PDA

View Full Version : welke pickups voor deze gitaarsounds?



ninja
6 januari 2004, 10:39
welke pickup gebruikt dimebag darrel (pantera) in het nummer cowboys from hell? het gaat mij om de scheur waar het nummer na een aantal seconden mee losbarst.
welke pickups heeft brian may van queen op zijn gitaar zitten? zijn ze alledrie hetzelfde en waar kan ik er een kopen. dank u

Lacrymosa
6 januari 2004, 11:38
Dime's sound krijg je niet alleen door een pickup, maar hij gebruikte bill lawrence 500XL's

en seymourduncan heeft een Dimebucker, wat een kopie is van de Bill Lawrence

Wat BM betreft, die heeft een signature serie bij dimarzio, ik heb er een nek element van, klinkt wel leuk, maar nix bijzonders.

en voor een Brian may sound heb je ook nog een stuk of wat vox AC30's nodig met een treble boost, of dat kleine witte dingetje van vox, schijnt leuk te klinken

en natuurlijk geen plectrum, maar een penny

CheerS!!

JV
6 januari 2004, 12:41
dimebag gebruik dacht ik bc riches of esp's ofzo. met inderdaad de SD dimebucker in de brugpositie. ik moet zeggen dat die dimebucker wel een hoop gain en felheid heeft vergeleken met een "normale" brugpu. en dan moet daar natuurlijk nog een randall 300 watt transistorbak achter en je bent binnen.

brian may geluid krijgen gaat niet zo makkelijk. al heeft hij tegenwoordig een vox signature van 15 watt ofzo, transistortje die maar 1 doel heeft en dat is zijn geluid kopieren. kost 250 euro dacht ik

michielv
6 januari 2004, 12:43
Het Brian May element is een Burns Trisonic, volgens mij heeft Dimarzio ooit een copie ervan op de markt gebracht. Dat zal het element zijn waar Lacrymosa het over had.

Effe zoeken (google) op brianmaycentral ofzo en dan kun je precies opzoeken wat de weerstand van de elementen is. In ieder geval vrij hoog, wat je zou kunnen doen is een zgn. "hot" strat element nemen, dan ben je al een flink eind in de goede richting. Verder heeft BM zijn elementen in serie geschakeld, wat voor een deel zijn geluid (in ieder geval de power) verklaart. Dat is dus een compleet andere schakeling dan een standaard strat :)

Raffel
6 januari 2004, 12:58
dimebag gebruik dacht ik bc riches of esp's ofzo.

Washburn

Anavrin
6 januari 2004, 13:17
http://www.burnsguitars.com/graphics/trisonic%20sml.jpg
da's de Burns tri-sonic, die wordt door Brian May gebruikt, en op www.burnsguitars.co.uk staat dat een setje van 3 stuks 260 pond kost en dan krijg je er nog een wiring diagram bij om ze aan tesluiten op de manier dat May ze ook aangesloten heeft. Ze zijn dacht ik ook los te koop, en dan zijn ze in verhouding wel duurder.

ninja
6 januari 2004, 13:19
zijn de dimebucker en de 500xl passief/actief? en welke raden jullie mij aan?

Soulflyhigh
6 januari 2004, 14:11
passief

JV
6 januari 2004, 14:30
dimebucker is makkelijker te verkrijgen dan de BL.

ik heb alleen BLusa pups in me gitaar gehad, geen BL's. vergeleken met die usa is een dimebucker veel feller en heeft hij veel meer gain.

Lacrymosa
6 januari 2004, 14:49
Ik heb nog een BL te koop, mail me voor details

CheerS!!

Negative K3 fan
6 januari 2004, 19:04
dioe BL elementen hebben nog een verhaal aan zich vast., Vroeger was er 1 fabriek waar ze vandaan kwamen, de goede, tegenwoordig is er 1 vent die zichzelf bill lawrence noemt die de goede maakt en die zijn alleen te krijgen op www.billlawrence.com (zijn ook wel betaalbaar) en ook namaaks, die ook worden aangeduid als stewmacs of BLusa's, dat zijn de 'slechte' versies. De dimebucker is ook heel leuk, dimarzio heeft volgens mij ook een namaak BL in eht assortiment, ik ben alleen de naam ff kwijt.

