PDA

View Full Version : Krakende crybaby



Daron
23 oktober 2003, 17:32
Ik heb net een 2e hands crybaby gekocht.
Het probleem is dat hij een beetje kraakt ongeveer op de helft van van pedaal.
Weet iemand wat je hiertegen kan doen

en ik hoorde ook dat je je pot ergens kon veranderen. WAAR?

(ik weet het type niet maar er zit alleen in/output en adapter ingangen in)

riesj
23 oktober 2003, 17:40
Jammer dat die pot het niet meer zo heel lekker doet. Op onderstaande link even naar beneden scrollen en kijken bij "Cure for Pot Scratch, or Mod for Remote Wah (from Anderton)" of je dat de moeite waard vind. Ik heb zelf gelukkig nog niet hoeven testen of dit werkt (afkloppen).

http://www.geofex.com/Article_Folders/wahpedl/wahped.htm

Je kan ook nog wat verder naar beneden scrollen naar "Pot wear"
Zoals daar staat werkt WD-40 maar tijdelijk en zal je uiteindelijk een nieuwe pot moeten kopen.

Succes,

Daron
23 oktober 2003, 17:44
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zo heel technisch ben :D

Is er geen nederlandse site ofzo en hoe weet je meteen dat het me pot is (waar zit die pot in mn crybaby?)

phx
23 oktober 2003, 17:53
hey,

you bought a cat in a bag.... potmeter is zo'n beetje de wah..


PHX

Daron
23 oktober 2003, 17:59
tja das niet best,

hoeveel kost het om zon ding te laten vervangen?

blimb
23 oktober 2003, 18:21
kan je niet ook de pot openmaken en de sleep contactjes zeg maar een beetje bijbuigen .. zodat het contact beter is

Daron
23 oktober 2003, 18:28
ok,
maar wtf is de pot nou , waar zit dat ding en hoe ziet ie eruit

blimb
23 oktober 2003, 18:44
de potmeter zit in de wah ... moet je ff de vier schroefjes waarmee je bodemplaatje van het pedaal vast zit (de pootjes) losschroeven en dan kom je bij de electronica .. de potmeter is dat ding waaraan gedraaid wordt door het "armpje" van het pedaal .. die moet je vervangen/ schoonmaken/ reparenen .. succes er mee :-D

Anavrin
23 oktober 2003, 20:23
is helemaal niet moeilijk hoor (laat je niet gek maken):
maak een tekeningetje van hoe alle draadjes nu zitten (incl condensator), maak de potmeter los, haal het tandwieltje eraf, neem de potmeter en het tandwieltje mee naar een electronicaboer, (neem die condensator ook maar mee, want die heb je waarschijnlijk gemold :razz: ), en vraag om die 3 dingetjes, als ie potmeters heeft met lange staafjes, waarbij je kan kiezen uit een metalen/ plastic staafje, kies dan de onlogische (oftewel degene met het plastic staafje), want daar kun je tenminste dat tandwieltje goed aan vast plakken (plastic-plastic hecht beter dan plastic-metaal). Zet het hele zootje weer in elkaar en jij kunt weer spelen. Tenminste zo heb ik m'n eigen Dunlop Jimi Hendrix JH1 weer gerepareerd, en ik neem aan dat zo'n crybaby in principe hetzelfde is.

geschatte kosten:
potmeter €1,50
condensator €0,20


oh ja, als je er niet uitkomt, dan kun je de fabriek wel mailen om te vragen naar een soldeerschema (ik kreeg er 3 toegemaild ('60's, '70's en later of zo), omdat ik de waarde op de condensator niet kon lezen.)

succes ermee
oh ja, dit is een potmeter (of potentiometer), alleen die in je wah heeft een langer staafje:
http://www.warmoth.com/Guitar/Hardware/images/longPot.jpg

Daron
23 oktober 2003, 22:40
Kijk, een mooi praktisch antwoord,

Bedankt, het zal wel lukken. :D