PDA

View Full Version : kopen via ebay.com



taylor
21 oktober 2003, 17:55
als je iets via ebay.com koopt.

wat zijn dingen waar je rekening mee moet houden?ben van plan om 1 fender(vintage) neck te kopen.

wat is bv de handigste manier van betalen, hoeveel kosten komen er meestal bij?verzending ect

iemand ervaring mee?

thanx

telecastermaster
21 oktober 2003, 18:01
'k zou op ebay.de kijken voor relatief goedkope onderdelen. Je hebt kans dat de verzendkosten net zoveel zijn als de hals zelf.
(Ik kocht laatst een boek in de VS voor $ 2,40; verzendkosten $ 10).


http://search.ebay.de/search/search.dll?MfcISAPICommand=GetResult&query=hals&categoryid=&ebaytag1code=77&ht=1&st=2&category1=21762&SortProperty=MetaEndSort&shortcut=4&from=R2&catref=C3

taylor
21 oktober 2003, 23:39
hmm ja daar had ik dus al gekeken op ebay.de.

iemand anders tips of advies over ebay.com?

The Mule
21 oktober 2003, 23:44
Check van tevoren of (excuus voor de taalvervuiling) de seller internationaal shipt, de geaccepteerde betaalmethoden aansluiten bij jouw mogelijkheden en spreek duidelijk af hoe de verzending plaatsvindt (kosten, verzekering etc). En vanaf een bepaald bedrag heb je kans dat je BTW (19%) en invoerrechten (3,2%, althans voor gitaren) moet betalen...

Speeddemon
22 oktober 2003, 02:38
Dat bepaalde bedrag is 45 euro.
EN als je een gitaar laat verzenden, laat hem aub met belachelijk veel noppenplastic e.d. inpakken!

Ik heb m'n '68 RI Strat van Ebay gescoord, maar de gitaar zelf kostte 630 euries, 70 voor verzendkosten, 10 voor overschrijvingskosten en 85 naar de douane! (en dan heb ik de verkoper een lagere waarde laten opgeven).
Die hufters van de douane laten je zelfs BTW betalen over de verzendkosten die je dus aan je Amerikaanse verkoper al betaald hebt!!! :evil:
Lang verhaal kort; een gitaar van 630 werd er toch eentje van 800. maar goed, hij is het waard. zeer zeldzaam kwam ik later achter. En US Texas Specials pick ups.

gerrekat
22 oktober 2003, 08:12
70 EURO vanuit de US voor een gitaar MET CASE???

dan is die gast er bij in geschoten kost minimaal 140 EURO!

Met fenders en Gibsons moet je erhg uitkijken de douane weet tegenwoordig erg goed wat die waard zijn, en als de opgegven waarde niet klopt en ze lichtten hem eruit kun je erg vervelende consequelties ondervinden...ik ken mensen waar het misgeggaan is met dure GIBSONS!

taylor
22 oktober 2003, 11:27
het gaat om 1 (vintage)neck van rond de 200$.

ik heb namelijk van iemand voor 1 prikie een body kunnen kopen heb alleen hals nodig uit zelfde jaar.

hoe werkt en money order dan.

is het niet makkelijker om het geld gewoon op zijn rekening te storten of kan dat niet van nl naar usa.

telecastermaster
22 oktober 2003, 11:31
is het niet makkelijker om het geld gewoon op zijn rekening te storten of kan dat niet van nl naar usa.

Heb ik een keer gedaan ivm de aanschaf van preamp/compressor/EQ voor mijn home studio. Het kan wel maar heeft in mijn geval 3 weken (!) geduurd via de Postbank.
Het makkelijkst is betalen met je creditcard of via Paypal (=ook credit card).

taylor
22 oktober 2003, 11:40
okay .

paypal kan ook bij die neck.

dat werkt via je mail adres toch.

Dirk_Hendrik
22 oktober 2003, 11:46
"is het niet gemakkelijk om op rekening te storten"

Voor jou lijkt dat makkelijk daar je daaraan gewend bent. De "giro" cultuur (overschrijven dus) die we hier hebben is in Amerika echter helemaal niet zo logish. Daar zijn ze gewend met een chequeboek te wapperen of te betalen met C-card. Die overschrijving die jij zo logisch vind is voor een Amerikaan dus heel vreemd.

