PDA

View Full Version : Rocktron Xpression



Raffel
6 januari 2004, 10:44
Hehe, kan ik eindelijk eens een topicje openen over de Xpression.

We hadden het al eerder over dit gevalletje in een ander rack fx onderwerp. Nu is mijn vraag, met welke koop ben je nu beter af?

T.C. G-Major of Rocktron Xpression

Ik wil een van deze gebruik i.c.m. een Behringer FCB1010.

Belangrijkste effecten voor mij zijn chorus, delay, en misschien een flangertje of phasertje. Iemand meer details over de kwaliteit van de geluiden van beide?

Ik hoorde al dat de rocktron iig een stuk sneller is met switchen, maar deze lijkt me minder veelzijdig. Bovendien weet ik niet hoe de xpression het doet in combo met de fcb1010.

Alvast dank voor uw reactie...

LordRiffenstein
6 januari 2004, 11:02
Erg grappig, ik heb momenteel een G-Major maar ga toch ook de Xpression bekijken omdat die WEL in parallel werkt.

Heb met een aantal mensen gesproken en blijkbaar is de kwaliteit van de Xpression nog beter dan de G-Major. Ik moet hem dus zelf eens een keertje testen. Ben van plan om mijn rack wat aan te passen en de Xpression zou een kandidaat zijn om parallel te runnen.

morris
6 januari 2004, 11:29
Ik heb ook alleen maar goede dingen gehoord over de Xpression.
Als 'ie de oude blackface intellifex benaderd of overstijgt, waar ik wel van uit ga, is het een aanrader!

LordRiffenstein
6 januari 2004, 11:33
Ik heb ook alleen maar goede dingen gehoord over de Xpression.
Als 'ie de oude blackface intellifex benaderd of overstijgt, waar ik wel van uit ga, is het een aanrader!

Luister jij ook al naar Duitsers dan?? :razz:

Raffel
6 januari 2004, 13:28
ik lees wel op verschillende plaatsen dat ie veel weg heeft van de multivalve of replifex (ja ik ben niet zo thuis in rocktron :???: )

Klopt dit?

Toch wil ik wel eens weten hoe het zit met de FCB1010, maar die is ook wat 'compatibeler' sinds de laatste eprom upgrades...

Rectifier
6 januari 2004, 17:46
Ik heb ook alleen maar goede dingen gehoord over de Xpression.
Als 'ie de oude blackface intellifex benaderd of overstijgt, waar ik wel van uit ga, is het een aanrader!

Luister jij ook al naar Duitsers dan?? :razz:

Altijd nog beter dan luisteren naar Belgen 8-)
Hehehe geintje. Dat was een inkoppertje.

De blackface intellifex heb ik jaren gehad en die tast je geluid echt niet aan.

Enfin, zelf luisteren en testen!!!

LordRiffenstein
6 januari 2004, 18:03
Altijd nog beter dan luisteren naar Belgen 8-)
Hehehe geintje. Dat was een inkoppertje.


Tja, jullie moeten ons wel eerst begrijpen natuurlijk :-D

morris
6 januari 2004, 18:29
Altijd nog beter dan luisteren naar Belgen 8-)
Hehehe geintje. Dat was een inkoppertje.


Tja, jullie moeten ons wel eerst begrijpen natuurlijk :-D

:wink: :wink:

Rectifier
6 januari 2004, 20:14
Altijd nog beter dan luisteren naar Belgen 8-)
Hehehe geintje. Dat was een inkoppertje.


Tja, jullie moeten ons wel eerst begrijpen natuurlijk :-D

Hoezo? Ben je een vrouw?

:razz: :razz: :razz:

Raffel
7 januari 2004, 11:00
Misschien een domme vraag, maar als ik een fx-unit in de fx-loop van mijn engl wil stoppen, gebruik ik dan speaker kabels of gitaar kabels?

Rectifier
7 januari 2004, 12:07
Signaalkabels natuurlijk.

Speakerkabels sluit je aan op je eindtrap naar je speakers en nergens anders.

Raffel
7 januari 2004, 12:56
haha zie je wel dat het een domme vraag was. Ik dacht misschien speaker kabels aangezien je nog steeds in het circuit van de versterker zit.

niels5150
21 januari 2004, 10:38
ik heb sinds kort een replifex, die ook best oke is trouwens. Ik vind alleen de reverbs en delays een beetje tegenvallen. Dan kun je denk ik beter een intellifex nemen. Die heeft minder effecten, maar wel betere kwaliteit en meer parameters per effect.
De Xpression is volgens velen niet veel beter dan de replifex, niet dat dat zo slecht is, maar we zijn inmiddels 10-12 jaar verder.

Ik vraag me af waarom er nergens een bedrijf opstaat die met een waardige opvolger op de g-force, replifex en lexicon dingen komt. Zou het gaaf vinden als er een supertransparante unit was die vintage en moderne effecten combineerde van zeer hoge kwaliteit. Maar goed, dat zal altijd wel een droom blijven.
Voorlopig doe ik het maar met die replifex. De G-major at al mijn tone op uit de loop van mijn bogner.

Rectifier
21 januari 2004, 12:30
Je bedoelt zoiets als EVENTIDE? :wink:

Blijft natuurlijk moeilijk voor designers. Je moet overal rekening mee houden. Als je top high-end producten gaat maken zoals Eventide zijn ze al snel onbetaalbaar. Rocktron heeft voor de instap en midden segment goeie producten.
En laten we eerlijk zijn, we zijn allemaal kritische zeikerds, aan elk apparaat kunnen we wel een minpunt vinden.

En de gitaristen die het zich kunnen permiteren werken toch met Line-mixers en met meerdere FX units.
Een 100% perfecte all-in-one solution zal er toch wel nooit komen.

Chiel
28 januari 2004, 00:53
Is het instellen van de Xpression inmiddels al vereenvoudigd t.o.v. de Intellifex? De Intellifex is werkelijk een ramp om doorheen te komen. Je kunt niet ff een chorusje aanzetten met iets meer effect en op dezelfde preset 'eventjes' een ping-pong delay instellen. Alles is in principe wel mogelijk, maar je bent erg lang aan het editen voordat je je de sound krijg die je in je gedachten had. Het schijnt dat dit allemaal vereenvoudigd is bij de Xpression. Iemand ervaringen???

davinci77
29 januari 2004, 17:01
Erg grappig, ik heb momenteel een G-Major maar ga toch ook de Xpression bekijken omdat die WEL in parallel werkt.


Volgens mij is het zo, met de nieuwe update van TC dat hij paralel nu wel goed werkt. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ben dat van plan volgende week uit te gaan proberen...

Raffel
29 januari 2004, 17:34
ik moet zeggen, ik vind de handleiding vrij summier en toch staat alles erin. Dus het is gewoon een paar knopjes draaien en opslaan. (zo komt het over) :)

Chiel
29 januari 2004, 19:28
Dat de G-Major met 'slechts' een software update helemaal signaal-eet-vrij zal zijn lijkt mij onwaarschijnlijk. Het is immers niet puur een software issue, maar de combinatie ervan met de interne hardware configuratie en de samenstelling van de componenten. Tja, en dat is nu eenmaal niet met een software update te verhelpen.

alhambra
5 februari 2004, 20:39
Ik heb sinds een paar dagen een Chameleon en ik ben er erg heel erg tevreden over en dan heb ik alleen de presets nog maar beluisterd die over het algemeen RUK zijn.
Dat je ff bezig bent om alles in te stellen is een feit maar ja dat heb je al snel met een 19 inch fx. Ik had hiervoor een ME50 maar die liet niks van het originele gitaar geluid heel.

LordRiffenstein
6 februari 2004, 08:41
Dat de G-Major met 'slechts' een software update helemaal signaal-eet-vrij zal zijn lijkt mij onwaarschijnlijk. Het is immers niet puur een software issue, maar de combinatie ervan met de interne hardware configuratie en de samenstelling van de componenten. Tja, en dat is nu eenmaal niet met een software update te verhelpen.

Niets is signaal-eet-vrij dus dat maakt niet veel uit. De nieuwe software laat toe om parallel te gebruiken en dat is WEL belangrijk, blijft je originele signaal intact en je voegt enkel fx toe met een gesplit signaal.

dml
9 februari 2004, 06:12
Als ik even snel de spec's doorneem van zowel de Xpression als de Gmajor dan lijkt het erop dat Rocktron door de jaren heen niets aan ontwikkeling heeft gedaan. Kan me dan ook niet voorstellen dat de Xp "beter" klinkt. Dat hij anders zal klinken staat buiten keif. Eigenlijk moet je beide apparaten hebben.......

De Gmajor traag schakelen?? Tssss....

dml
9 februari 2004, 06:13
Als ik even snel de spec's doorneem van zowel de Xpression als de Gmajor dan lijkt het erop dat Rocktron door de jaren heen niets aan ontwikkeling heeft gedaan. Kan me dan ook niet voorstellen dat de Xp "beter" klinkt. Dat hij anders zal klinken staat buiten keif. Eigenlijk moet je beide apparaten hebben.......

De Gmajor traag schakelen?? Tssss....

Raffel
9 februari 2004, 09:41
dus in principe kan ik net zo goed een gloedjenieuwe intellifex online kopen?

alhambra
9 februari 2004, 10:40
Als ik even snel de spec's doorneem van zowel de Xpression als de Gmajor dan lijkt het erop dat Rocktron door de jaren heen niets aan ontwikkeling heeft gedaan. Kan me dan ook niet voorstellen dat de Xp "beter" klinkt. Dat hij anders zal klinken staat buiten keif. Eigenlijk moet je beide apparaten hebben.......

De Gmajor traag schakelen?? Tssss....

Je zou ook kunnen zeggen dat de rocktron al jaren op een hoog niveau zit en dat ze daarom niets hoeven te ontwikkelen :-D

dml
9 februari 2004, 10:56
Stilstand = achteruitgang.

Het is juist TC die qua R&D jaren vooruit loopt op Rocktron. TC's afzetgebied is ook een stuk groter dan van Rocktron: van broadcasting tot mastering tot consumer tot pro audio. Dat kun je van Rocktron toch echt niet zeggen.

alhambra
9 februari 2004, 14:09
Stilstand = achteruitgang.

Het is juist TC die qua R&D jaren vooruit loopt op Rocktron. TC's afzetgebied is ook een stuk groter dan van Rocktron: van broadcasting tot mastering tot consumer tot pro audio. Dat kun je van Rocktron toch echt niet zeggen.

Misschien heb je gelijk het kan me weinig schelen maar een opmerking als stilstand is achteruitgang is totaal ruk en is nergens op gebaseerd.
Dat is nu echt weer zoiets wat men roept maar wat totaal geen inhoud heeft. Net als " uit onderzoek is gebleken" maar zie jij ooit iemand met dat onderzoek zwaaien ???? :roll:

Overigens was ik de smiley vergeten, dus het was niet de bedoeling mijn opmerking serieus te nemen.

En het feit dat TC meer gebruikt verkocht wordt zegt ook nog is niks over de kwaliteit kijk maar naar Boss en line6 die worden veruit het meest verkocht denk ik maar hebben gewoon een goede (erg goede) marketing/reclame/image.

Overigens ken ik de TC producten niet dus alles wat ik zeg is nergens op gebaseerd (wat dat betrefd vorm ik geen uitzondering op dit forum :-D ).

Chiel
9 februari 2004, 15:54
De Intellifex is bijzonder goed. Ikzelf ken een aantal studiomensen die de Intellifex redelijk tot vaak gebruiken als gitaar FX-doos bij opnames. Nu is het wel zo dat een G-Force veel gebruikersvriendelijker is en wat ik van de Lex G2 heb gezien is deze alleen al onovertroffen kwa stage-mogelijkheden. Maar, we mogen hierbij niet het prijsverschil vergeten.

De Xpression heeft een 10 maal zo groot buffergeheugen en ook zijn de gebruikte processoren vele malen sneller als dat in het oorspronkelijk Intellifex ontwerp gebruikt werd. Door deze aanpassingen is een bredere configuratie en beschikbaarheid van effecten mogelijk geworden.

Ik weet alleen niet in hoeverre de gebruikersinterface aangepast is, want dat is nog altijd een minpunt van de Intellifex gebleven.

Raffel
9 februari 2004, 16:11
zoals ik al eerder in de thread zei, is de gebruiksvriendelijkheid van de xpression wel stukken beter dan die van de intellifex. Nu vraag ik me alleen wel af wat nu een betere koop is. Intellifex, Xpression of G-Major. Ik dacht nog wel dat ik er uit was. :-?

Chiel
9 februari 2004, 19:53
Tja, ik ben nogal sceptisch over het nieuwe signaal-vreet-vrije-pad van de G-Major. Ik heb zelf nogal wat ervaring op het gebied van hard- en software apparatuur en een software update zal wellicht wel wat verbeteringen met zich mee kunnen brengen, maar in hoeverre hij werkelijk signaal-vreet-vrij zal zijn . . . :???:

Dus hoe ik er tegenover sta;

Ben je een wizz-kid en heb je voldoende aan een uitgebreide delay en chorus? Absoluut voor een Intellifex gaan, al is het alleen maar dat je het voor het geld niet moet laten :) (zo'n 200 euro tweedehands).

Heb je er geen problemen mee om redelijk veel tijd te steken in het instellen van je effecten en wil je naast lekkere galm, delay en chorus effecten ook de beschikking hebben over een goede pitchshift en Flanger? Dan is de Xpression een onovertroffen apparaat in haar prijsklasse (419 euro)

dml
10 februari 2004, 10:55
Het mooie is dat, als je live speelt, het publiek echt niet hoort of je je chorus uit een Boss CH1 haalt of uit een TC 1210, Gmajor, Xpression of G2.

Och ja, ik was even vergeten dat gitaristen niet voor het publiek spelen maar puur en alleen voor zichzelf (zie Jan Akkerman).

dml
10 februari 2004, 11:00
Ook weer typisch iets voor gitaristen........
Je koopt een dergelijk apparaat toch om het geluid? So what, als de "gebruiksvriendelijkheid" te wensen overlaat. Gewoon even wat tijd steken in het lezen van de manual in plaats van zinloze threads aan dito forums toe te voegen. Hoe vaak heb ik de vraag "Hoe krijg ik mijn FC200 aan de praat op mijn Gmajor" al voorbij zien komen.
READ THE FXXKING MANUAL!!!
Heb je daar geen zin in of tijd voor, bedenk je dan voordat je tot aanschaf van een dergelijk apparaat overgaat.

Luie muzicunten....

