PDA

View Full Version : Rare brom



Dirtypool
4 januari 2004, 22:52
Ok, ik blaas af :-D

Wij oefenen soms in een ruimte van de NS die als verkeersleiding is gebruikt.
Nog aanwezig: 1800 volt aan weerszijden, antenne die portofoonverkeer mogelijk maakt-op het dak- inpandig allerlei relais om seinen en wissels aan te sturen.

Nu vindt ik het dus niet vreemd dat er zich een brommetje ontwikkeld alleen het duidelijkst hoorbaar bij singlecoil gebruik en niet alleen de buisversterkers geven dit weer, ook de transistor versterker van de bassist.

Nu de vraag: hoe kan dat brommetje zich openbaren en hoe vermijden wij dit?

Grtz Richard

nicoverduin
5 januari 2004, 11:52
Ofwel NS saboteren (lijkt mij niet handig) ofwel andere ruimte zoeken.
Nico :-D :-D

Dirtypool
5 januari 2004, 14:27
Werk er inmiddels 12 jaar, weet een aantal lastig op te sporen mogelijkheden.
Maar dat horen jullie pas in Hart van Nederland als mijn baantje op de tocht komt :-) en als het goed is helemaal niet

Nee maar het is een te gekke plek, kunnen onze spullen laten staan, 2 volle koelkasten tegen zeer lage prijs leeg te halen, middle of nowhere, alleen die brom als de volumeknop van de gitaren open staan en niemand speelt :-) daarna hoor je ook een rare brom maar dat is ons repertoir :evil:

taylor
5 januari 2004, 16:03
bij singlecoils als dat geen aardfout is in je gitaar is die brom niet weg te krijgen.

das net wat je zegt invloed van de omgeving te dicht bij een lamp staan ofzo en het bromt al.

Chris Winsemius
5 januari 2004, 19:23
Ik kende een basgitaarzaak in H'sum naast het spoor ..... altijd gebrom

Wat nog een beetje zou kunnen helpen is het afschermen v/d elektronica/elementen ruimte met geleidende lak of koperfolie en afgeschermede bedrading in de gitaar zelf

succes !!!!!!!

Chris

davinci77
8 januari 2004, 00:22
we kunnen ook met z'n allen in een winkelwagentje gaan zitten... :-D

Chris Winsemius
8 januari 2004, 00:51
coole omschrijving v/d kooi van Faraday !
( technisch gebabbel , natuurkunde 3 VWO :-D )

en dat met die nieuwe NS-prijzen :(

CMW amps

Mr.Jay
8 januari 2004, 10:47
Ik kende een basgitaarzaak in H'sum naast het spoor ..... altijd gebrom

Wat nog een beetje zou kunnen helpen is het afschermen v/d elektronica/elementen ruimte met geleidende lak of koperfolie en afgeschermede bedrading in de gitaar zelf

succes !!!!!!!

Chris

Ken ook iemand die naast het spoor woont > zelfde : BROM !!
afschermen met geleidende lak/folie is zinloos in dit geval. Effect is zéér minimaal, en zéker onvoldoende indeze.

JaY

davinci77
8 januari 2004, 19:27
Dit betekent dus een groter wagentje...

Het zou wel jammer zijn als die brom niet op een of andere manier "gecompenseerd" kan worden. De ruimte is namelijk echt perfect! Maar ik vrees dat er weinig aan te doen is... Een kooi van Faraday is mijn inziens de enige oplossing, maar dat wordt dan wel een beste kooi...
Ik kan me vanuit mijn opleiding ook helemaal geen andere manier bedenken.
Wat echter wel zo is, is dat mijn axis veel minder last heeft van die brom dan de anderen.

Iemand nog (uitvoerbare) ideeen?

Dirtypool
9 januari 2004, 15:43
Ja hoor Vas Bincent, jouw Axis had hoorbaar minder last dan mijn Epi Sorrento, niet zo heel raar natuurlijk maar na het tillen van mijn Bassmannetje had ik iig niet mijn schouder ontwricht itt na het tillen van die kerncentrale van jou :-D

Richard

aad
11 januari 2004, 00:01
Dit zou je kunnen oplossen met een symetrische voorversterker in je gitaar in te bouwen. Dit kun je voeden met een 9-volt batterijtje (of zo'n klein garagedeur-opener batterijtje van 12 volt).
Doordat je allebei de fasen van je element aansluit, 1 op de inverterende ingang en 1 op de NIET inverterende ingang heffen de bromspanningen zich op over de beide ingangen (immers de brom is IN fase :cool: ).

Kun je in principe met 1 enkel opampje doen.

Al
11 januari 2004, 00:29
Ik kende een basgitaarzaak in H'sum naast het spoor ..... altijd gebrom

Wat nog een beetje zou kunnen helpen is het afschermen v/d elektronica/elementen ruimte met geleidende lak of koperfolie en afgeschermede bedrading in de gitaar zelf

succes !!!!!!!

Chris

Ken ook iemand die naast het spoor woont > zelfde : BROM !!
afschermen met geleidende lak/folie is zinloos in dit geval. Effect is zéér minimaal, en zéker onvoldoende indeze.

JaY

Ik woon ook naast het spoor en de afschermende lak en folie van mijn gitaren helpen niet. Het is niet zozeer een brom maar een toon van naar schatting 300Hz, zo'n beetje een d op de b-snaar.

Als ik met mijn hals richting bovenleiding wijs heb ik er geen last van.

