PDA

View Full Version : Pentatonisch mineur



Rits
21 oktober 2003, 18:49
Ik zit nu al een paar weken te pielen op deze toonladder:
10 13
10 13
10 12
10 12
10 11 12
10 12 13

Ik heb geen idee hoe deze toonladder heet. Ik gok Pentatonisch mineur?
Ik zou graag een uitbreiding op deze toonladder willen hebben. Heeft iemand suggesties?

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 18:54
dat ios volgens mij geen complete toonladder omdat je wat hebt weggelaten, als je de 11 op de A snaar en 12 op de E snaar eruit haalt is hij pentatonisch mineur.

Rits
21 oktober 2003, 18:58
Is dat dan de HELE Pentatonische mineur toonladder? Dat lijkt me stug, want na een tijdje wordt soleren op deze toonladder een beetje eentoonlad... eentonig.

savecracker85
21 oktober 2003, 19:21
of zo, volgens mij is dit pentatonisch mineur :)
10 12
10 12
9 12
9 12
10 12
10 12

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 21:14
Is dat dan de HELE Pentatonische mineur toonladder? Dat lijkt me stug, want na een tijdje wordt soleren op deze toonladder een beetje eentoonlad... eentonig.

jep, helemaal en over dat tweede heb je ook wel een klein beetje gelijk, tis maar net wat je er van maakt he!

lord bean
22 oktober 2003, 09:05
Dit is de mineur pentatonische ladder (in C mits normaal gestemd)

10 13
10 13
10 12
10 12
10 12
10 13

Hij is inderdaad eenvoudig maar toch kun je er rete veel mee doen, Voeg maar wat slides, hammer ons, pull offs, bends toe en piel naar hartelust

Je kan ook 2 noten toevoegen. Dan heb je de pentatonische blues ladder

10 13
10 13
10 12 13
10 12
10 11 12
10 13

Die 10 is dus de grondtoon (de C) als je de hele ladder naar bijv positie 5 verschuift dan heb je de ladder in A
suc6

Rits
22 oktober 2003, 15:08
Die 10 is dus de grondtoon (de C) als je de hele ladder naar bijv positie 5 verschuift dan heb je de ladder in A


Aha, dus de 10 op de D-snaar is de grondtoon?
En is het ook mogelijk om bijv. 5 plekken lager op de hals te spelen? Want dat zijn dezelfde noten (als de noten op de snaar hoger).

pimmetje
22 oktober 2003, 15:33
Lord Bean vergist zich ff... Hij bedoelde neem ik aan D ipv C.
De 10e fret E snaar is dus de grondtoon.

Natuurlijk is 't mogelijk die ladder frets lager op de hals te spelen. Als je (voor D penta mineur) maar D F G A C gebruikt. Bij de 5e fret ziet 't er als volgt uit:

5 8
6 8
5 7
5 7
5 8
5 8

taylor
22 oktober 2003, 15:43
je kunt ook opgevuld "pentatonisch" spelen

578
5(6)78
567( 8) dit moet dus een 8 tussen haakjes voorstellen :)
567
567
578

die tussen haakjes kun je in plaats doen van de anderen of wat je zelf wil.

deze ladder moet je wel op een aardig tempo spelen anders klinkt het niet (altijd) dus als op een noot blijft hangen doe dat dan op 1 noot die penta mineur/blues zit.

lord bean
22 oktober 2003, 16:32
Lord Bean vergist zich ff... Hij bedoelde neem ik aan D ipv C.


Inderdaad, het is de D ipv C

Nesker
23 oktober 2003, 09:19
of zo, volgens mij is dit pentatonisch mineur :)
10 12
10 12
9 12
9 12
10 12
10 12

dit is e mineur pentatonisch

hellogoodbye
23 oktober 2003, 09:32
En zo heb je er nog 4 natuurlijk...

Ik snap het niet dat men altijd maar weer dat ene pattern bestempeld als DE pentatotische scale! Da's nonsen/ Het is een onderdeeltje van de complete scale, die een 'breedte' heeft van 12 frets, waarna hij weer herhaald wordt. Dat grote pattern kan je voor het gemak indelen in 5 kleine patterns, die naadloos inelkaar overlopen. Als je die 5 patterns kent, kan je zonder problemen OVERAL op je fretboard soloën: van fret 1 tot fret 24.

Als je je blijft beperken tot 1 pattern van de 5 en dus NOOIT het fretboard op en neer gaat, krijg je (inderdaad) hele saaie solo's...

Op deze pagina: http://www.ibreathemusic.com/play/article/36/1 zie je de 5 patterns (en ook hoe ze in relatie staan tot elkaar). Ik zou iedereen trouwens adviseren eerst de complete major scale patterns te leren. Als je die eenmaal kent kan je makkelijk overschakelen naar pentatonic, want die scales zijn exact hetzelfde, alleen met steeds 2 noten minder. En minor is dan ook geen probleem want die scale is exact hetzelfde als de major, alleen ligt de root note op een andere plek.

