PDA

View Full Version : hohner buizenamp



birt
5 januari 2004, 15:27
ik heb een oude hohner buizenamp uit de sixties maar ik moets de lampen vervangen want 1 was stuke en al de rest versleten (waren nog de originele lampen :o een ecc83, ecl86 en 2 el84's) nu heb ik 2 vragen
- ik zoek nog 1 lamp die ik moet vervangen en blijkbaar zeer moeilijk te vinden is namelijk een ecc808 (6kx8 is dezelfde) heeft iemand zo een? of kan je aan eentje geraken?
- die 2 el84's zijn de eindevrsterking al de rest is in de voorversterking.
in de voortrap heb ik alles kunnen vervangen behalve die ene maar het is me opgevallen dat die nieuwe el's duidelijk meer licht geven dan de oude, bij de andere lampen merk ik echter geen verschil. de voortrap bestaat nu uit 1 oude lamp en 2 nieuwe, de versterker geeft een verschrikkelijk geluid.. moetten die lampen meer licht geven? is dat gekuch door biassen om te vormen naar zijn mooie geluid van weleer?


edit: is hier eigenlijk nog een goeie amp van te maken? (er zit op dit moment ook maar 1 speaker in ipv 2)

nicoverduin
5 januari 2004, 16:42
Als dat ding zo oud is, dan heb je grote kans dat de elco's eveneens vervangen moeten worden. Als er Reverb in zit, dan si die ECL vermoedelijk voor de Reverb.
Als het een PTP bedrading is kun je overwegen om de bedrading om te zetten naar een ECC83. De steilheid van die ECC808 is vergelijkbaar met een ECC83 (nl. 1,6 mA/V).
De felheid van het gloeien van den EL84's hoeft zowieso geen probleem te zijn. Wel als de anode roodgloeiend word. Dan hebben wij een groter probleem.
Ik weet niet of er een BIAS instelling mogelijk is. Het kan ook zijn dat de versterker Kathode biased is. In dat geval effe de kathode spanning meten van de EL's. Die moet rond de 11-12V meten.
Maar ik zou zowieso de elco's vervangen.
Een speaker eruit betekent ook een impedantie mismatch. Ik zou zeker een 2e zoeken.
En tenslotte....
Van elke buizen versterker is weer een goede te maken mits de trafo's nog heel zijn. Anders kan het een dure worden. Kondensatoren en weerstanden kosten niet veel tenslotte.
Keep us posted
Groetjes,
Nico

birt
5 januari 2004, 18:50
hoe weet ik naar welke speaker ik op zoek moet?

enneh, als ik de juiste speaker heb kan ik die er wel inzetten maar ik ken er niet genoeg van om te bgrijpen wat je allemaal zegt dat ik moet nakijken en moet doen :-?
weet je een goed adres om hem te laten 'behandelen'? (liefst in belgie)

Chris Winsemius
5 januari 2004, 19:27
Hoi Birt

Ben niet zo bekend in het zuiden maar probeer van Tongeren . Zover ik weet is dat een buizenversterker-man en trafo-wikkelaar in België .

mvg & succes !

Chris Winsemius
www.CMWamps.com
Driebergen

iam
5 januari 2004, 21:40
www.sonicart.be is ook een optie!!

birt
5 januari 2004, 22:29
tnx!!!! 8-)