PDA

View Full Version : Wattage head >>---> cab



Akira
4 januari 2004, 21:31
Ik heb een 120 watt buizenversterker, en een cabinet met 4 100 watt speakers.
Is het nou zo dat mijn cab 400 watt is en ik mijn amp volledig open kan zetten zonder de maximale belastbaarheid van mijn cab te overschrijden?
Of is het nou zo dat mijn amp 120 watt is en de speakers 100 watt, en mijn amp eigenlijk te zwaar is voor mijn cab?

Nicci
4 januari 2004, 21:40
Ik kaap even je draadje Akira . . .

Soortgelijke vraag:
Ik heb een Loadbox (8ohm); een Versterker (8ohm) en een cabinet (8 ohm). De loadbox heeft slechts 1 speakeruitgang. Je kan er dus geen 2 speakers op aan sluiten (van mijn versterker en de cab). Is het mogelijk om een kabel te splitsen? 1 jack (voor in de uitgang van de loadbox) splitsen in 2 jacks (voor in de beide speakers?

@iro
4 januari 2004, 22:15
Ik heb een 120 watt buizenversterker, en een cabinet met 4 100 watt speakers.
Is het nou zo dat mijn cab 400 watt is en ik mijn amp volledig open kan zetten zonder de maximale belastbaarheid van mijn cab te overschrijden?
Of is het nou zo dat mijn amp 120 watt is en de speakers 100 watt, en mijn amp eigenlijk te zwaar is voor mijn cab?

vroeg ik me ook al af ...

Negative K3 fan
4 januari 2004, 22:28
allebei de vragen slaan terug op vrij eenvoudige electriciteits wetten van natuurkunde.

Stroom werkt als volgt:
sterkte - ampere - I - A (A is de eenheid en I de 'naam' voor sterkte)
spanning - voltage - U - V (V is de eenheid van U, het voltage)
vermogen - watt - P - W (W is de eenheid)
(ohmische) weerstand/impedantie - ohm - R - (ohm tekentje)

ded formules zijn I*U=P (volt*ampere=watt=vermogen)
en U=I*R (voltage = sterkte * weerstand)

bij serieel geschakelde weerstanden mag je de waarden optellen, twee 4 ohm cabs serieel wordt dus 8 ohm, bij parralel moet je het zo doen 1/4+1/4=1/2 en dan is het 2 Ohm, nog een voorbeeld 1/8+1/8=(2/8=)1/4 dus 2 8 ohm cabs parralel zijn samen 4 ohm.

tot zover vrij duidelijk denk ik?

bij een seriele aansluiting is de stroomsterkte gelijk over alle weerstanden en de spanning wordt verdeeld (volgens de formule U=I*R) en bij een parrallelle aansluiting blijft de spanning gelijk maar wordt de sterkte verdeeld. Dit komt er dus op neer dat ongeacht de aansluiting het vormogen altijd gelijk is.

dit is al wat lastiger te begrijpen.

nu de speakers, stel dat die speakers afzonderlijk 4 ohm zijn, een vermogen van 100 watt aankunnen en die allemaal serieel zijn geschakeld. dan krijg je dus 4+4+4+4=16 ohm.

bij de seriele aansluiting is de sterkte gelijk (laten we zeggen 3 ampere als voorbeeld) en is de spanning verdeeld over de weerstanden, aangezien die weerstanden allemaal dezelfde waarde hebben is het dus vrij makkelijk te berekenen. Stel nou dat die versterker in kwestie een x aantal watt vermogen in die speakers pompt (met nog steeds 3 ampere). De cab is in totaal 16 ohm> U=I*R U=3*16=48 volt. het vermogen is dan 3*48 (U*I) = 144. alles is nu dus ongeveer bekend, nu volgens die regel gaan we kijken hoeveel vermogen er per speaker wordt gebruikt: U=I*R U = 3 * 4 = 12 volt, 3*12 dus 12 volt per speaker.

CONCLUSIE het vermogen uit dee versterker wordt verdeeld over de speakers.

Nu naar nicci, 8 ohm is de uitgang van de loadbox, werkt volgens hetzelfde seriele en parralel gedoe, dus op die 8 ohm uitgang kun je 1 8ohm cab zetten, of 2 4 ohm cabs serieel aangesloten, of 2 16 ohm cabs parralel aangesloten. (4+4=8 en 1/16+1/16=2/16=1/8).

dankuwel.