Mocht je geïnteresseerd zijn: ik heb een pdf gemaakt met de alle patterns netjes op een rijtje, met daarin (ook al zijn die dus grotendeels hetzelfde) alle major, minor, pentatonic en blues scales. En wel op zo'n manier dat je duidelijk zit hoe de patterns elkaar overlappen.

Ik zelf ben nog maar een dikke maandgeleden die patterns te leren en kan u al improviseren in elke toonsoort over het hehel fretboard zonder een foute noot te spelen. (Nou ja, als het akkoordenschema netjes binnen een bepaalde keyblijft... ;) )

taylor
23 oktober 2003, 13:23
ja okay wat je zegt klopt helemaal.

maar toch de theorie gaat eigenlijk altijd uit vanuit C.

je moet ook wel weten wat een grondtoon is of bv weten in welke toonsoort het stuk geschreven staat.

je kunt moeilijk 5 pentatonische ladders(over de hals) leren in het begin de beste manier is gewoon starten met penta mineur.dat was ook de vraag van die gene die topic begon.

hellogoodbye
23 oktober 2003, 15:53
Ja, okay, je hebt wel gelijk: je moet niet meteen teveel hooi op je vork nemen.

Maar het valt me wel op dat heeeeeeeeel veel gitaristen nooit verder komen dan dat ene penta pattern en dus altijd vast zitten aan een bepaalde fret voor een bepaalde key... en dus hele saaie solo's spelen...

Rits
23 oktober 2003, 16:01
En zo heb je er nog 4 natuurlijk...

Ik snap het niet dat men altijd maar weer dat ene pattern bestempeld als DE pentatotische scale! Da's nonsen/ Het is een onderdeeltje van de complete scale, die een 'breedte' heeft van 12 frets, waarna hij weer herhaald wordt. Dat grote pattern kan je voor het gemak indelen in 5 kleine patterns, die naadloos inelkaar overlopen. Als je die 5 patterns kent, kan je zonder problemen OVERAL op je fretboard soloën: van fret 1 tot fret 24.

Als je je blijft beperken tot 1 pattern van de 5 en dus NOOIT het fretboard op en neer gaat, krijg je (inderdaad) hele saaie solo's...

Op deze pagina: http://www.ibreathemusic.com/play/article/36/1 zie je de 5 patterns (en ook hoe ze in relatie staan tot elkaar). Ik zou iedereen trouwens adviseren eerst de complete major scale patterns te leren. Als je die eenmaal kent kan je makkelijk overschakelen naar pentatonic, want die scales zijn exact hetzelfde, alleen met steeds 2 noten minder. En minor is dan ook geen probleem want die scale is exact hetzelfde als de major, alleen ligt de root note op een andere plek.

Mocht je geïnteresseerd zijn: ik heb een pdf gemaakt met de alle patterns netjes op een rijtje, met daarin (ook al zijn die dus grotendeels hetzelfde) alle major, minor, pentatonic en blues scales. En wel op zo'n manier dat je duidelijk zit hoe de patterns elkaar overlappen.

Ik zelf ben nog maar een dikke maandgeleden die patterns te leren en kan u al improviseren in elke toonsoort over het hehel fretboard zonder een foute noot te spelen. (Nou ja, als het akkoordenschema netjes binnen een bepaalde keyblijft... ;) )

Kijk hier heb ik wat aan. En bedankt voor je aanbod, maar die pdf heb je al een keer naar me gestuurd ;) het was me alleen allemaal nog niet zo duidelijk. :)

Dit stukje:


e 10 13
B 10 13
G 10 12
D 10 12
A 10 12
E 10 13

Is dus gewoon een klein deeltje van de hele Pentatonische D mineur ladder.
Als ik het goed heb is dat deze (rechtstreeks van hellogoodbye's pdf, aangepast voor kladblok):
( () = toon, <> = grondtoon)


0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
e |--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|<>|--|
B |--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|()|--|
G |()|--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|--|()|--|
D |<>|--|--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|
A |()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|
E |--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|

Ik hoop dat ik t goed heb!

hellogoodbye
23 oktober 2003, 19:20
Kijk hier heb ik wat aan. En bedankt voor je aanbod, maar die pdf heb je al een keer naar me gestuurd ;) het was me alleen allemaal nog niet zo duidelijk. :)

Heel fijn! :) Dat het nu duidelijker is, bedoel ik natuurlijk...


