PDA

View Full Version : essentiele effecten?



Spanky
23 oktober 2003, 18:27
hey

weet er iemand een goede site met een degelijke uitleg voor beginners ivm (essentiele) effecten?
ik ben vrij nieuw in deze wereld, en zou graag een duidelijk overzicht krijgen,
liefst nederlandstalig of engels

thx

Polytheme Pam
23 oktober 2003, 18:33
hey

weet er iemand een goede site met een degelijke uitleg voor beginners ivm (essentiele) effecten?
ik ben vrij nieuw in deze wereld, en zou graag een duidelijk overzicht krijgen,
liefst nederlandstalig of engels

thx

nou hier bijvoorbeeld!

als jij even uitlegt wat voor muziek je speelt (of wilt gaan spelen), wat voor gitaar je hebt etc, etc...dan komen de experts vanzelf in actie!

Verder zijn er plenty sites waar soundclips van verschillende effecten opstaan (voor als je echt helemaal nieuw bent) b.v.

www.bossus.com
www.digitech.com


suc6

Speeddemon
23 oktober 2003, 19:37
bijv stonerrock= fuzz, phaser

80's glamrock/metal=compressie, chorus, delay, reverb (geld ook voor fusion trouwens ;) )

60's/70's rock=treble boost, wah, fuzz (evt+ tapedelay en phaser)

rock n' roll/country=compressie, slap back echo (hele korte delay (150ms)

surf=lichte overdrive, VEEL reverb (evt. extra slap back echo)


chorus moet je horen, is niet makkelijk uit te leggen, klinkt alsof je gitaargeluid 'zwemt' en breder is. Niet overal even mooi bij, maar werkt meestal wel bij cleane geluiden en acoustische gitaren.

delay=naam zegt het, vertraging. Tijd van vertraging is in te stellen, en de verhouding van je directe sound en vertraagde sound. en aantal 'repeats'.

treble boost=versterkt de (mid)hoge frequenties om versterkers meer te laten vervormen. Luister naar Brian May (Queen) en Eric Clapton.

fuzz=hele 'smerige' vervorming. Beetje een dik zoemend/zagend geluid. "Spirit in the sky" en "Paranoid" zijn daar goeie voorbeelden van. (wel effe in pa's platenkast duiken! ;) )

compressie= vlakt de dynamiek (een beetje) uit.

belfrink
23 oktober 2003, 19:47
Een goede distortion is ook heel belangrijk, als je de scheur niet uit je versterker kunt halen moet je in ieder geval een pedaaltje kopen daarvoor. :-D

Spanky
23 oktober 2003, 20:39
bedankt voor de tips alvast, het meeste wist ik al wel, wat welk effect doet enzo...

ik weet dat dit wrsch al een paar keer ter sprake is gebracht,
maar aparte effectpedals of multi fx ??

ik weet dat je bvb voor de prijs van drie aparte boss pedaaltjes, 1 boss me-50 ofzo hebt.
En ik weet ook dat de kwaliteit vd aparte pedaaltjes beter/uitgebreider is.

Iemand die er veel van kent raadde mij aan toch niet voor zo'n multi te gaan omdat die binnen pakweg 2jaar bijna niets meer waard zijn door de constante evolutie in die zaken, en je hem dus ook voor weinig maar kan doorverkopen.
Terwijl een goed pedaal in zijn soort later gemakkelijker en met minder verlies door te verkopen valt, als ik iets anders wil...

Mening, tips, reacties?

Nicci
23 oktober 2003, 22:25
Om te beginnen bestaan er geen essentiele effecten.

Daarnaast is je apparatuur geen belegging (hoop ik). Je moet kopen wat voor jou handig is. Als je erg veel effecten gaat gebruiken is een multi zeker het overwegen waard.

LordRiffenstein
23 oktober 2003, 22:40
Als je effecten wil leren dan raad ik je aan om toch een 2de hands multi-fx-doos te kopen zoals een Digitech of Boss GT-3. Je hebt dan in 1 keer de meest gangbare effecten en je kan leren wat ze doen en waarvoor ze bruikbaar zijn. Als je dan weet welke effecten je echt wil kan je nog steeds 'upgraden' naar betere spullen.

Mitch
23 oktober 2003, 22:49
Iemand die er veel van kent raadde mij aan toch niet voor zo'n multi te gaan omdat die binnen pakweg 2jaar bijna niets meer waard zijn door de constante evolutie in die zaken, en je hem dus ook voor weinig maar kan doorverkopen.

Dus wat doe je: je koopt een tweedehands multi-fx, trekt er je lering weer uit en verkoopt 'm met een klein financieel verlies en een hoop ervaring rijker weer door :D

sash
23 oktober 2003, 22:55
Iemand die er veel van kent raadde mij aan toch niet voor zo'n multi te gaan omdat die binnen pakweg 2jaar bijna niets meer waard zijn door de constante evolutie in die zaken, en je hem dus ook voor weinig maar kan doorverkopen.
Terwijl een goed pedaal in zijn soort later gemakkelijker en met minder verlies door te verkopen valt, als ik iets anders wil...

Mening, tips, reacties?

Dat is leergeld wat je betaalt :)

En indeed, gewoon een 2e hands mutli fx kopen.

Speeddemon
23 oktober 2003, 23:41
Als je dan een veelzijdige multi wil (heb zelf in t verleden een Zoom 2020 (the horror, the HORROR!) gehad, een Zoom 3000S, Digitech RP5 en een Boss GT-3), zou ik nog eerder gaan voor bijv. een 2e hands Digitech RP14 of RP20 of RP21 (heb die laatste laatst een keer voor 199 gezien, terwijl die nieuw in '98 toch echt 1700 gulden was ofzo.

Ik vind de pre-amps in de Digitechs beter klinken dan die COSM zooi van de oudere Boss (GT-3 en GT-5). Bij Digitech heb je ook namelijk een parallel buizen en transistor-circuit, die je zelfs kan mengen.

Ben alleen niet helemaal bekend met alle routing-mogelijkheden binnen de Digitechs, ik weet dat de BossGT-3 daar uitzonderlijk goed in is. Je kunt elke willekeurige parameter van welk effect dan ook toewijzen aan het expressie of control-pedaal.

En op zich, je kunt een 2e hands GT-3 wel vinden voor 199 euries, da's toch weer 100 minder dan een nieuwe Boss ME-50, die VEEL minder uitgebreid is. (Ik vind alleen persoonlijk op een paar punten na het CONCEPT van de ME-50 veel beter. Geen modelling poespas, lekker klein en stevig, draaiknoppen, etc. Wat ik mis is meer parameters kunnen toewijzen aan expressie pedaal. en een groter display.)