PDA

View Full Version : jeej, ik heb een ENGL preamp



skabouter
21 oktober 2003, 15:57
ik heb net mijn nieuwe ENGL preamp binnen. het is de 620, buizen preamp. ik vind hem echt geweldig klinken.

ik heb hem nu in de poweramp in van mijn JC120, en daar klinkt ie geweldig. maar ook over mijn jcm800 klinkt ie goed. het clean klinkt wel mooi (lekker buizen achtig) maar de clean van mijn jc120 is mooier. maar de scheur van die ENGL is erg mooi. mooier dan wat ik in mijn GT-6 heb zitten. erg goed :) blij mee :)

iemand anders die dit ding heeft ?
ik ben trouwens wel benieuwd hoe hij is naast een 530. die zal wel beter zijn, maar toch ben ik wel benieuwd naar het verschil

Raffel
21 oktober 2003, 16:27
congratz, engl is altijd goed. :)

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 18:42
heeft je 800 die fx loopa l?

skabouter
21 oktober 2003, 20:26
dat niet :( maar ik ga misschien een return (poweramp in) laten inbouwen. true bypass. kost 45 euro. goed idee

ik wil het namelijk zo doen: gitaar --->preamp--->Gt6(FX`s)---> poweramp van jcm800---> speakers.

nu zou het zo zijn: gitaar --->preamp--->Gt6(FX`s)--->preamp jcm800----> poweramp van jcm800---> speakers.

is dat slecht, 2 preamp zo op deze manier ?

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 20:28
uhm JA!

shredneck
21 oktober 2003, 20:38
Wat voor sound en mogelijkheden zoek jij in godsnaam Skabouter?

Eerst wil je je jcm800 ruilen tegen een 900, vervolgens zet je allerlei enorm (zware) onlogische setups in 1 topic en nu weer dit!?!?

Die 800 op zichzelf klinkt toch geweldig? Waarom de gt6 en die engl?

Ik denk serieus dat jij aan een rack moet, want dit lijkt nergens op.

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 20:40
lol, tja, dat heb ik hem ook wel eens verteld, maar arjen weet volgens mij niet helemaal wat ie nou precies wil.

V!N
21 oktober 2003, 20:49
ik wil het namelijk zo doen: gitaar --->preamp--->Gt6(FX`s)---> poweramp van jcm800---> speakers.

Proberen jij en gust onderling uit te vechten wie de allerzwakste schakel is ofzo ?

Dit is de bekende druppel ..

Hoe vaak ga ik dit nog uitleggenpoweramp+speakers = actieve monitor of zoals de andere gitarist in mijn band zijn multi doet: poweramp(rack)+speakers .. PUNT

Denk je nou echt zelf dat je ooit de voorversterker van de JCM 800 ooit zult gebruiken ?

Je post om de haverklap hier weer iets wat je hebt gekocht wat vele andere dingen die je hebt nóg overbodiger maakt. Je JC-120 reageert bijvoorbeeld heel goed op een multi .. waarom die rest dan nog ?

Zou je mij en alle toonminnenden met mij een groot plezier willen doen en alsjeblieft die JCM-800 top van je in de verkoop doen ?
Ik neem aan dat ik niet de enige ben die vind dat een versterker van dat kaliber meer in huis heeft dan een engltje en een boss multi te versterken.

Het is een van de meest fantastisch scheurende Marshalls ooit gemaakt en er zijn ZAT gitaristen die dit weten te waarderen en hier goed mee om kunnen gaan. Gun die gitaristen de voor hun 'perfecte' versterker .. Gun die perfecte versterker een eigenaar die weet hoe het hoort.

Gitaar -> JCM 800


Dweilen .. met de kraan open ..

shredneck
21 oktober 2003, 20:51
Dat is wel duidelijk ja, djeez, nog nooit zo'n onmogelijke setup gezien.


Met de spullen die Skabouter heeft zou ik waarschijnlijk hetvolgende doen:


-engl pre- roland jc
gitaar-------a/b box------
- marshall


Maar als ik heel eerlijk ben zou ik de Engl niet gebruiken maar gewoon a/b en tussen de amps. Die gt6 snap ik al helemaal niet in de setup, is leuk voor thuis maar verder?

Negative K3 fan
21 oktober 2003, 20:53
als ik de spullen van ska had zou ik zelf ALLES verkopen behalve ded sheraton en de jazz chorus en dan eens gaan kijken of er nog wat van te maken valt met het geld dat ik dan overhoud :D

shredneck
21 oktober 2003, 20:53
en jawel, mijn schemaatje klopt ineens niet meer hehe.

maar goed, eigenlijk ben ik het nog meer met V!N eens dan met mijn eigen (vorige) post. hehe.

hadv
21 oktober 2003, 22:41
ik zou ska het huis uit flikkeren en lekker gitaar gaan spelen
het enige dat hij doet is allerlei combinaties uitproberen

maar je krijgt er wel mooi veel ruis bij :razz:


skaboutertje, wat moet je voor die jcm800 top hebben :-D

skabouter
21 oktober 2003, 23:25
eikels :(

Nocki
22 oktober 2003, 09:15
hee ska. trek het je niet aan... kijk naar wat je leert van dit alles. ga een skijken voor een rackje... daar an je alles in kwijt en klinkt best leuk... wel even kijken naar waar je van houdt en het komt vanzelf... ik ken zat gitaristen die spelen op een les paul en een marshall. alleen maar omdat dat lekker bekt en klinkt. maar vraag je van welk jaar hun spul is of iets over de buisies of zo dan weten ze het niet... jij bent tenminste bezig met je spul en je leert een hoop bij...
zorg dat je je basis geluid voor elkaar hebt en experimenteer dan daarnaast met allerlei andere dingen... doe ik ook. en dat snappen ze hier ook niet...

succes. en koop een rack...

