PDA

View Full Version : PRS custom 24 + Gibson P-94?



Polytheme Pam
21 oktober 2003, 20:24
Eindelijk het is zover!

Na jarenlang gedub heb ik eindelijk besloten besloten om de HB's van mijn PRS te vervangen door een setje SC's. Mijn oog is gevallen op de Gibson P-94, een P-90 vermomd als Humbucker. Het grote voordeel boven de normale SC's is dat er niet in de gitaar "gezaagd" hoeft te worden (zoals met een soapbar) en ook cosmetisch ziet het er goed uit.

Kan iemand mij wat meer vertellen over de P-94? :)

trouwens,

De originele PRS HB's die het loodje gaan leggen zijn trouwens te koop: een HFS (hot, fat screams) en een Vintage Bass. :wink:

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 20:38
p90s single coils noemen vind ik soms wat verwarrend, meestal als je single coil zegt denken mensen aan van die iele fender dingen terwijl p90s juist lekker rauw en middig klinken...

maarja, ik heb zelf geen ervaring met die gibson p94, wel met seymour duncans custom p90 en dat is een koel ding, super geschikt voor clean maar voor medium gain classic rock achtige zooi onovertroffen.

Polytheme Pam
21 oktober 2003, 20:58
Op de PRS McCarty-soapbar zitten "specially designed by Seymour-Duncan" P-90's...die heb ik wel eens gehoord en als de P-94's min of meer hetzelfde klinken zit ik gebeiteld! 8-) ...echt een MONSTERSTRATsound!

die pups zijn alleen speciaal "gevoiced" (voor wat het waard is) door SD :roll:

sash
21 oktober 2003, 21:00
p90s single coils noemen vind ik soms wat verwarrend, meestal als je single coil zegt denken mensen aan van die iele fender dingen terwijl p90s juist lekker rauw en middig klinken...



Iele Fender dingen? God wat ben jij toch grappig... :roll:

alhambra
21 oktober 2003, 21:04
p90s single coils noemen vind ik soms wat verwarrend, meestal als je single coil zegt denken mensen aan van die iele fender dingen terwijl p90s juist lekker rauw en middig klinken...



Iele Fender dingen? God wat ben jij toch grappig... :roll:

Zegt lennard eindelijk is wat nuttigs doe je weer dit :-D

Polytheme Pam
21 oktober 2003, 21:10
p90s single coils noemen vind ik soms wat verwarrend, meestal als je single coil zegt denken mensen aan van die iele fender dingen terwijl p90s juist lekker rauw en middig klinken...



Iele Fender dingen? God wat ben jij toch grappig... :roll:

Zegt lennard eindelijk is wat nuttigs doe je weer dit :-D

nou, sc's klinken idd vaak iel...



maar niet die van Sash... :-D

Mitch
21 oktober 2003, 21:46
Oké, wie doe ik na ?

"P94's vraag je ? Geen idee, wel eens wat over gelezen op HC, heb zelf ervaring van hier tot mijn knieschijf maar wil voor mijn post-count best een berichtje plaatsen. Ik ben de beroerdste niet..."

:razz:

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 22:41
WAHAHWAH ALSOF JIJ NU OOK ZO RELEVANT ON TOPIC POST.

sash
21 oktober 2003, 23:02
WAHAHWAH ALSOF JIJ NU OOK ZO RELEVANT ON TOPIC POST.

En weer een post erbij :D

@mark: Ik heb ze 1 keer gehoord en dat is een flinke tijd geleden, maar wat ik me er van kan herinneren was dat ze niet dusdanig hot genoeg waren om een lekkere chunky sound te krijgen.

Het P90 karakter zit er wel duidelijk in, maar een echte P90 is het ook net niet. Bij een P90 gaat het namelijk om de breedte van de bobbin, zodat de spoel ook vrij breedt loopt (is ook erg plat). Bij een P94 is dat hetzelfde principe in humbuckerbehuizing. Daardoor krijgt ie niet dezelfde spoelbreedte van een P90.

Zo was het dus ook met die P90 style Fralins die ik had. Strat pickups met een P90 karakter. Tis dus net niet helemaal 'the real thing'

Polytheme Pam
22 oktober 2003, 08:49
hey sash,

ik heb mij eerlijk gezegd laten leiden door verschillende reviews her-en der op het net, het is een nogal veel voorkomende prs mod. De soapbars-optie viel sowieso af omdat er dan gehakt moet worden en ach.....ik heb geen moeite als het net niet helemaal "the real thing" is in tegenstelling tot toonsletjes zoals jij en Seymour P. :wink:

Mitch
22 oktober 2003, 11:14
.....ik heb geen moeite als het net niet helemaal "the real thing" is in tegenstelling tot toonsletjes zoals jij en Seymour P. :wink:

Hé ! Ik had geen kwaad woord gezegd over de P94 "being not the real thing", alleen maar NK3 van wat feedback voorzien :D
(Ik hou wel van goed spul, da's waar....)
Anyhow, sash' technische verhaal en ervaring kloppen wel. Om het iets algemener te maken: compromissen zijn nooit geweldig in één ding, maar kunnen op zich wel goed zijn.
Zo klinkt een Hot Rails niet precies als een humbucker, maar als aanvulling in de brugpositie naast twee sc's kan het prima klinken en de inzetbaarheid van je gitaar vergroten !
Zo zal dus een P94 niet hetzelfde klinken als een P90, maar daarom hoeft het niet slecht te klinken ! Het kan alleen je smaak niet zijn....
Het blijft tricky om nieuwe elementen te proberen, maar zolang je niets in je gitaar hoeft te slopen: go ahead ! :)

maestro_nl
22 oktober 2003, 12:06
Overweeg anders de DiMarzio Bluesbucker.
Heb ik ook in de neck van m'n PRS.
Neigt naar P90. Maar wel voor 75% stil.
En is humbuckersize.

michielv
22 oktober 2003, 14:32
p90s single coils noemen vind ik soms wat verwarrend, meestal als je single coil zegt denken mensen aan van die iele fender dingen terwijl p90s juist lekker rauw en middig klinken...



Tsja, een "single coil" is een element wat 1 spoel heeft (de letterlijk vertaling van "single coil"). Een P90 heeft inderdaad maar 1 spoel en is dus een "single coil".

Net als een Telecaster brug element een "single coil" is maar totaal niet vergelijkbaar met een strat element. Overigens zijn goede strat elementen helemaal niet iel :wink: .

Polytheme Pam
22 oktober 2003, 15:17
Overigens zijn goede strat elementen helemaal niet iel

nee, natuurlijk niet, alleen ziet zo'n dun dingetje er niet uit in die grote gaten :-?

Mitch
22 oktober 2003, 16:44
:D

marc_o
23 oktober 2003, 16:30
Nou Mark,
ik ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken in ieder geval.

Enne, lees mijn onderschrift nou eens!!!! :D

Mitch
23 oktober 2003, 21:29
Zoals de gemiddelde straatverkoper op vakantie zegt: "Special price for you, my friend !" 8)