Al

Mr.Jay
11 januari 2004, 23:17
Ik woon ook naast het spoor en de afschermende lak en folie van mijn gitaren helpen niet. Als ik met mijn hals richting bovenleiding wijs heb ik er geen last van.

Al[/quote]


Als het maar STOER uitziet dan :P !!

JaY

mathe
12 januari 2004, 20:44
Als ik met mijn hals richting bovenleiding wijs heb ik er geen last van

Een duidelijk voorbeeld van inductie. De storing staat hoogstwaarschijnlijk niet op de signaal ader maar op de aard potentiaal.
Als je de snaren loodrecht zet op het elektromagnetisch veld wat door de bovenleiding wordt opgewekt zal de inductie het laagst zijn. Houd je de snaren parallel aan het EM veld zal de inductie maximaal zijn.
Een bekend probleem bij midden- en hoogspanningsleidingen.

Weinig aan te doen denk ik... verhuizen?

Marc

Frits van Mourik
13 januari 2004, 00:47
Dit betekent dus een groter wagentje...

Een kooi van Faraday is mijn inziens de enige oplossing, maar dat wordt dan wel een beste kooi...

Ik kan me vergissen, hoor, maar die beroemde kooi van Faraday werkt toch alleen tegen elektrische velden? Niet tegen magnetische? :???:

mathe
23 januari 2004, 18:40
Wat zijn elektrische velden als ik vragen mag?

Franc
24 januari 2004, 10:30
Een soort olievelden, maar dan vol elektriciteit ;)

nicoverduin
24 januari 2004, 17:28
Kun je die ook boren? :-D

aad
24 januari 2004, 21:21
Wat zijn elektrische velden als ik vragen mag?

De botswagentjes hebben zo'n electrisch veld :-D

Dirtypool
24 januari 2004, 23:45
hmm, bij 'boren'moet ik opeens aan mn vrouw denken , die onder de zonnebank ligt :-)

nicoverduin
24 januari 2004, 23:47
in de olie? :-D :-D :-D
Nico

Dirtypool
25 januari 2004, 16:08
Ik trachtte te blussen maar ze riep steeds om 'meer ' en dat kreng weet het: zodra ze een beetje enthousiast 'oef'of 'ach'roept, ben ik zo door m'n voorraad heen en kan ze verder zonnen :razz:

Richard

Franc
25 januari 2004, 18:31
Ik trachtte te blussen maar ze riep steeds om 'meer ' en dat kreng weet het: zodra ze een beetje enthousiast 'oef'of 'ach'roept, ben ik zo door m'n voorraad heen en kan ze verder zonnen :razz:

Richard

Volgens mij horen daar kwootjes omheen. Die heb je vast niet van jezelf :)

Dirtypool
25 januari 2004, 21:27
Nou echt wel...en het is nog waar ook :-D

davinci77
25 januari 2004, 22:57
Ik hoor hier dingen die ik helemaal niet wil horen... Ben nogal visueel ingesteld... :o

nicoverduin
25 januari 2004, 23:13
keep on dreaming :-D :-D :-D :-D
Nico

Dirtypool
26 januari 2004, 00:22
Het lueke van vandaag is dat ze een flesje wijn op haar werk van een- vrouwelijke- collega had gekregen :-D die ze bij het eten soldaat maakte :-D waarna ik zojuist ernstig misbruik van d'r gemoedstoestand heb gemaakt :-D :-D
En nu pas begint tot mij door te dringen waarom mijn vader op Karpathos- waar mn ouders resideren- een wijngaard houdt en zulke lekkerre wijn fabriceert....die ouwe... :razz:

Het beroerde is: ik moet zo werken om 23.45u :(

Frits van Mourik
26 januari 2004, 00:53
Wat zijn elektrische velden als ik vragen mag?

Eenvoudige natuurkunde!
Google eens met "elektrisch veld" en kies dan de voor U begrijpelijkste uitleg.

mathe
26 januari 2004, 13:05
Ik weet wel wat een elektrisch veld is Frits, alleen ben ik bang dat je het zelf niet weet.
Hetgeen jij bedoelde in je post van 12 Jan 2004 23:47 was een elektromagnetisch veld en geen elektrisch veld.

Marc

Frits van Mourik
27 januari 2004, 00:38
Ach, ik ben oud genoeg om te weten, dat ik bijna nix weet.
Maar in mijn post van 12/01 bedoelde ik mbt de kooi van Faraday welzeker een elektrisch veld.
Faraday heeft aangetoond, dat het elektrisch veld binnen zo'n gesloten geleider gelijk is aan nul.
Dit zegt echter niets over de gedragingen van een elektromagnetisch veld binnen die geleider.
Hangt dat niet af van de magnetische permeabiliteit van de geleider ?

Al
27 januari 2004, 14:15
Ach, ik ben oud genoeg om te weten, dat ik bijna nix weet.
Maar in mijn post van 12/01 bedoelde ik mbt de kooi van Faraday welzeker een elektrisch veld.
Faraday heeft aangetoond, dat het elektrisch veld binnen zo'n gesloten geleider gelijk is aan nul.
Dit zegt echter niets over de gedragingen van een elektromagnetisch veld binnen die geleider.
Hangt dat niet af van de magnetische permeabiliteit van de geleider ?

Voor de lezers:

permeabiliteit = de eigenschap van een stof om magnetische krachtlijnen meer of minder dan de omgeving door te laten

Al