PDA

View Full Version : hee.. nieuwe mesa cabs...



Nocki
22 oktober 2003, 09:42
http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/RoadKingCabs/RoadKingCabs.htm

ben beniuewd... zal wel 2 jaar duren voor ze te koop zijn....

Nocki

Punkrockerke
22 oktober 2003, 11:56
Zal ook nog 2 jaar moeten sparen...

maestro_nl
22 oktober 2003, 12:11
Ik heb zelf 3/4 tuned back gemaakt.
Klinkt als een klok. Echt meer punch en meer 'voor in de speaker'.

LordRiffenstein
22 oktober 2003, 12:18
meer 'voor in de speaker'.

Verklaar dit even!!!

Heb me ook al afgevraagd wat het klank verschil is tussen closed back en half-open. De RK-cabs vind ik niks, zien er niet uit maar een halfback zie ik wel zitten.

Thijssie
22 oktober 2003, 13:18
Heb me ook al afgevraagd wat het klank verschil is tussen closed back en half-open. De RK-cabs vind ik niks, zien er niet uit maar een halfback zie ik wel zitten.


Open klinkt "opener" maar je moet wel een muur of zo achter je cab hebben anders "waait het weg". Gesloten geeft meer diep strak laag en meer "punch".

Ik heb een paar maanden terug mijn 4x12 cab "verbouwd", er zitten nu 2 compartimenten in, de 2 onderste speakers zitten in een gesloten compartiment en de 2 bovenste zijn 2/3e open aan de achterkant. Het resultaat is naar mijn eigen bescheiden mening op zijn minst waanzinnig te noemen :D

maestro_nl
22 oktober 2003, 20:36
maestro_nl schreef: meer 'voor in de speaker'.
Daar bedoel ik mee dat je instrument meer naar voren komt.
Dichterbij. Beetje het 'deken over de speaker effect' wegnemen.

In theorie klinkt een closed back beter op laag volume en een open back op hoog volume.
In de praktijk klinkt mijn 3/4 zowel thuis als in band geweld beter.
Omdat ik stereo speel en 2x 1x12 heb kan ik duidelijk vergelijken door steeds 1 kast een andere ' back' op te schroeven.
Maar vertel het maar niet verder :-D

Thijssie
22 oktober 2003, 23:41
In theorie klinkt een closed back beter op laag volume en een open back op hoog volume.


Kun je dat es uitleggen/onderbouwen, want ik hoor dat dus niet, tenminste ik vind het een niet beter dan het ander mbt het volume....

Nocki
23 oktober 2003, 08:39
ik heb 2 half open back speakertjes.. zal ik de dicht maken of niet???

NOcki

maestro_nl
23 oktober 2003, 20:49
Op laag volume mis je de 'ballen' van een speaker die voluit gaat.
Door de kast closed te maken krijg je meer druk in de kast van de aanwezig speaker. Resultaat is meer laag, of eigenlijk dikker laag.

Op hoog volume begint het laag van een closed kast irritant te 'boomen'.
Door de back open te maken krijg je minder laag en ronder hoog.
Naar mijn smaak mis je dan toch de druk van een closed kast.

De 3/4 is naar mijn smaak ' best of both worlds' zonder consessies te doen aan beide varianten.

Maar probeer het zelf uit zou ik zeggen.
Op naar de bouwmarkt voor een berkenplaat van 20 eury...

Thijssie
23 oktober 2003, 21:19
Op laag volume mis je de 'ballen' van een speaker die voluit gaat.
Door de kast closed te maken krijg je meer druk in de kast van de aanwezig speaker. Resultaat is meer laag, of eigenlijk dikker laag.

Op hoog volume begint het laag van een closed kast irritant te 'boomen'.
Door de back open te maken krijg je minder laag en ronder hoog.
Naar mijn smaak mis je dan toch de druk van een closed kast.

De 3/4 is naar mijn smaak ' best of both worlds' zonder consessies te doen aan beide varianten.

Maar probeer het zelf uit zou ik zeggen.
Op naar de bouwmarkt voor een berkenplaat van 20 eury...


Is je kast wel goed alssie begint te "boomen"?

Zonder gekheid, ik heb al heel wat kassies gebouwd maar ik ken dit fenomeen alleen als je kast niet genoeg stijfheid heeft. Aan de andere kant kan ik me er wel iets bij voorstellen dat de optimale stijfheid van een kast bij een hoog volume anders zou moeten zijn dan bij een laag volume....

En the best off both worlds is natuurlijk een open en een closed cabinet natuurlijk 8-)