PDA

View Full Version : essentiele effecten?



Spanky
23 oktober 2003, 18:27
hey

weet er iemand een goede site met een degelijke uitleg voor beginners ivm (essentiele) effecten?
ik ben vrij nieuw in deze wereld, en zou graag een duidelijk overzicht krijgen,
liefst nederlandstalig of engels

thx

Polytheme Pam
23 oktober 2003, 18:33
hey

weet er iemand een goede site met een degelijke uitleg voor beginners ivm (essentiele) effecten?
ik ben vrij nieuw in deze wereld, en zou graag een duidelijk overzicht krijgen,
liefst nederlandstalig of engels

thx

nou hier bijvoorbeeld!

als jij even uitlegt wat voor muziek je speelt (of wilt gaan spelen), wat voor gitaar je hebt etc, etc...dan komen de experts vanzelf in actie!

Verder zijn er plenty sites waar soundclips van verschillende effecten opstaan (voor als je echt helemaal nieuw bent) b.v.

www.bossus.com
www.digitech.com


suc6

Speeddemon
23 oktober 2003, 19:37
bijv stonerrock= fuzz, phaser

80's glamrock/metal=compressie, chorus, delay, reverb (geld ook voor fusion trouwens ;) )

60's/70's rock=treble boost, wah, fuzz (evt+ tapedelay en phaser)

rock n' roll/country=compressie, slap back echo (hele korte delay (150ms)

surf=lichte overdrive, VEEL reverb (evt. extra slap back echo)


chorus moet je horen, is niet makkelijk uit te leggen, klinkt alsof je gitaargeluid 'zwemt' en breder is. Niet overal even mooi bij, maar werkt meestal wel bij cleane geluiden en acoustische gitaren.

delay=naam zegt het, vertraging. Tijd van vertraging is in te stellen, en de verhouding van je directe sound en vertraagde sound. en aantal 'repeats'.

treble boost=versterkt de (mid)hoge frequenties om versterkers meer te laten vervormen. Luister naar Brian May (Queen) en Eric Clapton.

fuzz=hele 'smerige' vervorming. Beetje een dik zoemend/zagend geluid. "Spirit in the sky" en "Paranoid" zijn daar goeie voorbeelden van. (wel effe in pa's platenkast duiken! ;) )

compressie= vlakt de dynamiek (een beetje) uit.

belfrink