PDA

View Full Version : Lead / Clean sound



Soulflyhigh
21 oktober 2003, 20:20
Ha die guitarboys

Ik wilde jullie even om jullie advies vragen. Ik wil mijn effecten nog wat gaan uitbreiden en dan vooral wat betreft de lead sound.

Ik heb nu een Boss MT 2 metalzone met een lekkere scoop sound voor m'n ritme werk. Op de halspickup klinkt ook wel lekker met solo's maar toch niet echt optimaal. Ik vroeg me af wat dus fijne pedalen hier voor zijn. (voor een warme lead sound, denk aan In Flames, etc.) Ik had het volgende in gedachten:

Mijn gehele effecten zooi

Clean: Boss Ch 1 chorus (ook voor gewoon clean)
Vox wah (duh)
Boss digital Delay 6
Boss NS 2 noisegate
& een milder distortion pedaaltje dan de MT 2

P.s. geen multi-effecten en rack gear graag

Alvast bedankt

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 20:46
http://www.visualsound.net/jhpage.html

het voordeel van dit pedaal is dat het eigelijk 2 pedalen zijn, aan de linkerkant een overdrive die je kunt instelling voor een beetje gain of gewoon als boost. Aan de rechterkant een distortion, die kun je instellen om zwaar te beuken met een scoop sound, maar je kunt ook de gain terug draaien voor een overdrive geluid, deze klinkt dan wat bassiger dan de overdrive van de linkerkant. Lekker veelzijdig en het klinkt nog goed ook.

De boss CH-1 heb ik zelf gehad, dat is een leuk pedaaltje alleen suckt wel toon als hij niet aanstaat en ik vond de klank te steriel en een beetje dun, ik zou deze alleen aanraden als je een goedkope stereo delay zoekt aangezien j e deze 2e hands nog wel eens kunt vinden. Als (goedkoop) alternatief hiervoor kun je kijken naar een danelectro chorus, die schijnen erg goed te zijn (voor de prijs dan), ik heb ze alleen nog niet zelf gespeeld.

NS-2, weet je zeker dat je die nodig hebt?

DD-6 is een leuk pedaal, veel features enzo, als je die niet a llemaal nodig hebt kun je ebter naar een 2e hands DD-3 ofzo gaan kijken dan ben je een stuk minder geld kwijt. Ook sachijnen d ie boss delays vrijs teriel te klinken.

Vox wah ben iik het wel mee eens, al heb ik neit zoveel verstand van wahs en heb ik hier over het forum wat gehoord over teese wahs, wizard ofzo? Sash weet daar wel meer van.

Soulflyhigh
21 oktober 2003, 20:52
Bedankt voor je feedback Neg.K3. Sash is meer de effectenman he? Kijken of ie nog reageert. Die Visual Sound ben ik niet zo in geintresseerd. Ik zoek trouwens gewoon een alternatief pedaaltje voor de leads wat iets milder klinkt en ik had veel gehoord over de tubescreamer en misschien een Rat maar daar ga ik dat andere topic nog ff over checken.

Thanks for the info en sash feel free om te reageren ;-)

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 21:11
mja, een rat of tubescreamer... tubescreamer is een overdrive, daar zul je dus niet heel veel scheur uitkrijgen tenzij je hem gebruikt icm een goede buizen amp. De rat is een koel pedaal dat lekker door de mix heen komt live, maar voor de prijs van een rat nieuw kun je ongeveer een jekyll&hyde 2e hands halen, dan heb je nog een od erbij HAHA.

Polytheme Pam
21 oktober 2003, 21:41
@K3:

sjongejonge wat een lap tekst, zeg toch gewoon gelijk dat je dat pleurisding wil verkopen!

@Soulflyhigh

die DD-6 is gewoon een goede delay, Stereo in- en uit en tons of mogelijkheden, vooral geweldig i.c.m. chorus in een stereo-setup..

voor de milde OD lijkt de Digitech Hot-Rod een goede kandidaat, erg flexibel ( een Proco-Rat via een DS-1 naar een Fuzz-Face) en ook nog amp-sim aan boord, kijk maar even op de site voor clips.

Mitch
21 oktober 2003, 21:56
Als je vlotjes van je rhtyhm naar leadsound wil switchen en je gebruikt voor rhythm je MT2 kun je beter naar een EQ kijken trouwens.
Voor een echt vette leadsound kun je ook naar buizenpedalen kijken. Op eBay amerika kom je nogal eens die leuke bakkies van meneer Butler tegen, de Tube Works overdrive.
H & K heeft mooie en Mesa ook. Ibanez Tube King worden ook nog wel eens aangeboden, hebben zéér goede eq en zijn daardoor van classic rock tot metal in te stellen. Serieus ding !