Niets zo'n groot probleem als de onderlinge verschillen in betaalculturen sinds online zakendoen in de lift kwam.

yhcmarc
22 oktober 2003, 11:48
70 EURO vanuit de US voor een gitaar MET CASE???

dan is die gast er bij in geschoten kost minimaal 140 EURO!

Met fenders en Gibsons moet je erhg uitkijken de douane weet tegenwoordig erg goed wat die waard zijn, en als de opgegven waarde niet klopt en ze lichtten hem eruit kun je erg vervelende consequelties ondervinden...ik ken mensen waar het misgeggaan is met dure GIBSONS!

Wat er dus op neer komt dat ze de inhoud van de koffer openen ?? Valt dat niet onder het postgeheim en wordt daarmee dus de wet overtreden bij het openen van die koffer.

Ze mogen volgens mij alleen uitgaan van hetgene dat op de pakbon staat, en als het geopend dient te worden moeten ze daar toestemming voor hebben lijkt me. Of zit ik er nu compleet naast ? dat kan ook natuurlijk :???:

Marc

Dirk_Hendrik
22 oktober 2003, 11:49
Nog ff,

Als je een Paypalaccount wilt, (en je hebt een creditcard), vraag die dan NU aan. Je moet em daarna namelijk nog verifieren via je maandelijkse creditcard bankafschrift en het is lullig als je daar eerst een maand op moet wachten.

gerrekat
22 oktober 2003, 11:52
de Douane heeft toestemming om inhoud van dergelijke paketten te controleren indien twijfel bestaat over de inhoud cq. waarde van de inhoud...het is een misdrijf om BTW te ontdukken vergeet dat niet!

denk er alsjeblieft niet te licht over...het is gewoon belastingontduiking!

Speeddemon
22 oktober 2003, 14:08
@Gerrekat, dat weet ik ook wel. Maar persoonlijk vind IK het een 'misdaad' om BTW te berekenen over verzendkosten!!! :evil:

Daarbij, als de douane geen belastingontduiking wil meemaken, lijkt het me heel simpel dat gitaren in Nederland niet zo'n belachelijke mark-up krijgen.

Waarom moet een Les Paul hier 3000 euro kosten, terwijl je dezelfde gitaar in de US voor $2200 (1900 euries) hebt?!?!?! Je kan mij niet wijsmaken dat de verzendkosten+BTW+extra's 1100 euro zijn!!!
die kerel in Nederland verdient dus minimaal 600 euro aan het feit dat ie die gitaar in z'n winkel heeft, en verder NIKS!!!

Wat betreft Western Union Money Transfer; je gaat met je paspoort naar het postkantoor; je zegt "Hoi, ik wil graag $200 overmaken naar John Q. Guitarfuck, en dit is zijn volledige naam, adres, staat etc."
Dan betaal je iets van 20-25 euro (helaas wordt WUMT nogal duur bij hoge bedragen. voor een bedrag van $700 kostte het 40 euro's)
zij voeren jouw zooi in, je krijgt een uitdraai met een nummer wat je moet doorbellen naar je USA maat John Q. Strat-licker, en die kan het geld ophalen bij een WUMT point bij hem in de buurt. Heeft ie alleen z'n paspoort en dat WUMT nummer nodig.
Het geld is dus 5 MINUTEN later in Amerika, niet 8 dagen.
Kijk, als ik nou (weer) een gitaar vanuit de US laat komen, dan betaal ik toch via Postbank Internationale Overschrijvingskaarten (9 euro totaal, ongeacht het bedrag), maar voor een pedaaltje van $40-70 kun je net zo goed met WUMT betalen. Kost je 3 euro meer, maar je hebt hem wel 7 dagen eerder in huis (of je Ebay-verkoper moet een slow-ass mutherfucker zijn, net zoals de mijne was toen ik m'n MXR EQ binnen 3 dagen betaald had. Hij dacht dat Western Union HEM zou opbellen voor dat geld. En 1 week later heeft ie hem dan eindelijk opgestuurd...)

gerrekat
22 oktober 2003, 14:23
@Gerrekat, dat weet ik ook wel. Maar persoonlijk vind IK het een 'misdaad' om BTW te berekenen over verzendkosten!!! :evil:

Daarbij, als de douane geen belastingontduiking wil meemaken, lijkt het me heel simpel dat gitaren in Nederland niet zo'n belachelijke mark-up krijgen.

