PDA

View Full Version : Radio-ontvangst op buizenversterker



Fritsie1
22 oktober 2003, 15:45
Ik speel op een Music Man buizen versterker die, sinds ik op mijn huidige adres woon, een radiosignaal ontvangt. Twee transistorversterkers die ik op dezelfde plaats gebruik, doen dit niet.

De geluiden zijn zo duidelijk te horen dat de lol van het spelen op de Music Man me steeds na luttele minuten vergaat. Aangezien hij echter wel het beste klinkt, wil ik hier graag een oplossing voor vinden.

Weet iemand hier raad mee?

Stage73
23 oktober 2003, 10:20
ik had 't zelfde probleem met m'n (ex) Roland JC85, die ontving TV signalen van de Berlijnse 'Fernsehturm'...erg irritant. Het hielp een beetje de amp in een andere positie te draaien, en ik had ook nog een staalplaat muziekstander bovenstuk liggen. Die heb ik met het metaal van de kast verbonden en over de achterzijde gelegd. Dat hielp ook een beetje. Ik heb bijna een terroristische actie gepland (zie de krantenkop al 'holländische student zerstört Berlins funkturm für altes elektrisches klavier#), maar ben toen maar verhuisd. Dat is de beste oplossing :-)

Fritsie1
23 oktober 2003, 10:54
Beste stage 73,
Alhoewel ik niet weet of ik er uiteidelijk echt blij mee moet zijn, toch bedankt voor je reactie! Ik ga je tips in ieder geval uitproberen, behalve de laatste dan want verhuizen is voor mij geen optie.

Met het verbinden van het metaal aan het metaal van je versterker, creëer je volgens mij aarde. Misschien werkt het wel wanneer ik een verbinding tussen de cv radiator en de versterker maak.

Groeten!

Toni
23 oktober 2003, 11:03
Mijn ervaring is dat die signalen meestal opgepikt worden door het draadje dat van de input jacks naar de eerste buis gaat. Indien je daar een afgeschermd draadje voor neemt of de bestaande draad afschermt met wat folie die je dan weer aardt bij de input jack moet het probleem volgens mij voorbij zijn. Maar er zijn hier mensen die hier veel meer vanaf weten..

succes

hadv
24 oktober 2003, 01:16
de opmerking van toni snijdt zeker hout
ik heb bij verschillende versterkers in de oefenruimte gemerkt dat ze in verschillende mate hiervoor gevoelig zijn
de afscherming van de input is vaak een probleem. ik heb geleerd alle signaaldraden die net binnenkomen af te schermen. versterkerfabrikanten denken nog wel eens daar geld op te kunnen besparen, en dan ook op de afscherming van het geheel

dus, advies, openmaken (of laten doen) & als dit zo is vervangen door geaard draad met de afscherming naar de aarde/het chassis (let op, soms is de aarde van de plug niet verbonden met het chassis)

Fritsie1
24 oktober 2003, 10:20
Bedankt voor je reactie!
Je bericht bevestigd mijn vermoeden dat het een probleem is dat met het fenomeen aarde te maken heeft. Vraagje:"Zou het helpen wanneer ik de versterker middels een ijzerdraad met een cv radiator verbind?"

Groeten!

PeeVee
11 januari 2004, 11:53
Ik speel op een Music Man buizen versterker die, sinds ik op mijn huidige adres woon, een radiosignaal ontvangt.
Er treed "detectie" op in je versterker (van AM modulatie), kan veel oorzaken hebben. Randaarde (must bij buizenamps!) en afgeschermde kabeltjes kunnen het effect wat onderdrukken, maar dat zal de oorzaak niet wegnemen. Tip: breng 'm naar een tech! Zeg er wel even bij dat het een hybride amp is: solid state voortrap en alleen de eindtrap (fasedraaier en eindbuizen) werkt met buizen.

Stratman70
11 januari 2004, 15:47
Het zal best wat dom overkomen, na jullie kundige reakties, want eerlijk gezegd heb ik er echt geen verstand van, maar het overkwam mij ook eens met mijn Engl buizenversterker. Toen ik hierover in de winkel begon te klagen, zeiden ze dat het lag aan mijn gitaarsnoer, die aan het verslijten was en dat ik een ander snoer moest proberen. Ik een nieuw snoer gekocht en warempel.... de "rundfunk" was inderdaad weg!

PeeVee
15 januari 2004, 16:27
Zoals ik al zei: met goeie / afgeschermde kabels kun je de symptomen prima ondrukken.