PDA

View Full Version : Iets zinnigs over grote v/d speaker t.o.v. het geluid.



alhambra
5 januari 2004, 13:52
Vast al wel is aan bod geweest maar is er iets zinnigs te zeggen over de grote v/d speaker (10/12/15 inch) t.o.v. de geluid/karakter/dynamiek.
en zo ja doet het er dan mischien ook nog toe of je buizen of ss bak hebt. Uiteraard snap ik wel dat geluid persoonlijk is maar zijn er wat algemene richtlijnen.

hadv
5 januari 2004, 17:28
allereerst is de diameter van de speaker bepalend voor de laagste/hoogste frequentie die er nog met enig rendement uitkomt
hoe groter hoe meer laag/minder hoog

verder reageert een grote speaker anders omdat-ie veel meer massa moet bewegen, dus in de regel is de dynamiek wat minder

traditioneel zag je bassisten, vanwege het dikke laag, met 15-inch, maar tegenwoordig juist veel met 4x10 omdat die het geluid strakker neerzetten en daar minder 'afstand' voor nodig hebben (je zit dus directer op het geluid)

overigens is er al vreselijk veel verschil tussen de verschillende luidsprekers (zelfs van het zelfde merk en zelfde diameter)
volg de link
http://professional.celestion.com/guitar/index.asp

Lacrymosa
6 januari 2004, 09:17
Ik heb een tijdje een 15" speaker er bij gehad

is leuk als je van die dikke vette d-tuned sounds wil hebben, maar ik vond wel dat er altijd nog wel minstens een 12" bij moet, anders wordt het te thumpy

CheerS!!

Rectifier
6 januari 2004, 16:50
Veel Fender combo's hebben ook 10" speakers.
Die spuiten meer vind ik. Zijn ook scheller dan 12" afhankelijk van welk type natuurlijk.
Ik vind zelf een 12" opener en meer ademen dan een 10".

Een 15" vind ik wollig voor een gitaarversterker. Voor jazz gaat et wel maar dat kan ik toch niet spelen. :lol: