wink:

Moonchild
12 februari 2002, 12:44
Als jimi zijn versterkers mag verkrachten?

lijkt me dan dat het openschroeven van een gitaar geen probleem lijkt :grin:

gangsta
12 februari 2002, 13:14
van mij mag je mn oude gitaar openschroeven :grin:, toch een kutding lijkt me niet dat je daar veel aan hebt.

MenAce
13 februari 2002, 09:25
mag ik hem openschroeven?

Mmm, weet alleen niet of ik hem weer in elkaar krijg :wink:

Als je het serieus meent, wanneer kan ik hem ophalen?

Reactie graag naar m'n e-mail

Neophyte
13 februari 2002, 16:14
wij als gitaar-forum'ers willen wel het resultaat zien natuurlijk!

verder heb ik maar één tip voor je: zoek ns met google.com ('t is niet de beste en je had het waarschijnlijk zelf al bedacht, ik doe mn best voor je)

MenAce
14 februari 2002, 10:39
als het geheel af is, ga ik proberen het hele zooitje online te plaatse.

de opdracht moet in een half jaar klaar zijn, dus een beetje geduld is wel vereist!

Hebben jullie nog een leuke "basic-gitaarsite"? Waar ik de basisopbouw van een elektrische gitaar kan vinden alsmede de meest gebruikte/mogelijke componenten?

Pee
14 februari 2002, 11:12
heb je iets aan bedradingsschema's? http://www.guitarelectronics.com/diagrams.html
kijk daar eens. die link heb ik van een ander topic