NOcki

Nocki
22 oktober 2003, 09:17
hee ska. trek het je niet aan... kijk naar wat je leert van dit alles. ga een skijken voor een rackje... daar an je alles in kwijt en klinkt best leuk... wel even kijken naar waar je van houdt en het komt vanzelf... ik ken zat gitaristen die spelen op een les paul en een marshall. alleen maar omdat dat lekker bekt en klinkt. maar vraag je van welk jaar hun spul is of iets over de buisies of zo dan weten ze het niet... jij bent tenminste bezig met je spul en je leert een hoop bij...
zorg dat je je basis geluid voor elkaar hebt en experimenteer dan daarnaast met allerlei andere dingen... doe ik ook. en dat snappen ze hier ook niet...

succes. en koop een rack...

NOcki

gerrekat
22 oktober 2003, 09:23
Mijn setup!


GITAAR -----> KORG DTR RACKTUNER ----> ENGL POWERBALL ----> ENGL 4 x12...


Werkt ook heel leuk....hoe minder schakels hoe beter!

Nocki
22 oktober 2003, 09:32
hee gerrekat qil je pas echt een goed geluid...

hang dan je tuner in een ongebruikte fx loop send ofzo... die dingen zuigen geluid weg... tis echt vreselijk...

NOcki

Baco
22 oktober 2003, 11:24
Hmm, zelf heb ik ook een tijdje met een JMP-1 als pre-amp gespeeld op een JCM-900 4102 combo. Vond ik echt zonde van die JCM (kon meer dan alleen maar versterken) en heb die dan maar verkocht om een rack op te bouwen. Dat is wat ik er van vind, tenminste. Zelf ben ik ook van plan om mij met tijd nog een top aan te schaffen en dan met een A/B box te switchen tussen mijn rack en die top. Die top? Zal waarschijnlijk een Powerball worden :D
Ik begrijp dat je op zoek bent, heb dit ook meegemaakt, maar maak het jezelf toch niet (al) te moeilijk. Alleszins veel succes ermee! :wink:

Raffel
22 oktober 2003, 11:34
hee gerrekat qil je pas echt een goed geluid...

hang dan je tuner in een ongebruikte fx loop send ofzo... die dingen zuigen geluid weg... tis echt vreselijk...

NOcki

Er zijn toch zeker wel wat transparante Korg racktuners? Ze worden behoorlijk vaak gebruikt...

Thijssie
22 oktober 2003, 11:48
hee ska. trek het je niet aan... kijk naar wat je leert van dit alles. ga een skijken voor een rackje... daar an je alles in kwijt en klinkt best leuk... wel even kijken naar waar je van houdt en het komt vanzelf... ik ken zat gitaristen die spelen op een les paul en een marshall. alleen maar omdat dat lekker bekt en klinkt. maar vraag je van welk jaar hun spul is of iets over de buisies of zo dan weten ze het niet... jij bent tenminste bezig met je spul en je leert een hoop bij...


Nah :evil:

Waar gaat het nou om, dat je mee kunt blaten over spex van je (veel te dure) spullen of dat je een goede toon uit je vingers krijgt?

Kom op zeg! Inpluggen en roegen met die hap 8-)

LordRiffenstein
22 oktober 2003, 12:16
Waar gaat het nou om, dat je mee kunt blaten over spex van je (veel te dure) spullen of dat je een goede toon uit je vingers krijgt?

Het ene sluit gelukkig het andere niet uit. Ik heb minstens evenveel respect voor mensen die goed gebruik kunnen maken van effecten als voor mensen die voor no-nonsens gaan (lees inpluggen en spelen). Alles hangt natuurlijk ook af van de stijl die je speelt en dan is er een duidelijk verschil tussen een punker en iemand die pop staat te spelen :D

LordRiffenstein
22 oktober 2003, 12:17
pompiedompiepompompompiedompieOFFTOPIC!!!!pompedom piepompomdompiedomop

Dit hoort thuis in het rack-forum!!!

:razz:

skabouter
22 oktober 2003, 12:17
hee ska. trek het je niet aan... kijk naar wat je leert van dit alles. ga een skijken voor een rackje... daar an je alles in kwijt en klinkt best leuk... wel even kijken naar waar je van houdt en het komt vanzelf... ik ken zat gitaristen die spelen op een les paul en een marshall. alleen maar omdat dat lekker bekt en klinkt. maar vraag je van welk jaar hun spul is of iets over de buisies of zo dan weten ze het niet... jij bent tenminste bezig met je spul en je leert een hoop bij...
zorg dat je je basis geluid voor elkaar hebt en experimenteer dan daarnaast met allerlei andere dingen... doe ik ook. en dat snappen ze hier ook niet...

succes. en koop een rack...

NOcki

dankje nocki ! ik ben het met je eens. ik leer steeds meer over wat mooi is, en wat ik mooi vind. iedereen zeurt dat ik teveel spullen heb, en geen goede sound ofzo. maar kom eens luisterne. de sound is great, en ik ga er niet op achteruit. ook dat gezeur over die 800 moet afgelopen zijn (vooral van V!N). ik heb hem nou eenmaal, doe hem niet weg, maar wil hem beter laten klinken, vandaar de ENGL preamp. prachtoverdrive geeft dat. dan vraag ik hoe ik hem het best kan gebruiken (normale vraag lijkt me) en dan krijg ik allemaal gezeik over dat mijn instelling niet deugt, en me setup enzo. tja, dat vind ik jammer.............
hallo, dit is toch een forum ??

Negative K3 fan
22 oktober 2003, 15:24
hallo, het wil ook maar niet doordringen of wel???

LordRiffenstein
22 oktober 2003, 15:31
hallo, het wil ook maar niet doordringen of wel???

Moet jij net zeggen!

yhcmarc
22 oktober 2003, 15:38
Waar gaat het nou om, dat je mee kunt blaten over spex van je (veel te dure) spullen of dat je een goede toon uit je vingers krijgt?

Het ene sluit gelukkig het andere niet uit. Ik heb minstens evenveel respect voor mensen die goed gebruik kunnen maken van effecten als voor mensen die voor no-nonsens gaan (lees inpluggen en spelen). Alles hangt natuurlijk ook af van de stijl die je speelt en dan is er een duidelijk verschil tussen een punker en iemand die pop staat te spelen :D


Het stuit me toch dat er op dit forum vaak vanuit wordt gegaan dat punkers niet geven om hun geluid en op goedkope troep zouden spelen ... nu komt het niet direct in je reply naar voren, maar het moet toch weer even genoemd worden


Marc

skabouter
22 oktober 2003, 15:38
pompiedompiepompompompiedompieOFFTOPIC!!!!pompedom piepompomdompiedomop

Dit hoort thuis in het rack-forum!!!