Waarom moet een Les Paul hier 3000 euro kosten, terwijl je dezelfde gitaar in de US voor $2200 (1900 euries) hebt?!?!?! Je kan mij niet wijsmaken dat de verzendkosten+BTW+extra's 1100 euro zijn!!!
die kerel in Nederland verdient dus minimaal 600 euro aan het feit dat ie die gitaar in z'n winkel heeft, en verder NIKS!!!

Wat betreft Western Union Money Transfer; je gaat met je paspoort naar het postkantoor; je zegt "Hoi, ik wil graag $200 overmaken naar John Q. Guitarfuck, en dit is zijn volledige naam, adres, staat etc."
Dan betaal je iets van 20-25 euro (helaas wordt WUMT nogal duur bij hoge bedragen. voor een bedrag van $700 kostte het 40 euro's)
zij voeren jouw zooi in, je krijgt een uitdraai met een nummer wat je moet doorbellen naar je USA maat John Q. Strat-licker, en die kan het geld ophalen bij een WUMT point bij hem in de buurt. Heeft ie alleen z'n paspoort en dat WUMT nummer nodig.
Het geld is dus 5 MINUTEN later in Amerika, niet 8 dagen.
Kijk, als ik nou (weer) een gitaar vanuit de US laat komen, dan betaal ik toch via Postbank Internationale Overschrijvingskaarten (9 euro totaal, ongeacht het bedrag), maar voor een pedaaltje van $40-70 kun je net zo goed met WUMT betalen. Kost je 3 euro meer, maar je hebt hem wel 7 dagen eerder in huis (of je Ebay-verkoper moet een slow-ass mutherfucker zijn, net zoals de mijne was toen ik m'n MXR EQ binnen 3 dagen betaald had. Hij dacht dat Western Union HEM zou opbellen voor dat geld. En 1 week later heeft ie hem dan eindelijk opgestuurd...)


Ach vertel mij wat, ik heb ongelofelijk veel bonje gehad met GLS, Fedex en UPS....

geloof me tot aan een advocatenkantoor! en het heeft me alleen maar geld gekost!

geloof me op mijn woord dat ik hele veel ervaring heb met dit soort zaken!

taylor
22 oktober 2003, 15:26
dat is de reden dat ik nooit iets in de usa heb gekocht,heb geen zin in al dat gezeur/gedoe enz.

maar een vintage neck die kom je in europa gewoon niet veel tegen ook nog uit het jaar wat je wil hebben.

denk wel dat ik het ga doen, eens moet je eerste keer zijn.

thanx voor de tips

gerrekat
22 oktober 2003, 15:56
Maar ik heb wel een zooi USA DEANs gekocht voor ongeveer 1600-1700 EURO, da's toch wel een hele besparing!

Ook een USA BC RICH Mockingbird gekocht voor 600 EURO! die dingen moeten hier snel 3500 opbrengen, ok en deluxe m,odel misschien 2500...

maar je moet maZzel hebben ja...GIBSONS kosten ook geen drol in de US. net als FENDERS..

Een recente Explorer koop je al voor $ 600 (550 EURO)

taylor
22 oktober 2003, 17:05
ja,opzich heb je wel gelijk dat het in usa allemaal een stuk minder kost.

maar wat 1 gitaar hier in nederland opbrengt en wat de koper/bieder(als je die al kunt vinden)voor wil betalen zit ook wel 1 verschil.

dat is ook maar mazzel hebben.

sommige vragen ook goud voor gitaren willen gewoon niks verliezen op die dingen dat kan ook niet.

Knar
23 oktober 2003, 22:37
Ik moest 30 euro belasting betalen over een paar DVD's die gezamenlijk 105dollar kostten (in euro's dus nog minder) .. v_v

Mijn pa heeft 3 gitaren via ebay gekocht, let ook vooral op de feedback D:
Mensen met 2000+ feedback zijn meestal wel betrouwbaar :P (zijn vaak ook muziekwinkels die hun stuff online verkopen)