PDA

View Full Version : Solo "opleuken"?



Bins
22 oktober 2003, 19:43
Hey effects-dudes...

Stel nou dat ik mijn solo's een beetje wil boosten, maar dan niet qua volume, maar met een effect. Ik boost nu het volume van mn solos met de fx loop van met amp. Dus ik zou net zo goed een fx eraan kunnen hangen, want ik druk toch op die knop, als je begrijpt wat ik bedoel.
Nou heb ik de ballen verstand van effecten, dus mogen jullie me mooi ff helpen ;)

Ik wil dat mijn solos iets vetter worden, en misschien ook de sustain kunstmatig iets verlengen. Het mag wel een beetje spacey zijn, maar wel subtiel. Reverb hoeft niet, dat zit al onboard.
Tremolo, flanger, chorus, delay.. wat kan ik ermee? (bijna sinterklaas heh)

Thx.

Negative K3 fan
22 oktober 2003, 19:48
beetje (slapback) delay ofzo is altijd koel in van die distortion solos (ie vai), maar bv voor rauwe blues solo's werkt het wat minder...

verder is een compressor ook een gaaf solo effect, wordt je geluid smoother van meer sustain enzo, er staat nu een keeley compressor op gitaarmarkt geloof ik.

Bins
22 oktober 2003, 20:00
Ja, kijk smoother en meer sustain, dat lijkt me wel wat. Alleen denk minder keeley/teese/whatever en meer boss/ibanez etc :)

Wat doet een compressor precies?

Negative K3 fan
22 oktober 2003, 20:14
compressor egaliseert het volume, maakt zachtere dingen harder, en hardere dingen zachter waardoor het ongeveer 1 niveau wordt. Je kunt op compressors instellen hoe hard het gaat, hoe erg hij alles compress, de attack (hoe snel hij 'reageert' ahw) en ook wat andere dingen. En keeley teese enzo is echt meer waard voor je geld, maar zoveel verstand van specifieke types compressors heb ik neit, dan moet je bij ded echte deeskundigen wezen.

skabouter
22 oktober 2003, 22:19
wat ik doe is wat reverb (mondjes maat), korte delay, sustainende compressor, en wat boosten. vaak ook wah, maar das niet bij alle solo`s.

maar ik vind met die effecten een solo heel smooth, en glad. als dat de bedoeling is.

moretel
22 oktober 2003, 23:56
Een delay op 300 - 400 ms geeft ook altijd een lekker effect.

Speeddemon
23 oktober 2003, 00:28
precies, Delay op +/- 360ms werkt bijna ALTIJD!

Alleen een compressor moet je NIET in je fx-loop zetten. Dan doet ie z'n werk niet naar behoren, en heb je HEEL VEEL ruis erbij.

Compressor moet tussen gitaar en versterker. Heb zelf een Boss CS-2 (de ouwe, dus niet die CS-3 crap)... the next best thing als je (nog) geen Keeley kan/wil betalen. en MXR Dynacomp schijnt ook wel o.k. te zijn.

Bins
23 oktober 2003, 00:36
Ai, das lastig dan. The point is dat ie juist wel in de loop zit, want ik wil geen extra crap op het podium hebben.

Een delay lijkt me zowizo wel cool, gewoon om mee te "spelen" niet eens voor solo's ofzo :)

Hoeveel doet een beetje en delay op marktplaats?

Speeddemon
23 oktober 2003, 01:54
in dat geval, doe wat ik doe in m'n metalband: 3 pedalen in fx-loop:
Boss GE-7 EQ (voor solo-boost bijv.)
Boss CE-2 Chorus (voor clean, of 80's metal distortion)
Ibanez DE7 Delay/Echo (om lead-sound aan te dikken, of clean wat sferischer te maken)


GE-7 staat nu op marktplaats voor 50 euro met doos (niet de mijne! duh! ;) )

skabouter
23 oktober 2003, 08:55
delaytje heb je ook voor 50 euro ofzo

phx
23 oktober 2003, 11:33
moet je eens een phaser achter je distortion zetten met rate op 9 uur en depth op 4 uur.... moet je dan het publiek eens zien!!! en bovendien boost hij je volume ook meteen een paar db!

Delay is natuurlijk ook een must voor een alround sologitarist, ik gebruik zelf de dd-3 van boss.. tot 800 mampere en retestrak (voor zo'n 80 eurie 2ehands).



greez The Noize/PHX
www.phx.freeurl.com

moretel
23 oktober 2003, 17:06
Met een phaser krijg je van die geluiden die je soms maar 1 keer speelt, afhankelijk van begeleiding krijg je dan weleens van die hemelse stukjes die helaas niet makkelijk te reproduceren zijn.

Negative K3 fan
23 oktober 2003, 17:53
Ai, das lastig dan. The point is dat ie juist wel in de loop zit, want ik wil geen extra crap op het podium hebben.

Een delay lijkt me zowizo wel cool, gewoon om mee te "spelen" niet eens voor solo's ofzo :)

Hoeveel doet een beetje en delay op marktplaats?

als je geen extra crap op het podium wil en je gebruikt een delay in de loop, laat je die dan altijd aanstaan ofzo?

Bins
23 oktober 2003, 19:06
Ja, met een adapter eraan. die knop om mn fx loop te schakelen zit al op mn footswitch. Ik wil juist van al die losse pedaaltjes en crap voor mn voeten af. (Alleen tu-2 + fs ligt er nu)

birt
5 januari 2004, 22:37
een crybaby 8-)

buuck
6 januari 2004, 20:15
een equalizerpedaal kan ook al veel doen. kun je ook mee boosten als je wilt.

Rw
3 december 2004, 20:11
koop een Boss cs-3 geweldige dingen!

matto
3 december 2004, 20:14
delay 330 mSec altijd goed! :P