:razz:

hehe, ja, eigenlijk wel misshcien. kzat te twijfelen. PREAMP, dus amp, dus bij "versterkers"
maar hij is 19", dus bij racks. moeilijk moeilijk moeilijk :D

Bins
22 oktober 2003, 15:46
Het is denk ik meer zo dat het in het algemeen niet zoveel uitmaakt bij punk. Als je in een top 40/pop/whatever band speelt, dan wordt er van je verwacht dat je een bepaalde sound hebt. Als je in een punkband speelt, dan is het belangrijker dat er herrie uit je bakkie komt.

Stel: Je doet auditie voor een marco-borsato coverband ofzo, en je komt daar met een valvestate toppie aan, en een rammelende 4x12, dan wordt het heel moeilijk om "de marco borsato sounds" (enigzins) accuraat neer te zetten. Terwijl je met dezefde set-up (dus zonder effecten en weetikveelwat) in de 9 van de 10 punkbands redelijk tot goed uit de voeten kan.

Maar natuurlijk wil iedere gitarist zo goed mogelijk klinken, dat is volgens mij de essentie van gitarist-zijn (filosofisch heh :))

Edit: was dus een reactie op yhcmarc... komt er weer een of andere kabouter tussenbeide ;)

yhcmarc
22 oktober 2003, 15:59
dan is dat misschien een vreemde trek van mij ... want bij mij maakt het nl. wel uit. Als ik met iemand in een band speel ( punk / hardcore of whatever ) vind ik dat er gewoon goede spullen gebruikt moeten worden, een band is zo sterk als de zwakste schakel, heeft een gitarist een kutgeluid, dan heeft de band dus een kutgeluid en niet de moeite waard ...

Marc

skabouter
22 oktober 2003, 16:41
is min of meer waar. onze andere gitarist is niet zo`n big spender als ik. die heeft echt kutgeluid altijd, en de hele band heeft het erover, en is ontevreden. hij gaat dan nu eindelijk (na 2 jaar) eens kijken voor beter materiaal, maarja, voor ie dat bij elkaar heeft..............die sloeber werkt niet eens....................:(

Bins
22 oktober 2003, 16:41
Nee nee, begrijp me niet verkeerd, een kutgeluid is gewoon kut. Maar het gaat erom dat je met spullen waar je een redelijk/goed punkgeluid uit kan krijgen, niet echt bij een popbandjeterecht kan.

skabouter
22 oktober 2003, 16:46
punk geluid kan best ook rock geluid zijn.
maar ik snap wat je bedoelt. je bedoelt:

als je gear wordt afgewezen in een marco bandje, dan heb je nog wel kans in een punkband...........

yhcmarc
22 oktober 2003, 16:51
Nee nee, begrijp me niet verkeerd, een kutgeluid is gewoon kut. Maar het gaat erom dat je met spullen waar je een redelijk/goed punkgeluid uit kan krijgen, niet echt bij een popbandjeterecht kan.

en dat snap ik nou juist niet .. waarom zou je met bv een valvestate ( ok het zijn kutdingen, zelfs voor punk ) niet in een popbandje kunnen spelen, er zit een aardig clean in en een aardige scheur, met een beetje tweaken kan je er heus mee in een popbandje spelen. De kwaliteit en kleur van je geluid hangt ook gedeeltelijk af van je techniek en speel stijl.

Zo had ik ooit een jcm 900 waar ik geen fatsoenlijk geluid uit kon krijgen , en degene die hem nu gebruikt vind ik er een heel mooi geluid mee hebben ..

Marc

ps. En dan bedoel ik met een popbandje natuurlijk niet een band als die van marco prostato of blof ...

LordRiffenstein
22 oktober 2003, 17:06
Het stuit me toch dat er op dit forum vaak vanuit wordt gegaan dat punkers niet geven om hun geluid en op goedkope troep zouden spelen ... nu komt het niet direct in je reply naar voren, maar het moet toch weer even genoemd worden

Marc

Dat bedoelde ik dus net niet. Het gaat erom dat voor verschillende stijlen, verschillende spullen 'nodig' zijn.

In een punkband heb je meestal genoeg aan een leuk clean en een goeie scheur terwijl voor pop je al snel eens grijpt nr een chorus of delay of tremolo of iets dergelijks.

De kwaliteit van de tone is nog heel wat anders en oh zo persoonlijk. Ik denk dat ieder zichzelf respecterende gitarist bezig is met zijn klank, de een al meer dan de ander maar 'we' willen meestal toch lekker klinken!

Bins
22 oktober 2003, 17:08
Goed, wat ik dus eigenlijk bedoelde te zeggen is: Ik denk niet dat lordriff. bedoelde dat "punkers" geen waarde hechten aan de kwaliteit van hun geluid, maar dat ze meer een "plug&play" mentaliteit hebben. Daar kan ik me trouwens wel in vinden.

Edit: Ik tiep weer te langzaam, hij zegt het zelf natuurlijk weer beter :P

LordRiffenstein
22 oktober 2003, 17:09
en dat snap ik nou juist niet .. waarom zou je met bv een valvestate ( ok het zijn kutdingen, zelfs voor punk ) niet in een popbandje kunnen spelen, er zit een aardig clean in en een aardige scheur, met een beetje tweaken kan je er heus mee in een popbandje spelen. De kwaliteit en kleur van je geluid hangt ook gedeeltelijk af van je techniek en speel stijl.

Ja het KAN natuurlijk, net als ik blues KAN spelen met mijn grote Engl-bakken maar in het geval van de Valvestate in een pop-bandje ben je toch behoorlijk beperkt, tenzij je zanger bent, dan moet je alleen staan mooi te zijn :-D

yhcmarc
22 oktober 2003, 17:13
Ok, die mentaliteit kan ik me absoluut in vinden ... op het podium is het ook gewoon plug en play, maar soms ben ik echt avonden bezig om het geluid toch nog net ff beter te krijgen.

