PDA

View Full Version : Vraagje over mijn rechterduim



TheLunatic
23 oktober 2003, 18:19
Jaja, ik heb een vraag over mijn rechterduim. Want, ik speel nu bijna een jaar basgitaar. Het gevoel begint aardig te komen en het gaat ook best lekker.

Ik speel met mijn vingers, dus niet met een plectrum. Vanaf het begin af aan heb ik me aangeleerd om mijn duim te plaatsen op de snaar die boven de snaar ligt welke ik op dat moment speel. Dus speel ik de D snaar, ligt mijn duim op de A. Speel ik de A, ligt mijn duim op de E. Speel ik de E, jawel, ligt mijn duim op 'n element.

Nu merk ik wel dat je op deze manier niet supersnel naar bovenliggende(*) snaren kunt. Naar onderliggende snaren gaat wel redelijk snel. Veel bassisten spelen dan ook met de duim 'constant' op 'n element, en de vuist(**) beweegt zich boven de snaren. Enkel, als ik dit zelf ook doe, heb ik een probleem met het dempen van de snaren. Stel ik speel een toon op de E en vervolgens op de A, dan blijft de E snaar gewoon doorklinken, wat dus niet goed is.

Mijn vraag is dan ook: Hoe demp je je snaren wanneer je je duim op het element houdt ?



*: Onderste snaar is voor mij de G, bovenste is de E.
**: Vuist zie ik als de hele hand minus de vingers, de palm dus zeg maar.

Indiana Joost
23 oktober 2003, 18:36
Stel ik speel een toon op de E en vervolgens op de A, dan blijft de E snaar gewoon doorklinken, wat dus niet goed is.


Als je met je vingers speelt komt de vinger waarmee je de A snaar aanslaat meteen daarna tegen de E snaar aan, waarmee je die dempt. Als dit niet gebeurt krom je je vingers misschien teveel, haak je achter de A snaar ofzo...?

MxPx_Jos
23 oktober 2003, 18:38
Hey,

Het lijkt erop dat je OF een vreemde stemming hebt OF een hele vreemde manier van spelen... Of een typfoutje natuurlijk. Want zoals je het zegt is het zo: Spelen van A-snaar leg je je duim op D en andersom. Dat lijkt me heel erg irritant spelen. Maargoed, zal wel een typfoutje zijn.

Zoals ik speel: Ik leg mijn duim altijd op de B snaar. Bij 4-snarig op de E-snaar. Als ik dan de E-snaar moet spelen til ik de duim ff op. Met mijn wijs- en middelvinger speel ik op de andere snaren. En dan hou je nog 2 vingers over. En die gebruik ik om de onderliggende snaren te dempen. Dus als ik bijvoorbeeld langere tijd op de G-snaar speel heb ik mijn Ringvinger op de A-snaar, mijn pinky op de E-snaar en de duim op de B-snaar. De D-snaar demp ik met mijn spelende vingers door die erop te laten "landen"

Deze manier is redelijk te doen, ff oefenen. Maar iedereen speelt weer anders, maar dit vind ik fijn. En bij 4-snarig is het nog makkelijker want dan houdt je nog een extra vinger over om te dempen. Ik weet niet of dit je helpt, maar het is te proberen.

TheLunatic
23 oktober 2003, 19:14
Hey,

Het lijkt erop dat je OF een vreemde stemming hebt OF een hele vreemde manier van spelen... Of een typfoutje natuurlijk. Want zoals je het zegt is het zo: Spelen van A-snaar leg je je duim op D en andersom. Dat lijkt me heel erg irritant spelen. Maargoed, zal wel een typfoutje zijn.


Ik heb 't ff aangepast - hoop dat het nu wel klopt. Was inderdaad een denkfoutje aan mijn zijde.



Stel ik speel een toon op de E en vervolgens op de A, dan blijft de E snaar gewoon doorklinken, wat dus niet goed is.


Als je met je vingers speelt komt de vinger waarmee je de A snaar aanslaat meteen daarna tegen de E snaar aan, waarmee je die dempt. Als dit niet gebeurt krom je je vingers misschien teveel, haak je achter de A snaar ofzo...?

