PDA

View Full Version : Reggae geluid



tim-v
4 januari 2004, 15:31
hoe maak je dat typische reggae geluid? in ieder reggae nummer is het te horen, maar wat is het is het een effect? zijn het bepaalde snaren? of is het een trucje, heeft iemand een idee of een site waar dit word uitgelegd?

thanxx tim

hoofd
4 januari 2004, 15:34
Bij het typische reggea geluid kan ik alleen maar denken aan de slag, is dat wat je bedoelt?

tim-v
4 januari 2004, 15:54
ja het word gedaan met een gitaar maar hoe?

hoofd
4 januari 2004, 16:03
gewoon heel erg strak 1 a 2 keer in een maat, het liefst niet op de tel, maar erna, ff snel up & down aanslaan (en de boel goed dempen). Het is een beetje lastig uit te leggen, misschien dat het ergens op 't forum al goed beschreven staat (zoekfunctie), maar het is vooral goed luisteren om de feel te pakken te krijgen.

NeeraDJ
4 januari 2004, 16:17
Je kunt ook gewoon een tab van een reggae nummer zoeken, daar staat ook vaak goed beschreven hoe je precies moet aanslaan

piezo
4 januari 2004, 16:44
Dat slagje word een "chop" genoemd. Je slaat gewoon op de even tellen, gelijk met de snare. Een snelle aanslag, op vooral de 4 dunste snaren. Dempen doe je door een combinatie van dempen met de snijkant van je slaghand en het snel loslaten en daarbij dempen van je toetshand. Verder geen grote barrees gebruiken.
Succes

michielv
4 januari 2004, 18:48
gewoon heel erg strak 1 a 2 keer in een maat, het liefst niet op de tel, maar erna, ff snel up & down aanslaan (en de boel goed dempen). Het is een beetje lastig uit te leggen, misschien dat het ergens op 't forum al goed beschreven staat (zoekfunctie), maar het is vooral goed luisteren om de feel te pakken te krijgen.

Reggea is simpel, net als ska overigens: het is in feite gewoon een blues, maar dan met de accenten op de 2e en 4e tel in plaats van de 1e en 3e. Dus in een 4-kwarts maat spelen, eventueel 8/8 (voor die snellere/dubbele tonen), Voor de rest gewoon heel veel "feel" erin brengen en lekker swingen
:cool:

birt
5 januari 2004, 21:26
Dat slagje word een "chop" genoemd. Je slaat gewoon op de even tellen, gelijk met de snare. Een snelle aanslag, op vooral de 4 dunste snaren. Dempen doe je door een combinatie van dempen met de snijkant van je slaghand en het snel loslaten en daarbij dempen van je toetshand. Verder geen grote barrees gebruiken.
Succes

wel ik speel het altijd door heel snel gedempt (dus door je barré niet 'in te duwen') triolen te spelen (snaren aanslaan ook al zijn ze gedempt) en op de jusite plaatsen de upstrokes in je spel te accentueren en die dan even niet te dempen
volgens mij is dit de beste (vrij lastige) manier om reggea te spelen
zo kan je ook lekker blijven hangen op een akkoord, zo een beetje ska achtig alle tegenbeats nemen en dan weer voort gaan met je gewone reggea


heb ik dit goed uitgelegd? :-?

piezo
6 januari 2004, 13:09
Dat "suggereren" van de accoorden, dwz niet de snaren op de frets drukken doe ik ook wel. Klinkt vooral goed met halselement en vol openstaande wah.

Anavrin
6 januari 2004, 13:23
een beginnerstipje om reggae te spelen, sla alleen van onder naar boven aan en demp met je akkoordenhand af pv met je slaghand. als je dit kan dan komt de rest vanzelf, en heb je op een gegeven moment de feel om ook van boven naar beneden aan te slaan.