De brian may en diomebag sound liggen vrijver van elkaar vandaan en de elementen nog meer.

yhcmarc
7 januari 2004, 11:04
dimebag gebruik dacht ik bc riches of esp's ofzo.

Washburn

Dean bedoel je :wink:

Raffel
7 januari 2004, 11:06
LOL OH ja :)

Wie gebruikt er dan washburn? Oh Nuno lol...

JV
7 januari 2004, 13:53
dan heeft dimebag toch meer smaak dan ik dacht :D

glacius
7 januari 2004, 17:43
ik gebruik dimarzio super distortion humbuckers, die maken ook zon scheur...

Nielsje
7 januari 2004, 18:17
Brian may heeft volgens mij zijn elementen ook op z'n body vastgelijmd/geschroefd, wat de sustain bevordert.

Verder gebruikte hij vaak een combinatie van twee voxjes..

of een veelvoud ervan... eentje 'droog' en een signaal door gelust naar z'n tweede, met daartussen een kleine delay.. zo kreeg hij stereo...
jaja

ninja
14 januari 2004, 19:23
luister eens naar het nummer cowboys from hell als je wil, de scheur die ik zoek komt bij precies 16 seconden na het begin inbeuken. die sound klinkt niet hetzelfde als bijvoorbeeld cemetary gates van pantera, ik denk dus dat er meerdere pickups voor dit pantera album zijn gebruikt. help mij te achterhalen welke pickup verantwoordelijk is voor die haast mechanische scheur. dank u.

shredneck
14 januari 2004, 20:02
Washburn Dime gitaar en Randall stack, thats it qua sound. De Dimegitaar is heel wat anders als bv een Ibanez, alleen de massa al bv.
Dimebag's sound is niet zo moeilijk te bereiken, maar vergeet 1 ding niet, en dan doel ik op studioprocessing.

Sicky61
14 januari 2004, 22:58
dimebag gebruik dacht ik bc riches of esp's ofzo.

Washburn Op cowboys from hell was het nog DEAN

ninja
15 januari 2004, 17:14
ik kan dus niet hetzelfde geluid krijgen met een ibanez sa model met dezelfde pickup die voor de eerdergenoemde scheur wordt gebruikt?

Neals
15 januari 2004, 17:19
ik kan dus niet hetzelfde geluid krijgen met een ibanez sa model met dezelfde pickup die voor de eerdergenoemde scheur wordt gebruikt?

Je zal nooit die eerder genoemde scheur krijgen, want vergeet niet, geen gitaar is het zelfde, maar zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van een dimebucker in een SA, dan draai je dat ding echt helemaal over de top.

Lacrymosa
16 januari 2004, 09:22
Je zou dr best een dimebucker in kunnen doen

maar ik denk dat je dan nog steeds niet in de buurt komt

ik denk dat je beter an investeren in een Randall amp en een hele hoor EQ pedaaltjes om het midden er uit te scoopen

En dime gebruikt behoorlijk wat gain, waardoor het geluid van je Pickup niet echt goed overeind blijft

CheerS!!

yhcmarc
16 januari 2004, 10:58
Ik vind trouwens dat die dude echt een chemisch kutgeluid heeft .. vooral op de oudere platen ... met muted heel diep en bassig en met gewoon aanslag haast onnoemelijk schel. Dus .... een high output pickup met een Bosch metal zone of Zoom 505 en je komt in de buurt.

Op Far beyond driven vond ik zijn geluid al een stuk beter en egaler , the great southern ..bladibla vond ik het weer ff minder, maar was het toch nog wel vet. Platen erna heb ik niet meer gecheckt eigenlijk ..

Marc

yhcmarc
16 januari 2004, 11:21
Ik vind trouwens dat die dude echt een chemisch kutgeluid heeft .. vooral op de oudere platen ... met muted heel diep en bassig en met gewoon aanslag haast onnoemelijk schel. Dus .... een high output pickup met een Bosch metal zone of Zoom 505 en je komt in de buurt.

Op Far beyond driven vond ik zijn geluid al een stuk beter en egaler , the great southern ..bladibla vond ik het weer ff minder, maar was het toch nog wel vet. Platen erna heb ik niet meer gecheckt eigenlijk ..

Marc