En het hangt ook bij mij net van mijn stemming / vervoer af of ik mijn rack meesleep of gewoon mijn marshall topje ..


En zoals ik in mijn 1e reactie plaatste , hetgene waar ik over val niet echt in de post naar voren kwam, maar vaak wel een generaliserende gedachte lijkt te zijn bij veel mensen. Maar laten we er verder ook maar weinig woorden meer aan vuilmaken, want ik denk dat dit soort discussies tot het einde der tijden doorgevoerd kunnen worden.


Marc

Bins
22 oktober 2003, 17:27
Ach joh, je moet toch wat... als je op je werk zit ;) :P

yhcmarc
22 oktober 2003, 17:28
dat is absoluut waar ja :) ... maar ik ga zo maar weer eens naar huis

Marc

ps. je komt uit den haag ... as Zaterdag zijn er een paar leuke punk/hardcore bands in de factory in wassenaar ...

Bins
22 oktober 2003, 17:34
Ik moet zelf zaterdag spelen. Zondag is er vette punk inj de bazart, Den Haag (daar speel ik ook :) )

Sorry voor de offtopic Skabouter, terug naar het bitchen over je te grote rig ;) :dance: :P

skabouter
22 oktober 2003, 17:38
dankje brian. maar nee, ga dan maar door. :)
ik vind dit ook wel een leuke discussie

MIJN RIG IS GODVERDOMME NIET GROOT !!! DE MAAN, DIE IS GROOT !

gerrekat
22 oktober 2003, 17:50
hee gerrekat qil je pas echt een goed geluid...

hang dan je tuner in een ongebruikte fx loop send ofzo... die dingen zuigen geluid weg... tis echt vreselijk...

NOcki

Er zijn toch zeker wel wat transparante Korg racktuners? Ze worden behoorlijk vaak gebruikt...

Ik heb er iig nog geen last van gehad, de bypass op de KORGs is erg goed...hij was ook vreselijk duur voor een stemapparaatje...

gerrekat
22 oktober 2003, 17:53
Het stuit me toch dat er op dit forum vaak vanuit wordt gegaan dat punkers niet geven om hun geluid en op goedkope troep zouden spelen ... nu komt het niet direct in je reply naar voren, maar het moet toch weer even genoemd worden

Marc

Dat bedoelde ik dus net niet. Het gaat erom dat voor verschillende stijlen, verschillende spullen 'nodig' zijn.

In een punkband heb je meestal genoeg aan een leuk clean en een goeie scheur terwijl voor pop je al snel eens grijpt nr een chorus of delay of tremolo of iets dergelijks.

De kwaliteit van de tone is nog heel wat anders en oh zo persoonlijk. Ik denk dat ieder zichzelf respecterende gitarist bezig is met zijn klank, de een al meer dan de ander maar 'we' willen meestal toch lekker klinken!

Voor een goed geluid heb je vooral een hele hoop gedefinieerde gain nodig....een DEAN en een Bill Lawrence L 500 XL :-D

Bins
22 oktober 2003, 18:51
dankje brian. maar nee, ga dan maar door. :)
ik vind dit ook wel een leuke discussie

MIJN RIG IS GODVERDOMME NIET GROOT !!! DE MAAN, DIE IS GROOT !

Fok man, de manier waarop jij bezig bent, dan wil je de maan dalijk ook nog achter je versterker. Voor die mooie backlight. En dan krijgen we hier weer topics als: "waar vind ik een flightcase voor mijn maan" en "kan de maan ook stereo??"

;)

V!N
22 oktober 2003, 19:09
ook dat gezeur over die 800 moet afgelopen zijn (vooral van V!N). stel je niet aan ..


ik heb hem nou eenmaal, doe hem niet weg, maar wil hem beter laten klinken, vandaar de ENGL preamp. Hoe je dan klinkt heeft praktisch NIETS te maken met de Marshall .. Had dan meteen een engl voor- en eindversterker in één apparaat gekocht.


hallo, dit is toch een forum ?? Dat houdt volgens jou in dat we je alles maar naar de mond moeten praten en je de hemel in moeten prijzen ?
Als je bang bent voor gezonde kritiek, onderbouwd met sterke argumenten, kun je maar beter niets meer posten ..



Je hebt genoeg advies van mij en van vele anderen gehad op de meest stompzinnige vragen die iedereen voor zichzelf uit kan zoeken. En wat doe je ermee ?

Ellenlange mails heb ik voor je getypt over de techniek en historie van de JCM 800, het verschil ten opzichte van de JCM 900 met alles over kasten en luidsprekers vandien .. een dankjewel ?
Nee hoor, wel een paar korte reacties met meer achterlijke vragen en loze beloftes dat je 'later vandaag', 'morgen', 'volgende week' meer tijd hebt om te antwoorden of foto's te sturen ..

skabouter
22 oktober 2003, 19:27
oei, ik maak hieruit op dat je boos bent, en me niet mag....... :???:
umm, had ik die foto`s uiteindelijk nog gestuurd ? of niet ?
zo niet, dat spijt het me............

en ik wist eigenlijk niet dat het zo erg was...........nouja, je overdrijft ook wel een beetje..................

maar sorry dan. als ik het hier een beetje verpest voor je........:(

Negative K3 fan
22 oktober 2003, 20:10
OK DE AAP IS UIT DE MAUW HOOR

na een lange tijd van hevige discussie

Skabouter:--> Shave my legs and call me grandpa ! <-- zegt:
zaterdag trad ik op
Skabouter:--> Shave my legs and call me grandpa ! <-- zegt:
met alleen de GT-6, en ALLEEN de marshall
Skabouter:--> Shave my legs and call me grandpa ! <-- zegt:
en ik had echt goede sound
Skabouter:--> Shave my legs and call me grandpa ! <-- zegt:
heel mooi gewoon
Skabouter:--> Shave my legs and call me grandpa ! <-- zegt:
dus eigenlijk voldoet dat allang


maarja, dat is natuurlijk niet genoeg met zn GT6, engl pre amp, roland jazz chorus, wah pedaal, jcm800...