:razz:

dml
10 februari 2004, 11:02
Ook weer typisch iets voor gitaristen........
Je koopt een dergelijk apparaat toch om het geluid? So what, als de "gebruiksvriendelijkheid" te wensen overlaat. Gewoon even wat tijd steken in het lezen van de manual in plaats van zinloze threads aan dito forums toe te voegen. Hoe vaak heb ik de vraag "Hoe krijg ik mijn FC200 aan de praat op mijn Gmajor" al voorbij zien komen.
READ THE FXXKING MANUAL!!!
Heb je daar geen zin in of tijd voor, bedenk je dan voordat je tot aanschaf van een dergelijk apparaat overgaat.

Luie muzicunten....

:razz:

Rectifier
10 februari 2004, 13:55
Het mooie is dat, als je live speelt, het publiek echt niet hoort of je je chorus uit een Boss CH1 haalt of uit een TC 1210, Gmajor, Xpression of G2.

Och ja, ik was even vergeten dat gitaristen niet voor het publiek spelen maar puur en alleen voor zichzelf (zie Jan Akkerman).

Het publiek niet maar ikzelf wel. En met opnemen hoor je't verschil wel degenlijk.

En als jezelf een lekker geluid hebt waar je tevreden over bent speel je wel lekkerder dan wanneer je met een chorus staat te spelen die in jou oren niet klinkt (ondanks dat het publiek dat toch niet hoort)

dml
10 februari 2004, 14:18
Je moet de discussie niet omdraaien. Het gaat er hier blijkbaar om of je een Gmajor, Xpression of Intellifex verkiest. Al deze apparaten hebben onomstotelijk een goede geluidskwaliteit. Goed, de één zegt dat het andere apparaat het droge signaal meer aantast dan het andere apparaat. Uiteindelijk kies je zo'n proc. om het geluid. Het publiek zal het worst wezen of jij blij bent met een CH1 of een Eventide.

In de studio hoor je alleen het verschil als je vergelijkt. Live hoor je ook verschil, zij het minder, als je vergelijkt. Als er geen vergelijking is, is er ook geen verschil. M.a.w. je hebt altijd een referentiekader.

Ikzelf ben bijvoorbeeld "terug gegaan" van een Gmajor naar een Korg AM8000R. Qua spec's haalt hij het niet bij de Gmajor maar ik haal er wel "mijn" geluid uit. Denk je nou echt dat het publiek zal denken "Hee, ik vond zijn chorus vorig jaar mooier dan dit jaar" ?? Och, in het publiek staan vast een handjevol gitaristen met de armen over elkaar die altijd wat te zeiken hebben, maar ik sta daar gelukkig niet voor hen.[/quote]

alhambra
10 februari 2004, 16:00
Misschien dat het publiek het niet direkt merkt maar publiek merk wel of je een klote geluid hebt of niet en met goede apparatuur heb je denk ik wel eerder kans om een goed geluid te krijgen. Dus uiteindelijk horen ze het wel al zullen ze niet zeggen "wat een geweldig geluid heb hij toch door die g-major" ofzo.

dml
10 februari 2004, 16:18
Een goed geluid zit voor de helft in je vingers, de andere helft van het geluid is de combinatie van materieel.
Shit, ik trap er toch steeds in.......

Chiel
10 februari 2004, 17:49
Noem mij maar lui, maar als ik een lekkere delay wil hebben moet ik die binnen een halve minuut tevoorschijn kunnen halen. Misschien later nog een beetje 'tweaken', maar daar moet het ook bij blijven. Ik besteed liever mijn tijd met het uitzoeken van loopjes en riddeltjes dan dat ik allerlei fratsen uit moet halen om een beetje fatsoenlijke galm te krijgen oid. Hoe ik nu met mijn Intellifex zit te klooien moet echt geen gewoonte gaan worden :oops: . Dat deep editing is gewoon niets voor mij, punt.

Kwa gebruikersgemak vind ik de G-Major top en de Intellifex ruk. Wat geluidskwaliteit betreft valt erover te twisten, maar i.c.m. mijn voorversterking verklooit de G-Major gewoon te veel. Misschien dat het met een nieuwe softwareupdate beter wordt, maar aan aannames heb ik niet zo veel :-? .

Resumé, benaderd de Xpression het gebruikersgemak van de G-Major? Dan ga ik nu per direct naar de winkel toe. Maar ja, daar heb ik tot op heden nog steeds geen antwoord op :???: .

Raffel
10 februari 2004, 19:07
kijk 2 seconden naar de manual en je zegt zelf JA! Die zegt namelijk meer dan genoeg over het gebruiksgemak. Bestel er dus voor mij ook maar eentje :)

Rectifier
10 februari 2004, 19:31
Je moet de discussie niet omdraaien. Het gaat er hier blijkbaar om of je een Gmajor, Xpression of Intellifex verkiest. Al deze apparaten hebben onomstotelijk een goede geluidskwaliteit. Goed, de één zegt dat het andere apparaat het droge signaal meer aantast dan het andere apparaat. Uiteindelijk kies je zo'n proc. om het geluid. Het publiek zal het worst wezen of jij blij bent met een CH1 of een Eventide.

In de studio hoor je alleen het verschil als je vergelijkt. Live hoor je ook verschil, zij het minder, als je vergelijkt. Als er geen vergelijking is, is er ook geen verschil. M.a.w. je hebt altijd een referentiekader.

Ikzelf ben bijvoorbeeld "terug gegaan" van een Gmajor naar een Korg AM8000R. Qua spec's haalt hij het niet bij de Gmajor maar ik haal er wel "mijn" geluid uit. Denk je nou echt dat het publiek zal denken "Hee, ik vond zijn chorus vorig jaar mooier dan dit jaar" ?? Och, in het publiek staan vast een handjevol gitaristen met de armen over elkaar die altijd wat te zeiken hebben, maar ik sta daar gelukkig niet voor hen.[/quote]

Ik wil de discussie ook niet omdraaien maar wel aangeven dat of een apparaat je signaal nou aantast of niet niet zozeer heeft te maken met hoe de effecten klinken. Een TC chorus klinkt heel anders dan een Lexicon en Rocktron. Ongeacht hoeveel signaal ie vreet.

Het publiek kan wel zien dat een gitarist steeds naar z'n rack/effecten toeloopt omdat ie niet tevreden is over een bepaalde afstelling of z'n geluid. En als je dat dus effe wilt aanpassen dat moet dat met een handomdraai kunnen. Een Boss CH1 of slechts 4 knoppen.
En dat ben ik dus met Chiel eens. Ik had zelf ook een Intellifex, klinkt geweldig (voor het geld) maar de gebruikersvriendelijkheid is ver te zoeken. Je word doodgegooid met parameter's :wink: .

Neemt niet weg dat Rocktron goed spul maakt.

alhambra
10 februari 2004, 20:43
Je moet de discussie niet omdraaien. Het gaat er hier blijkbaar om of je een Gmajor, Xpression of Intellifex verkiest. Al deze apparaten hebben onomstotelijk een goede geluidskwaliteit. Goed, de één zegt dat het andere apparaat het droge signaal meer aantast dan het andere apparaat. Uiteindelijk kies je zo'n proc. om het geluid. Het publiek zal het worst wezen of jij blij bent met een CH1 of een Eventide.

In de studio hoor je alleen het verschil als je vergelijkt. Live hoor je ook verschil, zij het minder, als je vergelijkt. Als er geen vergelijking is, is er ook geen verschil. M.a.w. je hebt altijd een referentiekader.