Wah die het met vervorming geweldig doet is de Wizard van Teese inderdaad. Zeker zo soepel als een Vox, maar een sterkere klank op higher gain. Maar zijn andere wahs zijn ook niet beroerd.
www.realmccoycustom.com

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 22:48
@K3:

sjongejonge wat een lap tekst, zeg toch gewoon gelijk dat je dat pleurisding wil verkopen!

UHM anders lees je even mn hele post voordat je begint te zeiken?

sash
21 oktober 2003, 23:26
Bedankt voor je feedback Neg.K3. Sash is meer de effectenman he? Kijken of ie nog reageert. Die Visual Sound ben ik niet zo in geintresseerd. Ik zoek trouwens gewoon een alternatief pedaaltje voor de leads wat iets milder klinkt en ik had veel gehoord over de tubescreamer en misschien een Rat maar daar ga ik dat andere topic nog ff over checken.

Thanks for the info en sash feel free om te reageren ;-)

Toch maar een poging wagen dan ;)

Je hebt al een Metalzone dus misschien is het een idee om hem te laten modificeren door Robert Keeley? zie www.robertkeeley.com . Ik heb em gemodificeerd gehoord en dat was een van de weinige distortions waarvan ik zeg: cool!

Een Rat is ook toch wel vrij heftig. Erg rauw en heavy, maar aan de andere kant: Fernando Noronha (een Stevie Ray Vaughan stijl bluesgitarist) gebruikt em als een tubescreamer achtige overdrive.

Maar aangezien je (neem ik aan) snel wil switchen tussen lead en rhythm ga ik mee met Seymour Paul's advies: een goeie EQ.
Boss maakt erg goeie EQ's en in combinatie met een Metalzone levert dit bizar goede combinatie's op.

Wat betreft wah's ga ik ook mee met Seymour Paul (geweldig is die gozer toch he :D ): get a Teese Wizard! Werkelijk DE wah voor heftige distortions. De smoothheid van clean Vox bij distortions. Just gotta try that one.
Ze zijn trouwens niet veel duurder dan nieuwe Vox wah's, dus zeker de moeite waard om eens te bekijken.

Maiden Michiel
22 oktober 2003, 08:37
Je moet inderdaad die metalzone niet bij je leadsound betrekken

Soulflyhigh
22 oktober 2003, 15:56
Ok ok ok thanks guys, jij ook sash :wink: Ik ga eens ff naar die modificatie kijken en naar die Teese Wizard (is die gewoon in nl te verkrijgen? ) en naar een EQ'tje. Mijn gitaarleraar had trouwens zo'n H&K buizenpedaal wat inderdaad niet verkeerd klonk zeg. Ik ben trouwens ff wat belangrijke infor vergeten mijn versterker. Ik speel over een H&K 100 watt (wat? hehe)Tour Reverb. Ik denk dat dit wel zo'n beetje de effectenvloot gaat worden. Ik denk dat ik dan wel alles met m'n toekomstige metalbandje kan wat ik wil. (qua geluid dan he? :-D )

Speeddemon
22 oktober 2003, 16:23
Heb je die CH-1 al?
Zo nee, koop dan voor ong het zelfde geld (45-55 euro) een 2e hands Boss CE-2 of CE-3 (die is stereo, maar klinkt dunner).
Ik heb zelf een CH-1 gehad, en die klonk een beetje hi-fi (in gitaartermen: schel! ;) ) en toen heb ik een 2e hands CE-2 gescoord en ze eens kunnen vergelijken. Die CE-2 is stukken warmer en karaktervoller, alleen enige 'nadeel' is dat ie een beetje een volume-boost heeft. Maar goed, mocht je een CE-2 in fatsoenlijke staat vinden voor minder dan 50-60 euro, gelijk KOPEN! Meerwaardes zijn doosje erbij, metal-screw version, uiterlijke staat, Japanse versie.
Alleen laat je niet gek maken door sommige Duisters op Ebay die gerust 219 euro durven te vragen voor een mint condition Japanner (niet eens Metalscrew of doosje/boekje!).

En de Boss GE-7 is inderdaad erg krachtig. D'r staat er nu 1 incl. doosje voor 50 euro op marktplaats. Heb er zelf ook 1, die ik gebruik voor ofwel lead-boosts, ofwel AM-radio geluid (dus alles op 0, behalve 800Hz, en 400Hz en 1,6kHz op de helft. )

Soulflyhigh
22 oktober 2003, 17:04
Ik heb die Ch-1 nog niet dus bedankt voor je tip. Eeehm ik heb net ff die mod voor de MT 2 gecheckt en die Wizard wah van Teese. Ik kan alleen nergens soundfiles horen. Ik heb trouwens ook een adres in nl gevonden als je geintresseerd bent in die Wizard wah (beschrijving klonkt goed trouwens).