V!N
22 oktober 2003, 20:28
Ookal ben je hard die kant aan het opwerken, nee .. Maar je hebt wel erg veel van mijn respect verloren. En jawel, het overgrote deel van je vragen is echt voor jezelf achter te komen.

Ik heb foto's gehad van het voor- en achterpaneel en de foto van Marktplaats. Van het beloofde binnenwerk heb ik nooit iets gezien.



Ik vind het leuk om over dit spul te praten en weet uit eigen ervaring hier ook best wat vanaf (hetgeen ook steeds zeldzamer wordt hier) en weet dan ook meestal advies op maat te geven.

Oddo van hier heeft nu bijvoorbeeld dankzij mij zijn droom-setup waarvan hij niet eens wist hoe het klonk. Hij wist alleen wat voor geluid hij zocht, ik wist de juiste spullen daarvoor en na uitproberen .. raak !
Jammer dat ik dat via m'n vrienden van die winkel heb moeten vernemen in plaats van hemzelf, tesamen met een bedankje .. Hij heeft niet nota bene letterlijk zo'n duizend euro mee bespaard !

Hetzelfde heeft zich voortgedaan over attenuators en boutique-pedalen. Is fatsoen op het internet dan echt zo schaars ? Ik vind het echt jammer ..



Denk eens heel goed over hetvolgende na:

Een goede kennis van me speelt al zijn hele leven muziek. Hij heeft sinds anderhalf jaar een nieuwe versterker en heeft daarvoor meer dan 15 jaar gedaan met een Roland Jazz Chorus 120. De eerste keer dat ik hem zag optreden had hij dan ook die versterker bij zich, een gitaar voor jazzy nummers en een gitaar voor rock nummers. Een klein lesleyboxje enige externe effect.

Hier heeft hij zalen, podia, tenten, kroegen en festivals mee bespeeld, met deze setup. Meer had hij niet nodig.

Wie ? Jan Akkerman, terecht uitgeroepen tot beste gitarist ter wereld en sindsdien alleen maar gegroeid in zijn techniek.

De beste gitarist ter wereld, die hoeft het niet met minder apparatuur dan wat hij maar kan bedenken genoegen te nemen.
De beste gitarist ter wereld kan zich uitstekend redden met één versterker met ingebouwde chorus, reverb en distortion en één extra effectje.



Je kan een deel van m'n respect terugwinnen door hier heel goed over na te denken, bij jezelf te rade gaan wat jij allemaal hebt (en bovenal, waarom) en vervolgens in een goed overdacht en sterk onderbouwd verhaal vertelt wat je hier nou van vind. Van Jan, van jezelf en jouw spulletjes.

Het mag hier, het mag ook naar m'n e-mail als je liever niet hebt dat iedereen het leest.

WEES EERLIJK tegenover zowel jezelf als mij ..



Skabouter: zaterdag trad ik op met alleen de GT-6, en ALLEEN de marshall en ik had echt goede sound dus eigenlijk voldoet dat allang

maarja, dat is natuurlijk niet genoeg met zn GT6, engl pre amp, roland jazz chorus, wah pedaal, jcm800...

En wees vooral eerlijk over hetvolgende punt .. Een JC 120 is legendarisch dus geil. Een JCM-800 ook, dus ook geil. Een engl in een rack staat professioneel dus geil ..
In hoeverre speelt het voor jou mee dat het een 'geil' moet zijn als je erover leest/typt/vertelt ? De legendarische geluiden - die die versterkers juist zo legendarische hebben gemaakt - gebruik je namelijk totaal niet ..

marc_o
22 oktober 2003, 20:54
hallo, het wil ook maar niet doordringen of wel???

Moet jij net zeggen!


zeg dat wel!!

skabouter
22 oktober 2003, 21:17
V!N: ik vind dat je zeurt, maar tegelijker tijd ook erg gelijk hebt.

ik kan het hier denk ik niet goed uitleggen. ik heb gewoon gear kick. vind het mooi om mooie spullen te hebben. en ja, het is niet allemaal nodig, en neej, het hoeft niet allemaal. maarja, als ik dat nou wil ?

het is inderdaad waar dat ik met alleen mijn GT-6 ook acceptabele sound kan bereiken. (actieve monitor kan dus ook voldoen).
maar toch vind ik het leuk en lekker om mooie, gevarieerde spullen te hebben, die elkaar ook aan kunnen vullen.

als je mij echt wilt snappen dan kan je 2 dingen doen:
1: het heeeele msn gesprek van mij en len lezen, dan weet je precies wat er in mij omgaat, en mijn drijfveren zijn.
2: of je zou in mijn hoofd moeten wonen...................

Ik denk dat ik ook nog een beetje in een experimentele fase zit. ik wil gewoon dingen kopen, en proberen, en uiteindelijk kom ik er wel achter wat ik het mooiste vind. misschien toch wel een actieve monitor. misschien wel jcm800, gt06 en de rest verkopen, de engl houden en eenpoweramp nemen. ik weet het nog niet.
wat ik doe is mijn opties openhouden. ik zorg dat ik ergens op terug kan vallen. al die stuff is ook een investering. Vrijwel alles kan ik zonder verlies weer van de hand doen, en zal ik niets aan verloren hebben. alleen veeeel ervaring en wijsheid erbij !
laat mij dus wat aanmodderen, probeer mij in moeilijke tijden toch een beetje te helpen, en te sturen. laten we gewoon aardig tegen elkaar doen.

je zegt dat ik "legendarische" dingen heb,die ik niet gebruik. is niet waar.
de jcm800 is legendarisch ja, en die gebruik ik niet "optimaal". dat is waar. maar de Roland jc120 gebruik ik wel, en heb ik express (integenstelling tot de jcm800) gekocht om de legendarische sound die ik ZOEK, WIL, EN zal gebruiken. die ENGL is wel niet echt legendarisch, maar wel geil, en ik ga hem ook zeker gebruiken.