Ikzelf ben bijvoorbeeld "terug gegaan" van een Gmajor naar een Korg AM8000R. Qua spec's haalt hij het niet bij de Gmajor maar ik haal er wel "mijn" geluid uit. Denk je nou echt dat het publiek zal denken "Hee, ik vond zijn chorus vorig jaar mooier dan dit jaar" ?? Och, in het publiek staan vast een handjevol gitaristen met de armen over elkaar die altijd wat te zeiken hebben, maar ik sta daar gelukkig niet voor hen.

Ik wil de discussie ook niet omdraaien maar wel aangeven dat of een apparaat je signaal nou aantast of niet niet zozeer heeft te maken met hoe de effecten klinken. Een TC chorus klinkt heel anders dan een Lexicon en Rocktron. Ongeacht hoeveel signaal ie vreet.

Het publiek kan wel zien dat een gitarist steeds naar z'n rack/effecten toeloopt omdat ie niet tevreden is over een bepaalde afstelling of z'n geluid. En als je dat dus effe wilt aanpassen dat moet dat met een handomdraai kunnen. Een Boss CH1 of slechts 4 knoppen.
En dat ben ik dus met Chiel eens. Ik had zelf ook een Intellifex, klinkt geweldig (voor het geld) maar de gebruikersvriendelijkheid is ver te zoeken. Je word doodgegooid met parameter's :wink: .

Neemt niet weg dat Rocktron goed spul maakt.[/quote]

Uiteraard ligt het er dan ook wel aan hoeveel effecten je gebruikt want een hele battrij pedalen op het podium is ook weer niet alles.
Trouwens als je 19 inch spul hebt dan zorg je er echt wel voor dat je dat voor het optreden al geluid technisch voor elkaar hebt en anders zorg je voor een hele rij patches en dat zie ik je met pedalen nog niet zo snel doen.

Rectifier
10 februari 2004, 23:01
Ook met 19" spul moet je weleens iets aanpassen of bijdraaien.

Ik ken geen gitarist die live de hele avond "NIET" aan z'n amps/fx zit te draaien.
En als dat bij mij zou gebeuren dan zou ik stoppen met gitaarspelen want dat is toch juist het leuke?
Beetje sounds maken, aanpassen, bijstellen enz.

Als ik dag in dag uit dezelfde sound had, nou, dan verkocht ik de boel.

Jimi Hendrix
11 februari 2004, 10:58
Trouwens, dat hele verhaal van 'Het Publiek hoort het toch niet', dat vind ik wel zo'n onzin....
Muziek wordt verondersteld een artistieke bezigheid te zijn, waarbij het er dus om gaat dat de Kunstenaar (de gitarist in dit geval) zo duidelijk mogelijk weergeeft wat hij in z'n hoofd heeft.
Sommigen van ons horen nou eenmaal een TC Chorus in hun hoofd, terwijl anderen een Boss horen.. dat maakt niet uit, waar het om gaat is dat het ene apparaat meer overeen kan stemmen met de klankvoorstelling van de ene persoon dan met die van de ander.
Of het ene apparaat is makkelijker zo in te stellen dat het enigszins overeenkomt met wat je wil horen.
En sommigen hebben daar helemaal niet zo'n voorstelling van, ook best, dan ben je snel klaar! Maar gezien het aankoop- en knopjesdraaigedrag van de gemiddelde gitarist lijkt me dat niet zo vaak voor te komen....

Rob@tele
11 februari 2004, 11:26
Hej,

Met de firmware update van de G-Major is er een ``killdry'' functie toegevoegd. Dit maakt het mogelijk om een parallele fx loop te gebruiken. Je hebt dan geen last van de faseverschuiving/delay door de AD/DA conversie. Verder nog een paar aandachtspunten voor het gebruik van FX apparatuur en (met name buizen)versterkers:

zorg dat de impedantie goed is aangepast. De belangrijkste oorzaak van de problemen met de G-Major in combinatie met een aantal buizen versterkers is de impedantie mis-aanpassing. De G-Major heeft zeer lage in- uitgangsimpedanties, net als de meetse professionele studio apparatuur. (input Impedance, Bal / Unbal 21 kOhm / 13 kOhm, Output Impedance Balanced / Unbalanced 40 Ohm ) in vrgelijking tot de G-Force (Input Impedance 1 MOhm, Output Impedance 100 Ohm).
Buizen hebben van nature relatief hoge in- en uitgansimpedanties. Gitaarversterkers die effect send-returns hebben die niet zijn ontworpen voor laag-ohmige (studio) apparatuur leveren dan problemen. Als eertse krijg je kleuring van je geluid doordat er ongewilde filtering (EQ) optreedt. Verder kan het zijn dat de buizen naar een ander werkpunt worden ''gedrukt'' wat dan weer gevolgen heeft voor de dynamiek en versterkingsfactor. Door de lage impedantie van de G-Major is het ook niet mogelijk om rechtsreeks een gitaar aan te sluiten op de input, wat bij de G-Force wel kan.

Zorg er altijd voor dat je signaalniveau die een AD in gaat voldoende is en zeker niet overstuurt! Te weinig signaal niveau zorgt er voor dat je maar een beperkt deel van je kwantisatie resolutie gebruikt, dus maar 16 van de 24 bits!!! Nu de meeste op DSP's gebaseerde FX naar 24bit zijn gegaan is de kwaliteit enorm toegenomen!


Wellicht dat vergelijken van inpedanties etc tussen FX units heel verhelderend zal zijn met de bovenstaande punten....


Grtz.

Rob

Chiel
11 februari 2004, 12:25
Ik ben zelf niet zo'n knoppendraaier. Ik heb dikwijls wel een andere sound, maar dat ligt enkel aan mijn preamp instellingen en mijn humeur. De ene keer loop ik een hele 'disco-set' te 'wahwah-en' en de andere keer speel ik hetzelfde nummer met een lichte oversturing. Dat is voor iedere gitarist weer anders en als je persé aan je publiek moet denken had ik evenzogoed een GT3 direct in de tafel kunnen prikken :-? . Die interesseert het geen bal of ik nou met een gemoddelleerde effectenbak, of met een volledige buizensetup op het podium sta. Maar ja, mij interesseert het wel degelijk iets! :evil:

Overigens, als ik de handleiding moet geloven, dan is de gebruikersinterface van de Xpression een hele verbetering tov de Intellifex! Ik vraag me alleen af of je de volgorde van de effecten naar
eigen wens kan sorteren :???: . Dat was bij de introductie van de G-Major destijds een flink min-punt, maar volgens mij heeft de Xpression dus dezelfde handicap :(

Maar goed, de Intellifex heeft hetzelfde euvel en daar valt tot op heden best mee te leven.

Tja, ik denk dat ik hem maar het voordeel van de twijfel geef. Ik ga vanavond die Xpression maar eens on-line bestellen :P .


Nu alleen nog die Groundcontrol/All-Access/Navigator en m'n setje
is eindelijk compleet!!! :D :D :D

dml
11 februari 2004, 12:32
Als je live nog je FX moet bijstellen dan heb je m.i. je huiswerk niet goed gedaan. Van die types a la Jan Akkerman, die rustig bijna een heel nummer met hun rug naar het publiek staan te spelen, beetje aan de knoppen draaien, menuutje hier en daar, die moeten ze van het podium afschoppen. Dat het publiek dat ook nog eens pikt!!

Rectifier
11 februari 2004, 13:53
Als je live nog je FX moet bijstellen dan heb je m.i. je huiswerk niet goed gedaan. Van die types a la Jan Akkerman, die rustig bijna een heel nummer met hun rug naar het publiek staan te spelen, beetje aan de knoppen draaien, menuutje hier en daar, die moeten ze van het podium afschoppen. Dat het publiek dat ook nog eens pikt!!

Als je elke week met dezelfde band speelt, hetzelfde repertoire is dat heel iets anders dan wanneer je projecten doet.

En wat te spreken over TAP tempo? Dat heeft niet iedereen op z'n pedalboard en niet elke drummer is elke week even strak.
Ik vind het grote onzin dat je dan je huiswerk niet goed hebt gedaan.

Ik wil zelf ook vrij zijn, als ik zin heb om net als Chiel het ene liedje te wah-wah'en dan doe ik dat. Ook al speel ik een liedje 20x achter elkaar, als ik het in mijn hoofd heb om eens een hele andere sound te gebruiken dan doe ik dat ook. Ik heb prog. met midi ingesteld maar dat betekent niet dat ik ook nooit aan de knoppen draai.

Maar goed, als jij de hele avond staat te spelen zonder ook maar 1 keer naar je rack/amp te kijken dan is dat mooi voor jou.

Rectifier
11 februari 2004, 13:56
Als je live nog je FX moet bijstellen dan heb je m.i. je huiswerk niet goed gedaan. Van die types a la Jan Akkerman, die rustig bijna een heel nummer met hun rug naar het publiek staan te spelen, beetje aan de knoppen draaien, menuutje hier en daar, die moeten ze van het podium afschoppen. Dat het publiek dat ook nog eens pikt!!

Als je elke week met dezelfde band speelt, hetzelfde repertoire is dat heel iets anders dan wanneer je projecten doet.

En wat te spreken over TAP tempo? Dat heeft niet iedereen op z'n pedalboard en niet elke drummer is elke week even strak.
Ik vind het grote onzin dat je dan je huiswerk niet goed hebt gedaan.

Ik wil zelf ook vrij zijn, als ik zin heb om net als Chiel het ene liedje te wah-wah'en dan doe ik dat. Ook al speel ik een liedje 20x achter elkaar, als ik het in mijn hoofd heb om eens een hele andere sound te gebruiken dan doe ik dat ook. Ik heb prog. met midi ingesteld maar dat betekent niet dat ik ook nooit aan de knoppen draai.

Maar goed, als jij de hele avond staat te spelen zonder ook maar 1 keer naar je rack/amp te kijken dan is dat mooi voor jou en je publiek

Akkerman trekt nog steeds volle zalen. Ik heb nog geen affiches gezien:
"Tonight in concert DML (de man die live nooit naar z'n rack kijkt en knopjes draait"

:lol:

Rectifier
11 februari 2004, 13:57
Als je live nog je FX moet bijstellen dan heb je m.i. je huiswerk niet goed gedaan. Van die types a la Jan Akkerman, die rustig bijna een heel nummer met hun rug naar het publiek staan te spelen, beetje aan de knoppen draaien, menuutje hier en daar, die moeten ze van het podium afschoppen. Dat het publiek dat ook nog eens pikt!!

Als je elke week met dezelfde band speelt, hetzelfde repertoire is dat heel iets anders dan wanneer je projecten doet.

En wat te spreken over TAP tempo? Dat heeft niet iedereen op z'n pedalboard en niet elke drummer is elke week even strak.
Ik vind het grote onzin dat je dan je huiswerk niet goed hebt gedaan.

Ik wil zelf ook vrij zijn, als ik zin heb om net als Chiel het ene liedje te wah-wah'en dan doe ik dat. Ook al speel ik een liedje 20x achter elkaar, als ik het in mijn hoofd heb om eens een hele andere sound te gebruiken dan doe ik dat ook. Ik heb prog. met midi ingesteld maar dat betekent niet dat ik ook nooit aan de knoppen draai.

Maar goed, als jij de hele avond staat te spelen zonder ook maar 1 keer naar je rack/amp te kijken dan is dat mooi voor jou en je publiek

Akkerman trekt nog steeds volle zalen. Ik heb nog geen affiches gezien:
"Tonight in concert DML (de man die live nooit naar z'n rack kijkt en knopjes draait"

:lol:

Rectifier
11 februari 2004, 14:00
wat is er toch aan de hand met het forum, hij zet m'n bericht er 5x op

Rectifier
11 februari 2004, 15:34
Als je live nog je FX moet bijstellen dan heb je m.i. je huiswerk niet goed gedaan. Van die types a la Jan Akkerman, die rustig bijna een heel nummer met hun rug naar het publiek staan te spelen, beetje aan de knoppen draaien, menuutje hier en daar, die moeten ze van het podium afschoppen. Dat het publiek dat ook nog eens pikt!!

Als je elke week met dezelfde band speelt, hetzelfde repertoire is dat heel iets anders dan wanneer je projecten doet.

En wat te spreken over TAP tempo? Dat heeft niet iedereen op z'n pedalboard en niet elke drummer is elke week even strak.
Ik vind het grote onzin dat je dan je huiswerk niet goed hebt gedaan.

Ik wil zelf ook vrij zijn, als ik zin heb om net als Chiel het ene liedje te wah-wah'en dan doe ik dat. Ook al speel ik een liedje 20x achter elkaar, als ik het in mijn hoofd heb om eens een hele andere sound te gebruiken dan doe ik dat ook. Ik heb prog. met midi ingesteld maar dat betekent niet dat ik ook nooit aan de knoppen draai.

Maar goed, als jij de hele avond staat te spelen zonder ook maar 1 keer naar je rack/amp te kijken dan is dat mooi voor jou en je publiek

Akkerman trekt nog steeds volle zalen. Ik heb nog geen affiches gezien:
"Tonight in concert DML (de man die live nooit naar z'n rack kijkt en knopjes draait"

:lol:

Raffel
12 februari 2004, 10:13
daar moet ik dan juist altijd om lachen want dan denk ik: Mannetje, jij kan zoveel aan die knoppen draaien als je wil, die sound krijg je echt nooit meer goed! :)

dml
12 februari 2004, 10:32
Akkerman trekt volle zalen?? Dan zal hij flinke spierballen en veel eelt op zijn handen hebben!!! :-D :-D :-D

Dat je die affiches van mij niet ziet hangen is maar goed ook. Ik moet er niet aan denken om van de muziek te moeten leven. Succes = keuze. En de keuze is niet gevallen op muziek. Kom nou niet met "Akkerman hoeft voor zijn geld echt niet meer op te treden". Helaas, toch wel......

Ik moet toegeven dat er toch wel momenten zijn dat ik live aan knoppen draai en naar een rack kijk............ maar dat zijn de momenten dat ik achter de mengtafel sta. WOEHAHAHAHAHAHA.

LordRiffenstein
12 februari 2004, 10:50
Als je live nog je FX moet bijstellen dan heb je m.i. je huiswerk niet goed gedaan.

Dus een reverbje anders instellen omdat de tent waar je speelt anders klinkt dan de tent waar je vorige week speelde is bullshit volgens jou? Zelfde geldt trouwens voor delays ed. :???:


Ik moet toegeven dat er toch wel momenten zijn dat ik live aan knoppen draai en naar een rack kijk............ maar dat zijn de momenten dat ik achter de mengtafel sta. WOEHAHAHAHAHAHA.

