PDA

View Full Version : prs santana se 1 upgraden



lampz
21 oktober 2003, 20:18
ik wil mn prs santana se 1 (http://www28.brinkster.com/trekhut/larsvanzanten/img/gitaar.jpg) upgraden... welke pick-ups raden jullie aan? zat te denken aan iets tussen de 150 en 250 euro...

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 20:22
hahaaaaa misschien dat jke ergens nog wat tweedehands squier en agile pickups kunt score, toevallig heb ik er hier nog wel wat liggen :)

nee even serieus, met dit kunnen we natuurlijk niets. WIJ WILLEN EERST WETEN:

-welke stijl je speelt en je ermee wilt spelen
-ervaring(en) met elementen
-wat voor hout je gitaar is
-wat voor karakter je zoekt in je elementen

lampz
21 oktober 2003, 20:26
- ik speel in mn band een mix tussen RHCP, Bob Marley en Rage Against The Machine, dus zo moet je ook denken :) het liefste zou ik ook willen dat ik de humbucker naar singlecoil kan schakelen
- mijn gitaar is van mahoniehout
- ik wil lekker kunnen scheuren, feedback krijgen (maar ik weet niet of dat aan je elementen ligt?) maar ook reggae rhytms en af en toe is een funky slagje eruit krijgen... lijkt mij onmogelijk maar ik ben een dummie op dit gebied :)

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 20:32
feedback heeft met veel dingen te maken maar elementen spelen ook een belangrijke rol...

verder zijn bijna alle aftermarket humbucerk wel naar SC te schakelen dus dat is op zich geen probleem.

Hmm... het is nog allemaal wel een beetje vaag, dus ik zou zeggen lees hier wat oude topics door die ook gaan over elementen, lees je in op de websites van www.gibson.com www.seymourduncan.com www.dimarzio.com die hebben alledrie goede beschrijvingen van elementen, zo krijg je al een beetje meer kennis over elementen en kun je zelf al een beetje zien welke van de beschreven elementen je wel wat lijkt aangezien je voor mijn gevoel nog iets te 'ruim' zit met je beschrijving. Als je dat gedaan hebt kun je zelf een rits elementen combinaties hier posten en eventuele vragen die je tijdens het info zoeken tegenkomt en dan kunnen wij je echt verder helpen.

Nicci
21 oktober 2003, 22:15
Ik heb een SD jazz en een SD custom in mijn Santana SE. Bevalt goed. Een '59 zal ook goed klinken denk ik.

Maar verwacht geen grote verbeteringen. Die pickups in de Santana zijn van heel behoorlijke kwaliteit. Als je oor voor detail hebt hoor je wel 'verbeteringen', maar je bent wel €200 - €250 armer.
Welke versterker gebruik je eigenlijk? Mocht dat nog niet 'je van het' zijn, zou ik daar eerder mijn € in stoppen.

Oh, de dingen die je er mee wilt zijn helemaal niet onmogelijk voor 1 gitaar. Als je een beetje je best doet dan kun je uit 1 gitaar van alles halen. Zeker als je de elementen ook SC kan schakelen.

Polytheme Pam
22 oktober 2003, 09:18
hey Lampz,

ik heb hier ook een draadje met min of meer hetzelfde onderwerp.

Ik ga de Vintage Bass en HFS van mijn custom 24 vervangen door (waarschijnlijk) Gibson P-94's: volgens velen de "missing link" tussen gewone singlecoils en HB's. Wat ik weet van P-90's (een min of meer gelijksoortig element) is dat je er vreselijk mee kan scheuren maar ook alle voordelen van gewone SC's hebt. Het is ook erg simpel, alleen maar een 3-standen schakelaar, dit in tegenstelling tot coilsplitting wat ik toch altijd een compromis blijf vinden.

De nieuwe elementen gaan er het eind van deze week in, ik zal mijn bevindingen wel hier ergens posten...

michielv
23 oktober 2003, 12:32
- ik speel in mn band een mix tussen RHCP, Bob Marley en Rage Against The Machine, dus zo moet je ook denken :) het liefste zou ik ook willen dat ik de humbucker naar singlecoil kan schakelen
- mijn gitaar is van mahoniehout
- ik wil lekker kunnen scheuren, feedback krijgen (maar ik weet niet of dat aan je elementen ligt?) maar ook reggae rhytms en af en toe is een funky slagje eruit krijgen... lijkt mij onmogelijk maar ik ben een dummie op dit gebied :)

Veel (oude, originele) Funk & Reggea/Ska werd gespeeld op semi accoustische gitaren (ES modellen, vaak met een mahonie balk in het midden): gitaren met humbuckers dus. Dit slag geluid krijg je door hals+midden element aan te zetten.

Daarnaast is de tip om (indien nodig) een goede versterker te kopen denk ik nogal zinvol: wat voor versterker heb je nu? Want je versterker bepaalt bijzonder veel van je geluid (laat ik het zo zeggen: een middelmatige gitaar op een goede versterker klinkt beter dan een goede gitaar op een middelmatige versterker).

Feedback: kwestie van je versterker op een krukje zetten en ervoor gaan staan als je wilt piepen. Evt een extra distortion pedaaltje ertussen zetten, klaar is klara.