EN NUN MOET HET GVD AFGELOPEN ZIJN MET DAT GEZEIK DAT IK ALLEEN MAAR ONZIN POST OP DIT FORUM! EN ANDERS HAD JE JE FUCKING SCHOOL MAAR MOETEN AFMAKEN OF OP MOETEN LETTEN BIJ NATUURKUNDE.




edit: nog even inhaken op dat impedantie gedoe en voer waarom het belangrijkl is de impedatnei te matchen: even een zinnetje terughalen: De cab is in totaal 16 ohm> U=I*R U=3*16=48 volt. het vermogen is dan 3*48 (U*I) = 144. alles is nu dus ongeveer bekend

dit gaat dus op als de versterke ingesteld is op 16 ohm, maar stel nou dat de cab 8 ohm is (en de versterker nog steeds staat ingesteld op 16). dan wordt het dus u=3*8=24 volt en dus 3*24=72 watt, dat is de helft van wat voor vermogen de versterker produceert, dus wordt binnenin de versterker allemaal omgezet in warmte>slijtage en buiten dat mis je dus een hele hoop watten, dus als je zachter wilt en het risico wilt nemen het spul op te blazen, ga je gang.

Nicci
4 januari 2004, 23:25
Kun je de volgende keer niet gewoon simpel met ja of nee antwoorden?
8-)

heavy-metal-thunder
5 januari 2004, 15:49
:???: :???: :???:
Ik heb dat epistel 10 keer gelezen en zo waar, het licht scheen in de duisternis 8-) .
Dan toch nog een vraagje. Een heel klein, practisch vraagje. Ik heb een combo met een speaker van 8 Ohm, als ik er een speakerkast wil aanhangen (beter gezegd bijhangen), moet ik achteraan op 4 Ohm zetten en de speakerkast moet 8 ohm zijn. Door de deskundige uitleg begrijp ik waarom ik naar 4 ohm moet : de ingebouwde speaker blijft meespelen.
Nou wil dit lukken, ik heb een kast liggen (blijkbaar eigenbouw v/d vorige eigenaar) waarop het Ohmage niet vermeld is, maar er zitten 2 speakers in. Hoe weet ik of mijn speakercab 4 - 8 - of 16 ohm is????? ALs ik het goed begrepen heb, indien de speakers elk 8 ohm zijn , kan het nooit een 8 ohm speakerkast zijn???

Negative K3 fan
5 januari 2004, 16:34
:???: :???: :???:
Ik heb dat epistel 10 keer gelezen en zo waar, het licht scheen in de duisternis 8-) .
Dan toch nog een vraagje. Een heel klein, practisch vraagje. Ik heb een combo met een speaker van 8 Ohm, als ik er een speakerkast wil aanhangen (beter gezegd bijhangen), moet ik achteraan op 4 Ohm zetten en de speakerkast moet 8 ohm zijn. Door de deskundige uitleg begrijp ik waarom ik naar 4 ohm moet : de ingebouwde speaker blijft meespelen.
Nou wil dit lukken, ik heb een kast liggen (blijkbaar eigenbouw v/d vorige eigenaar) waarop het Ohmage niet vermeld is, maar er zitten 2 speakers in. Hoe weet ik of mijn speakercab 4 - 8 - of 16 ohm is????? ALs ik het goed begrepen heb, indien de speakers elk 8 ohm zijn , kan het nooit een 8 ohm speakerkast zijn???

leuk dat er toch iemand lering uit trekt. als allebei de speakers per stuk 8 ohm zijn kan de cab geen 8 ohm zijn nee.

ohmage->impedantie

en uje kunt het doormeten met bijvoorbeeld een multimeter.

skabouter
5 januari 2004, 19:02
heej dude. wat voor 4x12 kast heb je ? heb je me niets van verteld.
toch niet zo`n behringer ding, he ? je vond 2x12 toch genoeg ?

en ik snap je vraag enzo wel, ik zou het ook even willen weten. maarruh.

JE GAAT DAT DING TOCH NIET ECHT VOLUIT ZETTEN, HE :o

Akira
5 januari 2004, 19:24
Ja, wel zo'n behringer kast.
Niks mis mee hoor.
En ik kan altijd nog wel een 2x12 erbij kopen toch?
En jij hebt TWEE keer een 4*12....dus niet zo zeuren ja :-D

skabouter
5 januari 2004, 19:32
neej, ik vind het niet erg ! wel mooi dat ie goed is. kom graag een keer luisteren. maar het gaat niet zo om het aantal, maar meer dat het mooi is

ik vind een passende 2x12 mooier dan een 4x12 van een ander merk.