Oke, daar kan ik me nog wel iets bij indenken, maar de andere kant op ... als ik van de A afkomen en ik ga de E spelen, dan blijft de A doorklinken. Waarmee demp je die dan ?

*TheLunatic gaat ff proberen.

Clunk
23 oktober 2003, 19:18
speel je de E of A snaar?
--> duim op element.

speel je D of G snaar?
--> duim tegen E snaar.

ik zet mn duim eigenlijk nooit tegen de a ofzo.

Vind ik irritant.
ik weet niet zeker of dit de 'juiste' manier is, maar ben er wel van overtuigd dat als je zo speelt genoeg 'bereik' heb om een punctuele sound te maken, en geen snelheid verliesd door het van snaren wisselen.

:o

Clunk
23 oktober 2003, 19:18
Hey,

Het lijkt erop dat je OF een vreemde stemming hebt OF een hele vreemde manier van spelen... Of een typfoutje natuurlijk. Want zoals je het zegt is het zo: Spelen van A-snaar leg je je duim op D en andersom. Dat lijkt me heel erg irritant spelen. Maargoed, zal wel een typfoutje zijn.


Ik heb 't ff aangepast - hoop dat het nu wel klopt. Was inderdaad een denkfoutje aan mijn zijde.



Stel ik speel een toon op de E en vervolgens op de A, dan blijft de E snaar gewoon doorklinken, wat dus niet goed is.



Als je met je vingers speelt komt de vinger waarmee je de A snaar aanslaat meteen daarna tegen de E snaar aan, waarmee je die dempt. Als dit niet gebeurt krom je je vingers misschien teveel, haak je achter de A snaar ofzo...?

Oke, daar kan ik me nog wel iets bij indenken, maar de andere kant op ... als ik van de A afkomen en ik ga de E spelen, dan blijft de A doorklinken. Waarmee demp je die dan ?

*TheLunatic gaat ff proberen.

met je linker hand?

AntY
23 oktober 2003, 22:46
ik was vandaag bij De Plug om een mooie rooie '74 rickenbacker uit te proberen. De kap zat er nog op. Dus: je kan je duim eigenlij alleen kwijt op de snaren.

Ik speel '80's metal, dus veel snel spel op de E snaar, meestal open. Dat wil dus absoluut niet lukken.

gelukkig waren ze zo aardig om de kap er even af te halen, toen ging t al wat beter maar echt ideaal is t niet. op me huidige bas kan ik me duim lekker op de humbucker zetten (ja, soms ook op de E of A snaar :) ), maar zon Ric single coil is toch niet echt lekker. Hij zit wat lager, en is wat smaller. Ik kon niet makkelijk kracht zetten. Bovendien kwam de achterkant van mn duim soms tegen die kap aan.

Ik kreeg er ook nie techt een lekker geluid uit. T was niet echt wat ik me had voorgesteld, en wat ik me herinnerde van die keer dat ik even op een nieuwe 4003 heb gespeeld. ERg jammer :( toch nog maar es naar Witte om een 4003 uit te proberen. Misschien nog eens naar de plug.

www.vanafvandaag.tk
24 oktober 2003, 09:38
Je kunt ook een Thumbrest op je gitaar schroeven en daar standaard je duim op laten rusten. Zelf heb op mijn (4 snarige) bassen altijd de duim op het element staan.

De Teng
24 oktober 2003, 09:40
Ik schijn nogal een wazige manier van aanslag te hebben op de bas... oftewel als een enigszins klassiek gitarist. Duim, middel- en wijsvinger gebruik ik continue. De duim meestal op de lagere snaren, afhankelijk van het loopje. De drie vingers zijn enorm makkelijke te verplaatsen t.o.v. elkaar op die manier. Het dempen doe ik door met de duim een toon aan te slaan en die direct te dempen met mijn handpalm. Met de vingers lukt me dat amper overigens.

buuck
8 januari 2004, 16:06
alles wat ik demp, doe ik met mijn linkerhand (voor de rechthandige bassisten dus. en anders is het natuurlijk de andere hand)

heb nooit een probleem ermee. zit je met een gigantische snelheid dan kun je het beter dempen met je handpalm, wat ik overigens zelf vrijwel nooit doe. :)