En je stelt de eq op je amp NOOIT anders in wanneer je ergens staat te spelen? Altijd dezelfde settings? Je laat de EQ op je mengtafel dan waarschijnlijk ook altijd hetzelfde staan :roll:

Jimi Hendrix
12 februari 2004, 11:22
Er is toch niets onprofessionelers dan denken: hee het klinkt nu een beetje raar, maar thuis klonk het te gek? Nou ja ik laat het maar zo...

Je neemt juist je publiek NIET serieus als je geen verantwoordelijkheid neemt voor je geluid op het podium. Om nog maar te zwijgen van het feit dat als je geluid niet lekker is je ook stukken slechter staat te spelen, wat overigens vaak meer ligt aan de omstandigheden buiten jezelf (akoestiek van de zaal etc) dan aan de instellingen van je spullen, maar ja de mogelijkheden voor de gitarist om er wat aan te doen liggen helaas alleen maar in het 'knopjesdraai'-domein.

Rectifier
12 februari 2004, 13:43
Als je live nog je FX moet bijstellen dan heb je m.i. je huiswerk niet goed gedaan.

Dus een reverbje anders instellen omdat de tent waar je speelt anders klinkt dan de tent waar je vorige week speelde is bullshit volgens jou? Zelfde geldt trouwens voor delays ed. :???:


Ik moet toegeven dat er toch wel momenten zijn dat ik live aan knoppen draai en naar een rack kijk............ maar dat zijn de momenten dat ik achter de mengtafel sta. WOEHAHAHAHAHAHA.

En je stelt de eq op je amp NOOIT anders in wanneer je ergens staat te spelen? Altijd dezelfde settings? Je laat de EQ op je mengtafel dan waarschijnlijk ook altijd hetzelfde staan :roll:

Well said.

Misschien speel je elke week in dezelfde kroeg met je cabs welke week voor dezelfde muur op dezelfde afstand.
Ik denk niet dat het met kwestie van huiswerk heeft te maken.
Je kan het ook omdraaien en zeggen dat jullie niet kritisch genoeg zijn op je eigen sound.
En als je achter de mengtafel staat, waarom zou je dan wel EQ'en?
Dan heb je je huiswerk niet goed gedaan :roll:

kokeleko
12 februari 2004, 14:02
Zo is het maar net :D .

FF serieus, ik geef er juist de voorkeur aan om te kunnen "ingrijpen" , heb dan een wel een G2 , maar die is zo ingesteld dat ik ten aller tijde Reverb en/of Delays kan aanpassen.
Maar waar ging dit ook al weer over :wink:

olaf
12 februari 2004, 15:32
Ik heb al enige jaren een Rocktron Intellifex on-line en vind die nog steeds met kop en schouder boven de middenmoot uitsteken.
Een klein minpuntje is helaas de wat korte delaytijd in de mode waar zowel de reverb-delay-chorus-hush gebruikt kan worden.
De Xpression kan een langere delaytijd aan in combinatie maar ..................... hoe staat het met de kwaliteit?????
Is die vergelijkbaar met de Intellifex??????
Ik wil niet dat de kwaliteit van al m'n effecten afneemt omdat ik in mischien 10% vd gevallen een iets langere delaytijd wil.
Wie heeft ze eens vergeleken???

Olaf

Chiel
12 februari 2004, 20:51
Ik binnenkort :-D

Heb al een on-line bestelling gedaan bij de MusicStore in Duitsland. Moet het nog even afwachten, want ik heb nog geen levertijd oid dergelijks gehoord.
Maar geloof me, je hoeft je echt niet druk te maken over een mindere geluidskwaliteit tov de Intellifex.

dml
12 februari 2004, 21:58
De discussie vervaagt...... tijd om één en ander te nuanceren.

Misschien is het handiger om een tweedeling te maken.
1. Akoestiek van de zaal
2. Jouw geluidsbeleving als gitarist

1. AKOESTIEK VAN DE ZAAL
Paar dingen die je evt. naar smaak meestal aanpast zijn je toonregeling, galm en evt. delay. That's it. Chorus, Flanger en dat soort FX verander je niet omwille van de akoestiek. Dat je, naarmate het concert vordert, aan je knoppen draait, dat kan. Want het kan zijn dat het publiek je geluid niet om aan te horen vindt en de zaal daarom verlaat. De zaal wordt alsmaar leger en de akoestiek verandert. Of het publiek vindt jouw chorus helemaal te gek, meisjes worden wild (en dat is toch wat we willen!!) en beginnen te zweten. M.a.w. de luchtvochtigheid wordt hoger en daardoor verandert ook de akoestiek. Je draait dus weer aan je toonregeling. Het is natuurlijk nog beter om helemaal met spelen te stoppen en je op de wilde menigte te storten.

Zoals Kokeleko het eigenlijk aangeeft, da's de makkelijkste manier. Digitech's TSR24 was bijvoorbeeld een te gek apparaat. Hierop zaten 4 toetsen die je naar eigen inzicht een functie kon geven. Dus even snel de delay of reverb bijstellen, geen probleem. Jammer dat het apparaat te moeilijk was voor gitaristen.

2. JOUW BELEVING
Naarmate het concert vordert went je gehoor aan je geluid, het lijkt alsof de 3e set anders klinkt dan de 2e set. Of er is iemand in het publiek die naar je toekomt die zegt dat je delay in dat ene nummer net iets te zacht stond. 9 van de 10 gitaristen zullen direct naar hun rack lopen en de delay aanpassen. Je kan me erop vastpinnen maar ik heb de EQ op mijn amps bijna altijd hetzelfde staan. Zelfs de volumeknop raak ik maar op 2 momenten aan, één keer met de soundcheck, en één keer het eerste nummer.


Ik ben een aantal jaar techneut van een bluesband geweest. Bij deze band EQ'de ik nooit op de mengtafel. Enige wat ik deed was de zaal que-en. Zelfs gebruikte ik geen FX. Alles zo droog en rauw mogelijk. Wel paste ik bijv. voor 1 gitaar combo meerdere mic's toe, zelfs ambient micking. Dus ja, er zijn weldegelijk situaties waarin ik geen EQ op de tafel gebruik.

Verantwoordelijkheid voor je geluid nemen en het publiek serieus nemen zijn twee aparte dingen. Om nog even bij Jan Akkerman te blijven. Als je 1/3 van de tijd dat het concert duurt aan je knoppen draait dan ben je misschien wel heel verantwoordelijk met je geluid bezig maar je neemt het publiek niet serieus. Het publiek komt voor een performance, een totaalplaatje, geluid, presentatie, enz. Met je rug naar het publiek staan komt op mij over als geen respect hebben voor de betalende bezoeker.
Er zijn natuurlijk erg veel stappen tussen "een beetje raar klinken" en "thuis klinkt het te gek".

Even met één knop je low of reverb bijstellen OF een heel menu doorlopen en 7 parameters in je chorus veranderen, da's natuurlijk een groot verschil.
Als je vindt dat je dat laatste kan maken tijdens een gig dan heb je voor mij je huiswerk niet gedaan. Even het één en ander nuanceren kan zeker geen kwaad.