8x12 is ook leuk ja, maar ik heb liever passende 8x12 aan marshal, dan 20x12 aan behringer (als voorbeeld dus)

maargoed, heb je dan je brun 2x12 verkocht ?
of ingeruild ?

Negative K3 fan
5 januari 2004, 19:42
skabouter altijd met zn uiterlijk, damn...

Akira
5 januari 2004, 21:31
neej, ik vind het niet erg ! wel mooi dat ie goed is. kom graag een keer luisteren. maar het gaat niet zo om het aantal, maar meer dat het mooi is

ik vind een passende 2x12 mooier dan een 4x12 van een ander merk.

8x12 is ook leuk ja, maar ik heb liever passende 8x12 aan marshal, dan 20x12 aan behringer (als voorbeeld dus)

maargoed, heb je dan je brun 2x12 verkocht ?
of ingeruild ?

Die brunetti 2*12 was nog niet van mij, die had ik geleend bij de muziekwinkel om hem te testen.
De brunetti was 450 euro.
De Behringer was 325 euro.
Niet zo'n groot verschil misschien, maar in mijn huidige financieele situatie groot genoeg om de keuze te bepalen.
In beide kasten zitten Jensen speakers, maar de speakers in die brunetti waren custom made for brunetti.
Ik heb bewust gekozen voor die Behringer vanwege de centen, en het geluid wat eruit komt is zeker wel aangenaam.
Natuurlijk zou ik het liefste een brunetti 4*12 hebben, maar daar missen de centjes behoorlijk voor.
Misschien, in de toekomst, wie weet.
Tot die tijd ga ik lekker blazen over mijn behringer 4*12, en ik kan altijd Fred lief aankijken voor een home-made Brunetti logo voor op mijn Behringer kast :razz:

heavy-metal-thunder
6 januari 2004, 09:21
:cool: he's got the look... 8-)

Arnie
6 januari 2004, 11:56
ohmage->impedantie en uje kunt het doormeten met bijvoorbeeld een multimeter.

Dat is niet helemaal waar. Ohmage is echt de weerstand. Impedantie heeft ook weer te maken met de frequentie. Maar dat is allemaal imaginaire wiskunde en complex rekenen, heb ik nooit veel van gesnapt.

Als je dus met je multimeter een speaker van bijv. 8 Ohm impedantie gaat doormeten is de weerstand (Ohmage) geen 8 Ohm. Een 8 Ohm speaker heeft bijvoorbeeld een andere weerstand bij 100Hz als bij 12kHz.

Heel goed kan ik t ook niet uitleggen.

doncker
6 januari 2004, 18:17
dat komt omdat in speakers spoelen zitten , en spoelen hebben geen vaste impedantie . Misshien door er verschillende spanningen op aan te leggen en dan de stroom te meten . Met de wet van Ohm kun je dan ongeveer wel berekenen.
correct me if I'm wrong

Negative K3 fan
6 januari 2004, 19:26
arnie> ik bedoelde dat ohmage een foutieve uitdrukking is w at je niet 'mag' zeggen, het is altijd weerstand of impedantie oid.

skabouter
9 januari 2004, 01:47
skabouter altijd met zn uiterlijk, damn...

pff, misschien ook een goede tip voor jou
yooo, wie heeft er hier altijd chickies, jij of ik ? :cool:

dat dacht ik ook 8-)

Negative K3 fan
9 januari 2004, 09:26
maar je hebt wel de lelijke.

skabouter
9 januari 2004, 15:18
smaak, smaak. nog altijd liever een lelijke chick, dan bonkige jongetjes in de garage :D

(en ze is niet lelijk joh)

doncker
9 januari 2004, 17:02
zij niet maar jij :-D

Negative K3 fan
9 januari 2004, 17:56
al jouw wijven zijn lelijk ska, ik wacht tenminste mn kans af en pak alleen de besten (op een uitglijder na dan).

doncker
9 januari 2004, 18:15
toen hij vorig jaar in april hier kwam spelen had hij toch een geil wijfje bij , had ik weltrug naar alkmaar willen doen. :lol: