PDA

View Full Version : Inspiratie binnen de band: van wie?



Easy Rider
22 oktober 2003, 15:16
Jammen met de band is zo vet omdat je elkaar inspireert tijdens het spelen, toch?
Nou zat ik te denken: uit welk lid haal je nou de meeste inspiratie?
Of: welk instrument 'duwt' je het meest tot nieuwe hoogten? (of laagten, blijft bas natuurlijk)
Ikzelf raak altijd geinspireerd door de drummer. Een goeie drummer geeft me echt die drive, misschien ken je die wel, die je dingen laat doen waarvan je als je een opname van een jamsessie terugluistert denkt: hoe deed ik dat in godsnaam?
Ok, de gitarist geeft vaak de aanzet, het schema zeg maar (als ik het niet zelf doe), maar het echte spelen met de timing, het gevoel, de 'funkiness', komt toch echt van de drummer vandaan.
Hoe zit dat bij jullie?

EZ

PS aan Gerben van Nazareth: de drummer in jullie band is echt heel strak! 'Ali Baba' vanaf 2:44 ongeveer... geweeeeldig!

Gerben van Nazareth
22 oktober 2003, 15:21
Dank je!

Over dit topic: eigenlijk moet je inspiratie krijgen van iedereen in je band. Zo niet dan zijn er 2 mogelijkheden.

a) er zijn bandleden die niet interessant genoeg zijn
b) er zijn bandleden waar jij niet naar luistert.

Aan beide valt wat te doen.

Lize
22 oktober 2003, 15:28
Tja, eigenlijk valt er niet veel aan toe te voegen, de drummer inspireert het meest qua ritme/timing, de gitarist qua noten/harmonie (en soms ook timing, als we unisono loopjes verzinnen ofzo), het lijkt me dat dat haast voor elke bassist wel zal gelden. De zanger vind ik trouwens ook vaak heel inspirerend, dan meestal voor de dynamiek en de sfeer.

Maar het allermeest kicken (vreselijk modewoord, maar er is er geen wat het beter omschrijft) is het als de band als echt 1 ding functioneert, dat je merkt dat je met z'n allen een bepaalde richting opgaat en het is niet duidelijk wie er aangeeft en wie er oppikt, zeg maar. Meestal gebeurt dat bij ons in termen van dynamiek en opbouw, heel klein beginnen en langzaam opbouwen naar 'enorm'.

Easy Rider
22 oktober 2003, 15:39
Klopt, klopt, zeker waar! Oninterresante leden moeten daar gewoon iets aan doen of toch helaas het veld ruimen.
Verder is het helaas niet zo dat in iedere band iedereen overal even goed in is. Sommigen moeten geleid worden, andere kunnen alleen maar leiden, beiden zijn onvolledig (naar mijn mening)
Ikzelf was zo'n laatste, luisterde altijd veel te weinig naar de gitarist, wel naar de toon die hij zette, maar niet naar zijn ideeen over de structuur. Maar daar heb ik verandering in gebracht! Het resultaat: meer variatie, meer samenhang, gewoon alles beter.
Dat vind ik ook wel een van mijn grootste vooruitgangen. Was ook mijn laatste overigens...
Maar ik zei overigens niet dat ik andere leden negeer, maar als ik eerlijk ben tegenover mezelf vind ik bij mezelf dat een (goeie) drummer toch net een wat gevoeliger snaar raakt dan een (goeie) gitarist/toetsenist/organist/saxofonist/etc. Ritme trekt me ook meer dan melodie. Ik drum ook graag, moet ik zeggen.

EZ

basswasp
22 oktober 2003, 17:06
Al meteen na het lezen van de openingspost had ik al bedacht dat de drummer mij het meest inspireerd. Proberen mee te spelen met de bassdrum, het rimte van de hi-hat/snare volgen of gewoon in dezelfde groove spelen is het mooist. Dit bepaald toch meestal de feel van de muziek.

Bij mijn band is het meestal zo dat gitaar soleert over de basis die al gevormd is of een al bestaand akkoordenschema volgt. Zang en keyboard staan van te voren al vast en dus weet je wat er gaat komen. Dit vind ik dan het minder interessante deel.

Uitzondering is wanneer de gitaar ineens een volledig ander ritme gaat spelen, zoals bijvoorbeeld ska-upbeats over een standaardrock nummer. Dit is dan wel een té duidelijk idee over waar de jam naartoe moet, maar soms werkt het wel. Het mooiste is natuurlijk wanneer een jam ergens naar toe 'glijdt' zonder dat iemand van te voren al weet waar naartoe.

Lize's 1-geheel-band-utopie lijkt me ook zeer mooi om een keer mee te maken :)

Easy Rider, complimenten voor het goede en leuke topic :)

Clunk
22 oktober 2003, 17:54
jammen.. tja, dat is gewoon geweldig eigenlijk...
meestal toch wel de drummer, maar heel vaak ook dat job ineens met een gruwelijk iets komt.

owja, job is gitarist.

meestal komt er een gewoon met een deuntje na een nummer, dus dat we zegmaar door spelen,
dan gaat de rest vanzelf, ik bedoel je pikt zo op waarin hij ook speelt, want het is het eind van het vorige liedje zegmaar,
en dan begint het :) en laat je je gewoon mevoeren,
en soms is het wat;;; mwoah, maar soms krijg je egt zon gevoel van, wow :) das koel, moeten we vaker doen.. en dan weet je eigenlijk ook neit hoelang je doorgaat enzo..
maar ok

op de dvd van de red hot chili peppers,(off the map) na search and destroy heb je ook nog een gruwelijke jam...
daar lijkt het net of ze gewoon dr op geoefend hebben, als je het over "een geheel' hebt :D

Hempo
22 oktober 2003, 18:53
Dank je!

Over dit topic: eigenlijk moet je inspiratie krijgen van iedereen in je band. Zo niet dan zijn er 2 mogelijkheden.

a) er zijn bandleden die niet interessant genoeg zijn
b) er zijn bandleden waar jij niet naar luistert.

Aan beide valt wat te doen.

Gelukkig heb ik in mijn hudige band zowel punt A als punt B in orde, tenminste wat ik dan vind Daar ben ik wel blij mee, want mn vorige band was iets minder qua inspiratie. Zoals een toetseniste wat alleen akkoorden zonder zwarte toetsen kan (beetje overdreven hoooooorrr basswasp :D)

OJa en qua inspiratie moet ik toch denken aan de andere gitarist en de bassist. Aangezien die wat voor mij 'nieuwe' muziekstylen hebben laten zien/horen/voelen.

basswasp
22 oktober 2003, 19:07
Zoals een toetseniste wat alleen akkoorden zonder zwarte toetsen kan (beetje overdreven hoooooorrr basswasp :D)
Ze kon ook een D majeur spelen hoor :evil:

Die andere gitarist waarvan ik de naam even niet wil horen, vond ik veel fantasielozer...

De Teng
22 oktober 2003, 20:03
Ik ben er ook erg blij mee, dat we in onze band overal inspiratie vandaan halen. Dan weer van het geheel, dan weer van een losse toon in een toevallig gespeeld stukje. Zo van...'hee... .speel dat nog eens?' En dan een half uur op basis van dat stuk jammen, waar dan ook nog een bijzonder cool nummer uitkomt.

It's all about magic... and we have it

Easy Rider
23 oktober 2003, 11:54
@Basswasp: tnx voor het compliment! En ik begrijp volkomen wat je bedoelt... de gitarist gewoon laten gaan, en gewoon dik grooven met de drummer, lekkerrr! En uiteraard lekker funken met de tel.
Zo geef je de gitarist ook goed de ruimte om zijn ding te doen.

Dat waar Lize het over heeft is gewoon ook echt de shit, dat gewoon alles klopt en iedereen gewoon een kosmisch geheel vormt... far out! Dan heb je af en toe overgangen, het lijkt wel nauwkeurig uitgeschreven, maar dat was het niet! Super gewoon.
En doorjammen na nummers is ook echt lekker. Dat deden we op de middelbare school altijd! Lachen, want dat verneukt hun hele schema. Maar, ze vonden het goed genoeg om niet de stekker eruit te trekken, wat best een compliment was want daar waren ze heel makkelijk in.

@De Teng: Oooooh, daar gaat zo veel tijd in zitten, dat soort dingen! :) Net zo'n toevallig gepingeld/geroffeld loopje/break... en voor je het weet ben je een half uur verder. Prachtig!!
Die magic... daar gaat het wat mij betreft om!

Improvisationele muziek is het gewoon helemaal. De Jam, dat is het gewoon.

EZ

bassopotmus
23 oktober 2003, 15:41
Goh, ik had ooit zo'n jam moment dat gewoon ook TE was, gitarist en ik kwamen opeens of hetzelfde uit en ik slapte iets in E en hij funkte ala Frusciante er keihard overheen. Das dus echt zo'n geheel.
Maar meestal groove ik op de hihats en bassdrum, of de drummer eigenlijk. Ik heb veel gitaristen gezien die heel goed konden covefren, dat kregen ze ook allemaal geleerd hoe ze lickjes van slash en lenny kravits moesten spelen, maar dan ga je ermee spelen en komt er 0,0 uit kwa creativiteit, vind ik altijd zo jammer.

Mischien is dit weer een ander topic, maar hebben jullie ook van die gitaristen die wel kunnen spelen(technisch), maar niet weten wat ze doen?

Bv. Speel je nu in E mineur? Ja ik speel in E en het blijkt gewoon dat hij majeur en mineur en alles door mekaar gooit.

Clunk
23 oktober 2003, 19:22
helaas ken ik er een :(
die heet hugo. ( 2e gitarist )
ik bedoel, hij ken funkin snel spelen, en is mwoah, solo's enzo dat wel.
maar als je hem de opdracht geeft iets met een paar accoordjes te doen komt er weinig uit. harmonisch dan.

en dat is zeer frustrerend.
misschien moet ie ook maar uit de band. :D

www.vanafvandaag.tk
2 februari 2004, 09:23
In onze band komt de inspiratie vaak tijdens de koffie pauze :-) Dan is de rest van de band naar de bar en knallen de drummer en ik even wat "oefeningen" erin. Soms ontstaat zo een muzikaal thema, de zanger trekt een van mijn teksten uit zijn koffer, zoekt wat leuke akkoorden en er is weer een nummer ontstaan.

AllodoX
2 februari 2004, 09:45
Ik ben absoluut geen voorstander van " jammen ". Ik hou meer van gestructureerd en gefocussed repeteren. Inspiratie voor nummers vallen bij mij op allerlij tijden uit de lucht.. soms krijg je ineens een basslijntje in je kop tijdens het douchen, scheiten, eten, gamen, op je werk of in de file.. 't kan altijd en over m'n kop binnen schieten.

De vraag is alleen : wat doe je ermee ? Als ik in de file zit en een basslijntje in me kop krijg, dan ruk ik me telefoon tevoorschijn en zing ik het basslijntje in ( m'n telefoon kan ook opnemen ). En als ik dan thuis kom maak ik er een MIDI file'tje van. Die laat ik vervolgens een paar dagen liggen en beluister hem dan nog eens om te kijken of ik het nog steeds iets vind. Sommigen eindigen in de prullenbak en sommigen gaan naar D:\band\concept\ :)