Maar wel een heerlijke discussie!!!

alhambra
12 februari 2004, 22:29
Op het moment dat er mensen zelfs de luchtvochtigheid in gaan betrekken haak ik af doe GVD is normaal man over normaal gesproken hoe moet het daar in godsnaam met de lucht vochtigheid :-D :-D :-D


Trouwens tis allemaal leuk en aardig maar als ik zo met mijn muziek bezig moet gaan dat ik haast de ph-waarde van de zaal moet meten i.v.m. mijn geluid dan ben ik liever onwetend dan een trieste knoppen draaier.

uiteraard maakt het ook nog is erg veel uit wat voor stijl je speelt.
en trouwens er zal vast wel weer iemand opstaan die weer roept "geluid komt uit je vingers" .

Rectifier
12 februari 2004, 22:35
Als je live nog je FX moet bijstellen dan heb je m.i. je huiswerk niet goed gedaan. Van die types a la Jan Akkerman, die rustig bijna een heel nummer met hun rug naar het publiek staan te spelen, beetje aan de knoppen draaien, menuutje hier en daar, die moeten ze van het podium afschoppen. Dat het publiek dat ook nog eens pikt!!

Okee prima om het één en ander te nuanceren.
Echter de discussie kwam op gang op de quote hierboven.

Ik heb Jan trouwens een paar keer op tv gezien en blijkbaar houdt ie er dan rekening mee want ik heb em zelf nog nooit aan z'n spullen zien draaien :razz:
Maar goed, daar gaat het niet om.

En ik gaf al aan dat het vooral de delay tijd/level is en de galm en of presence van je poweramp die ik meestal bij stel live.

Maar als we dan toch off-topic gaan praat ik liever over de gemiddelde BH-waarde live dan de luchtvochtigheid, want ik heb er liever twee in de hand dan de lucht van 10 :D

maestro_nl
12 februari 2004, 22:54
Ik heb nog een tip voor een volgende TC G-majeur update.

Een PH-waarde bepaler.!
:-)

Met een instelbare drempelwaarde, envelope en decay!
Moet uiteraard wel te tappen zijn.

whoahaaa
:-D

Rectifier
12 februari 2004, 23:11
En een ingebouwde "drawer" waarin je alle opgevangen slipjes en
g-strings (ernieball slinky) kan opbergen :D :D :D

Jimi Hendrix
13 februari 2004, 00:05
of voor de liefhebbers een Midi CC gestuurde sigarettenaansteker (voor degene die willen roken tijdens het spelen maar geen roadie hebben om er een voor zich te laten aansteken (zag ik Lukather zijn roadie eens commanderen in Paradiso.......))

dml
13 februari 2004, 00:24
GELUID ZIT IN JE VINGERS!!!! (inkoppertje)

GELUID zit trouwens ook in mijn reet. Horen???

Hmmm, misschien een ideetje voor TC: een ASS-EFFECTOR.
Beetje distortion, beetje envelope filter, beetje delay. WAUW. :dance:

Raffel
13 februari 2004, 09:56
mja...

Rectifier
13 februari 2004, 11:21
Chiel, wat doe je als de Xpression binnen is?

Gaat de Intellifex dan weg?

Raffel
13 februari 2004, 11:28
Interesse!

Rectifier
13 februari 2004, 13:37
Wie jij? Ik heb geen interesse. Heb al een Lexicon.

Ben gewoon benieuwd wat ie dan doet.

Chiel
13 februari 2004, 17:56
De Intellifex gaat dan zeker weten de deur uit. Een beetje overbodig om er twee te hebben :-? .

Hoewel, ik heb twee regelbare parallelle effectlussen (zitten twee niveau regelaars op de voorzijde). De vorige eigenaar heeft de Rover laten aanpassen zodat je het niveau van beide effectlussen afzonderlijk met een expressie pedaal kan instellen. Dus ik kan ze zondermeer beide aansluiten :P .

Maar ja dat lijkt me een beetje overbodig (je koopt ook geen nieuwe auto zodat je ook nog in je oude kunt blijft rijden :-? ). Dus grofweg gezegd: Weg ermee!

LordRiffenstein
13 februari 2004, 20:49
Er staat een Xpression op Ebay Duitsland!! Bieden maar :-D

Baco
13 februari 2004, 21:13
Niet alleen in Duitsland, ook op ebay.be : http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3704000532&category=4785

Nog een goede dag te gaan...

SymphonY-X
19 maart 2004, 23:55
Is er nu eigenlijk iemand die de Xpression al heeft ?? Ik zou erg graag willen horen van jullie hoe die nou in werkelijkheid klinkt ipv. al die kreten van Rocktron's site te lezen.. Want de zoekfunctie word ik ook niet veel wijzer van :-? het gaat mij er vooral om of ie echt goed van je droge geluid afblijft en de dynamiek dus lekker overeind blijft. Heb namelijk een 5150 combo met seriele loop.

olaf
24 maart 2004, 16:22
Ik had m'n hoop gevestigd op de Xpression en heb 'm nu in huis.
Heel veelzijdig en een goede kwaliteit maar hij klinkt toch anders dan de Intellifex on-line. Hij klinkt warmer en minder transparant! De bediening is er ook niet gemakkelijker op geworden. Je moet wel een beetje thuis zijn in het Rocktron-concept. Ik ben er nu weer zo'n avondje of drie mee bezig en ben er nog niet uit of ik m'n Intellifex on-line wel wil weg doen.
Met de Xpression heb je wel meteen alles in huis. Vooral de dubbele delay is te gek! Ik twijfel nog steeds. De Xpression klinkt te gek maar hoe ik 'm ook instel, ik krijg niet de sound die ik nu heb! Wel heb ik een heleboel effecten die ik nu niet heb!!! Zal ik m'n Intellifex on-line houden voor de basis en de Xpression voor de toevoegingen (langere delays - phaser/flanger etc.etc.)????? Mmmmmm. Niet echt praktisch en ik weet ook niet of ik ze beide wel in m'n FX-loop kan zetten. Met midi kan ik ze wel beide aansturen. IK WEET HET NOG NIET. Misschien nog een paar avondjes verder sleutelen met al die mix-, effect en volumeknoppen?
Ik ben inderdaad nu ook benieuwd of anderen 'm al hebben vergeleken!

Olaf

Raffel
25 maart 2004, 10:21
ik zou graag van je horen of je hem wat transparanter kan laten klinken met enige mogelijkheid. Dat vind ik erg belangrijk in een fx-proc :D Hou ons op de hoogte!

