PDA

View Full Version : wanneer is het zonde om originele onderdelen te vervangen ..



blimb
22 oktober 2003, 11:12
zoals de topic titel .. vanaf wanneer is het zonde .. met het oog op vekoop waarde elementen en electronica e.d. te vervangen?
Stel je hebt een volledig originele 1980 LP (waar alles nog perfect aan is) is het dan "zonde"om de elementen en electronica te vervangen?

MarshallSG
22 oktober 2003, 11:39
Je kan natuurlijk de oude onderdelen gewoon bewaren en als je hem wilt verkopen in oude staat, alles weer gewoon terug zetten.

Baco
22 oktober 2003, 11:45
Zonde zou zijn om zo'n instrument aan de kant te laten liggen omdat de sound je niet volledig ligt! Ikzelf heb ook al een Zakk Wylde pickup set besteld om in mijn Les Paul te installeren (nu nog binnenkomen :evil: ). Als ik die ooit weer wil verkopen (wat ik ten zeerste betwijfel), dan zet ik er gewoon de standaard pickups terug in.

skabouter
22 oktober 2003, 12:41
dingen die echt zonde zijn, zijn extra electronica (lees gaten in het bovenblad) en dingen als inlays enzo. daar daalt de waarde van.

ik heb een inlay in mijn ibanez S2120xav. de inlay is erg mooi, maar toch denk ik dat de gitaar er minder waard door is geworden. maarja, maakt niet uit, ik verkoop dacht prachtig toch niet :D en voor mij is hij nu meer waard

blimb
22 oktober 2003, 12:42
het is niet zozeer dat je het aan de kant laa liggen ... maar meer omddat je wel eens wil experimenteren met andere geluiden en mogelijkheden ... En uiteraard is het niet mijn bedoeling het instrument te verkopen . maar ik kan niet in de toekomst kijken...

Javaca
22 oktober 2003, 12:50
Het is zonde als je een originele '56 strat hebt liggen die in nieuwstaat is.

Harry
22 oktober 2003, 14:00
zoals gezegd kun je de oude spullen bewaren en later weer terug zetten, maar als je ervoor moet gaan breken is dat wel zonde, want dat is onherstelbaar. En het hangt van de gitaar af, met een oude Gibson of Fender doe je dat niet, maar gitaren waar er nu genoeg van gemaakt worden (squier, ibanez of een gewone strat) maakt het niet veel uit om dat de waarde daarvan toch niet stijgt.

guvnor
22 oktober 2003, 14:22
Ik denk dat je je vooral moet afvragen waarom je de gitaar hebt. Is het een investering voor jou? Dan moet je het niet doen.
Heb je hem om erop te spelen? Verbeter hem dan naar hartelust... Maak ervan wat jij wilt zodat je er lekkerder op speelt of er beter geluid uit krijgt.

Bij twijfel: alleen dingen doen die terug te draaien zijn...

Negative K3 fan
22 oktober 2003, 15:12
ik meen dat begin jaren tachtig een 'slechte' gibson periode was, dus erg veel zul je waarschijnlijk niet missen. Verder koop ik zelf altijd giaren om ze te bespelen etc en niet om ze later weer verder te verkopen (amps en pedalen misschien eventueel wel, maar gitaren niet).

The Mule
22 oktober 2003, 20:32
Ligt natuurlijk aan het instrument waar het om gaat, maar houthakken is altijd (een) zonde. Alles wat onomkeerbaar is, moet op zijn minst zeer goed overwogen worden. Electronica, daar heb ik zelf niet z'n moeite mee (maar pas op: niet weggooien die ouwe PAF's :D ) want mijn uitgangspunt is dat het een muziekinstrument is dat moet kunnen functioneren. Als je een instrument puur als belegging ziet, ligt dat vast een tikkie anders...

Kijk, mijn 'nieuwe' 1977 P-bas is absoluut, volledig, helemaal en totaal origineel. Ik ga daar dus echt niets aan veranderen, maar gelukkig is dat ook niet nodig. Speelt, klinkt en 'lookt' fantastisch. Maar als het enige element een tragisch dood zou sterven, dan zou ik geen moment aarzelen om er een nieuwe in te laten zetten.