verder snap ik ook het punt niet over die jcm800. ik weet dat jij vind dat ik puur dat ding moet gebruiken. maar wat BIJNA IEDEREEN doet is de jcm800 aansturen met een boostpedaal, of overdrive/distortion. dat HOORT gewoon bij die amp, je moet hem met een pedaaltje extra op zijn flikker geven, en iedereen doet dat !

nou, ik doet hetzelfde ! met die ENGL. daarmee geef ik hem op zijn flikker, en laat ik hem flink scheuren. wat is hier nou mis mee ? is toch hetzelfde ?

verder kan ik even niets bedenken dat ik moet zeggen. ik denk niet dat ik je respect terug heb, maar ik vraag me af of ik dat wel wil. ik vind dat je nogal raar met het woord "respect" omgaat hier, en ik besteed er verder geen aandacht aan.

ik ben nu in elk geval eerlijk tegen jou, mezelf en de rest van het forum. ik hoop dat er ook maar iemand wat aan heeft (het was een hoop getyp)
en ik hoop dat we nog een wat van "elkaar" kunnen leren.

het beste !

Nicci
22 oktober 2003, 23:46
jij bent tenminste bezig met je spul en je leert een hoop bij...
.

NOcki

understatement van de dag.
maar ik zeur niet. hij heeft mijn jc120 helemaal uit zwolle opgehaald. 8-)

Ik kom net uit de oefenruimte, en en heb heerlijk gespeeld over het volgende spul:

gitaar - wah- versterker - loadbox - speaker.

ik heb er eigenlijk altijd genoeg aan. vroeger had ik er nog wel eens een chorus tussen, maar sinds we weer een toetsenist hebben steeds minder.

Ibanez RuleZ
23 oktober 2003, 02:06
ik kan het nog gekker vertellen: ik heb een gitaar, een touwtje, een pre en eindversterker van mesa en een speakercabinet (ok, moet een keer een powerbrake ofzo hebben) maar that's it. geloof mij: nothing beats a simple rig! nix geen toonsucking zooi, maar gewoon een gitaar, goede amp en dat is alles dat je nodig hebt.

@skabouter: als je er een ECHTE eindtrap achter hangt, dan klinkt dat ding nog veel beter: die eindtrap in een top is anders dan een rack poweramp, daar ben ik wel achter gekomen: dat ding komt pas tot leven met een echter poweramp!

harrald

skabouter
23 oktober 2003, 08:40
iedereen heeft het erover, dus ik ga er ook eens over nadenken. over de mogelijkheden enzo.

truth is gewoon ook dat ik een beetje verliefd ben op mijn top. gewoon erg moi, zo`n marshall top, ook al haal ik niet alles eruit. zo`n top staat erg mooi op een cabinet, beter dan zo`n rackje.................
denk dat ik liever die top hou, en dan een aanvullig (preamp) erbij ofzo.

maargoed, ik zal er wel over nadenken !

V!N
23 oktober 2003, 19:04
truth is gewoon ook dat ik een beetje verliefd ben op mijn top. gewoon erg moi, zo`n marshall top, ook al haal ik niet alles eruit. zo`n top staat erg mooi op een cabinet,

.. kan ik hieruit opmaken dat je eindelijk toegeeft dat je alles hebt omdat het geil staat en stoer is om over te praten ?

Ik ben bezig met een ontzettend lang antwoord op jouw antwoord, langer dan ik tijd voor heb met alle huiswerk en een gig in België dit weekend ..

yhcmarc
24 oktober 2003, 09:17
spelen voor de looks ipv de sound ... hmmm, maar een mooi rack misstaat ook niet hoor :razz:

Marc

LordRiffenstein
24 oktober 2003, 09:22
spelen voor de looks ipv de sound ... hmmm, maar een mooi rack misstaat ook niet hoor :razz:

Marc

Als het werkt voor Brittney..... :-D

Nocki
24 oktober 2003, 09:29
Ik denk dat looks best belangrijk zijn...

over fx en volle racken gesproken... ik heb altijd met fx gespeeld en ondanks dat ik de clean en overdrive's allemaal als droog heb en een paar presets met een delaytje en een chorusje heb speel ik er dus wel mee.
veel mensen verwachten ook van je dat je wat meer hebt dan alleen gitaar geluid...
ik speel vrij vaak als gast muzikant en danheb je het welleens nodig. in mn nieuwe aouwe lullen cover band zit nog een gitarist met alleen een gibso lp en een fender combotje en die heeft toch een hoop moeite om zn geluid lekker te maken voor elk nummer. voor oude rock&roll klinkt het leuk maar iets moderners is weer niks... net als een ballad ofzo... toch wel leuk als je het achter de hand hebt. je moet er alleen niet afhankelijk van zijn...

Nocki

skabouter
4 januari 2004, 14:51
truth is gewoon ook dat ik een beetje verliefd ben op mijn top. gewoon erg moi, zo`n marshall top, ook al haal ik niet alles eruit. zo`n top staat erg mooi op een cabinet,

.. kan ik hieruit opmaken dat je eindelijk toegeeft dat je alles hebt omdat het geil staat en stoer is om over te praten ?

Ik ben bezig met een ontzettend lang antwoord op jouw antwoord, langer dan ik tijd voor heb met alle huiswerk en een gig in België dit weekend ..

nou V!N, je hebt 2 maanden de tijd gehad met je reply, ik ben benieuwd.
maar weet je. ik ben iets verandert.