Als ik het goed heb is dat deze (rechtstreeks van hellogoodbye's pdf, aangepast voor kladblok):
( () = toon, <> = grondtoon)


0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
e |--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|
B |--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|<>|--|
G |()|--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|()|--|--|
D |<>|--|--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|
A |()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|
E |--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|

Ik hoop dat ik t goed heb!
Zowat goed. Op positie 14 en 15 had je twee foutjes gemaakt: ik heb het even verbeterd. Maar dat was al een herhaling, dus... Voor degenen die het niet zien: vanaf fret 12 is alles weer exact hetzelfde als vanaf fret 0 (oftewel een open snaar. Dus.). En als je dit pattern dus bijvoorbeeld 3 frets opschuift, speel je dus 3 halve noten hoger, dus in F i.p.v. D. Gewoon zorgen dat de rootnote valt op een <> en je speelt in die key!

Trouwens wel handig, die code zo! Ik wist niet dat dat kon!

Hier is dus even het pattern zonder herhaling:



0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
e |--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|<>|--|
B |--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|()|--|
G |()|--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|
D |<>|--|--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|
A |()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|
E |--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|<>|--|


(Die lege frets aan het einde heb je dus wel nodig!) En je moet dat pattern dus gewoon herhalen. Dus blijft niet binnen deze vorm maar plak het eind ook aan het begin en zo. Je moet het in je hoofd eindeloos herhalend maken, anders weet je an het eind niet meer hoe je verder moet.
Ik bedoel, je kan het pattern ook zo tekenen:



0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
e |--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|()|
B |--|--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|<>|
G |--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|()|--|
D |--|()|--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|
A |--|<>|--|--|()|--|()|--|()|--|--|()|
E |--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|()|


En dan speel je dus in Bes.

Of maak ik het nou weer te ingewikkeld...? ;) :D

delphiro
23 oktober 2003, 20:33
ik zie het al.. jullie hebben mijn (gratis) software nodig :-D

http://home.zonnet.nl/delphiro/gfx/improm.png

ff geduld en het kan ook grafisch :)

Rits
23 oktober 2003, 20:45
Trouwens wel handig, die code zo! Ik wist niet dat dat kon!

Hehe :) ja wel zo printvriendelijk. Gewoon overgetypt in Kladblok hoor. Ik ga denk ik ook ff Majeur (alleen grondtoon anders) en de niet-Pentatonische ladders overtypen, en zal ik hier posten.

Nog iedereen bedankt, jij ook hellogoobye voor je laatste opmerkingen nog, dan kan ik nu 'ff' die toonladder uit me kop leren. Iemand nog tips? :p

Rits
23 oktober 2003, 20:53
Oke, de printvriendelijke Pentatonische toonladders:



() toon
<> grondtoon

Majeur

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
e |()|--|()|--|--|()|--|()|--|--|<>|--|
B |()|--|--|<>|--|()|--|()|--|--|()|--|
G |--|--|()|--|()|--|--|<>|--|()|--|()|
D |<>|--|()|--|()|--|--|()|--|()|--|--|
A |()|--|()|--|--|<>|--|()|--|()|--|--|
E |()|--|()|--|--|()|--|()|--|--|<>|--|

Mineur

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
e |--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|<>|--|
B |--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|()|--|
G |()|--|()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|
D |<>|--|--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|
A |()|--|--|()|--|<>|--|--|()|--|()|--|
E |--|()|--|()|--|()|--|--|()|--|<>|--|


:)

hellogoodbye
23 oktober 2003, 23:22
ik zie het al.. jullie hebben mijn (gratis) software nodig :-D

http://home.zonnet.nl/delphiro/gfx/improm.png

ff geduld en het kan ook grafisch :)
Lollig! En hoe grafisch kan het dan...?

Alleen eh... Gb locrian... doe ff gezond zeg... Show off! ;) Beetje interessant doen, hè? :D

Ik denk dat de meesten 'm liever zien als F# locrian:

F# G A B C D E F#

oogt wat rustiger dan

Gb Abb Bbb Cb Dbb Ebb Fb Gb... ;)

delphiro
24 oktober 2003, 07:47
Lollig! En hoe grafisch kan het dan...?
Ik zal later vandaag een screenshotje posten. Het grafische deel bevat een '17 frets' hals waarop de noten geprojecteerd worden. De hals heb ik al maar er is iemand nog hard bezig om alle nootweergaves leuk grafisch te maken.


Alleen eh... Gb locrian... doe ff gezond zeg... Show off! Beetje interessant doen, hè?

:-D ja deels interessant doen maar ook om te testen of de layout van de uitvoer goed blijf. Je krijgt hier immers de meeste mollen en dat moest ik testen. Maar knappe jongen die deze toonladder zo leert :razz:

delphiro
24 oktober 2003, 08:34
de grafische versie in beta beta functionaliteit (menu is nog weg, statusbar onderaan is er ook nog niet etc. etc.. ik krijg het nog druk), en ja er is ook aan linkshandigen gedacht

http://home.zonnet.nl/delphiro/gfx/impromaster.jpg