olaf
25 maart 2004, 16:06
Ik heb er ondertussen nu weer zo'n dikke 6 uur mee gewerkt.
Resultaat; pijn in m'n rug van dat rotkrukje maar gelukkig ook wat meer duidelijkheid!
Ik baal er wel een beetje van want ik dacht; ik ben bekend met Rocktron dus het instellen is een kwestie van een paar uurtjes. FOUT dus!!!
Misschien moet ik ze niet zo vergelijken maar ik ben nu eenmaal heel tevreden over m'n Intellifex on-line!
Gelukkig ben ik er wel achter dat ik een paar (stomme) "foutjes" heb gemaakt t.a.v. de routings (zelfs de +10/-4dB knop rechts heb ik tijdens het vergelijken per ongeluk eens ingedrukt met omzetten - en geloof me dat hoor je!!!)
Ook het instellen van HF demping (vooral bij de reverb) heeft veel invloed op je sound!!! De Xpression heeft ook een 3-standen pre-set met demping. Ook die is mede bepalend hoe transparant / helder je effect klinkt.
Het is absoluut niet zo dat ik de instellingen van m'n Intellifex even kon overnemen. Het is gewoon een ander apparaat! Zelfs de delaytijd van 418ms op de Intellifex bleek bij de Xpression een stuk lager te zijn (ca. 385ms) ????? Ook sterft de delay op een andere manier uit.
De Xpression klinkt iets minder digitaal (ook iets minder strak) - een kwestie van smaak!
Bij de Intellifex kun je standaard 4 chorussen instellen (in een andere modus zelfs 8) en bij de Xpression 2, maar in de praktijk gebruikte ik er toch altijd slechts twee.
Een belangrijke conclusie is dat ik nu wel een heel stuk dichterbij de sound ben gekomen van m'n Intellifex. Misschien ben ik een miereneuker maar de Intellifex is nu eenmaal mijn referentie waar ik niet te veel van wil afwijken. Ik ga nog zeker een paar avonden verder experimenteren en dan uiteindelijk de final-test doen; Live op het podium!
Wel ben ik een heel stuk positiever over het basisgeluid dat ik nu gecreeerd heb, de extra's (phaser, flanger) zijn gewoon een kadootje want die had ik niet. De langere delaytijd (en dubbel) is uiteindelijk de rede waarom ik de Xpression nu uitprobeer, alhoewel ik nog steeds mogelijkheden overweeg om de Intellifex als basis te gebruiken en een aanvulling als alternatief te gebruiken!
De Xpression biedt wel veel meer mogelijkheden om live te gebruiken in combi met midi.
Ook niet onbelangrijk om nog even te vermelden; de kwaliteit van beide apparaten is gewoon - HEEL GOED!!!

Ik twijfel nooit - of wel??


Olaf

olaf
26 maart 2004, 16:02
Weer een stap verder! Voor de geintresseerden; De transparantie en helderheid van de Intellifex zijn wel degelijk uit de Xpression te halen.
Ik had EQ uitstaan want ik heb de Xpression in de parallele loop en dan doet de EQ toch "niets" met je signaal. Maar wel met je effect!
Mid er een beetje uit - bas en treble een beetje erbij en voila, we hebben de "sound" van de Intellifex. Nu ik zo dicht bij de Intellifex kan komen ben ik behoorlijk overtuigd.
Vanavond ga ik alle presets aanpassen, zaterdag dan de vuurdoop in de oefenruimte en volgende week de finaltest; op het podium!!!
Eigenlijk heb ik de knoop al doorgehakt maar ik doe de Intellifex toch pas weg na een paar "finaltests".

Olaf

Raffel
29 maart 2004, 00:16
thanx, dat van die transparantie wou ik even weten :)

vinni
29 maart 2004, 00:43
Vind het een beetje raar verhaal Olaf!

EQ gebruiken om transparantie te verkrijgen.
Mijn inziens ben je zo gewend aan het geluid van die intellifex dat je dat gewoon terug wilt horen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat zonder de kleuring van je FX de combinatie Olaf+gitaar+versterker in jouw oren minder klinkt dan met kleuring van een Rocktron effect.

Maar dan nog?
Wat in jouw beleving het beste klinkt.
Maar probeer wel voor ons "toehorders" zo objectief mogelijk te zijn in
je beoordeling.

Groet en speel ze,
Vinni

olaf
29 maart 2004, 09:57
Dat klopt wel, Vinni; dat ik zo gewend ben aan het geluid ben van die intellifex, maar dat heb ik toch ook aangegeven?
T.a.v. de objectiviteit; ik heb natuurlijk nagenoeg on-line gereageerd m.a.w. van het moment van kopen tot de beslissing "ik neem 'm" inclusief m'n twijfels (en gehoor) van dat moment. Leek mij leuk voor het forum!
Ik had natuurlijk ook een week of 3 kunnen wachten!?!

BTW Ik heb mijn Xpression (ja, ja, ik heb 'm gekocht!!!) afgelopen weekend nu gebruikt met de band in de oefenruimte en heb bijna direct de EQ uitgezet. Mischien dat ik er nog eens mee ga fine-tunen maar "uit" klonk ie direct veel beter en in de praktijk was er transparantie in overvloed! Zo zie je maar!
In ieder geval komt naar voren dat de Xpression veel meer mogelijkheden heeft (ook om het minder te laten klinken), dat ik inderdaad ge(ver)wend was aan die Intellifex on-line en dat je een objectief oordeel pas na enige tijd kunt vormen.
Ik ben in ieder geval nu wel overtuigd van de kwaliteit en de mogelijkheden maar zal nog wel even moeten sleutelen voor ik weer (echt) tevreden ben. Voor de zekerheid hou ik m'n Intellifex nog, maar 'k denk wel dat ie tzt weg gaat.

bobwijtsma
7 augustus 2009, 00:43
Ik ben een beetje laat :D , maar ik heb ook een vraagje over de Rocktron Xpression. Wat voor AD/DA converters zitten hierin? Ik heb zelf lange tijd een G-Major gehad, maar deze heeft mij erg in de steek gelaten op tournee door europa. Hij kon waarschijnlijk niet tegen de temp. schommelingen van stage in tourbus en vica versa. Hij crashte software matig en er was dan ook niet mee te spelen terug naar een simple foot switch :( .. Ikzelf waag mij niet meer aan een TC toch een rot ervaring mee gehad en daarom niks meer voor mij. :(

Verders heb ik wel een Rocktron Intellifex gehad en die was/is in mij ogen echt te gek! Waanzinnige HUSH ! Wel veel te lastig te bedienen en ook niet echt veel effecten, maar wat erin zit is mega goed. Ik weet van de Intellifex dat ie echt true bypass was/is en ik dacht dat ie 24 bits ad/da converters had/heeft.

Ik hoop dat iemand het antwoord weet?

Thanks

Chiel
7 augustus 2009, 01:01
De Xpression heeft hetzelfde analoge path. Vond hem echter niet zo goed als mijn oude vertrouwde Intellifex blackface van 20jaar oud.. Weet niet zo goed waar dat aan ligt. Waarschijnlijk is de rekenkracht van het ding er niet echt op vooruit gegaan, terwijl hij wel meer effecten heeft. Modulatie effecten zijn wel oke, een beetje vergelijkbaar met de G-major. Gebruik de Intellifex nog steeds, geweldig ding!

BeeJee
7 augustus 2009, 01:08
De Xpression heeft net als de Intellifex een volledig analoog dry-path. Dit betekent dat je het digitale fx-signaal in de Xpression bij kunt mengen in je originele signaal. Volgens mij had de Intellifex 16 of 20 bit converters en heeft de Xpression 24 bit converters. Staar je niet blind op 16-20 of 24 bit. De rest van de componenten en de kwaliteit van de algoritmes is zeker net zo belangrijk voor de uiteindelijke geluidskwaliteit, helemaal als je je natte fx-signaal parallel bij je originele signaal mengt. Ikzelf heb beide apparaten gehad (originele zwarte intellifex) en ik vind de oude intellifex (net wat) beter dan de Xpression qua diepte en kwaliteit van de effecten. De Xpression heeft wel veel meer effecten. De kwaliteit van vooral de delay en reverb in de intellifex vind ik hoger en is gezien de leeftijd van het apparaat en de prijs die je ervoor betaalt imo nog steeds onovertroffen. Het is dus net wat je zoekt. Veel fx of minder fx van een hogere kwaliteit.

BeeJee
7 augustus 2009, 01:09
:) bijna dubbel Chiel. Nou... 2 vergelijkbare reacties. Doe er je voordeel mee!