JAAA, in de band, en thuis speel vooral nog met GT-6, preamp (inmiddels een nieuwe, betere) enzo door de jcm800.
maar wat ik steeds vaker doe nu, ik gewoon mijn gitaar in de ding rammen, en spelen. ik ben nu echt van de sound gaan houden.
het is heel raar, en misschien er tegenstrijdig, maar ik vind het echt een hele goede amp, nu ! het is wel mijn sound geworden. er is NO-way dat ik hem wegdoe

binnenkort ga ik mijn 2e album opnemen met de band, en ik ga dan voor alle scheurpartijen gewoon de jcm800 gebruiken, ZONDER mijn andere shit ! ik vind hem ECHT gaaf nu ! (ik hoop dat je daar blij mee bent)

MAAR het is niet zo dat ik mijn volledige setup niet meer benut. dat doe ik de meeste keren nog wel, grote reden is ook dat de jcm800 zo beperkt is. hij heeft goede sound, maar meer ook niet. en in de band heb ik nu eenmal de functie dat ik van alles wat moet. ik moet scheuren (jcm800 werk), chorussen, soleren, wat pingelen, veeeel met FX`s kloten, voor grappige dingen. en dat valt gewoon niet makkelijk te combineren met een jcm800. vandaar dat ik hem in de band ook niet helemaal gebruik, maar aanvul met andere dingen, zodat ik echt mijn sound heb !

EN IK VIND DAAR NIETS MIS MEE !!!!!!

maar ik ben dus nu wel al zover dat ik de jcm800 ook steeds vaker puur gebruik, en ik ga ook het album ermee opnemen

hoop dat je me weer iets beter snapt, en dat je blij bent :)

V!N
18 januari 2004, 16:41
nou V!N, je hebt 2 maanden de tijd gehad met je reply, ik ben benieuwd.

Jochie toch, ik wist niet dat je er zo mee zat. Anders had je mij ook best mogen mailen hoor.

De reactie die ik nog aan het tikken was tot het forum plat ging staat nog wel ergens op een backup CD, zoek ik wel eens op voor je.

Tot die tijd, mijn reactie op je situatie van nu:

maar weet je. ik ben iets verandert.


JAAA, in de band, en thuis speel vooral nog met GT-6, preamp (inmiddels een nieuwe, betere) enzo door de jcm800.
maar wat ik steeds vaker doe nu, ik gewoon mijn gitaar in de ding rammen, en spelen. ik ben nu echt van de sound gaan houden.
het is heel raar, en misschien er tegenstrijdig, maar ik vind het echt een hele goede amp, nu ! het is wel mijn sound geworden. er is NO-way dat ik hem wegdoe

Je begint dus al als een gitarist te denken, ok.


binnenkort ga ik mijn 2e album opnemen met de band, en ik ga dan voor alle scheurpartijen gewoon de jcm800 gebruiken, ZONDER mijn andere shit ! ik vind hem ECHT gaaf nu ! (ik hoop dat je daar blij mee bent)

Dit is de eerste keer dat ik het met je eens bent. Tenzij je de woorden SKA en BOUT in hetzelfde verband ziet als ik, dan staan we op twee. :)


MAAR het is niet zo dat ik mijn volledige setup niet meer benut. dat doe ik de meeste keren nog wel, grote reden is ook dat de jcm800 zo beperkt is. hij heeft goede sound, maar meer ook niet. en in de band heb ik nu eenmal de functie dat ik van alles wat moet. ik moet scheuren (jcm800 werk), chorussen, soleren, wat pingelen, veeeel met FX`s kloten, voor grappige dingen. en dat valt gewoon niet makkelijk te combineren met een jcm800. vandaar dat ik hem in de band ook niet helemaal gebruik, maar aanvul met andere dingen, zodat ik echt mijn sound heb !

Je bedoelt nog steeds weer de 800 clean gebruiken en je engl of boss laten scheuren ?

Jools
18 januari 2004, 21:29
ehm... ik ben hier nieuw maarruh, vraaggie... waarom bemoeit iedereen zich hier met de setup van skakabouter?

Negative K3 fan
18 januari 2004, 21:43
ehm... ik ben hier nieuw maarruh, vraaggie... waarom bemoeit iedereen zich hier met de setup van skakabouter?

omdat die mensen hier al langer zitten en ERVARING hebben.

Jools
18 januari 2004, 21:56
kan best maar als die jongen wat wil aanklooien laat je em toch lekker z'n gang gaan? ik bedoel, who cares als hij z'n JCM800 als eindtrap gebruikt, misschien komt die mooie VHT later wel of misschien wel helemaal niet..

punt is: van schade en schande wordt men wijs.. toch?

skabouter
19 januari 2004, 00:01
dankje jools.

ok ik ga het zo doen. ik blijf inderdaad nog een tijdje zo spelen. het klinkt echt goed, en is ook handig in de praktijd. maaarrrrrr, nu komt het !

er komt een 2e amp. de jcm800 blijft voor de fun en de nostalgie, en voor als ik ooit nog in een vuig rockbandje ga.
en voor de band komt een goed scheurmonster (buizen, multichannel, FX-loop). de Gt-6 gaat ook weg uiteindelijk, voor een G-major waarschijnlijk. enz enz, bla bla
het zal wel tegen de zomervakantie lopen, maargoed. I`m heading for something :)

blij nu V!n ?

Rectifier
19 januari 2004, 14:30
kan best maar als die jongen wat wil aanklooien laat je em toch lekker z'n gang gaan? ik bedoel, who cares als hij z'n JCM800 als eindtrap gebruikt, misschien komt die mooie VHT later wel of misschien wel helemaal niet..

punt is: van schade en schande wordt men wijs.. toch?

Een forum is om je mening te delen en om erover te discussieren....

En dan moet je ook OPEN staan voor commentaar.

Jij noemt het bemoeien, anderen advies geven (waar waarschijnlijk niets mee gedaan wordt)

:wink:

LordRiffenstein
19 januari 2004, 14:39
Jij noemt het bemoeien, anderen advies geven (waar waarschijnlijk niets mee gedaan wordt)

Dat is het leuke aan advies, je kan het NEGEREN! :-D

Nicci
19 januari 2004, 14:59
Jij noemt het bemoeien, anderen advies geven (waar waarschijnlijk niets mee gedaan wordt)

Dat is het leuke aan advies, je kan het NEGEREN! :-D

Of Ska natuurlijk. Na 5 pagina's is 1 ding duidelijk: hij doet weinig tot niets met ons advies.
8-)

skabouter
19 januari 2004, 15:03
check mijn laatste reply, nicci.

alleen kwam ik zelf tot die oplossing, en heeft niets met jullie advies (lees: gezeik) te maken.


(hoewel jullie daar geen onlijk in hadden)

Nicci
19 januari 2004, 15:11
waarom vraag je dan wel om dit gezeik? volgens mij ben jij deze topic begonnen hoor . . . . .

ik had pagina 4 nog niet helemaal gelezen. er zit inderdaad ontwikkeling in . . . . :D

muzikanten die voornamelijk met hun gear bezig zijn, vind ik niet wat. gewoon spelen!!!

Rectifier
19 januari 2004, 15:40
check mijn laatste reply, nicci.

alleen kwam ik zelf tot die oplossing, en heeft niets met jullie advies (lees: gezeik) te maken.


(hoewel jullie daar geen onlijk in hadden)

En wat is dan de oplossing?

goed scheurmonster (buizen, multichannel, FX-loop)

Is dat et? :???:

Jools
19 januari 2004, 15:41
heh, ik zie meer kritiek dan advies mahjah :roll:


muzikanten die voornamelijk met hun gear bezig zijn, vind ik niet wat. gewoon spelen!!!

:D goeie uitspraak

V!N
19 januari 2004, 16:41
waarom vraag je dan wel om dit gezeik? volgens mij ben jij deze topic begonnen hoor . . . . .

ik had pagina 4 nog niet helemaal gelezen. er zit inderdaad ontwikkeling in . . . . :D

muzikanten die voornamelijk met hun gear bezig zijn, vind ik niet wat. gewoon spelen!!!



De meeste gitaristen die totaal niets weten / kunnen komen hier met vragen als: "Wat moet ik doen" en die helpen we dan op weg.

Bout komt daarentegen hier met: "Ik heb nu dit en dit en dit en dit en wil nog dit en dit en dit en dit" en eist dan bijna dat wij het geweldig vinden en hem de hemel in prijzen.

V!N
19 januari 2004, 16:52
dankje jools.

ok ik ga het zo doen. ik blijf inderdaad nog een tijdje zo spelen. het klinkt echt goed, en is ook handig in de praktijd. maaarrrrrr, nu komt het !

er komt een 2e amp. de jcm800 blijft voor de fun en de nostalgie, en voor als ik ooit nog in een vuig rockbandje ga.
en voor de band komt een goed scheurmonster (buizen, multichannel, FX-loop). de Gt-6 gaat ook weg uiteindelijk, voor een G-major waarschijnlijk. enz enz, bla bla
het zal wel tegen de zomervakantie lopen, maargoed. I`m heading for something :)

blij nu V!n ?


Je hebt m'n vraag niet beantwoord, de JCM 800 staat clean om zodoende je engl of je boss multi te laten scheuren ?

Ik blijf je JCM 800 een gitarist gunnen die hier meer uit kan halen, of in ieder geval genoeg om eigendomsrecht te verdienen.
Met het jaar, het type en vooral de staat waarin de jouwe verkeert hoef je er echt niet op te rekenen dat anderen dit net zo snel als een verzamelaarsobject gaan zien.

Het is een goed werkpaard dat ook prima zo gebruikt kan worden.


Als je het over een buizenbeest wilt hebben, dat is je JCM 800 .. Ik vrees dat je denkt aan een engl met ik weet niet hoeveel kanalen en tussen alle scheurende chips, diodes en transistoren nog een buis ter (beestachtige) sfeerverlichting ?

Voorbarig misschien, maar ik heb een voorgevoel dat die engl dan dienst zal doen als eindversterker voor je G-major multi ..

LordRiffenstein
19 januari 2004, 17:00
ieder geval genoeg om eigendomsrecht te verdienen.

EIGENDOMSRECHT???

Hoor je wel goed wat je zelf zegt??? :roll:

Rectifier
19 januari 2004, 17:03
Misschien is de nieuwe ENGL SE wel wat voor Skaboutermans.

Gebruik je de GT6 als pre-amp, de Gmajor voor FX, de ENGL SE als poweramp en de JCM800 als staantafeltje om tegen aan te leunen.

:D

Toaster
19 januari 2004, 17:04
Voorbarig misschien, maar ik heb een voorgevoel dat die engl dan dienst zal doen als eindversterker voor je G-major multi ..

hihi

Nicci
19 januari 2004, 17:45
hey V!N? vanwaar die nare toon? lijkt een beetje op dat arrogante toontje dat je 'vriend' akkerman altijd aanslaat.

P****Fred
19 januari 2004, 17:56
Voorbarig misschien, maar ik heb een voorgevoel dat die engl dan dienst zal doen als eindversterker voor je G-major multi ..

G-major heeft geen pre-amp... :razz:

Laat die gast toch gewoon doen!

Jools
19 januari 2004, 19:50
Ik blijf je JCM 800 een gitarist gunnen die hier meer uit kan halen, of in ieder geval genoeg om eigendomsrecht te verdienen.
..
:roll:

skabouter
19 januari 2004, 21:54
pfff, dat gezeik van die vent :-?

skabouter
19 januari 2004, 22:05
ach het komt er gewoon op neer dat ik een goedkope, goede, maar niet geschikte amp heb gekocht toendertijd. ik probeerde er maar het beste van te maken met de spullen die ik al gebruikte. is moeilijk met een jcm800. is maar voor 1 ding goed.

doe hem dan weg, zal je zeggen. NEE, want ik ben ervan gaan houden. het is een geweldige amp. op zijn eigen manier.
dus ik koop iets anders erbij, waar ik wel mee kan werken, en hou de jcm800 gewoon, omdat ik daar verliefd op ben !

zijn jullie nou echt zo boos ?

]

skabouter
19 januari 2004, 22:08
Misschien is de nieuwe ENGL SE wel wat voor Skaboutermans.

Gebruik je de GT6 als pre-amp, de Gmajor voor FX, de ENGL SE als poweramp en de JCM800 als staantafeltje om tegen aan te leunen.

:D

breng me nou niet op ideeen, vriend :-D

maar nee. het wordt of de GT-6 in 4 cable methode. of toch iets met G-major en midi. dat weet ik nog niet. denk eerst tijdje Gt6. en daarna maar eens kijken naar wat mooiers.